Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17288
Назва: Безперервне навчання – запорука професіоналізму лікаря в сучасних умовах
Інші назви: Непрерывное обучение – залог профессионализма врача в современных условиях
Continuous training – the prerequisite of a doctor’s professionalism in modern conditions
Автори: Цвіренко, Світлана Миколаївна
Похилько, Валерій Іванович
Соловйова, Галина Олексіївна
Артьомова, Наталія Сергіївна
Жук, Людмила Анатоліївна
Цвиренко, Светлана Николаевна
Похилько, Валерий Иванович
Соловьёва, Галина Алексеевна
Артёмова, Наталия Сергеевна
Жук, Людмила Анатольевна
Tsvirenko, S. M.
Pokhylko, V. I.
Solovyova, G. O.
Artyomova, N. S.
Zhuk, L. A.
Дата публікації: 2018
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Безперервне навчання – запорука професіоналізму лікаря в сучасних умовах / С. М. Цвіренко, В. І. Похилько, Г. О. Соловйова [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 4, т. 1 (146). – С. 183–185.
Короткий огляд (реферат): Завданням вищої медичної освіти на сучасному етапі розвитку суспільства є підготовка спеціалістів, які виявляють творчу активність, самостійність, вільно володіють професією та здатні до самовдосконалення. В даний час принцип «завершеної» освіти, при якому отримані на додипломному етапі навчання знання зберігали свою цінність протягом усієї професійної діяльності, змінюється на принцип безперервної освіти «через все життя». Поняття безперервної освіти включає створення умов для всебічного розвитку людини, незалежно від віку, місця проживання, набутої професії, рівня оволодіння фаховими вміннями, індивідуальних здібностей, мотивів і інтересів особистості. Концепція навчання впродовж життя передбачає необхідність і можливість здобування на кожному життєвому етапі тих блоків інформації, які необхідні людині для підтримки своєї активної життєдіяльності та самореалізації.
Задачей высшего медицинского образования на современном этапе развития общества является подготовка специалистов, проявляющих творческую активность, самостоятельность, свободно владеющих профессией и способных к самосовершенствованию. В настоящее время принцип «завершенного» образования, при котором полученные на додипломном этапе знания сохраняли свою ценность на протяжении всей профессиональной деятельности, меняется на принцип непрерывного образования «через всю жизнь». Понятие непрерывного образования включает создание условий для всестороннего развития человека, независимо от возраста, места жительства, приобретенной профессии, уровня владения профессиональными умениями, но и учитывает индивидуальные способности, мотивы и интересы личности. Концепция обучения в течение жизни предполагает необходимость и возможность получения на каждом жизненном этапе тех блоков информации, которые необходимы человеку для поддержания своей активной жизнедеятельности и самореализации.
The task of higher medical education at the present stage of the society development is training specialists who demonstrate creative activity, autonomy, fluency in mastering the profession and capability of selfimprovement. At present, the principle of “complete” education, in which the knowledge, obtained at the pregraduation stage of learning, retains its value throughout the entire professional activities, is substituted with the principle of lifelong learning. The concept of continuous education includes the formation of conditions for all-round development of a person, regardless of age, place of residence, acquired profession, level of mastering the professional skills, but also taking into account the individual abilities, motives and interests of the individual. Continuous education is oriented not only to the needs of the society, but also to the needs of the individuals, their activity. At all stages of teaching the abstract thinking, an important task of modern pedagogical science is the formation of the ability to analyze and synthesize, to understand the professional activity, to search and analyze the information, the ability to be critical and self-critical, the ability to generate new ideas. On the following stages of lifelong education, these principles remain the key ones. The better the self-motivation of continuous education is formed, the deeper is the awareness of its necessity, the more the whole system of goals and means of learning rebuilds. At the present stage of the society development, self-development and self-organization in the professional training acquire high relevance, since the creative initiative and the ability to adapt easily that are the key prerequisites for a highly skilled specialist. Consequently, education acquired at the pre-graduate stage and the formed professional status give rise to a certain social position. However, the professional status under the conditions of high competition is constantly to be confirmed, strengthened, and promoted. These opportunities are provided by coursework learning (re-certification, advanced training courses, etc.). Another aspect of continuous education is the formation of multi-level knowledge, which is an indicator of professional mobility. It is important to form an integrated competence: the ability to solve typical and complex specialized tasks and practical problems in professional activity, which involves conducting research and / or innovations and is characterized by complexity and uncertainty of conditions and requirements. It is important to understand that the main driving force in the continuous education are not the outwardly organized educational processes, which are the main ones in the specialist’s training, and education is largely a personal affair of an individual. As a result, education becomes personified. Thus, continuous education is a prerequisite for the professional activity of a modern physician as a multi-vector process, which is accompanied by changes in the internal sphere of individual, changes professional self-consciousness and forms professionalism.
Ключові слова: вища медична освіта
безперервна освіта
самоосвіта
высшее медицинское образование
непрерывное образование
самообразование
higher medical education
continuous training
self-training
УДК: 378:614.252
ISSN: 2523-4110
2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2018-4-1-146-183-185
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17288
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 1 (146)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Continuous_training.pdf122,91 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.