Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/18028
Title: Формування професійної компетентності у здобувачів медичної освіти під час вивчення теми «Математичне моделювання у медицині, біології»
Other Titles: Formation of professional competence in recipients of medical education during the study of the topic “Mathematical modeling in medicine and biology”
Authors: Сілкова, Олена Вікторівна
Лобач, Наталія Вячеславівна
Silkova, Olena
Lobach, Natalija
Issue Date: 2021
Publisher: Луцький педагогічний коледж Волинської обласної ради
Citation: Сілкова О. В. Формування професійної компетентності у здобувачів медичної освіти під час вивчення теми "Математичне моделювання у медицині, біології"/ О. В. Сілкова, Н. В. Лобач // Академічні студії. Серія "Педагогіка". – 2021. – Вип. 4, ч.1 – C. 171–176.
Abstract: Метою даної статті є розкриття ролі та значення вивчення теми «Математичне моделювання у медицині, біології» для формування професійних знань, умінь майбутнього лікаря. Для досягнення поставленої мети були використані методи обґрунтування, узагальнення, систематизація теоретичного та практичного матеріалу. У статті розглянута проблема формування професійної компетентності майбутнього лікаря за допомогою навчання математичному моделюванню під час вивчання дисципліни «Медична інформатика». На основі аналізу науково-дослідницької літератури визначено основні підходи до трактування поняття «професійна спрямованість навчання математики». Виділені цілі професійно спрямованого викладання математики, зокрема при вивчені теми «Математичне моделювання» у медичному закладі вищої освіти. Розроблені і сформульовано визначення професійно спрямованої задачі математичного моделювання для студентів медичних навчальних закладів, її реалізація за допомогою виявлення та актуалізації міжпредметних зв'язків математики з дисциплінами професійного циклу. Описано функції таких завдань. У статті також представлені приклади професійно спрямованих навчальних завдань математичного моделювання, що відображають міжпредметні зв'язки з дисциплінами професійного і природничо-наукового циклів. Крім, того відзначено важливу роль методу математичного моделювання у вивченні медико-біологічних явищ і процесів засобами математики; розібрано рішення задачі медичного змісту, що ілюструє зазначений метод.
The purpose of this article is to reveal the role and significance of the topic "Mathematical modeling in medicine and biology" for the formation of professional knowledge and skills of the future doctor. To achieve this goal, methods of justification, generalization, and systematization of theoretical and practical material were used. The article deals with the problem of forming the professional competence of a future doctor through teaching mathematical modeling while studying the discipline "Medical Informatics". Based on the analysis of scientific research literature, the main approaches to the definition of the concept of "professional orientation of teaching mathematics" are presented. It is understood as the organization of educational activities in the classroom in mathematics so that the main value orientations for applicants for education are at the same time mastering the mathematical content in solving professionally-oriented problems and the formation of generalized skills of professional activity. The goals of professionally oriented teaching of mathematics are highlighted when studying the topic "Mathematical modeling" in a medical institution of higher education. The definitions of a professionally directed problem of mathematical modeling for students of medical educational institutions, its implementation through the identification and updating of interdisciplinary connections of mathematics with the disciplines of the professional cycle, since they are associated with objects and processes of a biomedical nature, have been developed and formulated. The functions of such tasks are described. The article also presents examples of professionally oriented educational tasks of mathematical modeling, which reflect interdisciplinary connections with the disciplines of professional and natural science cycles. In addition, the important role of the method of mathematical modeling in the study of biomedical phenomena and processes by means of mathematics is noted; the solution of the problem of medical content is submitted, which illustrates the specified method.
Keywords: медична освіта
математичне моделювання
медична інформатика
професійно спрямоване навчання математики
процес навчання
майбутні лікарі
medical education
mathematical modeling
medical informatics
professionally-oriented teaching of mathematics
learning process
future doctors
UDC: 37.013.46
ISSN: 2786-4758
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/18028
Appears in Collections:Наукові праці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Silkova_Lobach_Formuvannja_profesijnoji_kompetentnocti.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.