Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17257
Назва: Пошук покращення засвоєння практичних навичок з акушерства та гінекології
Інші назви: Поиск улучшения усвоения практических навыков по акушерству и гинекологии
The search of improvement of practical skills in obstetrics and gynecology
Автори: Пахаренко, Л. В.
Воробій, В. Д.
Пахаренко, Л. В.
Воробий, В. Д.
Pakharenko, L. V.
Vorobii, V. D.
Дата публікації: 2018
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Пахаренко Л. В. Пошук покращення засвоєння практичних навичок з акушерства та гінекології / Л. В. Пахаренко, В. Д. Воробій // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 4, т. 1 (146). – С. 167–169.
Короткий огляд (реферат): В програму дисципліни «Акушерство та гінекологія» в останні роки введено вивчення теми неплідного шлюбу та планування сім’ї, яка в останні три роки доповнена практичною навичкою «Обстеження подружньої пари при неплідді». Мета роботи. Удосконалити засвоєння практичної навички «Обстеження подружньої пари при неплідді». Результати. Практична навичка «Обстеження подружньої пари при неплідді» складається в декілька етапів. Спочатку проводиться збір анамнезу, виставляється попередній діагноз. Потім потрібно скласти план обстеження подружньої пари. Для підготовки оволодіння навички розроблений алгоритм її виконання, який представлений в практично-орієнтованому навчальному центрі у вигляді схеми, малюнків, наявний демонстраційний матеріал у вигляді результатів різних обстежень, відеоматеріали, підготовлені працівниками кафедри. Кращому засвоєнню навички сприяють і розроблені працівниками кафедри ситуаційні задачі з даної тематики. Висновок. Розроблена методика засвоєння практичної навички «Обстеження подружньої пари при неплідді» є ефективною. Вдосконалення системи обстеження при неплідді, покращення її алгоритму веде до підвищення кваліфікації медичного фахівця будь-якої спеціальності, готовності застосувати її на практиці.
В программу дисциплины «Акушерство и гинекология» в последние годы введено изучение темы бесплодного брака и планирования семьи, которая в последние три года дополнена практическим на- выком «Обследование супружеской пары при бесплодии». Цель работы. Усовершенствовать усвоения прак- тического навыка «Обследование супружеской пары при бесплодии». Результаты. Практический навык «Обследование супружеской пары при бесплодии» состоит из нескольких этапов. Сначала проводится сбор анамнеза, выставляется предварительный диагноз. Затем нужно составить план обследования супружеской пары. Для подготовки овладения навыком разработан алгоритм его выполнения, который представлен в практически-ориентированном учебном центре в виде схемы, рисунков, имеется демонстрационный материал в виде результатов различных обследований, видеоматериалы, подготовленные работниками кафедры. Лучшему усвоению навыка способствуют и разработанные сотрудниками кафедры ситуационные задачи по данной тематике. Вывод. Разработанная методика усвоения практического навыка «Обследование супружеской пары при бесплодии» является эффективной. Совершенствование системы обследования при бесплодии, улучшение ее алгоритма ведет к повышению квалификации медицинского специалиста любого профиля, готовности применить ее на практике.
Changes in the structure of morbidity in the modern society also require changes in the study of the themes of pathologies in programs of different disciplines by students of higher medical educational establishments. Such changes also undergo the structure of gynecological pathology. So, in recent years, the incidence of infertility in the world and in Ukraine is increasing. For this purpose, the study of the topic of infertile marriage and family planning has been introduced in the program of discipline “Obstetrics and Gynecology” in recent years. The comprehensive approach to mastering the topic in the last three years was added with the practical skill “Examination of married couple with infertility”. The performance of practical skill allows students to develop more deep understanding of the problem, clinical thinking and demonstrate knowledge of different disciplines. Aim. To improve the mastering of practical skill “Examination of married couple with infertility”. Results. The practical skill “Examination of married couple with infertility” is often difficult for students to demonstrate. The algorithm for performing this skill is different from the traditional approach and does not require demonstration of direct work with the patient except taking anamnesis. The difference is in the fact that it consists of several stages. Initially, an anamnesis is taking, then the previous diagnosis is put. After this it is necessary to make the plan of examination of the married couple, separately for the man and the woman. It is important to demonstrate both as standard approach to the examination with a list of routine unified methods, as well as an individual approach in each individual case. To prepare the mastering of skills, an algorithm for its implementation was developed, which is presented in a practical-training center in the form of schemes, pictures. There is also the demonstration material in the form of results of examinations (generalclinical, hormonal, cytological, colposcopic ones, vaginal smears, TORCH infections, ultrasound examination of pelvic organs and other systems, pictures of metrosalpingography, computer tomography, etc.), video materials prepared by teachers of the department. Situational tasks with this methodic were created by the staff of the department. Such tasks have in several stages. Such approach allows to develop clinical thinking, which is important for the implementation of the skill. Conclusion. The developed method of mastering the practical skill “Examination of married couple with infertility” is effective. Improvement of the system of infertility examination, enhancement of its algorithm leads to the perfection of the qualification of the medical specialist of any specialty and the readiness of its use in practice.
Ключові слова: практична навичка
студенти
навчання
практический навык
студенты
обучение
practical skill
students
training
УДК: 618+371.222+378.147.88
ISSN: 2523-4110
2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2018-4-1-146-167-169
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17257
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 1 (146)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
The_search_of_improvement.pdf134,39 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.