Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/13711
Назва: Дистанційне навчання на кафедрах морфологічного профілю в умовах карантину. Переваги та недоліки
Інші назви: Дистанционное обучение на кафедрах морфологического профиля в условиях карантина. Преимущества и недостатки.
Distance learning at the departments of morphological profile in quarantine conditions. Advantages and disadvantages
Автори: Лисаченко, Ольга Дмитрівна
Лисаченко, Ольга Дмитриевна
Lysachenko, O. D.
Єрошенко, Галина Анатоліївна
Ерошенко, Галина Анатольевна
Yeroshenko, G. А.
Білаш, Валентина Павлівна
Билаш, Валентина Павловна
Bilash, V. P.
Пелипенко, Лариса Борисівна
Пелипенко, Лариса Борисовна
Pelypenko, L. B.
Шевченко, Костянтин Васильович
Шевченко, Константин Васильевич
Shevchenko, K. V.
Дата публікації: 2020
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Дистанційне навчання на кафедрах морфологічного профілю в умовах карантину. Переваги та недоліки / О. Д. Лисаченко, Г. А. Єрошенко, В. П. Білаш [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2020. – Вип. 3 (157). – С. 188–191.
Короткий огляд (реферат): Дистанційна освіта – система навчання, яка в умовах карантину активно увійшла в наше життя завдяки активному спілкуванню викладачів і студентів за допомогою сучасних технологій. До переваг дистанційного навчання відносять: вільний доступ до навчання у зручний для обох сторін час; охопленнязначної аудиторії; використання індивідуального підходу до кожного студента. Недоліками є: відсутність безпосереднього контакту між викладачем та студентом; проблема ідентифікації особи студента; недостатній рівень володіння сучасними платформами дистанційного навчання. В умовах карантину, при обмеженні в спілкуванні викладачів зі студентами, кожен заклад вищої освіти повинен визначати, як організовувати навчальний процес, які платформи, інструменти та форми, крім дистанційної, реалізовувати. Морфологічні кафедри медичних вузів застосовують усі відомі традиційні та дистанційні методи навчання, удосконалюючи та адаптуючи їх до проведення освітнього процесу в сучасних умовах.
Дистанционное образование – система обучения, которая в условиях карантина активно вошла в нашу жизнь благодаря активному общению преподавателей и студентов с помощью современных технологий. К преимуществам дистанционного обучения относится: свободный доступ к обучению в удобное для обеих сторон время; охват значительной аудитории; использование индивидуального подхода к каждому студенту. Недостатками являются: отсутствие непосредственного контакта между преподавателем и студентом; проблема идентификации личности студента; недостаточный уровень владения современными платформами дистанционного обучения. В условиях карантина, при ограничении в общении преподавателей со студентами, каждое учреждение высшего образования должно определять, как организовывать учебный процесс, какие платформы, инструменты и формы, кроме дистанционной, реализовывать. Морфологические кафедры медицинских вузов применяют все известные традиционные и дистанционные методы обучения, совершенствуя и адаптируя их к проведению образовательного процесса в современных условиях.
Students of the Ukrainian Medical Stomatological Academy study morphological sciences, namely histology, cytology, embryology and human anatomy using traditional and distance learning methods that provide solid theoretical knowledge and necessary practical skills by future doctors. The purpose of the work was to highlight the advantages and disadvantages of distance learning at the morphological departments of the Ukrainian Medical Dental Academy. In this difficult period for the whole world, when due to the spread of coronavirus and quarantine, the use of only traditional teaching methods is impossible. In conditions of complete or partial isolation, a combination of different teaching methods is relevant and appropriate. Distance education demonstrates the transition from traditional education to blended or open, distance learning and is not just one of the existing forms of educational services, but one of the mechanisms for implementing profound changes in modern society. Distance education has entered our lives quite actively. Society is ambivalent about this kind of learning, noting the “pros” and “cons”. Some believe that distance learning is the future, others warn of the neglect and destruction of the entire education system. The advantages of distance learning include: - free access to education (if you have the Internet); - the ability to adapt to any situation and student requirements;- coverage of a significant audience; - study at a convenient time and in a comfortable environment; - the possibility of combining training with other activities; - use of an individual approach to each student. The main disadvantages of distance learning: - lack of direct contact between teacher and student; - the need for internal motivation for learning; - the problem of identifying the student’s identity; - insufficient level of ownership of modern distance learning platforms; - lack of social interaction, so learning becomes more individual. The spread of COVID-19 leads to significant changes in all spheres of life, namely health care, the pharmaceutical industry, and the education system. Under conditions of quarantine, with limited communication between teachers and students, each higher education institution must determine how to organize the educational process, which platforms and tools to use and which forms, in addition to distance, to implement. All actions should be aimed not only at preserving the quality of education and providing solid knowledge, but also at ensuring safe learning and preserving the health and life of both parties to the educational process. The evolution of distance education contributes to the development of a competitive market environment to its qualitatively new organizational and methodological level.
Ключові слова: дистанційна освіта
гістологія
цитологія
ембріологія
нормальна анатомія
дистанционное образование
гистология
цитология
эмбриология
нормальная анатомия
distance learning
departments of morphological
profile
quarantine
advantages
disadvantages
УДК: 378. 147
ISSN: 2077-4214 (Print)
2523-4110 (Online)
DOI: 10.29254/2077-4214-2020-3-157-188-191
10.29254/2077-4214-2020
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/13711
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра анатомії людини
Вісник проблем біології і медицини, Випуск 3 (157)
Наукові праці. Кафедра біології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2020_LEBPSh.pdf173,03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.