Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/13560
Назва: Методика професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів
Автори: Петришин, Олександр Володимирович
Дата публікації: 2017
Видавець: ФОП В.В. Петров
Бібліографічний опис: Петришин О.В. Методика професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02 «Теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я» / О. В. Петришин. – Харків, 2017. – 20 с.
Короткий огляд (реферат): Петришин О. В. Методика професійно-прикладної фізичної підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я). – Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна МОН України, Харків, 2017. Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми професійно-прикладної фізичної підготовки студентів медичних вишів. У дисертації проаналізовано методологічні підходи, теоретичні положення та базові поняття, історико-педагогічні здобутки як наукову основу методики ППФП майбутніх лікарів; теоретично обґрунтовано модель методики ППФП студентів спеціальностей «Медицина» і «Стоматологія». Розроблено авторську програму й комплекс науково-методичного забезпечення моделі методики ППФП студентів медичних університетів; експериментально перевірено ефективність пропонованої моделі методики ППФП в освітньому процесі медичних університетів, сформульовано рекомендації щодо застосування науково-методичного забезпечення.
Петришин А. В. Методика профессионально-прикладной физической подготовки студентов высших медицинских учебных заведений. – На правах рукописи. Диссертация на соискание учёной степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.02 – теория и методика обучения (физическая культура, основы здоровья). – Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина МОН Украины, Харьков, 2017. Диссертационная работа является теоретико-экспериментальным исследованием проблемы профессионально-прикладной физической подготовки студентов высших медицинских учебных заведений. В диссертации проанализированы методологические подходы, теоретические положения и базовые понятия, историко-педагогические достижения как научная основа методики ППФП будущих врачей; теоретически обоснована модель методики ППФП студентов специальностей «Медицина» и «Стоматология». Разработана авторская программа и комплекс научно-методического обеспечения модели методики ППФП студентов медицинских университетов, экспериментально проверена эффективность предлагаемой модели в образовательном процессе медицинских университетов, сформулированы рекомендации по применению научно-методического обеспечения.
Petryshyn O. V. Methods for Professional Applied Physical Training of Students of Higher Medical Educational Institutions. – Published as manuscript. Thesis for a PhD degree in Pedagogical Sciences. Speciality 13.00.02 – Theory and Methodology of Education (Physical Eduсation, Fundamentals of Health). – V. N. Karazin Kharkiv National University, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kharkіv, 2017. The thesis is a theoretical and experimental study of the problem of professional applied physical training of students of higher medical educational institutions. The thesis analyzes methodological approaches, theoretical framework, and basic concepts, historical-educational achievements as a scientific foundation for the methods of future doctors’ professional applied physical training. It theoretically grounds a model of methods for professional applied physical training of students majoring in medicine and dentistry. The research substantiates the specific requirements to physical training of medical students majoring in dentistry, defines the structural and functional nature of the model of methods for professional applied physical training of students of higher medical educational institutions, and their scientific-methodological framework. The thesis specifies and modifies the concepts “physical fitness”, “professional applied physical training”, “professional applied physical preparedness of future doctors”, offers improvements to the contents and form of professional applied physical training of young students by means of competitive sports and methods for physical education in the academic process of higher medical educational institutions, and further elaborates on the scientific understanding of the phenomenon of professional applied physical training as well as on the structure, criteria, and indices of medical students’ professional applied physical fitness under physical education reformation in the higher education system. The author has developed his own program and scientific-methodological support complex for the model of methods for professional applied physical training of medical students. He has experimentally verified the effectiveness of the proposed model in the educational system of medical universities and come up with recommendations as to the use of the scientific-methodological support complex. The development, substantiation and experimental approbation of the author’s program of students’ professional applied physical training in higher medical educational institutions, the introduction of new special exercises in future doctors’ physical training, and the methodological recommendations as to putting the methods for professional applied physical training into practice at physical education departments of higher medical educational institutions constitute the practical significance of this research. The theoretical, technological and methodological results of the thesis can be used in developing physical education syllabi in higher medical educational institutions, in planning independent work in physical education for students in various medical majors, in providing further training of physical education teachers in higher educational institutions.
Ключові слова: модель методики ППФП
програма ППФП
професійна готовність майбутніх лікарів
професійно-прикладна фізична підготовка
студенти вищих медичних навчальних закладів
УДК: 378.6:61-057.875-027.561:[796.011.3](043.3)
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/13560
Розташовується у зібраннях:Автореферати
Авторефетати та дисертації. Кафедра фізичної та реабілітаційної медицини

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtoreferat_Petryshyn.pdf601,77 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.