Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16694
Title: Розвиток клінічного мислення у внутрішній медицині (за моделлю СBCR) на прикладі клінічного випадку: первинна легенева гіпертензія
Other Titles: Развитие клинического мышления во внутренней медицине (по модели СBCR) на примере клинического случая: первичная легочная гипертензия
The clinical intellection development (based on CBCR model) in internal medicine by clinical case example: preliminary pulmonary hypertension
Authors: Середюк, В. Н.
Seredyuk, V. N.
Issue Date: 2021
Publisher: Полтавський державний медичний університет
Citation: Середюк В. Н. Розвиток клінічного мислення у внутрішній медицині (за моделлю СBCR) на прикладі клінічного випадку: первинна легенева гіпертензія / В. Н. Середюк // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 3 (145). – С. 226–229.
Abstract: У статті проведено аналіз результатів викладання курсу за вибором «Розвиток клінічного мислення у внутрішній медицині (за моделлю CBCR)». Доведено, що викладання даного курсу кейс-методом CBCR сприяє формуванню клінічного мислення студентів на основі не лише традиційних теоретичних знань і практичних навичок, але й застосування сучасних інтерактивних комп’ютерних технологій та методів візуалізації. Проведення практичних занять за моделлю CBCR на засадах проблемно-орієнтованого навчання сприяє зростанню рівня підготовки студентів і наближенню їх до світових стандартів та підвищує конкурентоспроможність випускників українських ВНЗ в умовах реформування медицини.
В статье проведен анализ результатов преподавания курса по выбору «Развитие клинического мышления во внутренней медицине (по модели CBCR)». Доказано, что преподавание данного курса кейс методом CBCR способствует формированию клинического мышления студентов на основе не только традиционных теоретических знаний и практических навыков, но и применение современных интерактивных компьютерных технологий и методов визуализации. Проведение практических занятий по модели CBCR на основе проблемно-ориентированного обучения способствует повышению уровня подготовки студентов и приближению их к мировым стандартам и повышает конкурентоспособность выпускников украинских вузов в условиях реформирования медицины.
In modern medicine the internal medicine (therapy), as in past, is the fundamental integrated discipline which generalizes of internal organs diseases’ clinical problems and pays attention into general changes in human body. All teaching methods could be provisory divided for 3 groups: active, passive and interactive. The interactive methods consist of problem-based learning (PBL), team-based learning (TBL) and clinical case-based learning (CBL). Case-Based Clinical Reasoning (CBCR) is one of important of professional skills in doctor’s work. The acquisition of this skill is long process which requires a comprehensive approach. The clinician often has to be careful, carefully reproduce, and apply for written sources and thoughts of colleagues. While problem-based learning as a method for gaining new knowledge, CBCR is focused on the use of systematically acquired knowledge in selected clinical cases. Pulmonary hypertension is a multifactorial disease with progressive course. Despite of progress in its management pulmonary hypertension’ death is high, and there are not ways for its complete prevention. The purpose of this study was analysis of efficacy of the elective course “Clinical intellection development in internal medicine” presentation by Case-Based Clinical Reasoning method with clinical presentation of patient with preliminary pulmonary hypertension. The characteristic of the elective course “Clinical intellection development in internal medicine” is wide using of modern interactive computers’ technologies and methods of visualization. It was demonstrated that development of students clinical intellection by Case-Based Clinical Reasoning method is high effective method of modern medical education which caused of theoretical knowledge and practical skills growth. The practical classes “Clinical intellection development in internal medicine” with Case-Based Clinical Reasoning method usage are modern and creative technology of clinical thinking development in medical students and integrated part of educational process. Teaching of its course by Case-Based Clinical Reasoning method caused of formation of the clinical intellection of students based not only on traditional knowledge or skills, but on modern computed and visualization methods using. Practical classes based on Case-Based Clinical Reasoning method and skill-oriented learning caused of students’ knowledge growth, approaching to world standards and make them more competitive.
Keywords: внутрішня медицина
клінічне мислення
модель CBCR
інтерактивні комп’ютерні технології
внутренняя медицина
клиническое мышление
модель CBCR
интерактивные компьютерные технологии
internal medicine
clinical thinking
CBCR model
interactive computer technologies
UDC: 371.315+378.147+614.253.4
ISSN: 2523-4110
2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2018-3-145-226-229
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16694
Appears in Collections:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 3 (145)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The_clinical_intellection_development.pdf139,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.