Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12525
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЛещенко, Тетяна Олександрівна-
dc.contributor.authorЖовнір, Марина Миколаївна-
dc.contributor.authorМогілевкіна, Ірина Олександрівна-
dc.contributor.authorLeshchenko, T. O.-
dc.contributor.authorZhovnir, M. M.-
dc.contributor.authorMogilevkina, I. O.-
dc.date.accessioned2020-04-21T04:38:26Z-
dc.date.available2020-04-21T04:38:26Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.citationЛещенко Т. О. Об’єктивний структурований практичний іспит із дисципліни «Українська мова як іноземна»: спроба впровадження європейського досвіду у вітчизняний навчальний процес / Т. О. Лещенко, М. М. Жовнір, І. О. Могілевкіна // Art of medicine. – 2020. – Вип. 1 (13). – С. 155–161.uk_UA
dc.identifier.isbn2521-1455-
dc.identifier.isbn2523-4250-
dc.identifier.urihttp://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12525-
dc.description.abstractУ праці запропоновано й детально описано експериментальну станцію об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ) з дисципліни «Українська мова як іноземна». Наголошено на практиці такого тестування фахових медичних компетентностей і за кордоном, і в Україні. Проаналізовано теоретичний доробок, присвячений проблемам ОСПІ й ОСКІ. Зауважено про доцільність впровадження об’єктивних структурованих атестацій студентів-медиків на неклінічних кафедрах вищих навчальних медичних установ. Дефіновано об’єктивно структурований практичний іспит із дисципліни «Українська мова як іноземна». З’ясовано суть і механізм проведення об’єктивно структурованого практичного та клінічного іспитів. Детально описано роль ОСКІ в системі оцінювання в медичній освіті. Представлено й проаналізовано експериментальну станцію об’єктивного структурованого практичного іспиту з обраної засвоюваної студентами теми («Медична карта стаціонарного хворого. Паспортна частина», ІІІ курс, медичний факультет). Акцентовано на тому, що розробленою спеціальною методикою можна послуговуватися під час перевірки рівня засвоєння студентами знань, опанування ними базових фахових навичок із неклінічних дисциплін. Пропоноване дослідження виконано в межах антропоцентичної наукової парадигми. Базовий – загальнолінгвістичний метод наукового опису. У праці використано описово-аналітичний метод і метод порівняння, а також елементи методу кількісних підрахунків. Апельовано й до спеціальних лінгвістичних методів і прийомів, зокрема дискурс-аналізу.uk_UA
dc.description.abstractHigh quality higher education is a solid basis of individual and public intellectual property. It is also an integrated part of standard of living and citizens’ welfare. Finally, the mission of higher education is to offer competitive priority to its receivers now and in the future. So, we need to pay our attention on the quality of education. This article focuses on the health care system. This system of our modern society is very important because the existence and further development of the state institute as a whole is impossible without the full and harmonious functioning of the health care system. The authors focus their attention on the monitoring of students’ knowledge and their speaking skills. The article is devoted to the problem of using the Objective Structured Practical Examination (OSPE) at a medical universitу, especially at the non-clinical departments of higher educational establishments. The experimental Stations of the Objective Structured Clinical Examination (OSCI) of the discipline «Ukrainian as a Foreign Language» has been proposed and described in details. The practice of such testing of professional medical competencies have been emphasized. Problems of research OSPI and OSKI have been analyzed. The importance of using the Objective Structured Clinical Examinations has been noted and proved. This article pays our attention on the fact, that the Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is a test of skills, behaviour, attitudes and application of knowledge, which has been an integral part of medical and dental curricula since late 1970s. As a procedural exam, it has been successfully supplementing other outcome-oriented assessment methods in order to measure students’ preparedness to practice. In addition to making a judgement about competence, the aim of assessment is to guide future learning and shape values. The essence and mechanism of objectively structured practical and clinical examinations have been clarified. The role and importance of using OSCI at the higher educational establishments, especially universities offer varying levels of healthcare services, have been described and proved. An experimental station of an objective structured practical examination («Medical card of a hospital patient. Passport part», III course, medical faculty) has been presented and analyzed in details. In addition, the real possibility of using the Objective Structured Practical Examination (OSPE) can be used for checking of students’ language knowledge and their speaking skills. Thus, it was concluded that there are some differences between the Objective Structured Practical Examination (OSPE) and the Objective Structured Clinical Examination (OSCI). The research has been presented within the anthropocentric scientific paradigm. Main descriptive-analytical methods, general-linguistic methods of scientific description, modern methods of comparison have been used. It has been appealed to special linguistic methods and techniques, including discourse analysis.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherІвано-Франківський національний медичний університетuk_UA
dc.subjectмедичний вишuk_UA
dc.subjectстудент-іноземецьuk_UA
dc.subjectдисципліна «Українська мова як іноземна»uk_UA
dc.subjectOСКІuk_UA
dc.subjectОСПІuk_UA
dc.subjectmedical universityuk_UA
dc.subjectstudent-foreigneruk_UA
dc.subjectdiscipline «Ukrainian as a foreign language»uk_UA
dc.subjectOSPEuk_UA
dc.subjectOSCEuk_UA
dc.titleОб’єктивний структурований практичний іспит із дисципліни «Українська мова як іноземна»: спроба впровадження європейського досвіду у вітчизняний навчальний процесuk_UA
dc.title.alternativeObjective structured practical exam from discipline «Ukrainian language as foreign»: trying the implementation of european experience in the ukrainian educational processuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.identifier.doi10.21802/artm.2020.1.13.155.-
dc.subject.udc81’276.6:616.31.-047.44uk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Leshchenko.pdf270,64 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.