Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15157
Назва: Факт установления неопасной для жизни пешеходной травмы при судебно-медицинской экспертизе
Інші назви: Факт встановлення безпечної для життя пішохідної травми при судово-медичній експертизі
Fact of identifying a non-life-threatening pedestrian injury during a forensic medical examination
Автори: Сокол, В. К.
Колесниченко, В. А.
Сокол, В. К.
Колесніченко, В. А.
Дата публікації: 2020
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Сокол В. К. Факт установления неопасной для жизни пешеходной травмы при судебно-медицинской экспертизе / В. К. Сокол, В. А. Колесниченко // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2020. – Т. 20, вип. 4 (72). – С. 151–156.
Короткий огляд (реферат): Судебно-медицинские аспекты низкоэнергетической пешеходной травмы исследованы недостаточно. Цель - изучить судебно-медицинские критерии установления механизма травмы при низкоэнергетических переломах нижних конечностей. Материал и методы. Материал исследования - 347 актов судебно-медицинских экспертиз пострадавших с переломами нижних конечностей, произведенных в Харьковском областном бюро судебно-медицинской экспертизы за период февраль - июнь 2018 г. Методы исследования - ретроспективный анализ, описательная статистика. Результаты. Частота низкоэнергетической пешеходной травмы составила 0,9%. Этот вид дорожно-транспортной травмы зарегистрирован у лиц в возрасте 78-88 лет вследствие предполагаемого наезда задней частью легкового автомобиля с образованием телесных повреждений в виде закрытых переломов проксимального отдела бедренной кости. Причина и механизм этих травм не были установлены в связи с поздним проведением первичной судебно-медицинской экспертизы, неполными данными в медицинской документации о клинических признаках травматических повреждений кожных покровов, пострадавших при первичном осмотре, неубедительными результатами криминалистических экспертиз одежды и обуви и малоинформативными данными автотехнической экспертизы. Выводы. При судебно-медицинской экспертизе низкоэнергетической пешеходной травмы установление травматических повреждений кожных покровов на стороне падения и на контралатеральной стороне - месте первого контакта с автомобилем - позволяет установить факт наезда и давность повреждения.
Судово-медичні аспекти низькоенергетичної пішохідної травми досліджені недостатньо. Мета - вивчити судово-медичні критерії встановлення механізму травми при низькоенергетичних переломах нижніх кінцівок. Матеріал і методи. Матеріал дослідження - 347 актів судово-медичних експертиз потерпілих з переломами нижніх кінцівок, виконаних в Харківському обласному бюро судово-медичної експертизи за період лютий - червень 2018 р. Методи дослідження - ретроспективний аналіз, описова статистика. Результати. Частота низькоенергетичної пішохідної травми склала 0,9%. Цей вид дорожньо-транспортної травми зареєстрований у осіб віком 78-88 років внаслідок ймовірного наїзду задньою частиною легкового автомобіля з утворенням тілесних ушкоджень у вигляді закритих переломів проксимального відділу стегнової кістки. Причина та механізм цих травм не були встановлені в зв'язку з пізнім проведенням первинної судово-медичної експертизи, неповними даними в медичній документації щодо клінічних ознак травматичних ушкоджень шкірних покривів постраждалих під час первинного огляду, непереконливими результатами криміналістичних експертиз одягу і взуття і малоінформативними даними автотехнічної експертизи. Висновки. При судово-медичній експертизі низькоенергетичної пішохідної травми встановлення травматичних ушкоджень шкірних покривів на стороні падіння і на контралатеральної стороні - місці першого контакту з автомобілем - дозволяє встановити факт наїзду і давність пошкодження.
The forensic aspects of low-energy pedestrian injury have not been adequately studied yet. The objective of the study presented is to analyze forensic criteria for identifying the mechanism of injury in low-energy fractures of the lower extremities. The study material included 347 acts of forensic medical examinations of victims with fractures of the lower extremities performed in the Kharkiv Regional Bureau of Forensic Medical Examination for the period from February to June 2018. The selection of forensic medical evaluation reports was carried out at random. The methodology included retrospective analysis, descriptive statistics. The incidence of low-energy pedestrian injury was 0.9%. This type of road traffic injury was registered in people aged 78 – 88 as a result of an alleged collision with the back of a vehicle. The main difference between highand low-energy fractures of the long bones of the lower extremities was the severity of concomitant injuries (given the fact that closed isolated fractures of the long bones of the lower extremities in our material were accompanied by injuries of the integumentary system (abrasions, bruises, etc.), those fractures were regarded as concomitant injury. In the first case, the action of kinetic energy of significant force led to the formation of multiple fractures of the upper (94; 27.1%) and lower (421; 121.3%) limbs, pelvic girdle (83; 23.9%); concomitant injuries were characterized by the presence of moderate brain concussion (54; 15.6%), non-penetrating blunt chest trauma (102; 29.4%) with rib fractures (48; 13.8%), non-penetrating blunt abdominal trauma (51; 14.7%); all the victims had bruised and lacerated wounds, multiple abrasions, subcutaneous hematomas of various localization. Low-energy trauma was characterized by the presence of isolated fractures of the proximal femur (n = 4) and tibia (n = 3) bones (Table 2). As a concomitant trauma, damage to the integumentary system was recorded in the form of abrasions and subcutaneous hematomas in the fractured area when falling from a height of one's own height (n = 3). In terms of the strength and speed of the impact of the traumatic force, the low-energy pedestrian injury was identical to the fall of the victim from his own height onto the lateral surface of the body with the formation of bodily injuries as closed fractures of the proximal femur. The cause and mechanism of these injuries have not been identified due to the late primary forensic medical evaluation, incomplete data in the medical records on the clinical signs of traumatic injuries to the skin of the victims during the initial examination, inconclusive results of forensic examinations of clothing and footwear, and uninformative data of a technical examination. During the forensic medical examination of a low-energy pedestrian injury, the identification of traumatic injuries of the skin on the side of the fall and on the contralateral side, the place of the first contact with the car, enables to establish the fact of collision and the duration of the damage.
Ключові слова: пешеходная травма
низкоэнергетические переломы проксимального отдела бедра
судебно-медицинская экспертиза
пішохідна травма
низькоенергетичні переломи проксимального відділу стегна
судово-медична експертиза
pedestrian injury
low-energy fractures of the proximal femur
forensic medical examination
УДК: 340.66:617.58-001
ISSN: 2077-1096 (print)
2077-1126 (online)
DOI: 10.31718/2077-1096.20.4.151
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15157
Розташовується у зібраннях:Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 20, вип. 4 (72)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sokol_Fact.pdf354,21 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.