Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/10425
Назва: Організація і проведення самостійної роботи студентів ІІ курсу з використанням мультимедійних презентацій при вивченні предмета „Пропедевтика дитячої терапевтичної стоматології”
Інші назви: Management of individual work for the second year students by introduction the multimedia presentation in „Propaedeutic of pediatric therapeutic stomatology”
Автори: Базалицька, О. В.
Костюк, І. Р.
Мельничук, Г. М.
Шовкова, Н. І.
Білищук, М. В.
Черепюк, О. М.
Кошкін, О. Є.
Олійник, Р. П.
Старченко, В. В.
Bazalytska, O. V.
Kostiuk, I. R.
Melnychuk, G. M.
Shovkova, N. I.
Bilyshchuk, M. V.
Cherepiuk, O. M.
Koshkin, O.E.
Oliinyk, R. P.
Starchenko, V. V.
Дата публікації: 2016
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Організація і проведення самостійної роботи студентів ІІ курсу з використанням мультимедійних презентацій при вивченні предмета „Пропедевтика дитячої терапевтичної стоматології” / О. В. Базалицька, І. Р. Костюк, Г. М. Мельничук [та ін.] // Український стоматологічний альманах. – 2016. – № 1, т. 1. – С. 100–102.
Короткий огляд (реферат): За вимогами сучасної Болонської системи освіти навчальний процес у вищому навчальному закладі складається не тільки з лекцій та практичних занять, а й із самостійної позааудиторної роботи студентів, що є його невід’ємною складовою. Самостійна позааудиторна робота студентів включає вивчення таких питань навчальної програми, що не розглядаються на практичних заняттях і лекціях, але мають бути проконтрольовані викладачем під час практичних занять та входити до переліку питань до підсумкового модульного контролю. Упровадження сучасних комп’ютерних технологій у навчальний процес є найбільш перспективним методом засвоєння нової інформації. Автори пропонують ідею створення студентами ІІ курсу стоматологічного факультету мультимедійних презентацій для самостійного вивчення різних тем як ефективний метод котролю якості самостійної позааудиторної роботи під час практичного заняття. Виступи-презентації не порушують структури практичного заняття, оскільки не є тривалими і, як правило, органічно доповнюють основну частину заняття. Такі презентації сприяють обміну інформацією, збагачують знаннями не лише студентів, а й викладача; Согласно требованиям современной Болонской системы образования учебный процесс в вузе состоит не только из лекций и практических занятий, но и из самостоятельной внеаудиторной работы студентов, являющейся его неотъемлемой составляющей. Самостоятельная внеаудиторная работа студентов включает изучение таких вопросов учебной программы, которые не рассматриваются на практических занятиях и лекциях, но должны быть проконтролированы преподавателем во время практических занятий и входить в перечень вопросов к итоговому модульному контролю. Внедрение современных компьютерных технологий в учебный процесс является наиболее перспективным методом обработки новой информации. Авторы предлагают идею создания студентами II курса стоматологического факультета мультимедийных презентаций для самостоятельного изучения разных тем как эффективный метод контроля качества самостоятельной внеаудиторной работы во время практического занятия. Выступления - презентации не нарушают структуру практического занятия, поскольку не являются длительными и, как правило, органично дополняют основную часть занятия. Такие презентации способствуют обмену информацией, обогащают знаниями не только студентов, но и преподавателя; The individual work of students requires independent study of the material, analyzing the facts and gaining the vitally important information in training of the future competent professionals. It includes subjects of educative program that are skipped at practical lessons and lectures, but has to be controlled by a pedagogue during the classes and to be in the list for the final module control. Throughout 2015-2016 years the educational process in our university is conducted according to the transitional program requiring the abbreviation up to 10 hours for practical lessons at the second year in „propaedeutic of therapeutic pediatric stomatology” and it results to increasing amount of information to be learned individually. So the number of hours for individual work performing by students remains the same (30 hours), therefore exists a necessity in new efficient methods of learning and control provided by a teacher. Introduction of new technologies and multimedia, particularly into educational process is the most promising way to gain the information. In this view we suggest multimedia presentation for individual study of the topics for the second year students (including foreign students) to control the quality of independent study performed during practical classes. The students are given the topics for individual study at the beginning of the semester according to the thematic plan of individual work in „propaedeutic of pediatric therapeutic stomatology” also the performance dates are arranged. As was shown, the students definitely prefer such method in contrast to an essay as it was before. The task of the teacher is to verify material has been learned and to evaluate the knowledge as well as to motivate students to self-management of their educational activities. The students are very enthusiastic in creation the slide-lectures according to given topics. The demonstrated information as a rule is really interesting and useful, presentation relies on different sources, including the Internet which improves the perception of all listeners. Such presentations not only promote the sharing of information but also enhance the erudition of the students and their teachers as well. The students usually are very responsible in demonstration tasks, doing as well as they can, they are competitive and it not only improves educational process but also raises such personal qualities as a confidence, ability to perform in the face of others, to answer the questions, to analyze the facts. Thanks to this reports the future doctors develop responsibility and self-believe. We would like also admit that the foreign students, they usually do not like to work individually, are engaged in performance-presentation process. It is valued that such presentations do not break the structure of practical lesson by being brief (5-7 minutes) and supplement to the main part of the lesson. As a summary we would like to emphasize again that new technologies and multimedia especially introduced by students improve the individual extracurricular work in view of credit-module education system and provide vital important information for training future competent professionals with European grade.
Ключові слова: пропедевтика дитячої терапевтичної стоматології
самостійна робота студентів
мультимедійна презентація
пропедевтика детской терапевтической стоматологии
самостоятельная робота студентов
мультимедийная презентация
propaedeutic of pediatric therapeutic stomatology
individual work of student
multimedia presentation
ISSN: 2409-0255
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/10425
Розташовується у зібраннях:Український стоматологічний альманах, 2016, № 1, Т. 1

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Management_of_individual_.pdf293,84 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.