Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/20880
Title: Деякі практики кращого світового досвіду дистанційного навчання: до питання організації освітнього процесу в медичних закладах освіти України на тлі масштабної військової агресії
Other Titles: Some practices of the best world experience of distance learning: on the issue of organizing the educational process in medical educational institutions of Ukraine against the background of largescale military aggression
Authors: Марусич, Оксана Олександрівна
Будко, Ганна Юріївна
Корильчук, Неоніла Іванівна
Мазур, Олена Вікторівна
Issue Date: 2023
Citation: Деякі практики кращого світового досвіду дистанційного навчання: до питання організації освітнього процесу в медичних закладах освіти України на тлі масштабної військової агресії / Г. Ю. Будко, О. О. Марусич, Н. І. Корильчук, О. В. Мазур // Академічні візії. – 2023. – Вип. 17. – URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/255
Abstract: Глобальні процеси, пов’язані з наслідками пандемії COVID-19 та російською агресією, спричинили трансформації у галузі медичної освіти України. Мета статті – аналіз окремих практик світового досвіду дистанційного навчання для покращення організації освітнього процесу в медичних закладах освіти України на тлі розгортання масштабної російської військової агресії. У результатах висвітлено декілька значущих обмежень використання дистанційного навчання. Сучасні європейські університети використовують спеціальне програмне та технічне забезпечення, стимулятори та доповнену (віртуальну) реальність. Для українських закладів освіти в умовах воєнного стану такі рішення занадто коштовні. У статті запропоновано практику використання методу проєктів, роботу над мотиваційною складовою студентів, наголос на симуляційному навчанні, акцентування на практичних вправах та використанні сучасних цифрових платформ.
Global processes related to the consequences of the COVID-19 pandemic caused transformations in the field of medical education, led to the dominance of distance learning. For Ukraine, the situation became more complicated with the beginning of large scale Russian aggression - the use of traditional forms of education became impossible for a long time. The purpose of the article is to analyze individual practices of the world experience of distance learning to improve the organization of the educational process in medical educational institutions of Ukraine against the background of the deployment of large-scale Russian military aggression. The research was carried out using the methods of analysis, synthesis, deduction, comparison and induction. The results highlight several significant limitations of the use of distance learning: the education of future doctors involves mainly a practical component, while its use in distance work is limited.
Keywords: дистанційна освіта
вища медична освіта
європейський досвід
російська військова агресія
цифровізація
distance education
higher medical education
European experience
digitalization
Russian military aggression
UDC: 378:615(477)
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/20880
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра фізики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Some_practices_of_the_best_world_experience.pdf233,67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.