Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15461
Назва: Світові досягнення учнів О. О. Богомольця та значення їхнього наукового доробку
Автори: Шарлай, Наталія Миколаївна
Дата публікації: 2020
Видавець: Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка
Бібліографічний опис: Шарлай Н. М. Світові досягнення учнів О. О. Богомольця та значення їхнього наукового доробку / Н. М. Шарлай // Витоки педагогічної майстерності. – 2020. – Вип. 26. – С. 230–233.
Короткий огляд (реферат): Здійснено цілісний аналіз світових досягнень учнів О.О. Богомольця та значення їхнього наукового доробку. З’ясовано, що науково-педагогічна і викладацька діяльність ученого не належно досліджена, узагальнена та висвітлена в літературі, – тому його спадщина, як педагога, засновника наукових шкіл, потребує ще детальнішого вивчення й системного опрацювання. Визначено, що на сьогодні фактично відсутні системно завершені дослідження його педагогічної діяльності, організаційно-методичної роботи зі створення наукових шкіл та роботи з майбутніми лікарями. Визначено, що унікальність науково-методичного феномену О.О. Богомольця полягає в тому, що його ідеї в ряді поставлених завдань набагато випереджали рівень науки його часу.
The content of the article is to carry out a holistic analysis of the world achievements of students O.O. Bogomolets and the significance of their scientific achievements. It was found out that the scientific-pedagogical and teaching activity of the scientist О.О. Bogomolets is improperly researched, generalized and covered in literature – so his legacy as a teacher, founder of scientific schools, requires even more detailed study and systematic study, because it contains valuable experience of scientific and methodological and pedagogical work for a new generation of scientists. It is determined that today there are actually no systematically completed studies of his pedagogical activities, organizational and methodological work on the establishment of scientific schools andwork with future doctors. It is investigated that the contribution of O.O. Bogomolets and his disciples in world science are indisputable, and the achievements of the scientist and his disciples as pioneers in science are really impressive. It is determined that the uniqueness of O.O. Bogomolets is a combination of the depth of theoretical thought with the tasks in medicine. It is substantiated that his ideas in a number of tasks were much ahead of the level of science at that time and much later were confirmed in scientific research. O.O Bogomolets is a scientist of world importance, Ukrainian scientist-pathophysiologist, founder of the Ukrainian school of pathological physiology, endocrinology and gerontology, organizer of Ukrainian science. He was characterized by deep erudition, initiative, extreme devotion to science, democracy, lecturing skills. These qualities made it possible for him to create a scientific school of pathophysiologists. Alexander Bogomolets had a large detachment of talented students and at the same time left a great legacy through his students to the next generation. The depth of brilliant scientific research and the style of scientific and pedagogical work have managed to encourage hundreds of young scientists.
Ключові слова: вчений
медицина
наука
наукові досягнення
освіта
учні
scientist
medicine
science
scientific achievements
education
students
ISSN: Print 2075 – 146X,
Online 2616-6623. В
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15461
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра фізіології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Bogomolets'.pdf353,01 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.