Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14008
Title: Методический подход к изложению патогенетических механизмов радиационных поражений в высших медицинских учебных заведениях
Other Titles: Methodological approach to the presentation of the pathogenetic mechanisms of radiation injuries in higher medical institutions
Authors: Акимов, Олег Евгеньевич
Денисенко, София Валерьевна
Соловьева, Наталья Вениаминовна
Заколодная, Елена Эдуардовна
Костенко, Виталий Александрович
Akimov, O. Ye.
Denysenko, S. V.
Solovyova, N. V.
Zakolodnaya, E. E.
Kostenko, V. O.
Акімов, Олег Євгенович
Денисенко, Софія Валеріївна
Соловйова, Наталія Веніамінівна
Заколодна, Олена Едуардівна
Костенко, Віталій Олександрович
Issue Date: 2020
Publisher: Гродненский государственный медицинский университет
Citation: Акимов О. Е. Методический подход к изложению патогенетических механизмов радиационных поражений в высших медицинских учебных заведениях / О. Е. Акимов, С. В. Денисенко, Н. В. Соловьёва, Е. Э. Заколодная, В. А. Костенко // Современные проблемы гигиены, радиационной и экологической медицины : сб. науч. ст. – Гродно : ГрГМУ. – 2020. – Т. 10. – С. 473–480.
Abstract: Введение. Знания про механизмы воздействия лучистой энергии на организм жизненно необходимы врачам при ликвидации последствий техногенных и военных выбросов радиационного излучения. Целью данного исследования являлась критическая оценка методологии изложения патогенеза радиационных повреждений при изучении патофизиологии и разработка методических рекомендаций по её улучшению. Результаты. Проанализировано текущее состояние методологии изложения патогенеза радиационных повреждений при изучении патофизиологии, выявлены критические места, сделаны рекомендации. Выводы. Для улучшения эффективности усвоения студентами медицинских ВУЗов механизмов патогенного действия ионизирующей радиации на организм человека следует выделить на их изучении не менее чем 4 очных академических часа и перенести вопросы, касающиеся механизмов развития острой лучевой болезни и её отдельных симптомов в модуль «Патофизиология органов и систем».
Introduction. Knowledge about the mechanisms of the effect of radiant energy on the body is vital for doctors to eliminate the effects of man-made and military emissions of radiation. The aim of this study was a critical assessment of the methodology of the presentation of radiation damage pathogenesis during pathophysiology lessons and the development of guidelines for its improvement. Results. We analyzed the current state of the methodology of presentation of the radiation damage pathogenesis during pathophysiology lessons, identified critical places and made recommendations for their removal. Conclusions. To improve the efficiency of the assimilation by students of medical universities of the mechanisms of the pathogenic effect of ionizing radiation on the human body, it is necessary to allocate at least 4 full-time academic hours on their study and transfer questions regarding the mechanisms of development of acute radiation sickness and its individual symptoms to the module “Pathophysiology of organs and systems”.
Keywords: радиация
патофизиология
методология обучения
студенты-медики
radiation
pathophysiology
training methodology
medical students
UDC: 378.147:612.014.482
URI: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/14008
Appears in Collections:Наукові праці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Akimov_Methodological_approach.pdf252,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.