Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/10638
Назва: Використання дистанційних технологій в процесі навчання лікарів-інтернів хірургічного профілю
Інші назви: Использование дистанционных технологий в процессе обучения врачей-интернов хирургического профиля
The use of distance learning technologies in the course of surgical interns’ training
Автори: Скрипко, Василь Дмитрович
Скрипко, Василий Дмитриевич
Skrypko, V. D.
Дата публікації: 2018
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Скрипко В. Д. Використання дистанційних технологій в процесі навчання лікарів-інтернів хірургічного профілю / В. Д. Скрипко // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 1, т. 1 (142). – С. 240–242.
Короткий огляд (реферат): У статті проведено аналіз дистанційної форми навчання лікарів-інтернів хірургічного профілю. Як показує світовий досвід, впровадження інноваційних методів навчання в підготовці лікарів хірургів на післядипломному етапі сприяє ефективному засвоєнню поставлених завдань та досягнення цілей. Така форма подачі інформації є однією із ведучих форм навчання у світі та дає можливість доступу слухача до додаткового навчального матеріалу та отримання знань від ведучих спеціалістів, реалізації можливості здобування знань протягом життя. Застосування дистанційної форми навчання дозволяє скоротити час вивчення матеріалу завдяки швидкості комунікації доповідача і слухачів, а також завдяки використанню чатів, блогів, форумів, електронних бібліотек, відеотрансляцій. Впровадження програм дистанційного навчання є трудоємким процесом, оскільки навчальні матеріали повинні бути розпрацьовані на належному рівні, щоб гарантувати високу якість навчання. Однією з важливих проблем використання дистанційного навчання є забезпечення контролю клінічного досвіду. Навчання лікарів хірургічного профілю вимагає щоденного практичного вдосконалення та засвоєння мануальних навичок в операційних кімнатах, діагностично-маніпуляційних кабінетах, клінічних розборах та в безпосередньому контакті з пацієнтами. Це вимагає традиційного очного контакту з викладачем, однак, сучасні дистанційні освітні технології ефективно створюють взаємозв’язок викладач-інтерн, що позитивно впливає на вивчення і засвоєння теоретичного матеріалу, незалежно від місця знаходження осіб, та дозволяє збільшити можливості та мотивацію до післядипломної освіти. Дистанційні освітні технології повинні широко впроваджуватись в навчальний процес хірургічних кафедр післядипломної освіти на рівні додаткового професійного навчання; В статье проведен анализ дистанционной формы обучения врачей-интернов хирургического профиля. Как показывает мировой опыт, внедрение инновационных методов обучения в подготовке врачей хирургов на последипломном этапе способствует эффективному усвоению поставленных задач и достижения целей. Применение современных дистанционно-образовательных технологий обучения является одной из ведущих форм обучения в мире и дает возможность доступа слушателю к дополнительному учебному материалу и получению знаний от ведущих специалистов, реализации возможности обучения специалиста в течении жизни. Применение дистанционной формы обучения позволяет сократить время изучения материала благодаря скорости коммуникации докладчика и слушателей, а также благодаря использованию чатов, блогов, форумов, электронных библиотек, видеотрансляций. Внедрение программ дистанционного обучения является трудоемким процессом, так как учебные программы должны быть разработаны на должном уровне, чтобы гарантировать высокое качество обучения. Одной из важных проблем использования дистанционного обучения является обеспечение контроля клинического опыта. Обучение врачей хирургического профиля требует ежедневного практического совершенствования и усвоения мануальных навыков в операционных комнатах, лечебно-манипуляционных кабинетах, клинических разборах, в непосредственном контакте с пациентами. Это требует традиционного очного контакта с преподавателем, однако, современные дистанционные образовательные технологии эффективно создают взаимосвязь преподаватель-интерн, влияют на изучение и усвоение теоретического материала, независимо от места нахождения лиц. Использование дистанционного обучения позволяет увеличить возможности и мотивацию к последипломному образованию. Дистанционно-образовательные технологии должны широко внедряться в учебный процесс хирургических кафедр последипломного образования на уровне дополнительного профессионального обучения; The article represents the analysis of distance learning of surgical interns. One of the main reasons is the logistical support of the educational process. Technological advances contribute to the use of the latest distance learning technologies in postgraduate education. They provide an opportunity to master the methods of medicinal manipulations management effectively without leaving the main place of work, and without significant material and technical costs. The rapid development of educational and information technologies promotes the use of innovative teaching systems in higher educational establishments adjusted to the modern requirements of the advanced countries of the world. The main task of modern postgraduate education is the transition from the concept of knowledge and skills acquiring and practical skills mastering to the concept of education. The intensive development of information and computer telecommunication systems contributes to the large-scale implementation of distance learning technologies into the educational process of postgraduate training. According to international practices, the introduction of innovative teaching methods in surgeons’ training at the postgraduate stage contributes to the effective tasks assimilation and goals achievement. Such form of information presentation is one of the leading forms of learning in the world. It provides an access for the listener to additional learning material and obtaining knowledge from leading specialists, realization of the possibility of a specialist’s training during a lifetime. The use of distance learning provides an opportunity to reduce the time of material studying due to the speed of the speaker and listeners’ communication, as well as the use of chats, blogs, forums, electronic libraries, video broadcasting. The implementation of a competent comprehensive approach to surgical interns’ training is an important component of the pedagogical process. Its organization influences the success of both theoretical and practical material acquiring. One of the peculiarities of the educational process at our department is the emphasis on the development of intern’spersonal characteristics which we direct to broad-based knowledge, the ability to integrate knowledge and practical skills in case of medical care provision in all medicine branches. The introduction of distance learning programs is a time-taking process since curricula must be developed at the proper level to ensure high quality of training. One of the important problems of distance learning use is provision of clinical practice control. Surgeons’ training requires daily practical training and mastering of manual skills in operating rooms, procedure rooms, clinical discussions, in direct contact with patients. This requires a traditional face-to-face encounter with a teacher. However, modern distance learning technologies effectively provide the teacher-intern relationship effectively influencing the study and mastering of theoretical material regardless of individuals’ location. Distance learning use increases opportunities and motivation for postgraduate education. Distance learning educational technologies should be widely implemented in the educational process of surgical departments of postgraduate education at the level of additional professional training. The Department of Postgraduate Surgery is the final stage in the formation of medical specialist. Therefore, it is important that distance learning technologies are widely implemented in the educational process of departments at the level of additional vocational training.
Ключові слова: лікарі-інтерни
навчання
дистанційні освітні технології
врачи-интерны
обучение
дистанционно-образовательные технологии
ISSN: 2523-4110
2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2018-1-1-142-240-242
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/10638
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 1, Том 1 (142)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Skrypko_The_use_of_distance_learning_technologies.pdf2,04 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.