Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11421
Назва: Сучасні аспекти процесу адаптації до навчання в медичному вузі студентів-першокурсників, які навчаються англійською мовою
Інші назви: Cовременные аспекты процесcа адаптации к учебе в медицинском вузе студентов-первокурсников, которые обучаются на английском языке
Current aspects of the adaptation process for studying in medical university of the first year students who study in English
Автори: Єрошенко, Галина Анатоліївна
Ерошенко, Галина Анатольевна
Yeroshenko, G. A.
Якушко, Олена Святославівна
Якушко, Елена Святославовна
Yakushko, O. S.
Вільхова, Олена Вікторівна
Вильховая, Елена Викторовна
Vilkhova, O. V.
Лисаченко, Ольга Дмитрівна
Лисаченко, Ольга Дмитриевна
Lysachenko, O. D.
Скотаренко, Тетяна Анатоліївна
Скотаренко, Татьяна Анатольевна
Skotarenko, T. A.
Лічман, Діана Володимирівна
Личман, Диана Владимировна
Lichman, D. V.
Дата публікації: 2019
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Сучасні аспекти процесу адаптації до навчання в медичному вузі студентів-першокурсників, які навчаються англійською мовою / Г. А. Єрошенко, О. С. Якушко, О. В. Вільхова [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2019. – Вип. 2, т. 2 (151). – С. 180–183.
Короткий огляд (реферат): На сьогоднішній день на теренах нашої Батьківщини зростає кількість навчальних закладів, які мають можливість прийняти на навчання студентів іноземців і відповідно до цього зростає кількість студентів із дальнього та ближнього зарубіжжя. У зв’язку з цим виникає питання про пристосування студентів іноземців до нових умов проживання та навчання. На адаптаційний процес має значний вплив багатонаціональний склад академічних груп, що в свою чергу позначається на особливостях взаємодії студентів між собою як у межах групи, так і у межах навчального закладу. Метою нашого дослідження був аналіз адаптивних можливостей студентів першокурсників з англомовною формою навчання. Нами був створений анкетний лист, питання якого були спрямовані на особисте ставлення до навчання та міжособистісні стосунки в групі. У результаті дослідження встановлено, що у подоланні труднощів з адаптацією допомагають дружні стосунки з одногрупниками та позитивне ставлення з боку викладачів. Особлива роль належить кураторам груп; На сегодняшний день на поприщах нашей Родины растет количество учебных заведений, которые имеют возможность принять на учебу студентов иностранцев и в соответствии с этим растет количество студентов из дальнего и ближнего зарубежья. В связи с этим возникает вопрос о приспособлении студентов иностранцев к новым условиям проживания и учебы. На адаптационный процесс имеет значительное влияние многонациональный состав академических групп, что в свою очередь отражается на особенностях взаимодействия студентов между собой как в пределах группы, так и в пределах учебного заведения. Целью нашего исследования был анализ адаптивных возможностей студентов первокурсников с англоязычной формой учебы. Нами был создан анкетный лист, вопросы которого были направлены на личное отношение к учебе и межличностные отношения в группе.В результате исследования установлено, что в преодолении трудностей с адаптацией помогают дружеские отношения с одногруппниками и позитивное отношение со стороны преподавателей. Особенная роль принадлежит кураторам групп; Nowadays on the territory of Ukraine the number of higher educational institutions which have the opportunity to take foreign students to study is increasing. Consequently, the number of students from far and near abroad is growing. In this regard, the question of adapting foreign students to the new conditions of living and studying arises. Ukrainian scholars are studying a wide range of different adaptation indicators. Multinational composition of academic groups has a significant impact on the adaptation process, which affects the peculiarities of the students’ interaction both within the group and within the educational institution. The purpose of our study is the analysis of adaptive possibilities of first year students with an English language form of study. In order to investigate the peculiarities of students’ personal attitude towards learning and interpersonal relationships in the group a questionnaire was created. The questionnaire included 14 multiple-choice questions. The total number of respondents included 29 students. The survey was conducted anonymously. The results were calculated in percentages. In the course of the research it was determined that friendly relations with group mates and positive attitude of teachers mostly help in overcoming the difficulties of adaptation. A special role belongs to curators of the groups. Regarding the choice of the university and the future profession, most students follow the advice of their family members, not their own desires. This factor can adversely affect adaptation processes and even cause disappointment. The students’ desire to study is important for their adaptation. For the majority of respondents, the complexity lies in a large amount of information, which they receive both during practical classes and during their self-preparatory work. On the one hand, it shows their inability to study at a medical institution. On the other hand, this problem is easily eliminated by directing the student’s efforts to study how to study and developing the ability to highlight the core. It is of great importance as the profession of physician involves well-developed mental abilities, the ability to operate a significant flow of information simultaneously. The conducted research proves that improving the level of teaching and technical equipment also contributes to improving the quality of learning among students. One of the most effective ways of adaptation is engaging students to work scientific clubs and conferences. It is important to engage them in cultural events, which introduce them to Ukrainian culture and traditions. Taking part in psychological trainings can be especially helpful for students in order to eliminate misunderstandings and establish friendly relationships in academic groups. In conclusion, it is necessary to stress that the adaptation is a complex multicomponent process, which depends not only on the student himself, but also on the conditions in which he falls into.
Ключові слова: студенти іноземці
адаптація
англомовна форма навчання
студенты иностранцы
адаптация
англоязычная форма учебы
foreign students
adaptation
English language learning form
ISSN: 2077-4214
DOI: DOI 10.29254/2077-4214-2019-2-2-151-180-183
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11421
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра біології
Наукові праці. Кафедра гістології, цитології та ембріології
Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2, Том 2 (151)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Current_aspects_of_the_adaptation_process_for_studying_in_medical_university.pdf134,34 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.