Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12695
Назва: Кореляційні зв’язки психоемоційного стану дітей з соціально-гігієнічними чинниками виникнення карієсу зубів
Інші назви: Correlation interrelation of psychoemotional state of childrenwith socio-hygienic factors of caries occurrence
Кореляционные связи психоэмоционального состояния детей с социально-гигиеническими факторами возникновения кариеса зубов
Автори: Каськова, Людмила Федорівна
Каськова, Людмила Фёдоровна
Kaskova, L. F.
Попик, Катерина Михайлівна
Попик, Катерина Михайловна
Popik, K. M.
Уласевич, Лариса Павлівна
Уласевич, Лариса Павловна
Ulasevych, L. P.
Коровіна, Лідія Дмитрівна
Коровина, Лидия Дмитриевна
Korovina, L. D.
Дата публікації: 2019
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Кореляційні зв’язки психоемоційного стану дітей з соціально-гігієнічними чинниками виникнення карієсу зубів / Л. Ф. Каськова, К. М. Попик, Л. П. Уласевич, Л. Д. Коровіна // Український стоматологічний альманах. – 2019. – № 4 (57). – С. 57–62.
Короткий огляд (реферат): Проведені дослідження виявили кореляційні залежності між розвитком карієсу і напруженістю в сім’ї та загальним шкільним страхом. При цьому напруженість у сім’ї не визначалася в 51,4% дітей без карієсу і лише у 22,1% дітей із карієсом (pMU<0,001). Лише в 36,1% дітей у сім’ях не спостерігалося психологічної напруженості. Мають найменше скарг на стан твердих тканин зубів діти з низьким фізіологічним опором шкільним страхам. Діти з карієсом не мають скарг на наявність порожнин у зубах, рідко скаржаться на зміни кольору, неправильне розташування чи неправильну форму зубів, так само, як і діти без карієсу. Найбільше скаржаться на наявність каріозної порожнини діти зі страхом перевірки знань. Частіше відвідують лікаря-стоматолога з профілактичною метою діти, які краще здатні опиратися шкільним страхам. Низький фізіологічний опір шкільним страхам указує на ризик того, що навіть за наявності больових відчуттів у зубі діти не звертаються по допомогу до лікаря-стоматолога. Виявлено зв'язок частоти звернень до лікаря-стоматолога з наявністю загального шкільного страху, тобто чим сильніший страх, тим менше відвідувань лікаря. Чим сильніший загальний шкільний страх у дитини, тим сильніша тривожність під час відвідування лікаря-стоматолога. Отримані результати спонукають до проведення роботи з дітьми і їхніми батьками з приводу регулювання психоемоційного стану дітей.
Проведенные исследования выявили корреляционные зависимости между развитием кариеса и напряженностью в семье и общим школьным страхом. При этом напряженность в семье не определялась в 51,4% детей без кариеса и только у 22,1% детей с кариесом (pMU <0,001). Только в 36,1% детей в семьях не наблюдалось психологической напряженности. Имеют меньше жалоб на состояние твердых тканей зубов дети с низким физиологическим сопротивлением школьным страхам. Дети с кариесом не имеют жалоб на наличие полостей в зубах, редко жалуются на изменения цвета, неправильное положение или неправильную форму зубов, так же, как и дети без кариеса. Больше всего жалуются на наличие кариозных полостей дети со страхом проверки знаний. Чаще посещают врача-стоматолога с профилактической целью дети, которые способны сильнее сопротивляться школьным страхам. Слабое физиологическое сопротивление школьным страхам указывает на риск того, что даже при наличии болевых ощущений в зубе дети не обращаются за помощью к врачу-стоматологу. Существует связь частоты обращений к врачу-стоматологу с наличием общего школьного страха, то есть чем сильнее страх, тем меньше посещений врача. Чем сильнее общий школьный страх у ребенка, тем сильнее тревожность во время посещения врача-стоматолога. Полученные результаты побуждают к проведению работы с детьми и их родителями по поводу регулирования психоэмоционального состояния детей.
Questionnaire is one of the possible ways of research in organized children's groups, which allows us to identify socio-hygienic factors of caries occurrence. Proper oral hygiene, awareness of children about this, regular preventive visits to a dentist, knowledge about the possibility of caries prevention play an important role in caries prevention. Lately, a great attention is paid to the psycho-emotional state of adult patients and especially of children due to the impact school strain and the formation of behavioral responses on them. The aim of our research was to study the correlation interrelation between the psycho-emotional state of children from 6 to 16-year-old with the socio-hygienic factors of dental caries occurrence. Dental survey, analysis of the emotional state and interrogation of children and their parents were performed in 295 children from 6 to 16-year-old. Children and their parents were interviewed in order to study the influence of socio-hygienic factors on the possibility of caries occurence. Psycho-emotional state was studied by the following methods: method of definition of school fears, kinetic image of the family, Spielberg's self-esteem scale of personal anxiety level. Definition of school fears has revealed that 13.2% of the surveyed children had signs of general school fear, 15.6% had a fear of social contacts with peers, 10.2% had a fear of social contact with teachers, 17.0% had a fear of self-expression, 10.2% had a fear of knowledge test situations, 38.6% had a fear of not meeting the expectations of others, 14.6% had low physiological resistance to school fears. Anxiety (by Spielberg`s method) was found in 80.3% of surveyed. Only general school fear (rs = 0.17, p <0.005) correlated with the children age. Its frequency increases in 2.6 times after 12 years age. Only 36.1% of children did not experience psychological distress inside of their families. However, tensed relationship inside of families was not determined in 51.4% of children without caries and only in 22.1% of children with caries (pMU <0.001). There are correlation interelationships between caries development and tensed relationships inside of families and general school fear, less pronounced correlation between carious process activity and tension inside of families and general school fear. Children with low physiological resistance to school fears have the least complaints about the condition of tooth hard tissues. However, complaints do not have significant interrelation with caries presence. Children with caries do not have complaints about the presence of carious cavities in teeth, rarely complain on discoloration, misalignment or irregular shape teeth, equaly as children without caries. Children with a fear of knowledge testing are the most likely to complain about the presence of carious cavities. Children who can better resist to school fears are more likely to visit a dentist for a preventive purpose. Children who have a fear of social contact with teachers or fear of unsettled meeting the expectations of others are less likely to seek a preventative meeting with a dentist. Increasing anxiety (according to Spielberg`s method) contributes to preventive treatment. Low physiological resistance to school fears indicates the risk that, even if there is pain in a tooth, children do not seek for a dental support. During the questionnaire of children the dependence of general school fear presence with the age of the child was found, which frequency increases in 2.6 times after 12 years age. There is a correlation interrelationship between the frequency of attendance of a dentist and the presence of a common school fear, ie, greater the fear, less attendences of a dentist. Greater the children`s generalтschool fear is observed, greater the anxiety during the dentist appointment is noted. The results are improved according to work with children and their parents on the regulation of the emotional state of children.
Ключові слова: діти
дети
children
психоемоційний стан
психоэмоциональное состояние
psycho-emotional state
страх
страх
fear
тривожність
тревожность
anxiety
карієс
кариес
caries
соціально-гігієнічні фактори
социально-гигиенические факторы
socio-hygienic factors
УДК: 616.314-002:616.89-053.2
ISSN: 2409-0255
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12695
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра дитячої терапевтичної стоматології
Український стоматологічний альманах, 2019, № 4

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Correlation_interrelation_of_psychoemotional_state.pdf347,92 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.