Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15552
Назва: Psychological nature and structure of motivation
Інші назви: Психологічна сутність і структура мотивації
Психологическая сущность и структура мотивации
Автори: Pryima, L. Yu.
Sherstiuk, N. O.
Kolomiiets, B. S.
Прийма, Лада Юріївна
Шерстюк, Наталія Олександрівна
Коломієць, Богдан Сергійович
Прийма, Лада Юрьевна
Шерстюк, Наталия Александровна
Коломиец, Богдан Сергеевич
Дата публікації: 2020
Бібліографічний опис: Pryima L. Yu. Psychological nature and structure of motivation / L. Yu. Pryima, N. O. Sherstiuk, B. S. Kolomiiets // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2020. – Т. 20, вип. 2 (70). – С. 240–244.
Короткий огляд (реферат): Цель данного исследования ̶ теоретическое обоснование и построение интегративной модели мотивации как системного образования, обеспечивающего достижение различных типов результатов человеческой деятельности. С этой целью были использованы следующие методы: индукции и дедукции, анализ научной литературы, а также компаративный анализ. Раскрыты понятия «мотива», «потребности» и «мотивации». Детально проанализировано, чем эти понятия похожи и чем отличаются, и определены точки их соприкосновения. Выделены осознанные и неосознанные мотивы и обоснована правомерность такого разграничения. Рассматривается различие между внешней и внутренней мотивацией и обоснованно особую эффективность последней. Проанализирована структура мотивационной системы человека со всеми ее составляющими (интересами, потребностями, ценностями, целями, установками, убеждениями, стереотипами и т.д.). Авторы выделили базис мотивационной сферы, который определяет направленность личности, и ее периферийную часть. Проведен сравни- тельный анализ теорий мотивации, которые объясняют структуру и содержание потребностей, их взаимосвязь с человеческой мотивацией к деятельности. Выяснено, что парадигма ERG К. Альдерфера соотносится с парадигмой иерархии потребностей А. Маслоу по основным группам потребностей. Однако в основном теории мотивации пользуются различным критериям выделения потребностей, что вызывает сложности при их сравнении. Например, парадигма приобретенных по- требностей Д. Мак-Клелланда основывается на выявлении потребностей властвования и соучастия, тогда как модель Портера-Лаулера основана на анализе концепций ожиданий и справедливости в мотивационной системе индивида. Однако мнение всех авторов совпадает в одном: мотивация является сложным системным интегративным психологическим образованием, которое побуждает человека к выполнению различных видов деятельности. Несмотря на различные трактовки понятия «мотив» и «мотивация», разные критерии выделения потребностей и интерпретации их влияния на мотивацию, мотивационная сфера человека является целостной структурой, производящей соответствующее влияние на поведение человека.
Мета даного дослідження ̶ теоретичне обґрунтування й побудова інтегративної моделі мотивації як системного утворення, що забезпечує досягнення різних типів результатів людської діяльності. З цією метою використано такі методи: індукції і дедукції, аналіз наукової літератури, компаративний аналіз. Розкрито поняття «мотиву», «потреби» й «мотивації». Детально проаналізовано, чим ці поняття схожі й чим відрізняються, і визначено їх точки дотику. Виокремлено усвідомлені й неусвідомлені мотиви та обґрунтована правомірність такого розмежування. Розглядаються відмінність між зовнішньою та внутрішньою мотивацією та обґрунтовано особливу ефективність останньої. Проаналізовано структуру мотиваційної системи людини з усіма її складовими (інтересами, потребами, цінностями, цілями, установками, переконаннями, стереотипами тощо). Автори виокремили базис мотиваційної сфери, що визначає спрямованість особистості, та її периферійну частину. Проведено порівняльний аналіз теорій мотивації, які пояснюють структуру й зміст потреб, їх взаємозв'язок із людською мотивацією до діяльності. З’ясовано, що парадигма ERG К. Альдерфера співвідноситься з парадигмою ієрархії потреб А. Маслоу за основними групами потреб. Проте здебільшого теорії мотивації послуговуються різними критеріями виокремлення потреб, що викликає складнощі при їх порівнянні. Наприклад, парадигма набутих потреб Д. Мак-Клелланда ґрунтується на виявленні потреб владарювання й співучасті, тоді як модель Портера-Лаулера заснована на аналізі концепцій очікувань і справедливості в мотиваційній системі індивіда. Показано, що думка усіх авторів збігається в одному: мотивація ̶ складний системний інтегративний психологічний утвір, що спонукає людину до виконання різних видів діяльності. Незважаючи на різні трактування поняття «мотив» і «мотивація» й різні критерії виокремлення потреб та інтерпретації їхнього вливу на мотивацію, мотиваційна сфера людини є цілісною структурою, що справляє відповідний вплив на поведінку людини.
The aim of this study is to provide theoretical rationale for integrative model of motivation as a unified structure that ensures achieving different types of results of human activity. The methodology of this study includes induction and deduction methods, scientific literature analysis, as well as comparative analysis. There have been defined the notions of «motive», «need» and «motivation», in particular, we have identified major differences and similarities between these concepts as well as their points of contact. The motives have been classified into conscious and unconscious with subsequent justification of such division. The article discusses the difference between external and internal motivation and proves the particular effectiveness of the latter. There has been analyzed the structure of the human motivational system encompassing all its components such as interests, needs, values, attitudes, beliefs, stereotypes, etc. We have identified the basis of motivational system, which determines personality's orientation and its peripheral parts. There has been conducted a comparative analysis of major motivation theories, which explain the structure and significance of human needs, their relationship with motivation to act. For example, we found out that K. Alderfer's ERG paradigm corresponds to A. Maslow's hierarchy of needs paradigm in regards to the main groups of needs. However, most theories of motivation use different criteria for distinguishing needs which makes it more difficult to compare them. For instance, D. McClelland's acquired needs paradigm is based on identifying the needs for power and complicity, while Porter-Lauler model is based on analyzing concepts of expectations and justice within the motivational system of an individual. However, all authors seem to agree on one thing: motivation is a complex system-based integrative psychostructure that encourages a person to perform various types of activities. Thus, we can conclude that despite various explanations of the concepts of «motive» and «motivation», different criteria for distinguishing needs and interpreting their impact on motivation, human motivational system is a holistic unified structure that affects human behaviour in a specific way.
Ключові слова: motive
motivation
need
inner state
motivation theory
мотив
мотивація
потреба
внутрішній стан
теорія мотивацiї
мотив
мотивация
потребность
внутреннее состояние
теория мотивации
УДК: 159.947.5+316.628
ISSN: 2077-1096 (print)
2077-1126 (online)
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/15552
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією
Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 20, вип. 2 (70)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Psychological_nature_and_structure_of_motivation.pdf354,11 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.