Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15485
Назва: Засвоєння формотворчого потенціалу наголосу в чужоземній аудиторії студентів-медиків
Інші назви: Assignment of the formative potential of emphasis in the foreign audience of medical students
Автори: Тукова, Тетяна Володимирівна
Tukova, Tetyana
Дата публікації: 2021
Бібліографічний опис: Тукова Т. Засвоєння формотворчого потенціалу наголосу в чужоземній аудиторії студентів-медиків / Т. Тукова // Наукові записки. – Кропивницький : Вид-во «КОД», 2021. – Вип. 193. – С. 445–449. – (Серія : Філологічні науки).
Короткий огляд (реферат): У статті разглядаються особливості російської акцентологічної системи в сфері дієслів, необхідні для відпрацювання навичок літературної вимови у спеціальному середовищі. Показана необхідність бачення системних особливостей російського наголосу, тісно пов’язаного з граматичною специфікою російської мови. Продемонстрована смислорозрізнювальная функція російського наголосу в аспектуальній царині, детермінована його рухливістю та різномісністю.
Free operation of verbs, which provide the processes of cognition of the medical student, is based on knowledge of their semantics, grammatical design and prosodic features. An important part of learning a new language is always its orthoepic characteristics. Assimilation of accentual norms is complicated by the mobile and free nature of accent in East Slavic languages. Emphasis mobility can be the only marker of grammatical meaning presentation in cases of form homography. The basis of success in developing the skills of using verb forms of the form can be linguistic-methodical forecasting and selection of language tools taking into account the profile of learning. The aim of the article was to describe the features of the formative role of emphasis in the presentation of the grammatical category of the verb, which should be considered in the process of teaching foreign medical students to prevent communicative failures in medicine and home. The article demonstrates how to achieve communicative competence in the audience of future doctors, practicing the skills of accentuation of species oppositions in the study of actions with objects in different physical states. Particular attention is paid to work with polysemantic verbs such as vysypat - vysypat. Adherence to the principle of text-centricity in learning helps to combine tasks of semantic, grammatical and accentological order, which contributes to the expansion of student knowledge in all three aspects. A number of homograph verbs have been proposed for work in a foreign audience, in which the emphasis has become a grammatical way of conveying the species meaning not only in the infinitive, but also in the whole paradigm. A group of verbs is indicated in which only certain grammatical forms are distinguished by means of stress, and not all forms of the paradigm of different types of verbs. The auxiliary role of accentuation in speciation is considered, which complements affixation as the main way of perfection. Methodological developments are most expediently directed at the synthesis of grammatical, semantic, word-formation and accentuation aspects in the selection of specific text material on the topics of classes.
Ключові слова: наголос
рухливість
граматична форма
різномісність
смислорозрізнювальная функція
emphasis
mobility
diversity
grammatical form
semantic function
УДК: 811.161.1: 81`243: 378.661
ISSN: 2522-4077 (Print)
2522-4085 (Online)
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15485
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
zasvoyenia_formotvorchogo.pdf372,05 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.