Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/20397
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКаськова, Людмила Федорівна-
dc.contributor.authorЯнко, Наталія Валентинівна-
dc.contributor.authorВащенко, Ірина Юріївна-
dc.contributor.authorНовікова, Світлана Чеславна-
dc.contributor.authorАндріянова, Ольга Юріївна-
dc.contributor.authorKaskova, L. F.-
dc.contributor.authorYanko, N. V.-
dc.contributor.authorVashchenko, I. Yu.-
dc.contributor.authorNovikova, S. Ch.-
dc.contributor.authorAndriianova, O. Yu.-
dc.date.accessioned2023-03-30T08:29:28Z-
dc.date.available2023-03-30T08:29:28Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationСтавлення майбутніх стоматологів до застосування різних методів викла дання дитячої терапевтичної стоматології / Л. Ф. Каськова, Н. В. Янко, І. Ю. Ващенко, С. Ч. Новікова, О. Ю. Андріянова // Український стоматологічний альманах. – 2022. – № 3. – С. 63–67.uk_UA
dc.identifier.issn2409-0255-
dc.identifier.urihttp://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/20397-
dc.description.abstractВ умовах пандемії COVID-19 і війни в Україні освітній процес зазнав кардинальних змін. Метою дослідження стало вивчення ставлення студентів до різних методів викладання навчального матеріалу, які вони вважають максимально корисними.Анкетування було проведено серед 401 студента 3-5 курсів міжнародного факультету ПДМУ, які навчались українською й англійською мовами. Було проведено анкетування із запитаннями щодо со-ціально-демографічних факторів і вподобань різних методів викладання дитячої терапевтичної стома-тології. Методи викладання включали лекцію з презентацією Power Point (PP), традиційну лекцію, метод клінічних випадків (case study), роботу в цілій студентській групі, звичайне й контрольне опитування, дискусію в невеликій групі, відеоматеріали, проблемне навчання (problem basic learning-PBL) і рольові ігри. Відповіді враховували на основі 4-бальної шкали й об’єднали в групи схвальних і несхваль-них відповідей. Результати було оброблено за допомогою MS Excel.Чоловіки частіше жінок віддавали перевагу методу сase study, роботі в невеликих групах і PBL, проте статистично вірогідно чоловіки-студенти вподобали лише метод сase study (р<0,01). Жінки частіше чоловіків віддавали перевагу PP, звичайним лекції й опитуванню, роботі в цілій групі й рольовим іграм, проте статистично вірогідно жінки вподобали лише PP (р<0,01). Більше половини студентів визнали майже всі методи навчання ефективними, проте найгірше студенти оцінили рольові ігри, на нашу думку, через необізнаність із цим методом навчання. Студенти, які навчалися українською мовою, краще оцінили PBL, відеоматеріали, контрольне й звичайне опитування. Студенти, які навчалися англійською мовою, краще сприймали рольові ігри, роботу в невеликих групах, звичайну лекцію й PP-презентацію. Виявлено взаємозв’язок між статтю й уподобаннями студентів, мовою навчання й оцінкою ефективності різних методів викладання. Майбутнє дослідження має оцінити, як змінюється ставлення студентів до різних методів викладання з 2 до 5 курсу.uk_UA
dc.description.abstractAcademic process in Ukraine have dramatically changed due to pandemic Covid 19 and martial law. Practical online classes have been adapted to the need for interruptions during air raids and training of students with an individual schedule. Practical online were organized offline and online, and adapted to the need for interruptions during air raids. Therefore, teachers should to change an approach to academic process, improving in students listening, communication, soft, and practical skills. The aim of the study was assessment the students` attitudes towards different teaching methods, which they evaluated maximally useful. Questioning was conducted among 401 international students of the third-five years of study, language of learning of which was Ukrainian or English. Survey included questions about social-demographic factors and students` attitudes towards different teaching methods in pediatric therapeu-tic dentistry. Teaching methods included Power Point presentation (PP), conventional lecture, case study method, work with whole group, usual and control questioning, discussion in small group, videomaterials, problem basic learning (PBL) and role playing. Answers evaluated based on 4-scores scale and united into 2 groups of favorable and unfavorable answers. Obtained results were processed with Excel.75,7% males chose сase study method, 73,78% selected work in small groups, and 71,2% preferred PBL that was higher compared to females, but the difference was statistically significant only for сase study (р<0,01). 70,65% females prefer PP, 68,48% - conventional lecture, 70,65% - questioning, 55,43 % - work at whole group and 51,09% - role playing, but the difference was statistically significant only for PP (р<0,01). The most effective teaching methods were lecture (69,82%), case study (69,08%), usual questioning (70,07%), videomaterials (76,05%) and PBL (71,07%), however, the lowest estimation had role playing, on our opinion, due no familiarization with this method. Students learnt on Ukrainian language better evaluated PBL, videomaterials, usual and control questioning. On our opinion, these students better accepted overmentioned methods, because they studied at pre-paratory department before PSMU or familiarized with these methods at another department. PBL, case study and role playing used significantly more during practical classes of students of the 4-5 years of study, but were enough effective for students of the third year of study. Students studied in English better evaluated role playing, work in small groups, conventional lecture and PP. Perhaps, these methods were usual for them in home countries. It would be grateful, if students could study in small subgroups at dental departments.Therefore, students should to move from passive obtaining of knowledge to active participation in learning process with aid of teacher. Implementation of alternative education technologies complemented conven-tional ones, may improve professional competences, stimulate development of communication skills, think-ing, and improve motivation to study. It is important to take into consideration exist attitudes of the second year students towards different teaching methods in clinical departments and involve students in effective teaching methods actively. The relationship between gender and student preferences, language of studying and evaluation of the effectiveness of different teaching methods have been identified. Understanding how to involve students in different teaching methods will help researchers to find a way to encourage every international student to active learning. Future research should assess how students' attitudes toward different teaching methods change from the 2nd to the 5th year.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherПолтавський державний медичний університетuk_UA
dc.subjectстудентиuk_UA
dc.subjectуподобанняuk_UA
dc.subjectметод клінічних випадківuk_UA
dc.subjectпроблемно-орієнтоване навчанняuk_UA
dc.subjectstudentsuk_UA
dc.subjectperceptionsuk_UA
dc.subjectcase study methoduk_UA
dc.subjectproblem basic learninguk_UA
dc.titleСтавлення майбутніх стоматологів до застосування різних методів викла дання дитячої терапевтичної стоматологіїuk_UA
dc.title.alternativeAttitudes of future dentists towards different teaching methods in paediatric therapeutic dentistryuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc378.14uk_UA
Розташовується у зібраннях:Український стоматологічний альманах, 2022, № 3
Наукові праці. Кафедра дитячої терапевтичної стоматології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kaskova_Stavlenny.pdf358,97 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.