Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11666
Назва: Особливості засвоєння «Загальної хірургії» шляхом використання різних баз і методів
Інші назви: Особенности усвоения «Общей хирургии» путем использования различных баз и методов
The features of mastering «General surgery» by use of various bases and methods
Автори: Міщук, В. В.
Мищук, В. В.
Mishchuk, V. V.
Дата публікації: 2017
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Міщук В. В. Особливості засвоєння «Загальної хірургії» шляхом використання різних баз і методів / В. В. Міщук // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 2 (136). – С. 221–225.
Короткий огляд (реферат): В зв’язку з реформуванням вищої медичної освіти та побудови нової системи охорони здоров’я в Україні на період 2015-2025 років, одними з основних і першочергових завдань є зменшення летальності від гострої хірургічної патології, політравм, онкологічних захворювань, для чого необхідно підвищувати якість навчального процесу, а цьому може сприяти покращення його матеріально-технічно- го забезпечення, створення навчально-тренінгових ситуаційних центрів. Знання та навички, які студенти отримують на кафедрі загальної хірургії є базовими для цілого блоку дисциплін, що забезпечують професійно-практичну підготовку, зокрема таких, як абдомінальна хірургія, основи трансфузіології, онкології, судинної хірургії, амбулаторної її ланки. Мета роботи – оцінити відношення студентів до можливостей засвоїти на різних базах кафедри хірургії предмету «Загальна хірургія». Об’єкт і методи дослідження. На основі анонімного анкетування 78 студентів ІІ курсу медичного факультету оцінена можливість та повнота засвоєння практичних навичок та окремих тем даної дисципліни на різних базах кафедри. Встановлено, що 82,05% студентів вважають доцільним вивчати методи зупинки кровотечі, гнійні захворювання м’яких тканин в умовах віварію з наступним продовженням в хірургічному відділенні. Також в такій послідовності можна відпрацювати практичні уміння по наданню допомоги при змертвіннях, некрозах, норицях, удосконалюючи засвоєння цього матеріалу на клінічних базах, а таку послідовність схвалили 84,6% опитаних. Участь в клінічних обходах та ургентних чергуваннях дозволяє краще засвоїти такі теми, як ендогенна інтоксикація при гострій хірургічній інфекції, методики обстеження хірургічних хворих, непритомність, гіповолемічний шок, на що вказують 89,7% опитаних. Така ж кількість студентів хочуть спостерігати за динамікою клінічної картини хірургічних захворювань, навчатись клінічному мисленню. Таким чином, за результатами анонімного тестування студентів можна отримати цінну інформацію щодо їх зацікавленості в кращому засвоєнні загальної хірургії; В связи с реформированием высшего медицинского образования и построения новой системы здравоохранения в Украине на период 2015-2025 годов, одними из основных и первоочередных задач является уменьшение летальности от острой хирургической патологии, политравм, онкологических заболеваний, для чего необходимо повышать качество учебного процесса, а этому может способствовать улучшение его материально-технического обеспечения, создание учебно-тренинговых ситуационных центров. Знания и навыки, которые студенты получают на кафедре общей хирургии являются базовыми для целого блока дисциплин, обеспечивающих профессионально-практическую подготовку, в частности таких, как абдоминальная хирургия, основы трансфузиологии, онкологии, сосудистой хирургии, амбулаторного ее звена. Цель работы – оценить отношение студентов к возможностям усвоить на различных базах кафедры хирургии предмет «Общая хирургия». Объект и методы. На основе анонимного анкетирования 78 студентов II курса медицинского факультета оценена возможность и полнота усвоения практических навыков и отдельных тем данной дисциплины на различных базах кафедры. Установлено, что 82,05% студентов считают целесообразным изучать методы остановки кровотечения, гнойные заболевания мягких тканей в условиях вивария с последующим совершенствованием в хирургическом отделении. В такой же последовательности можно отработать практические навыки по оказанию помощи при омертвении, некрозах, свищах, совершенствуя усвоение этого материала на клинических базах, а такую последовательность одобрили 84,6% опрошенных. Участие в клинических обходах и ургентных дежурствах дает возможность лучше усвоить такие темы, как эндогенная интоксикация при острой хирургической инфекции, методику обследования хирургических больных, обмороки, гиповолемический шок, на что указывают 89,7% опрошенных. Такое же количество студентов имеют желание наблюдать за динамикой клинической картины хирургических заболеваний, учиться клиническому мышлению. Таким образом, по результатам анонимного тестирования студентов можно получить ценную информацию об их заинтересованности в лучшем усвоении предмета общей хирургии; As a part of the reform of higher medical education and building a new health care system in Ukraine by the period 2015-2025 years, one of the main priorities is to reduce mortality caused by acute surgical pathology, multiple trauma and cancer. To achieve this goal it is necessary to improve the quality of learning process, and this can be contributed by improving logistics training process, creating educational and training situational centers. The knowledge and skills that students receive at the Department of General Surgery are basic for a block of subjects, providing vocational and practical training, in particular such as abdominal surgery, transfusiology bases, oncology, vascular surgery, and its outpatient chain. The purpose – to estimate students’ attitude to opportunities of studding the discipline «General surgery» on the different bases of the Department of Surgery. Object and methods. Research was based on an anonymous survey of 78 II year students of medical faculty. There were estimated the opportunity and completeness of mastering the practical skills and selected topics of the discipline on different bases of the Department. There were established that the 82.05% of students consider as appropriate to explore methods to stop bleeding, purulent diseases of soft tissues in vivarium conditions with following continuation in the surgical department. Also practical skills of treatment necrosis and fistulas could be worked out in this sequence as well. The improvement of mastering methods of the current material in this sequence was acceptable for 84.6% of respondents. Participation in clinical ward rounds and urgent shifts can help to learn better such topics as endogenous intoxication in acute surgical infections, methods of examination of surgical patients, syncope, hypovolemic shock, what was proved by 89.7% of respondents. The same number of students wants to observe the dynamics of the clinical picture of surgical diseases, improve clinical thinking. Thus, we can get the valuable information about students’ interest in better mastering of general surgery by use of their anonymous survey. Results and discussion. There were found that studding of such themes as stopping the bleeding, purulent diseases of soft tissues (abscess, phlegmon, furuncle, carbuncle) should be started in the conditions of the vivarium, and then continued in the surgical department, as it was approved by 82.05% of students. At the same time, other topics such as diseases of the blood vessels (arteritis, endarteritis obliterans, atherosclerosis, phlebitis, thrombophlebitis, phlebothrombosis) can be assessed in details in a surgical department only, which was indicated by 94.9% of students. In the training centers and vivarium the practical skills of surgical care in case of necrosis, ulcers, fistulas can be learned and then improved in the other clinical sites. At the training center on special mannequins there is an ability to try methods of diagnostic laparoscopy of abdominal cavity surgical diseases, master the skills of desmurgy, confirmed by 84.6% of respondents. Participation in clinical rounds and urgent shifts allows students to learn such topics as endogenous intoxication at acute surgical infections, methods of examination of surgical patients, general purulent infection (sepsis), syndrome of prolonged compression. Syncope, collapse and hypovolemic shock can also be seen by students during urgent duties, when they are working together with their teacher in the admission ward, during evening rounds in hospitals and intensive care unit. This method of learning process was considered as the most effective by 89.7% of respondents. Deep clinical thinking is promoted by writing and defending case history. Practice through out the semester also helps students better absorb factual material from this surgery section. Most respondents (88.5%) indicated that during the traineeship immediately after practical classes, they were able to apply theoretically studied practical skills, such as performing different types of enemas, introducing a nasogastric tube, performing gastric lavage, changing the abdominal drainage, prevention of bedsores and others. It is very important for 89.7% of students to find the opportunity to observe the dynamics of the clinical picture of surgical diseases, the ability to include detected symptoms in a logical chain of thoughts about tactics for such a patients, justifying indications for surgery. In this context it is especially important to practice under supervision of experienced teachers, which would direct the student in thinking «right on track». As there is not enough time for dynamic monitoring of acute surgical pathology during the practical classes, it is recommended to encourage students to take part in shifts at the surgical hospital in extracurricular time. Continuous development of practical skills in the vivarium, training centers, night shifts in the surgical department we believe will help enrich the students’ experience and create mechanisms for future self-fulfillment as a competent specialist. It is essential for future careers surgeon to master practical skills, which can be achieved through continuous training. This learning process can be facilitated by practicing at the training center and vivarium. Likely, learning the particular topics should include repetition of certain practical skills during practice. Thus, we can get the valuable information about students’ interest in better mastering of general surgery by use of their anonymous survey. For deep mastering of practical manipulations, the elements of the operational excellence at general surgery, training center in the surgical department or interdepartmental ones and opportunities of vivarium can be used.
Ключові слова: загальна хірургія
навчальні бази
анкетування студентів
общая хирургия
учебные базы
анкетирование студентов
general surgery
training bases
questioning of students
ISSN: 2523-4110
2077-4214
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11666
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2 (136)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Mishchuk_The_features_of_mastering_General_.pdf1,72 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.