Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11165
Назва: Сучасні інтерактивні методи в підготовці сімейного лікаря
Інші назви: Современные интерактивные методы в подготовке семейного врача
Current interactive methods in training of a family physician
Автори: Ждан, Вячеслав Миколайович
Бабаніна, Марина Юріївна
Кітура, Євдокія Михайлівна
Ткаченко, Максим Васильович
Кир'ян, Олена Анатоліївна
Ждан, Вячеслав Николаевич
Бабанина, Марина Юрьевна
Китура, Евдокия Михайловна
Ткаченко, Максим Васильевич
Кирьян, Елена Анатольевна
Zhdan, V. M.
Babanina, M. Yu.
Kitura, Ye. M.
Tkachenko, M. V.
Kyrian, O. A.
Дата публікації: жов-2019
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Сучасні інтерактивні методи в підготовці сімейного лікаря / В. М. Ждан, М. Ю. Бабаніна, Є. М. Кітура [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2019. – Вип. 3 (152). – С. 239–242.
Короткий огляд (реферат): В статті розглянуто проблемні питання лікування пацієнтів з кардіоренальним синдромом 2 типу та наявністю рефрактерного набрякового синдрому. Досліджено ефективність і безпеку додавання ксипаміду до терапії петльовим діуретиком у пацієнтів з хронічною серцевою недостатністю та обумовленої нею дисфункцією нирок. Протягом 20-тиденного періоду лікування отримано позитивні ефекти комбінованої терапії на динаміку водного балансу та стан вегетативної регуляції. Поєднання ксипаміду до петльового діуретика призводило до більш значимого діуретичного ефекту з 1 дня лікування в поєднанні зі зниженням вираженості гіперсимпатикотонії та нормалізації вегетативної регуляції з 10 дня лікування. Запропонована схема терапії не супроводжувалась клінічно значимим порушеннями обміну електролітів; В работе изучалась целесообразность внедрения интерактивных методов обучения на цикле «Внутренние болезни» для врачей-интернов по специальности «Общая практика – семейная медицина». Исследование проводилось на базе кафедры семейной медицины и терапии Украинской медицинской стоматологической академии. При проведении занятий для врачей-интернов по специальности «Общая практика – семейная медицина» на цикле «Внутренние болезни» использовались следующие интерактивные методы обучения, в частности, мозговой штурм, дискуссия, изучение случая, презентация, ролевая игра, виртуальный пациент. Внедрение в учебный процесс интерактивных методов обучения ориентирует врача на командную работу, умение учитывать точку зрения другого специалиста, способствует развитию коммуникативных навыков, формированию интеллектуальной самостоятельности и профессионализма; The feasibility of introducing interactive methods of training in the cycle “Internal diseases” for interns with the specialty “General practice – family medicine” was studied in the work. The reorganization of the educational process at the university requires the improvement of the methodology of conducting a practical clinical session with the provision of quality methodical and visual means of teaching, the organization of independent clinical work of the listeners, reducing the number of students per teacher, especially in the study of clinical disciplines, etc. The use of simulation technologies as one of the methods of reorganizing the educational process helps to optimize the acquisition of practical skills and increases the interest of family doctors in the profession. The range of techniques combined with the concept of “Simulation Technology” is very wide: this includes a variety of simulators that develop practical skills with a high level of realism, computer and virtual models for improving the algorithms of action with different clinical situations. The study was conducted on the basis of the Chair of Family Medicine and Therapy of the Ukrainian Medical Stomatological Academy. The following interactive teaching methods, such as brainstorming, discussion, case study, presentation, role play, virtual patient, were used for internship physicians with the specialty of General Practice –Family Medicine. The use of such interactive technologies as “Virtual Patient” in the professional training of family doctors gives the opportunity to solve problematic situations through effective actions, intuition, training, stimulating selflearning, full disclosure of potential and enhancing personality motivation, developing behavioral skills in critical situations, enriching, activity with new ways of performing, developing professional flexibility and mobility, making the final decision, enjoying the activity itself. The necessity for improvement and optimization of the educational process is dictated by modern requirements for the training of highly qualified, comprehensively developed, erudite medical specialists. The introduction of interactive teaching methods in the teaching process orients the doctor to teamwork, the ability to take into account the point of view of another specialist, promotes the development of communication skills, the formation of intellectual independence and professionalism.
Ключові слова: інтерактивні методи
навчання
внутрішні хвороби
интерактивные методы
обучение
внутренние болезни
interactive methods
training
inner medicine
ISSN: 2077-4254
DOI: 10.29254/2077-4214-2019-3-152-239-242
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11165
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 3 (152)
Наукові праці. Кафедра сімейної медицини і терапії

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Suchasni_interaktyvni_metody_ pidhotovtsi_simeinoho_likaria.pdf4,35 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.