eaPSMU | Електронний архів (репозитарій)
Полтавського державного медичного університету
Репозитарій ПДМУ - це відкритий електронний архів матеріалів наукового та навчально-методичного призначення, створених науковцями, викладачами та здобувачами вищої освіти. Репозитарій створено з метою забезпечення вільного доступу до освітніх матеріалів та результатів наукових досліджень, підвищення рівня цитування публікацій науковців університету. Викладачам, науковцям, здобувачам вищої освіти ПДМУ (за наявності рецензії наукового керівника) рекомендується розміщувати у Репозитарії власні науково-дослідницькі праці, навчально-методичні й лекційні матеріали тощо.
- У разі виникнення питань, будь ласка, звертайтеся до читальної зали «Електронна бібліотека» (102 кімната навчально-лабораторного корпусу) або за електронною адресою: repository@pdmu.edu.ua
Положення про Репозитарій Полтавського державного медичного університету
Авторський договір | Приклади оформлення бібліографічного опису | Інструкція з реєстрації та розміщення матеріалів у репозитарії ПДМУ |

Фонди
Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.
- До 100-річчя Полтавського державного медичного університету
Нові надходження
Pedagogical psychology and pedagogical psychophysiology as modern complex sciences
(Громадська організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2025) Tkachenko, O. V.; Vesnina, L. E.; Zaporozhets, T. M.; Sukhomlyn, T. A.; Sharlay, N. M.; Sukhomlyn, A. A.; Mishchenko, S. V.; Ткаченко, Олена Вiкторiвна; Веснiна, Людмила Едуардiвна; Запорожець, Тетяна Миколаïвна; Сухомлин, Тетяна Анатолiïвна; Шарлай, Наталiя Миколаïвна; Сухомлин, Андрiй Анатолiйович
Individualization in education belongs to modern Pedagogical Science branch in priority. How to reach it at a maximal possible extent? We think that it is possible to be realized if to take Pedagogical Psychology and Pedagogical Psychophysiology data into obligatory consideration. Pedagogical Psychology as Psychology branch deals to education and upbringing processes’ nature and regularities. At the same time, it is not only theoretical but applied science aimed to improve pedagogical process while psychological data implementing in it and their usage. It is evidently, that individual approach in education is impossible to be reached without the students’/pupils’ and tutors’ typological belonging taking into consideration. That is why it is possible to distinguish Pedagogical Psychophysiology as separate science dealing to using the data on higher brain functions in an educative process. It is worthy to mention that there are Differential Psychology and Differential Psychophysiology assessing inter-grouped and intra-grouped varieties id est dealing to human typologies. If a tutor teaches International faculty students, Ethnopsychology and Ethnophysiology and their contribution into Ethnopedagogy should be taken into account. Students belong to separate age group. That is why Age Psychology and Age Psychophysiology should be also noted. Finally, Gender Psychology and Gender Psychophysiology data usage during an educative process will encourage to reaching maximal individualization in education. The authors substantiate an essentiality to use such categories as cholerics, sanguine, phlegmatics, melancholics, right-hemisphered people, left-hemisphered people, theoreticians, thinkers, visuals, audials and kinesthetics at managing the tutors’ work at the lessons as well as during controlling activities.
Індивідуалізація у навчанні є пріоритетною галуззю педагогічної науки. Як досягти цього в максимально можливій мірі? Вважаємо, що це можливо реалізувати, якщо обов'язково враховувати дані педагогічної психології та педагогічної психофізіології. Педагогічна психологія як галузь психології розглядає природу та закономірності процесів навчання та виховання. Водночас це не лише теоретична, а й прикладна наука, яка спрямована на вдосконалення педагогічного процесу при впровадженні в нього психологічних даних та їх використаннi. Очевидно, що індивідуальний підхід у навчанні неможливий без урахування типологічної приналежності студентів/учнів та педагогiв. Тому можна виділити педагогічну психофізіологію як окрему науку, яка займається використанням даних про вищі мозкові функції в навчальному процесі. Варто зазначити, що існують диференціальна психологія та диференціальна психофізіологія, які оцінюють міжгрупові та внутрішньогрупові розбiжностi, тобто стосуються типологій людини. Якщо тьютор навчає іноземних студентів факультету, слід враховувати етнопсихологію та етнофізіологію та їхній внесок в етнопедагогіку. Учні належать до окремої вікової групи. Тому слід відзначити також вікову психологію та вікову психофізіологію. Нарешті, використання даних гендерної психології та гендерної психофізіології під час навчального процесу сприятиме досягненню максимальної індивідуалізації навчання. Автори обґрунтовують необхідність використання таких категорій, як холерики, сангвініки, флегматики, меланхоліки, правопівкульні люди, лівопівкульні люди, теоретики, мислителі, візуали, аудіали та кінестетики під час керівництва роботою викладачiв на заняттях, а також під час контролюючої діяльності.
Influence of p38 inhibitor on oxidative stress development in rat biceps femoris muscle during experimental metabolic syndrome modeling
(Полтавський державний медичний університет, 2025) Akimov, O. Y.; Mykytenko, A. O.; Kostenko, V. O.; Yeroshenko, G. A.; Акімов, Олег Євгенович; Микитенко, Андрій Олегович; Костенко, Віталій Олександрович; Єрошенко, Галина Анатоліївна
Oxidative stress is a typical pathological process, which underlies development of many diseases. Metabolic syndrome disrupts physiological supply of metabolites to the cell leading to energy deficiency, due to low grade inflammation development, and oxidative stress, caused by mitochondria impairment. It has been already shown that redox sensitive transcriptional factors like NF-κB play a crucial role in pathogenesis of metabolic syndrome and its complications. At the same time, there are few mentions of role of mitogenic cycle controlling factors such as p38-MAPK cascade in pathogenesis of metabolic syndrome. The purpose of the study was to evaluate influence of SB203580 administration on production of superoxide anion radical, activities of antioxidant enzymes, intensity of lipid peroxidation and protein damage in rat biceps femoris muscle during metabolic syndrome modeling. Studied basic superoxide anion radical production, its production from microsomal electron transport chain, its production from mitochondrial electron transport chain, superoxide dismutase and catalase activity, concentration of malondialdehyde and oxidatively modified proteins. SB203580 administration to animals, on which we modeled metabolic syndrome, led to decrease in basic superoxide production in rat biceps femoris muscle by 25.7 % compared to metabolic syndrome group. Superoxide anion radical production from microsomal electron transport chain decreased by 16.0 % and from mitochondrial electron transport chain decreased by 14.6 % compared to indicators of metabolic syndrome group. SB203580 administration to animals, on which we modeled metabolic syndrome, increased superoxide dismutase and catalase activities by 93.1 % and by 98.4 %, respectively, compared to metabolic syndrome group. Concentration of malondialdehyde and oxidatively modified proteins in rat biceps femoris muscle decreased by 21.1 % and by 22.8 % compared to metabolic syndrome group. Administration of SB203580 attenuates oxidative stress development in rat biceps femoris muscle during metabolic syndrome by decreasing reactive oxygen species production, increasing antioxidant defense and lowering intensity of lipid and protein damage.
Оксидативний стрес – типовий патологічний процес, який лежить в основі розвитку багатьох захворювань. Метаболічний синдром порушує фізіологічне постачання метаболітів до клітини, що призводить до енергетичного дефіциту через розвиток низькоінтенсивного запалення та оксидативного стресу, спричиненого порушенням функції мітохондрій. Вже було показано, що редокс-чутливі транскрипційні фактори, такі як NF-κB, відіграють вирішальну роль у патогенезі метаболічного синдрому та його ускладнень. Водночас, мало згадується про роль факторів, що контролюють мітогенний цикл, таких як каскад p38-MAPK, у патогенезіметаболічного синдрому. Метою цього дослідження є оцінка впливу введення SB203580 на продукцію супероксидного аніон-радикала, активність антиоксидантних ферментів, інтенсивність перекисного окислення ліпідів та пошкодження білків у двоголовому м'язі стегна щурів під час моделювання метаболічного синдрому. Досліджували базову продукцію супероксидного аніон-радикала, його продукцію від мікросомального ланцюга електрон-транспорту, його продукцію від мітохондріального ланцюга електрон-транспорту, активність супероксиддисмутази та каталази, концентрацію малонового діальдегіду та окисно-модифікованих білків. Введення SB203580 тваринам, на яких ми моделювали метаболічний синдром, призвело до зниження продукції основного супероксиду в двоголовому м'язі стегна щурів на 25,7 % порівняно з групою метаболічного синдрому. Продукція супероксидного аніон-радикалу з мікросомального електроно транспортного ланцюга зменшилася на 16,0 %, а з мітохондріального електроно транспортного ланцюга – на 14,6 % порівняно з показниками групи метаболічного синдрому. Введення SB203580 тваринам, на яких ми моделювали метаболічний синдром, збільшило активність супероксиддисмутази та каталази на 93,1 % та 98,4 %, відповідно, порівняно з групою метаболічного синдрому. Концентрація малонового діальдегіду та окисно-модифікованих білків у двоголовому м'язі стегна щурів зменшилася на 21,1 % та на 22,8 % порівняно з групою метаболічного синдрому. Введення SB203580 послаблює розвиток оксидативного стресу в двоголовому м'язі стегна щурів під час метаболічного синдрому шляхом зменшення вироблення активних форм кисню, посилення антиоксидантного захисту та зниження інтенсивності пошкодження ліпідів та білків
Reactive changes in the vessels of the hemomicrocirculatory bed in the lobules of the submandibular salivary glands of rats under the influence of a complex of food additives
(Полтавський державний медичний університет, 2025) Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Bieliaiev, I. S.; Gryhorenko, A. S.; Sokolenko, V. M.; Onipko, V. V.; Peredera, R. V.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Бєляєв, Ігор Сергійович; Григоренко, Альона Сергіївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Оніпко, Валентина Володимирівна; Передера, Р. В.
The study presents morphometric data on the effects of a combination of food additives on the condition of the hemomicrocirculatory vessels in the lobules of rat submandibular salivary glands. It was found that early exposure to monosodium glutamate, sodium nitrite, and Ponceau 4R leads to narrowing of the vessels in the resistive, exchange, and capacitive segments, resulting in tissue hypoxia. This directly impairs salivary gland function and may contribute to the development of dry mouth. As part of the body’s compensatory and restorative responses, dilation of the exchange segment vessels was observed, indicating intensified secretion and salivation processes. However, persistent spasms in arterioles and capillaries, along with dilation of venules, contribute to interstitial tissue edema, impaired oxygen and amino acid delivery to the terminal acinar cells, and ultimately to structural remodeling of the secretory apparatus in favor of carbohydrate over protein synthesis. This shift negatively affects saliva quality and reduces its enzymatic activity.
В роботі представлені дані морфометричного дослідження при комплексній дії харчових добавок на стан судин гемомікроциркуляторного русла часточок піднижньощелепних слинних залоз щурів. Встановлено, що при дії глутамату натрію, нітриту натрію та Понсо 4R на ранніх термінах спостереження спостерігається звуження судин резистивної, обмінної та ємнісної ланок з розвитком гіпоксії тканин, що безпосередньо впливає на функцію слинних залоз та може призводити до сухості ротової порожнини. Внаслідок компенсаторно-відновлювальних реакцій організму, спостерігається розширення судин обмінної ланки, що свідчить про посилення процесів секретоутворення та слиновиділення. Однак, спастичні явища в артеріолах і капілярах, разом з розширенням венул, призводять до розвитку набрякових явищ в інтерстиційній тканині, порушення надходження кисню та амінокислот до клітин кінцевих відділів, і, як наслідок, перебудовою секреторного апарату на користь вуглеволів, що погіршує якість слини та знизить її ферментативну активність.
Biological effects of monosodium glutamate on the organs of the nervous system
(Полтавський державний медичний університет, 2025) Rybalka,Ya. V.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Kononenko, S. V.; Tymoshenko, Yu. V.; Sharlai, N. M.; Pyvovar, N. M.; Рибалка, Ярослав Володимирович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Кононенко, Сергій Володимирович; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Пивовар, Ніна Михайлівна
In the body, monosodium glutamate is a mediator of the peripheral and central nervous systems. In both parts, it is related to metabolic and excitatory functions. Monosodium glutamate is widely used in the food industry as a flavor enhancer. Although food safety regulators generally recognize its safety for health, a number of studies have questioned its long-term safety. Taking into account all of the above, it can be assumed that monosodium glutamate, added to the diet in excessive amounts or with prolonged consumption, can cause behavioral, biochemical and morphological changes in structures such as the brain, hippocampus and cerebellum of adult mammals and lead to dysfunction in the central nervous system.
В організмі глутамат натрію є медіатором периферичної і центральної нервової системи. В обох частинах він має відношення до метаболічної та збудливої функції. Глутамат натрію широко використовується в харчовій промисловості в якості підсилювач смаку. Незважаючи на те, що регулюючі органи з безпеки харчових продуктів в цілому визнають його безпеку для здоров’я, низкою досліджень вона ставиться під сумнів з огляду на довгострокову перспективу. Беручи до уваги все вищесказане, можна припустити, що глутамат натрію, доданий до дієти в надмірній кількості або за тривалого споживання, може викликати поведінкові, біохімічні та морфологічні зміни в таких структурах, як головний мозок, гіпокамп і мозочок дорослих ссавців та призвести до дисфукції в центральної нервової системи.
Науковий твір «Компетентністний підхід до підготовки лікарів інтернів із фаху "Стоматологія" на кафедрі післядипломної освіти лікарів стоматологів-ортопедів»
(Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій, 2025-06-09) Давиденко, Вадим Юрійович; Хілініч, Євгеній Сергійович; Давиденко, Ганна Миколаївна; Цветкова, Наталія Володимирівна; Кузнецов, Віктор Васильович; Тарашевська, Юлія Євгеніївна