Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17965
Title: Проблема професійного вигорання педагогічного працівника
Other Titles: The problem of professional burning of a pedagogical worker
Authors: Кравченко, Інна Павлівна
Фесенко, Людмила Миколаївна
Kravchenko, I. P.
Fesenko, L. M.
Issue Date: 2019
Publisher: Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка
Citation: Кравченко І. Проблема професійного вигорання педагогічного працівника / І. Кравченко, Л. Фесенко // Витоки педагогічної майстерності : наук. журнал / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2019. – Вип. 23. – С. 127–131.
Abstract: Велика емоційна напруженість професійної діяльності педагога, нестандартні підходи до ситуацій, відповідальність і складова професії викладача збільшують ризик формування «емоційного вигорання», який викликає почуття незадоволеності, погіршення настрою, накопичення втоми. Ці фізіологічні показники характеризують напруженість роботи,що призводить до професійних криз, стресів, виснаження, вигорання. Кризовим для професії педагога є зниження ефективності праці викладача, не виконання своїх професійних обов’язків, втрата творчого настрою.
The work of teachers is associated with great nervous and mental stress. First of all, it is about the psychological and organizational difficulties: the need to be constantly "in the form", the lack of opportunity to choose students, emotional discharges, excessive contacts during the working day, lack of time, overload, social assessment. During such work day by day, tension can accumulate. Its manifestations are increased irritability, anxiety, muscle clamps in different parts of the body, accelerated palpitations, fatigue. Emotional features of pedagogical activity contribute to the emergence and development of a syndrome of professional burnout. The "burnout" syndrome is a stressful reaction that occurs due to long-term professional stresses of moderate intensity. Teachers work in a rather calm, emotionally intense atmosphere, which requires constant attention and control over interaction in the "teacher-student" system. If the teacher responds adequately, adaptively, he more successfully and efficiently operates and increases his functional activity and confidence, while the disadaptive reactions lead spirally down to "professional burnout." Burning is not just a result of stress, but a consequence of uncontrollable stress. The great emotional tension of the professional activity of the teacher, non-standard approaches to situations, responsibility and component of the teacher's profession increase the risk of forming an "emotional burnout", which causes a sense of dissatisfaction, deterioration of mood, accumulation of fatigue. These physiological indicators characterize the tension of work, which leads to professional crises, stresses, exhaustion, burnout. The crisis for a teacher's profession is to reduce the efficiency of the teacher's work, not to fulfill his professional duties, to lose his creative mood.
Keywords: педагог
особистість
професійна діяльність
емоційне виснаження
емоційне вигорання
напруженість
втома
teacher
personality
professional activity
emotional exhaustion
emotional burnout
tension
fatigue
UDC: 159.994.4
ISSN: 2075 – 146X (Print)
2616-6623 (On-line)
DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183223
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17965
Appears in Collections:Наукові праці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kravchenko.pdf880,2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.