Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16374
Title: Части речи в лингвистическом и лингводидактическом аспекте: актуальные проблемы
Other Titles: Частини мови у лінгвістичному та лінгводидактичному аспектах: актуальні проблеми
Parts of the speech in the linguistic and linguo didactical aspects: actual problems
Authors: Тукова, Татьяна Владимировна
Тукова, Тетяна Володимирівна
Tukova, T. V.
Issue Date: 2014
Citation: Тукова Т. В. Части речи в лингвистическом и лингводидактическом аспекте: актуальные проблемы / Т. В. Тукова // Русский язык и литература: проблемы изучения и преподавания : сб. науч. трудов ; под общ. ред. Л. А. Кудрявцевой. – Киев, 2014. – Вып. 8. – С. 61–66.
Abstract: В статье рассматривается проблема критериев выделения лексико-грамматических классов слов в русле современных научных парадигм. Исходя из эволюции концептуализации мира на лексическом и грамматическом уровнях, предлагается корректно использовать термины, разграничивая понятия части речи и функционально-семантического поля. Логичным представляется выделение основных знаменательных частей речи, контаминантов, служебных релятивных частей речи, особых категорий слов. Обосновывается лингводидактический потенциал такого подхода к изучению частей речи в школе.
В статті розглядається проблема критеріїв виділення лексико-граматичних класів слів у руслі сучасних наукових парадигм. Виходячи з еволюції концептуалізації світу на лексичному та граматичному рівнях, пропонується коректно використовувати терміни, розмежовуючи поняття частини мови та функціонально-семантичного поля. Логічним видається виділення знаменних основних частин мови, контамінантів, службових релятивних частин мови та особливих категорій слів. Обгрунтовується лінгводидактичний потенціал такого підходу до вивчення частин мови у школі; The problem of lexico-grammatical classes’ criteria identifying in terms of modern scientific paradigms is observed in the article. Correct using of the terms, differentiating between notions of part of the speech and functional-grammatical field, based on the evolution of the world’s conceptualization on the lexical and grammatical levels is proposed. Identifying the main and concept words, contaminants, auxiliary relative parts of speech, specific words’ categories appears to be logical. Linguo-didactic potential of this approach to parts of the speech studying at school is accounted for
Keywords: части речи
функционально-семантическое поле
концептуализация мира
гетерогенный принцип
лингводидактический потенциал
частини мови
функціонально-граматичне поле
концептуалізація світу
гетерогенний принцип
лінгводидактичний потенціал
parts of speech
functional-grammatical field
world’s conceptualization
heterogenic principle
linguo-didactical potential
UDC: 81’367.625
ISSN: 2305-7319
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16374
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chasti_rechi.pdf137,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.