Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11563
Назва: Гігієнічна характеристика впливу умов навчання на функціональний стан учнів професійного аграрного ліцею
Інші назви: Гигиеническая характеристика влияния условий обучения на функциональное состояние учеников профессионального аграрного лицея
Hygienic assessment of impacts produced by training conditions on functional status of vocational agrarian lyceum students
Автори: Коробчанський, В. О.
Богачова, О. С.
Коробчанский, В. А.
Богачёва, О. С.
Korobchanskiy, V. O.
Bogachova, O. S.
Дата публікації: 2018
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Коробчанський В. О. Гігієнічна характеристика впливу умов навчання на функціональний стан учнів професійного аграрного ліцею / В. О. Коробчанський, О. С. Богачова // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2018. – Т. 18, вип. 2 (62). – С. 41–46.
Короткий огляд (реферат): Вступ. За даними Державних центрів зайнятості України, аграрні спеціальності набувають все більшої популярності, тому на особливу увагу заслуговує якість системи професійної освіти молоді, яка опановує аграрні спеціальності на базі професійних ліцеїв. Мета дослідження: встановити загальні закономірності та особливості впливу чинників навчально-виробничого середовища на функціональний стан учнів професійного аграрного ліцею, які опановують різні сільськогосподарські професії. Матеріали та методи дослідження. Під безпосереднім спостереженням знаходилися 109 ліцеїстів чоловічої статі, віком 15-18 років, які опановують аграрні спеціальності на базі Одноро- бівського професійного аграрного ліцею (Золочівський район Харківської області). Умови навчання досліджувалися методом гігієнічного обстеження об’єкту на відповідність діючим санітарним нормам. Характеристика життєдіяльності ліцеїстів давалася на підставі анкетування досліджуваних з використанням опитувальника «Спосіб життя». Функціональний стан ліцеїстів оцінювався на підставі вивчення показників розумової працездатності коректурним методом. Результати дослі- дження та їх обговорення. Умови навчання підлітків характеризувалися, в цілому, сприятливими показниками мікроклімату, шуму та електромагнітного випромінювання; до порушень можна віднести лише недостатню освітленість навчально-виробничих приміщень. Дослідження характеру життєдіяльності ліцеїстів довели, що статистично достовірні відмінності (від р<0,05 до р<0,01) між досліджуваними групами спостерігалися за показниками рухової активності, режиму дня та харчування. А найбільш стабільний функціональний стан ліцеїстів відмічався на першому році навчання, під час опанування професії «слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та обладнання». Висновки. Рекомендовано провести комплекс профілактичних заходів, спрямованих на корекцію функціонального стану, попередження кумуляції втоми та розвитку патологічного стану – перевтоми шляхом оптимізації умов навчально-професійної підготовки та впровадження системи санітарно-профілактичних заходів для покращення психофізіологічної адаптації організму підлітків до опановування майбутньої професії. Введение. По данным Государственного центра занятости Украины, аграрные специальности приобретают все большую популярность, поэтому особого внимания заслуживает качество системы профессионального образования молодежи, которая осваивает аграрные специальности на базе профессиональных лицеев. Цель исследования: установить общие закономерности и особенности влияния факторов учебно-производственной среды на функциональное состояние учащихся профессионального аграрного лицея, которые осваивают различные сельскохозяйственные специальности. Материалы и методы исследования. Под непосредственным наблюдением находились 109 лицеистов мужского пола в возрасте 15-18 лет, которые осваивают аграрные специальности на базе Одноробовского профессионального аграрного лицея (Золочевский район Харьковской области). Условия обучения исследовались методом гигиенического обследования объекта на соответствие действующим санитарным нормам. Характеристика жизнедеятельности лицеистов давалась на основании анкетирования исследуемых с использованием опросника «Образ жизни». Функциональное состояние лицеистов оценивался на основании изучения показателей умственной работоспособности корректурным методом. Результаты исследования и их обсуждение. Условия обучения подростков характе- ризовались, в целом, благоприятными показателями микроклимата, шума и электромагнитного излучения; к нарушениям можно отнести лишь недостаточную освещенность учебно-производственных помещений. Исследование характера жизнедеятельности лицеистов доказали, что статистически достоверные различия (от р <0,05 до р <0,01) между исследуемыми группами наблюдались по пока- зателям двигательной активности, режима дня и питания. А наиболее стабильное функциональное состояние отмечалось на первом году обучения, во время освоения профессии «слесарь по ремонту сельскохозяйственных машин и оборудования». Выводы. Рекомендовано провести комплекс профилактических мероприятий, направленных на коррекцию функционального состояния, предупреждения кумуляции утомления и развития патологического состояния - переутомления путем оптимизации условий учебно-профессиональной подготовки и внедрения системы санитарно -профилактических мероприятий для улучшения психофизиологической адаптации организма подростков к осваиванию будущей профессии. Introduction. According to official data published by the State Employment Centre of Ukraine, the agricultural professions are becoming increasingly popular; and special attention should be paid to the quality of the vocational educational system for young people, who get agrarian specialities at professional lyceums. The aim of the study is to establish general regularities and peculiarities of the influence of educational environment factors on the functional status of students, who master various agrarian professions at a professional agrarian lyceum. Materials and methods. Under direct supervision, there were 109 male students aged 15-18 years old getting agrarian professions at Odnorobivskiy professional agrarian lyceum (Zolochiv district, Kharkiv region). Training conditions were investigated by the hygienic inspection of the lyceum facilities and the findings obtained were compared with the current sanitary standards. The data of student’s life activity were obtained by using the questionnaire "Mode of life". The functional status of the students was evaluated by analyzing the indicators of the mental capacity by the proof-reading method. Results and their discussion. The training environment for adolescents has been generally characterized as favourable, demonstrating normal parameters of noise and electromagnetic radiation; however, there was the lack of artificial illumination in the educational and production-and-training premises. The investigation of the character of life activity of the students has shown no statistically significant difference (from p <0.05 to p <0.01) between the groups in terms of motor activity, day regimen and nutrition. Moreover, the most stable functional state was noted through the first year of training by the specialty "operator for repairing agricultural machinery and equipment". Conclusions. It is recommended to carry out a complex of preventive measures aimed at correcting the functional status, averting overstrain and overtiredness. This requires the development of the ighstandard conditions of vocational training and introducing a system of sanitary and preventive measures to enhance the psycho-physiological adaptation of adolescents to mastering the future profession.
Ключові слова: професійний аграрний ліцей,
розумова працездатність,
спосіб життя
санітарно-гігієнічні умови навчання
профессиональный аграрный лицей
умственная работоспособность
образ жизни
санитарно-гигиенические условия обучения
vocational agrarian lyceum
mental capacity
mode of life
sanitary and hygienic conditions of training
ISSN: 2077-1096 (print) 2077-1126 (online)
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11563
Розташовується у зібраннях:Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 18, вип. 2 (62)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Hygienic_assessment_of_impacts_produced.pdf542,54 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.