Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17117
Назва: Організація рефлексивної діяльності здобувачів вищої освіти на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології Полтавського державного медичного університету
Інші назви: Организация рефлексивной деятельности студентов на кафедре микробиологии, вирусологии и иммунологии Полтавского государственного медицинского университета
Organization of students reflective activity at the Мicrobiology, Virology and Immunology department of Poltava State Medical University
Автори: Ганчо, Ольга Валеріївна
Коваленко, Нінель Павлівна
Звягольська, Ірина Миколаївна
Боброва, Нелля Олександрівна
Ганчо, Ольга Валерьевна
Коваленко, Нинель Павловна
Звягольская, Ирина Николаевна
Боброва, Нелля Александровна
Hancho, O. V
Zvyagolska, I. M
Kovalenko, N. P
Gancho, A. D
Bobrova, N. O
Дата публікації: 2021
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Організація рефлексивної діяльності здобувачів вищої освіти на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології Полтавського державного медичного університету / О. В. Ганчо, Н. П. Коваленко, І. М. Звягольська, А. Д. Ганчо, Н. О. Боброва // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2021. – Т. 21, вип. 3 (75). – С. 234–238.
Короткий огляд (реферат): Сучасні умови висувають вимоги розвитку критично мислячої особистості, яка готова до продуктивної взаємодії з оточуючим світом, уміє об’єктивно оцінювати власні досягнення в процесі навчання, осмислювати успіхи та труднощі, аналізу¬вати в собі нові якості, здатна до самовдосконалення та саморозвитку. Це обумовлює необхідність організації рефлексивної діяльності студентів як важливого компоненту освітнього процесу. Мета статті полягає в обґрунтуванні принципів організації рефлексивної діяльності майбутніх лікарів у процесі формування їхньої професійної готовності на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології Полтавського державного медичного університету. В експерименті прийняли участь 90 студентів 2 курсу стоматологічного факультету з нормативним терміном навчання, серед них 50 респондентів та 40 студентів контрольної груп. Методика вивчення рефлексивних здібностей базувалась на використанні оцінки викладача та самооцінки студентів своєї навчально-пізнавальної діяльності по таким структурним компонентам: усвідомлення відповідності результату навчання початковій цілі, самоаналіз та самооцінка власної індивідуальної діяльності та діяльності в межах навчальної групи. Кожний компонент оцінювався за п’ятибальною шкалою. Викладачі використовували метод рефлексивного полілогу. Визначення вірогідності різниці між групами проводили з використанням критерію t Стьюдента. Нами запропоновані приклади вправ, що спрямовані на розвиток рефлексивних умінь майбутніх лікарів у процесі навчання для подальшій професійній діяльності. Наведено методичні рекомендації щодо організації рефлексивної діяльності студентів із застосуванням запропонованих методик. Визначено, що високий рівень розвитку рефлексивних вмінь у студентів склав 3,4±0,7 умовних балів, що є запорукою продуктивного навчання. Саме за допомогою рефлексії відбувається оцінка методів та результатів власного навчання, аналіз отриманої інформації, рівня її розуміння, усвідомлення себе як суб’єкта навчання, встановлення власних зрушень, прогресу в навчальній діяльності, розуміння ходу розгортання особистого мислення. Рефлексія відіграє важливу роль в навчальній діяльності студентів, адже вона допомагає студентам оперативно планувати та організовано виконувати навчальну задачу, виступати в ролі експерта власної навчальної діяльності, здійснювати критичну оцінку та перевірку отриманих результатів.
Современные условия предъявляют требования развития критически мыслящей личности, которая готова к продуктивному взаимодействию с окружающим миром, умеет объективно оценивать собственные достижения в процессе обучения, осмысливать успехи и трудности, анализировать новые качества, способности к саморазвитию. Это обуславливает необходимость организации рефлексивной деятельности студентов как важного компонента образовательного процесса. Цель статьи заключается в обосновании принципов организации рефлексивной деятельности будущих врачей в процессе формирования их профессиональной подготовки на кафедре микробиологии, вирусологии и иммунологии Полтавского государственного медицинского университета. В эксперименте приняли участие 90 студентов 2 курса стоматологического факультета с нормативным сроком обучения, среди них 50 респондентов и 40 студентов контрольной групп. Методика изучения рефлексивных способностей была основана на использовании оценки преподавателя и самооценки студентов своей учебно-познавательной деятельности по таким структурным компонентам: осознание соответствия результата обучения начальной цели, самоанализ и самооценка собственной индивидуальной деятельности и деятельности в рамках учебной группы. Каждый компонент оценивался по пятибалльной шкале. Преподаватели использовали метод рефлексивного полилога. Определение достоверности различий между группами проводили с использованием критерия t Стьюдента. Нами предложены примеры упражнений, направленных на развитие рефлексивных умений будущих врачей в процессе обучения для дальнейшей профессиональной деятельности. Приведены методические рекомендации по организации рефлексивной деятельности студентов с применением предложенных методик. Определено, что высокий уровень развития рефлексивных умений студентов составил 3,4±0,7 условных баллов, что является залогом продуктивного обучения. Именно с помощью рефлексии происходит оценка методов и результатов собственного обучения, анализ полученной информации, уровня ее понимания, осознания себя как субъекта обучения, установления прогресса в учебной деятельности. Рефлексия играет важную роль в учебной деятельности студентов, ведь она помогает студентам оперативно планировать и организовано выполнять учебную задачу, выступать в роли эксперта собственной учебной деятельности, осуществлять критическую оценку и проверку полученных результатов.
Modern conditions require the development of a critical person who is ready for productive interaction with the outside world, is able to objectively assess their own achievements in the learning process, comprehend successes and difficulties, analyze new qualities, capable of self-improvement and self-development. This necessitates the organization of students reflective activities is an important component of the educational process. The experiment was attended by 90 second-year Dentistry Faculty students with a normative term of study, including 50 respondents and 40 students of the control group. The method of studying reflexive abilities was based on the use of teacher assessment and self-assessment of students of their educational and cognitive activities on the following structural components: awareness of the learning outcome of the initial goal, self-analysis and self-assessment of individual activities and activities within the study group. Each component was evaluated on a five-point scale. Teachers were used the method of reflexive polylogue. The probability of the difference between the groups was determined using Student's t test. The problem of necessity of the organization of reflective activity of students was considered in the article in educational and cognitive process as an important condition for the development of their personality. The ways and principles of organization of reflective activity of future doctors in the process of formation of their professional readiness are revealed. We offer examples of exercises aimed at developing the reflective skills of future doctors in the learning process for further professional activity. Methodical recommendations on the organization of reflective activity of students with application of the offered techniques are resulted. It was determined that the high level of development of reflexive skills in students was 3.4±0.7 points which is the key to productive learning. It is through reflection that the methods and results of one's own learning are assessed, the received information is analyzed, the level of its understanding, self-awareness as a subject of study, establishment of one's own changes, progress in educational activity. Reflection plays an important role in students' learning activities, because it helps to students to perform educational tasks in an organized manner, to act as an expert in their own learning activities, to critically evaluate and verify the results.
Ключові слова: організація рефлексивної діяльності
рефлексивні вправи
профессиональная подготовка будущих врачей, рефлексивные упражнения
професійна підготовка майбутніх лікарів,
организация рефлексивной деятельности
рефлексивные упражнения
reflexive activity
reflexive exercises
method of reflexive polylogue
professional training of future doctors
УДК: 378:579:578:612.017
ISSN: 2077-1096 (print)
2077-1126 (online)
DOI: 10.31718/2077–1096.21.3.234
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17117
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра мікробіології, вірусології та імунології
Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 21, вип. 3 (75)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
organization_of_students.pdf409,15 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.