Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16843
Назва: Розробка методики та досвід оцінки ефективності освітньо-поведінкової корекції хворих хронічними дерматозами на етапі надання первинної медичної допомоги
Інші назви: Разработка методики и опыт оценки эффективности образовательно-поведенческой коррекции больных хроническими дерматозами на этапе первичной медицинской помощи
Method development and effectiveness evaluation experience of the education-behavioral correction in patients with chronic dermatoses at the primary health care level
Автори: Черкашина, Л. В.
Cherkashyna, L. V.
Дата публікації: 2018
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Черкашина Л. В. Розробка методики та досвід оцінки ефективності освітньо-поведінкової корекції хворих хронічними дерматозами на етапі надання первинної медичної допомоги / Л. В. Черкашина // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 4, т. 1 (146). – С. 130–134.
Короткий огляд (реферат): За комплексом інформативних акцептор-індикаторів (АІ) вивчено ефективність освітньо- поведінкової корекції (ОПК) у 60 хворих на ХД та доведено, що на первинному рівні надання медичної допомоги можливе досягнення ефективності на 8,0÷16,0% (за інтегральним показником). У хворих на псоріаз ефективність ОПК проявляється зменшенням (р<0,05) абсолютної кількості осіб з діагностично значимим рівнем зниження рівня самопочуття (до ОПК – (76,7±7,7)%, після – (53,3±9,1)%) та зменшенням виразності цього АІ з (3,9±0,1)б. до (3,5±0,2)б; зменшенням кількості осіб зі зниженим рівнем настрою, (до ОПК – (83,3±6,8)%, після – (60,0±8,9)%, р<0,01); зменшенням кількості хворих зі зниженим рівнем буденної активності (до ОПК – (63,3±8,8)%, після – (46,7±9,1)%, р<0,01). У хворих на екзему ефективність ОПК проявляється зменшенням абсолютної кількості осіб зі зниженим рівнем самопочуття (до ОПК – (70,0±8,4)%, після – (56,7±9,0)%) при зменшенні виразності цього АІ з (3,7±0,1) б. до (3,4±0,2) б.; зменшенням кількості осіб зі зниженим рівнем настрою (до ОПК – (80,0±7,7)%, після – (53,3±9,1)%, р<0,01).
По комплексу информативных акцептор-индикаторов (АИ) изучена эффективность образовательно-поведенческой коррекции (ОПК) среди 60 больных хроническими дерматозами (ХД) и доказано, что на этапе первичной медицинской помощи возможно достижение эффективности ОПК на 8,0÷16,0% (по интегральному показателю). Среди больных псориазом эффективность ОПК проявляется: уменьшением (р<0,05) абсолютного количества лиц с диагностически значимым уровнем снижения уровня самочувствия (до ОПК – (76,7±7,7)%, после – (53,3±9,1)%) и уменьшением выраженности этого АИ з (3,9±0,1)б. до (3,5±0,2)б; уменьшением количества лиц со сниженным уровнем настроения (до ОПК – (83,3±6,8)%, после – (60,0±8,9)%, р<0,01) и сниженным уровнем активности (до ОПК – (63,3±8,8)%, после – (46,7±9,1)%, р<0,01). Среди больных экземой эффективность ОПК проявляется: уменьшением абсолютного количества лиц со сниженным уровнем самочувствия (до ОПК – (70,0±8,4)%, после – (56,7±9,0)%) при уменьшении выраженности этого АИ с (3,7±0,1) б. до (3,4±0,2) б.; уменьшением количества лиц со сниженным уровнем настроения (до ОПК – (80,0±7,7)%, после – (53,3±9,1)%, р<0,01).
The examination of 60 patients with chronic dermatoses (30 patients presented with psoriasis, 30 – with eczema) was carried out before and after the education-behavioral correction applying the method for differentiated self-estimation of general health state and anxiety scales according to Spielberger C. in Yu. L. Khanina modification. To evaluate the effectiveness of the education-behavioral correction applied, the dynamics of the most informative acceptor- indicators characteristic of the patients with chronic dermatoses was determined, namely, the indices of AI frequency (P ± m,%), its severity (S, points), number of patients with chronic dermatoses and diagnostically significant level of psychological traits (Dn , persons). The index AI (Sst , number of patients in unit fractions), AI index of clinical severity (Ics) and the entropy index of the corresponding acceptor-indicator (habc, bit) before and after the education-behavioral correction were calculated, as well as the integral index of the education-behavioral correction effectiveness (IEBC). The effectiveness of the education-behavioral correction was evaluated according to the informative acceptorindicator complex in 60 patients with chronic dermatoses (30 patients – with psoriasis, 30 – with eczema). The data obtained made it possible to determine that the primary health care level could provide the effectiveness achievement by 8.0÷16.0% (according to the integral index). In patients with psoriasis, the education-behavioral correction effectiveness was manifested by the decrease (p <0.05) in the absolute number of persons with the diagnostically significant level of general health state declining (before the education-behavioral correction – (76.7 ± 7.7)%, after – (53.3 ± 9.1) %) and the decrease in severity of this AI from (3.9 ± 0.1) points up to (3.5 ± 0.2) points; the decrease in the number of persons with the low mood level (before the education-behavioral correction – (83.3 ± 6.8)%, after – (60.0 ± 8.9)%, p <0.01); the decrease in the number of patients with the low level of the everyday activity (before the education-behavioral correction – (63.3 ± 8.8)%, after – (46.7 ± 9.1)%, p <0.01). The education-behavioral correction effectiveness in patients with eczema was manifested by the decrease in the absolute number of people with reduced level of general health state (before the education-behavioral correction – (70.0 ± 8.4)%, after – (56.7 ± 9.0)%) with severity decrease in this AI from (3.7 ± 0,1) points to (3.4 ± 0.2) points; the decrease in the number of persons with the low level of mood (before the education-behavioral correction – (80.0 ± 7.7)% and after – (53.3 ± 9.1)%, p <0.01). The results of the education-behavioral correction effect on the reactive and personal anxiety indicators can be observed in their positive dynamics, both in case of psoriasis and eczema, concerning the severity reduction of these indicators of psychological state. Despite the absence of significant reduction in the number of persons with the high anxiety level (in psoriasis: from 70.0% to 60.0%, in case of eczema: from 63.3% to 56.7% of patients), the integral indicators of the education-behavioral correction effectiveness amounted to 14.3% and 6.4% for reactive anxiety and 3.4% and 3.8% – for personal anxiety, correspondingly. Generally, the effect of education-behavioral correction performed at the primary health care level is limited by the medical personnel competence areas, which requires the interdisciplinary cooperation of medical specialists of various specialties while dealing with such patients (the studied issue should involve medical psychologists and more patient-specific techniques for cognitive-behavioral correction).
Ключові слова: загальна практика-сімейна медицина
хронічні дерматози
освітньо-поведінкова корекція
ефективність
общая практика-семейная медицина
хронические дерматозы
образовательно-поведенческая коррекция
эффективность
general practice-family medicine
chronic dermatoses
education-behavioral correction
effectiveness
УДК: 616.517-092: 616.1/8 – 036.12 – 06: 616.85:612.26.015.11
ISSN: 2523-4110
2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2018-4-1-146-130-134
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16843
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 1 (146)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Method_development.pdf164,25 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.