Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12977
Title: | The method of particular situations and its influence on the formation of communicative competence in medical students with different types of functional asymmetry |
Authors: | Marakushyn, D. Bulynina, O. Isaieva, I. Karmazina, I. Alekseienko, R. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Українська медична стоматологічна академія |
Citation: | The method of particular situations and its influence on the formation of communicative competence in medical students with different types of functional asymmetry / D. Marakushyn, O. Bulynina, I. Isaieva [et al.] // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 7–8 листопада 2019 р.). – Полтава : Астрая, 2019. – С. 244–250. |
Abstract: | Встановлено, що особи з лівостороннім типом функціональної асиметрії
брали найбільш активну участь у вирішенні ситуаційних завдань та на
останньому експериментальному занятті з фізіології мали максимальну суму
балів 22,4. Особи зі змішаним типом функціональної асиметрії та із соціально-
зміненим типом асиметрії, у вихідному стані, мали найбільш виражену негативну
комунікативну установку, а після застосування розробленої методики зменшилося
кількість осіб по показникам: «відкрита жорстокість уставленні до
людей»,«завуальована жорстокість уставленні до людей та судження про них»
та «буркотіння». Таким чином, після застосування методу конкретних ситуацій
особи з різнім типом функціональної асиметрії могли більш легко: аналізувати
алгоритм вирішення реальних практичних ситуацій, формувати навички відділення важливого від другорядного, формулювати проблеми; моделювати
особливо складні ситуації та взаємодіяти один з одним. Persons with the left-side type of functional asymmetry took the most active part in the solution o f situational tasks and they obtained a maximum point total 22.4 at the last experimental lesson in physiology. Persons with the mixed type of functional asymmetry and the socially-variable type of asymmetry persons had the most explicit negative communicative mindset and the use of the developed technique resulted in a decrease of the number of persons by such indicators as “open cruelty to people ”, “covert cruelty to people and judgment about them” and “grumbling”. After the use o f the method of particular situations the persons with a different type of functional asymmetry were able to cope easier with the following tasks, for example skillfully analyze the algorithm of the solution of real hands-on situations, build up the skills of the differentiation between the problems of primary and minor importance, formulate the problems; simulate especially complicated situations and interact with each other. |
UDC: | 37.015.3:316.454.4:612.8-056.17:378:61 |
URI: | http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12977 |
Appears in Collections: | Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Marakushyn_The_method_of_particular.pdf | 135,23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.