Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21199
Title: Лекція: «академічний динозавр» чи «птах Фенікс»?
Authors: Ждан, Вячеслав Миколайович
Дворник, Валентин Миколайович
Аветіков, Давид Соломонович
Бєляєва, Олена Миколаївна
Issue Date: May-2023
Publisher: Полтавський державний медичний університет
Citation: Лекція: «академічний динозавр» чи «птах Фенікс»? / В. Ждан, В. Дворник, Д. Аветіков, О. Бєляєва // Modern trends in foreign languages research and teaching : proceedings of the 2nd International scientific and practical online conference (Poltava, 18–19 May 2023). – Poltava : Astraya, 2023. – P. 3–12.
Abstract: Розглянуто низку питань, пов’язаних із сучасною академічною лекцією. Уточнено термінологічні розбіжності щодо терміна «лекція» в українськомовному, англомовному та франкомовному дискурсах. Основну увагу сфокусовано на ролі лекції як гуманітарного явища. Приділено увагу таким характеристикам сучасної лекції як інтерактивність і продуктивність. У висновках зазначається, що лекція залишається не лише «економним» а й, за умови правильної організації, ефективним засобом набуття знань. Автори наголошують, що найважливіше завдання лектора полягає в такій організації діяльності слухачів (студентів), в основі якої лежать активні процеси слухання, розуміння, осмислення матеріалу.
The paper examines a number of issues related to the modern academic lecture. Terminological disagreements regarding the term «lecture» in Ukrainian, English, and French discourses have been clarified. The main attention is focused on the role of the lecture as a humanities phenomenon. Attention is paid to such characteristics of the modern lecture as interactivity and productivity. In the conclusions, it is noted that the lecture remains not only "economical", but also, under the condition of proper organization, an effective means of acquiring knowledge. The authors emphasize that the most important task of the lecturer is to organize the activity of the listeners (students), which is based on the active processes of listening, understanding, and comprehension of the material.
Keywords: академічна лекція
«людський фактор»
виховний потенціал
інтерактивність
продуктивність
academic lecture
«human factor»
educational potential
productivity
interactivity
UDC: 378.147.31
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21199
Appears in Collections:Modern Trends in Foreign Languages Research and Teaching
Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lekzija_akademichnyj.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.