Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/2170
Назва: Мультимедійні технології в навчальному процесі медичного вишу: можливості і проблеми використання
Інші назви: Мультимедийные технологии в учебном процессе медицинского вуза: возможности и проблемы использования
Multimedia Technologies in the Educational Process of Higher Medical Education: Opportunities and Application Problems
Автори: Шкурупій, Дмитро Анатолійович
Шкурупий, Дмитрий Анатольевич
Shkurupii, D. A.
Дата публікації: 2014
Видавець: Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»
Бібліографічний опис: Шкурупій Д. А. Мультимедійні технології в навчальному процесі медичного вишу: можливості і проблеми використання / Д. А. Шкурупій // Вісник проблем біології і медицини. – 2014. – Т. 1. – №. 4. – С. 44–46.
Короткий огляд (реферат): Освітній процес неодмінно пов’язаний із розвитком комп’ютерних технологій. Їх впровадження дало можливість розширити доступ до отримання наукової професійно-спрямованої інформації, з’явились нові можливості унаочнення навчального матеріалу і контрою його засвоєння: ілюстрація лекцій, демонстрація відеороликів із записами конкретних маніпуляцій, створення тренінгових і контролюючих навчальних комп’ютерних програм, використання електронних документів для наукового пошуку. Однак, запровадження мультимедійних технологій в навчальному процесі має і негативний бік – можливість копіювання матеріалу та його безконтрольне розповсюдження з порушенням авторських прав, використання в презентаціях великих текстових фрагментів замість унаочнення слайдів, що веде до втрати лекторських навичок, математична формалізація оцінки за результатами тестування, висока ціна тренінгових програм, ризик отримання псевдонаукової інформації із неперевірених Інтеренет-ресурсів. Таким чином, використання мультимедійних технологій в навчальному процесі медичного вишу має бути обґрунтованим і об’єктивізованим відповідно конкретних навчальних цілей; Образовательный процесс непосредственно связан с развитием компьютерных технологий. Их внедрение позволило расширить доступ к получению научной профессионально направленной инфор- мации, появились новые возможности наглядности учебного материала и контроля его усвоения: иллю- страция лекций, демонстрация видеороликов с записями конкретных манипуляций, создание тренинговых и контролирующих учебных компьютерных программ, использование электронных документов для научно- го поиска. Однако, внедрение мультимедийных технологий в учебный процесс имеет и негативную сторо- ну - возможность копирования материала и его бесконтрольное распространение с нарушением авторских прав, использование в презентациях больших текстовых фрагментов вместо наглядности слайдов, что ведет к потере лекторских навыков, математическая формализация оценки по результатам тестирова- ния, высокая цена тренинговых программ, риск получения псевдонаучной информации с непроверенных Интеренет-ресурсов. Таким образом, использование мультимедийных технологий в учебном процессе медицинского вуза должен быть обоснованным и объективизированным в соответствии с конкретными учебными целями.; Educational process is certainly connected with the development of other fields of scientific, technological and business activities of the society, particularly – with the advancement of computer technologies. Their introduction into educational activities had a positive effect on the whole. Wide use of computers allowed to promote student’s access to scientific professionally-oriented information, and new opportunities to illustrate the material presented appeared. Slides of multimedia lectures will be better perceived by students, if instead of the usual text their content is illustrated with bright and closely related picture. At that, illustrations shall be not necessarily of strictly scientific nature. During practical classes the opportunities of the use of multimedia technologies may be discovered due to the demonstration of videos with respective manipulations recorded. This means is extremely necessary, where students can not be actually admitted to practical skills training in a clinic. A technology of broadcasting live surgeries can be moved to a brand new level. Another positive example of work of multimedia technologies is the development of training and controlling educational software programs. Software programs with controlling tests and situational tasks may be developed for any discipline. Assessment of students and participants with the help of such programs not only standardizes the assessment of knowledge, but also saves teacher’s time spent for the check of qualification papers. Training programs simulate real clinical situations and allow a student to train practical skills even before their use in real practice, which minimizes a number of mistakes considerably. In this day and age a proper organization of scientific work is impossible without the use of electronic documents. Work in electronic libraries and computer networks offers an opportunity of quick and exact search of a considerable amount of information. However, introduction of multimedia technologies into the educational process has its downside as well. This is the opportunity of copying methodological and scientific developments and their uncontrolled distribution with copyright infringement, use of large text fragments in presentations instead of slide illustration, which leads to the loss of lecturer’s skills, mathematical formalization of a mark put in accordance with the assessment results, high price of training programs, risk of pseudoscientific information obtaining from Internet resources. Thus, along with considerable potential and positive effect of the use of multimedia technologies in the educational process of higher medical education, their use must be reasonable and objectivistic according to the specific educational purposes.
Ключові слова: навчальний процес
мультимедійні технології
медичний вуз
учебный процесс
мультимедийные технологии
медицинский вуз
educational process
multimedia technologies
higher medical education
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/2170
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра анестезіології та інтенсивної терапії

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
multimediyni-tehnologiyi-v-navchalnomu-protsesi-medichnogo-vishu-mozhlivosti-i-problemi-vikoristannya.pdf169,61 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.