Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11542
Назва: Гендерні особливості характеру навчальної діяльності з урахуванням фізичної активності
Інші назви: Гендерные особенности характера учебной деятельности с учетом физической активности
Gender characteristics of the nature of educational activities, taking into account physical activity
Автори: Даниленко, Г. М.
Нестеренко, В. Г.
Danilenko, G. M.
Nesterenko, V. G.
Дата публікації: 2017
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Даниленко Г. М. Гендерні особливості характеру навчальної діяльності з урахуванням фізичної активності / Г. М. Даниленко, В. Г. Нестеренко // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 2 (136).– С. 65–70.
Короткий огляд (реферат): статті розкрито вплив фізичної активності на успішність учбової діяльності школярів. Проведено аналіз впливу рівня фізичного навантаження на успішність навчання та на відношення учнів до оцінок, а також час, за який учні виконують домашнє завдання. Проведено гендерне порівняння відмінності успішності навчання. Протягом останніх років рівень фізичної активності школярів значно знизився. Зростає учбове навантаження, обсяг навчального матеріалу, змінюється характер навчальної діяльності. Все більше школярів відмічають більший інтерес до комп’ютерних, ніж до активних видів відпочинку або спорту. Важливість ведення здорового способу життя не є пріоритетом у сучасних школярів. В ході дослідження виявлено, що дівчата навчаються краще за хлопців. Заняття спортом впливають на якість виконання домашніх завдань як у хлопців, так і у дівчат. Спортивні заняття впливають на швидкість виконання домашніх завдань у дівчат; В статье описано влияние физической активности на успешность учебной деятельности школьников. Проведен анализ влияния уровня физической нагрузки на успешность обучения и на отношение учащихся к оценкам, а также время, за которое учащиеся выполняют домашнее задание. Проведен гендерный анализ успеваемости. В последние годы уровень физической активности школьников значительно снизился. Растет учебная нагрузка, объем учебного материала, меняется характер учебной деятельности. Все больше школьников отмечают больший интерес к компьютерным, чем к активным видам отдыха или спорта. Важность ведения здорового образа жизни не является приоритетом у современных школьников. В ходе исследования выявлено, что девочки учатся лучше мальчиков. Занятия спортом оказывают влияние на качество выполнения домашних заданий как у ребят, так и у девочек. Спортивные занятия влияют на скорость выполнения домашних заданий у девочек; The article describes the influence of physical activity on the success of schoolchildren’s educational activity. The analysis of the effect of the level of physical stress on the success of training and on the ratio of students to the assessments, as well as the time for which students do their homework. Gender analysis of academic performance was carried out. In recent years, the level of physical activity of schoolchildren has significantly decreased. The training load, the volume of educational material is growing, the nature of educational activity is changing. More and more students note a greater interest in computer than in active recreation or sports. The importance of maintaining a healthy lifestyle is not a priority for modern schoolchildren. Object and methods. For the research were involved in 1,050 ninth grade students, including 989 questionnaires selected for analysis. The study was conducted using anonymous questionnaires. The data were divided into 4 groups depending on the physical activity of students during the week and by gender. Group 1 — those students who play sports almost every day. Group 2 — those attending sporting activities 4-5 days a week. Group 3 — those involved in sports 2-3 days a week. Group 4 — those students who do not play sports. As a result of studies found: - in all groups of girls make up a larger percentage of achievers than the boys. - there is a difference between girls involved in sports almost every day, and those who do not play sports at all. Most free time have guys who do not play sports.Conclusions 1. Girls learn better than boys. The girls involved in sports 4-5 times a week, made an excellent higher percentage than girls of other groups. 2. School evaluations are important to students who play sports almost every day, both for boys and for girls. Not very important evaluation for boys that are not involved in sports. Note that for 1.8% of boys involved in sports almost every day, school evaluation does not matter. 3. The entire amount of homework makes the vast majority of students of both sexes and all group exercise. The highest percentage observed among girls who play sports almost every day. The smallest percentage of boys involved in sports 2-3 times a week. 4. Thus we can say that girls are much more responsible attitude to studies than boys. You can also note that sports help students concentrate, which in turn contributes homework in full. 5. Do not make homework a third of boys involved in sports almost every day, and a third of boys who do not play sports. Among girls this figure is much lower. 6. Sports affect the quality of homework both boys and girls. Sports activities affecting the rate of homework girls. 7. Sport affects the amount of free time the girls. In groups 1 and 2 percent of girls responded to the question of free time «is almost always free», was 0%. Almost no free time more than a third of group 1 and group 2 girls onethird. The greatest amount of free time with boys who are not involved in sports. 8. Most reading found girls who play sports and boys who do not sport at all.
Ключові слова: фізична активність, навчальна діяльність, успішність навчання, гендерні відмінності навчання
навчальна діяльність
успішність навчання
гендерні відмінності навчання
физическая активность
учебная деятельность
успешность обучения
гендерные различия обучения
physical activity
learning activity
learning success
gender learning differences
ISSN: 2523-4110
2077-4214
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11542
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2 (136)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Danilenko_Gender_characteristics_of_the_nature.pdf1,76 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.