Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15156
Назва: Особливості нейрокогнітивних процесів учнів основної школи за умов меритократичної освіти
Інші назви: Особенности нейрокогнитивных процессов учащихся основной школы в условиях меритократического образования
Peculiarities of neurocognitive processes in pupils of secondary school in meritocratic education
Автори: Редька, І. В.
Даниленко, Г. М.
Сотнікова-Мелешкіна, Ж. В.
Михальчук, О. Я.
Редька, И. В.
Даниленко, Г. М.
Сотникова-Мелешкина, Ж. В.
Мыхальчук, О. Я.
Red’ka, I. V.
Danilenko, G. M.
Sotnikova-Malashkina, Zh. V.
Mykhalchul, O. Ya.
Дата публікації: 2020
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Особливості нейрокогнітивних процесів учнів основної школи за умов меритократичної освіти / І. В. Редька, Г. М. Даниленко, Ж. В. Сотнікова-Мелешкіна, О. Я. Михальчук // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2020. – Т. 20, вип. 4 (72). – С. 146–151.
Короткий огляд (реферат): Психофізіологічні особливості обдарованих учнів разом з загальною тенденцію до інтенсифікації навчання та надмірного використання технічних засобів навчання зумовлюють їх надзвичайну чутливість до факторів освітнього середовища. Впровадження меритократичної системи освіти вимагає перевірки відповідності організації навчально-виховного процесу психофізіологічним можливостям учня. Дана стаття присвячена порівнянню нейрокогнітивних процесів учнів основної школи (10-11 років) за меритократичного (n = 60) та традиційного (n = 26) навчання на основі співставлення відносної спектральної потужності частотних діапазонів електроенцефалограми (ЕЕГ) в умовах спокою та когнітивного навантаження (ментальна арифметика з відніманням). ЕЕГ-потенціали відводили монополярно від 21 локусу відповідно до міжнародної системи «10–20» із використанням усередненого референтного електрода. Аналізувалися безартефактні фрагменти запису тривалістю 35–45 с Загальними ознаками ЕЕГ-паттерну учнів, які навчаються за меритократичною системою, в умовах спокою та когнітивного навантаження є достовірно вища питома вага альфа-активності у лобових ділянках кори та бета-2 активності по всій конвекситаль-ній поверхні головного мозку. Ментальна арифметика викликала зміни в усіх частотних діапазонах ЕЕГ переважно у лобово-тім’яній мережі за меритократичного навчання, тоді як за традиційного навчання – переважно у дельта-діапазоні в скронево-тім’яних ділянках кори головного мозку. Встановлено, що учні, які навчаються за меритократичною системою, характеризуються більш високим рівнем морфофункціональної зрілості структур головного мозку та більш зрілим паттерном активації кортикальних структур під час когнітивного навантаження, що свідчить про розвиваючий вплив меритократичної освіти.
Психофизиологические особенности одаренных учеников вместе с общей тенденцией к интенсификации обучения и чрезмерного использования технических средств обучения обусловливают их чрезвычайную чувствительность к факторам образовательной среды. Внедрение меритократической системы образования требует проверки соответствия организации учебно-воспитательного процесса психофизиологическим возможностям ученика. Данная статья посвящена сравнению нейрокогнитивных процессов учащихся основной школы (10-11 лет) с меритократической (n = 60) и традиционной (n = 26) системами обучения на основе сопоставления относительной спектральной мощности частотных диапазонов электроэнцефалограммы в условиях покоя и когнитивной нагрузки (ментальная арифметика с вычитанием). Потенциалы электроэнцефалограммы отводили от 21 локуса в соответствии с международной системой «10-20» с использованием усредненного референтного электрода. Анализировались безартефактные фрагменты записи продолжительностью 35-45 с Общими признаками паттерна электроэнцефалограммы учеников, обучающихся по меритократической системе, в условиях покоя и когнитивной нагрузки является достоверно больший удельный вес альфа-активности в лобных областях и бета-2 активности по всей конвекситальной поверхности головного мозга. Ментальная арифметика вызвала изменения во всех частотных диапазонах электроэнцефалограммы преимущественно в лобно-теменной сети при меритократическом обучении, тогда как при традиционном обучения – преимущественно в дельта-диапазоне в височно-теменных областях коры головного мозга. Установлено, что ученики, обучающиеся по меритократической системе, характеризуются более высоким уровнем морфофункциональной зрелости структур головного мозга и более зрелым паттерном активации кортикальных структур во время когнитивной нагрузки, что свидетельствует о развивающем воздействии меритократического образования.
Psychological and physiological features of gifted schoolchildren in the context of the general tendency towards learning intensification and excessive use of technical means of learning determine their extreme sensitivity to the factors of the educational environment. The introduction of a meritocratic education system requires checking the compliance between the educational process organization and the psychological and physiological schoolchildren capabilities. This article describes the study on the comparison of neurocognitive processes of the secondary school pupils (10-11 years) in meritocratic (n = 60) and traditional (n = 26) educational systems based on the comparison of the relative spectral power of the electroencephalogram (EEG) frequency bands at rest state and cognitive load (mental arithmetic with subtraction). EEG potentials were led monopolarly from 21 locus according to the international system "10- 20" using the average reference electrode. Artefact-free EEG datasets of 35–45 s length were registered and analyzed. The common characteristics of EEG patterns taken from the schoolchildren at meritocratic education include a significantly higher proportion of alpha activity in the frontal cortex and beta-2 activity throughout the convex cerebral surface at rest and cognitive load. Mental arithmetic caused changes in all EEG frequency bands, mainly in the frontoparietal network in the condition under meritocratic education, while under traditional education the changes were mainly registered in the delta band in the temporal and parietal cerebral cortex. We have found out that schoolchildren in the meritocratic system are characterized by a higher level of cerebral functional maturity and demonstrate more mature activation patterns of cortical structures during the mental arithmetic testing. This indicates the beneficial developmental impact of meritocratic education.
Ключові слова: електроенцефалограма
відносна спектральна потужність
учні
меритократична освіта
арифметична проба
electroencephalogram
relative spectral power
schoolchildren
arithmetic test
meritocratic education
электроэнцефалограмма
относительная спектральная мощность
ученики
арифметическая проба
меритократическое образование
УДК: 613.955:[612.176+612.821
ISSN: 2077-1096 (print)
2077-1126 (online)
DOI: 10.31718/2077-1096.20.4.146
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15156
Розташовується у зібраннях:Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 20, вип. 4 (72)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Redka_Osoblivosti.pdf510,56 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.