Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14140
Назва: Досвід впровадження дистанційної форми навчання на кафедрі гістології, цитології та ембріології
Інші назви: Опыт внедрения дистанционной формы обучения на кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии
Experience of implementation of distance learning at the department of Histology, Cytology and Embryology
Автори: Єрошенко, Галина Анатоліївна
Шепітько, Володимир Іванович
Якушко, Олена Святославівна
Лисаченко, Ольга Дмитрівна
Скотаренко, Тетяна Анатоліївна
Вільхова, Олена Вікторівна
Шевченко, Костянтин Васильович
Стецук, Євген Валерійович
Борута, Наталія Володимирівна
Ерошенко, Галина Анатольевна
Yeroshenko, G. А.
Шепитько, Владимир Иванович
Shepitko, V. I.
Якушко, Елена Святославовна
Yakushko, O. S.
Лисаченко, Ольга Дмитриевна
Lisachenko, O. D.
Скотаренко, Татьяна Анатольевна
Skotarenko, T. A.
Вильховая, Елена Викторовна
Vilkhova, O. V.
Шевченко, Константин Васильевич
Shevchenko, K. V.
Стецук, Евгений Валерьевич
Stetsuk, Ye. V.
Борута, Наталия Владимировна
Boruta, N. V.
Дата публікації: 2020
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Досвід впровадження дистанційної форми навчання на кафедрі гістології, цитології та ембріології / Г. А. Єрошенко, В. І. Шепітько, О. С. Якушко [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2020. – Вип. 2 (156). – С. 194–197.
Короткий огляд (реферат): В основі дистанційної освіти закладені принципи традиційних форм навчання та додані нові особливості, які полягають у використанні інтернет-технологій для доступу до навчальних матеріалів, інтерактивної взаємодії між викладачем та студентами. Метою нашої роботи було висвітлити досвід використання дистанційної форми навчання на кафедрі гістології, цитології та ембріології. Обмін і пересилання інформації за допомогою веб-сервісу Google Classroom відігравав роль допоміжного середовища організацій освітньої діяльності та передував вербальному контакту між викладачем і студентами. Під час відеоконференцій з використання платформи Zoom проводилось усне опитування студентів у вигляді дискусій з обговоренням сучасних поглядів на поставлену проблему, аналіз фотографій мікропрепаратів та електронограм.
В основе дистанционного образования заложены принципы традиционных форм обучения и добавлены новые особенности, которые заключаются в использовании интернет-технологий для доступа к учебным материалам, интерактивного взаимодействия между преподавателем и студентами. Целью нашей работы было ознакомить с опытом использования дистанционной формы обучения на кафедре гистологии, цитологии и эмбриологии. Обмен и пересылка информации с помощью веб-сервиса Google Classroom играл роль вспомогательной среды организации образовательной деятельности и предшествовал вербальному контакту между преподавателем и студентами. Во время видеоконференций с использованием платформы Zoom проводился устный опрос студентов в виде дискуссий с обсуждением современных взглядов на поставленную проблему, анализом фотографий микропрепаратов и электронограмм.
Distance education is based on the principles of traditional forms of learning and added new features, which are the using of Internet technologies for access to educational materials, interactive interaction between teacher and students. The creative nature of distance learning allows to realize the creative potential of students, the opportunity to independently choose learning goals, form and pace of learning.Realities prompted the transition to distance education.The purpose of our work was to highlight the experience of using distance learning at the Department of Histology, Cytology and Embryology.Traditionally, when constructing a practical lesson, teachers followed a clearly defined scheme. At the same time,considerable attention was paid to oral questioning, testing, work with histological specimen to develop practical skills. In the transition to a distance form of education, we were faced with the task of transferring the basic principles of building a practical lesson in new realities and adapting them to interactive teaching conditions. The Google Classroom web service was chosen to submit new material and organize independent work of students.The exchange and transmission of information through the web service played the role of an auxiliary environment for educational organizations and preceded the verbal contact between teacher and students. Real-time meetings with students were organized via video conferencing using the Zoom platform. The experience of distance learning has shown its advantages and disadvantages. Among the advantages:flexibility of teaching students in choosing the place and time of study; individualization of training; use of new achievements of information technologies in the educational process; acquisition by students of such qualities as independence, mobility and responsibility. The disadvantages of distance learning are: the need for appropriate hardware and software; there are increased requirements for the psychological readiness of students to study in this form.In the future, when teaching Histology, Cytology and Embryology in traditional conditions, you can use the positive aspects of distance education, such as the development of independence, creativity and responsibility of students in preparation for classes using the Google Classroom web resource.
Ключові слова: дистанційна освіта
навчальна дисципліна гістологія, цитологія та ембріологія
дистанционное образование
учебная дисциплина гистология, цитология и эмбриология
distance education
Histology
Cytology and Embryology
УДК: 378.147:611.018
ISSN: 2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2020-2-156-194-197
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14140
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра гістології, цитології та ембріології
Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2 (156)
Наукові праці. Кафедра біології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Experience_of_implementation.pdf455,9 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.