Наукові праці. Кафедра біології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Influence of p38 inhibitor on oxidative stress development in rat biceps femoris muscle during experimental metabolic syndrome modeling(Полтавський державний медичний університет, 2025) Akimov, O. Y.; Mykytenko, A. O.; Kostenko, V. O.; Yeroshenko, G. A.; Акімов, Олег Євгенович; Микитенко, Андрій Олегович; Костенко, Віталій Олександрович; Єрошенко, Галина АнатоліївнаOxidative stress is a typical pathological process, which underlies development of many diseases. Metabolic syndrome disrupts physiological supply of metabolites to the cell leading to energy deficiency, due to low grade inflammation development, and oxidative stress, caused by mitochondria impairment. It has been already shown that redox sensitive transcriptional factors like NF-κB play a crucial role in pathogenesis of metabolic syndrome and its complications. At the same time, there are few mentions of role of mitogenic cycle controlling factors such as p38-MAPK cascade in pathogenesis of metabolic syndrome. The purpose of the study was to evaluate influence of SB203580 administration on production of superoxide anion radical, activities of antioxidant enzymes, intensity of lipid peroxidation and protein damage in rat biceps femoris muscle during metabolic syndrome modeling. Studied basic superoxide anion radical production, its production from microsomal electron transport chain, its production from mitochondrial electron transport chain, superoxide dismutase and catalase activity, concentration of malondialdehyde and oxidatively modified proteins. SB203580 administration to animals, on which we modeled metabolic syndrome, led to decrease in basic superoxide production in rat biceps femoris muscle by 25.7 % compared to metabolic syndrome group. Superoxide anion radical production from microsomal electron transport chain decreased by 16.0 % and from mitochondrial electron transport chain decreased by 14.6 % compared to indicators of metabolic syndrome group. SB203580 administration to animals, on which we modeled metabolic syndrome, increased superoxide dismutase and catalase activities by 93.1 % and by 98.4 %, respectively, compared to metabolic syndrome group. Concentration of malondialdehyde and oxidatively modified proteins in rat biceps femoris muscle decreased by 21.1 % and by 22.8 % compared to metabolic syndrome group. Administration of SB203580 attenuates oxidative stress development in rat biceps femoris muscle during metabolic syndrome by decreasing reactive oxygen species production, increasing antioxidant defense and lowering intensity of lipid and protein damage. Оксидативний стрес – типовий патологічний процес, який лежить в основі розвитку багатьох захворювань. Метаболічний синдром порушує фізіологічне постачання метаболітів до клітини, що призводить до енергетичного дефіциту через розвиток низькоінтенсивного запалення та оксидативного стресу, спричиненого порушенням функції мітохондрій. Вже було показано, що редокс-чутливі транскрипційні фактори, такі як NF-κB, відіграють вирішальну роль у патогенезі метаболічного синдрому та його ускладнень. Водночас, мало згадується про роль факторів, що контролюють мітогенний цикл, таких як каскад p38-MAPK, у патогенезіметаболічного синдрому. Метою цього дослідження є оцінка впливу введення SB203580 на продукцію супероксидного аніон-радикала, активність антиоксидантних ферментів, інтенсивність перекисного окислення ліпідів та пошкодження білків у двоголовому м'язі стегна щурів під час моделювання метаболічного синдрому. Досліджували базову продукцію супероксидного аніон-радикала, його продукцію від мікросомального ланцюга електрон-транспорту, його продукцію від мітохондріального ланцюга електрон-транспорту, активність супероксиддисмутази та каталази, концентрацію малонового діальдегіду та окисно-модифікованих білків. Введення SB203580 тваринам, на яких ми моделювали метаболічний синдром, призвело до зниження продукції основного супероксиду в двоголовому м'язі стегна щурів на 25,7 % порівняно з групою метаболічного синдрому. Продукція супероксидного аніон-радикалу з мікросомального електроно транспортного ланцюга зменшилася на 16,0 %, а з мітохондріального електроно транспортного ланцюга – на 14,6 % порівняно з показниками групи метаболічного синдрому. Введення SB203580 тваринам, на яких ми моделювали метаболічний синдром, збільшило активність супероксиддисмутази та каталази на 93,1 % та 98,4 %, відповідно, порівняно з групою метаболічного синдрому. Концентрація малонового діальдегіду та окисно-модифікованих білків у двоголовому м'язі стегна щурів зменшилася на 21,1 % та на 22,8 % порівняно з групою метаболічного синдрому. Введення SB203580 послаблює розвиток оксидативного стресу в двоголовому м'язі стегна щурів під час метаболічного синдрому шляхом зменшення вироблення активних форм кисню, посилення антиоксидантного захисту та зниження інтенсивності пошкодження ліпідів та білківДокумент Biological effects of monosodium glutamate on the organs of the nervous system(Полтавський державний медичний університет, 2025) Rybalka,Ya. V.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Kononenko, S. V.; Tymoshenko, Yu. V.; Sharlai, N. M.; Pyvovar, N. M.; Рибалка, Ярослав Володимирович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Кононенко, Сергій Володимирович; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Пивовар, Ніна МихайлівнаIn the body, monosodium glutamate is a mediator of the peripheral and central nervous systems. In both parts, it is related to metabolic and excitatory functions. Monosodium glutamate is widely used in the food industry as a flavor enhancer. Although food safety regulators generally recognize its safety for health, a number of studies have questioned its long-term safety. Taking into account all of the above, it can be assumed that monosodium glutamate, added to the diet in excessive amounts or with prolonged consumption, can cause behavioral, biochemical and morphological changes in structures such as the brain, hippocampus and cerebellum of adult mammals and lead to dysfunction in the central nervous system. В організмі глутамат натрію є медіатором периферичної і центральної нервової системи. В обох частинах він має відношення до метаболічної та збудливої функції. Глутамат натрію широко використовується в харчовій промисловості в якості підсилювач смаку. Незважаючи на те, що регулюючі органи з безпеки харчових продуктів в цілому визнають його безпеку для здоров’я, низкою досліджень вона ставиться під сумнів з огляду на довгострокову перспективу. Беручи до уваги все вищесказане, можна припустити, що глутамат натрію, доданий до дієти в надмірній кількості або за тривалого споживання, може викликати поведінкові, біохімічні та морфологічні зміни в таких структурах, як головний мозок, гіпокамп і мозочок дорослих ссавців та призвести до дисфукції в центральної нервової системи.Документ Morphological features of the submucosal glands of the rat duodenum under the effect of the complex of food additives(2025) Shevchenko, Kostiantyn; Yeroshenko , Galina; Grygorenko, Alona; Klepets, Olena; Riabushko, Olena; Sokolenko, Valentyna; Sharlai, Nataliia; Шевченко, Костянтин Васильович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія МиколаївнаAim. To establish the dynamics of changes in the morphometric parameters of the acini of the submucosal glands of the rat duodenum under normal conditions and under the complex effect of food additives.Materials and methods. The study involved 84 sexually mature male rats, of which 14 animals made up the control group. They consumed drinking water and were orally administered physiological saline, while 70 rats in the experimental group were administered 0.6 mg/kg sodium nitrite, 20 mg/kg monosodium glutamate and 5 mg/kg Ponceau 4R in 0.5 ml of distilled water orally once a day. The animals were withdrawn from the experiment after 1, 4, 8, 12 and 16 weeks. After euthanizing the animals, pieces of the duodenal wall were fixed in formalin and embedded in paraffin. The sections, stained with hematoxylin and eosin, were examined using a digital microscope. Statistical processing of morphometric data was performed using Excel software.Results. The consumption of the complex of food additives in the early stages of the experiment was manifested by a significant increase in the outer diameter of the ducts and the height of the epithelial cells by 33.33%, compared to the control group of animals (p<0.05). This was a sign of compensatory enhancement of the secretory activity of Brunner’s gland cells in response to the presence of metabolites in the lumen of the duodenum. Subsequently, restructuring of the secretory apparatus was established in favor of carbohydrate production. The increased secretory activity led to the depletion of the glandular secretory apparatus by the end of the experiment, with the height of the epithelial cells being by 3.83% significantly lower than in the control group of animals, along with the development of desquamation phenomena and leukocyte infiltration.Conclusions. The consumption of monosodium glutamate, sodium nitrite and Ponceau 4R leads to changes in the morphometric parameters of the acini of the glands in response to the presence of metabolites in the lumen of the duodenum and a general reaction caused by the components of the complex. Due to the inability to recover through compensatory- repair mechanisms of the body, depletion of the glandular secretory apparatus, desquamation of the secretory epithelium, and leukocyte infiltration was established Мета. Встановити динаміку змін морфометричних показників кінцевих відділів залоз підслизової основи дванадцятипалої кишки щурів в нормі та при комплексній дії харчових добавок. Матеріали та методи. У роботі були використані 84 статевозрілі щури-самці, з яких 14 тварин складали контрольну групу, та вживали питну воду і отримували перорально фізіологічний розчин, а 70 шурам експериментальної групи вводили 0.6 мг/кг нітриту натрію, глутамат натрію в дозі 20 мг/кг, та в дозі 5 мг/кг Понсо 4R в 0.5 мл дистильованої води 1 раз на добу перорально. Тварин виводили з експерименту через 1, 4, 8, 12 та 16 тижнів. Після евтаназії тварин шматочки стінки 12-палої кишки, фіксовані у формаліні ущільнювали у парафін. Після забарвлення гематоксиліном та еозином зрізи вивчали за допомогою цифрового мікроскопу. Статистичну обробку морфометричних даних проводили з використанням програми Exсel.Результати. Вживання комплексу харчових добавок на ранніх термінах експерименту проявлялось достовірним збільшенням зовнішнього діаметра проток і висоти епітеліоцитів на 33,33%, порівняно з контрольною групою тварин (р<0,05), та було проявом компенсаторного збільшення секреторної активності клітин брунерових залоз у відповідь на появу метаболітів у просвіті 12-палої кишки. В подальшому відбувалась перебудова секреторного апарату на користь вуглеводів. Підвищення секреторної активності призвело до виснаження секреторного апарата залоз на кінець експерименту, висота епітеліоцитів була достовірно меншою за значення в контрольній групі тварин на 3,83%, а також до розвитку десквамаційних явищ та лейкоцитарної інфільтрації. Висновки. Вживання глутамату натрію, нітриту натрію та Понсо 4R призводить до зміни морфометричних показників кінцевих відділів залоз, у відповідь на появу метаболітів у просвіті 12-палої кишки, та загальною реакцією, викликаною дією складових комплексу, а внаслідок неспроможності до відновлення, за рахунок компенсаторно- відновлювальних реакцій організму, спостерігалось явище виснаження секреторного апарата залоз, десквамації секреторного епітелію на фоні лейкоцитарної інфільтрації.Документ Значення загальних компетентностей подальшій професійній діяльності для здобувачів спеціальності "Медична психологія" та методологія їх розвитку під час вивчення фізіології(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Павленко, Ганна Петрівна; Yudina, K. Ye.; Sokolenko, V. M.; Sharlai, N. M.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Pavlenko, H. P.Пріоритетом у розвитку медичної освіти України є модернізація державно-суспільної системи і загального управління якістю освіти, оновлення її змісту, форм і методів організації освітнього процесу, досягнення Україною рівня розвинених країн світу в аспекті професійної підготовки та інтеграції в міжнародний науковоосвітній простір. Зазначене вимагає значної модернізації та вдосконалення освітнього процесу, реалізації компетентнісного підходу та особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Розвиток загальних компетентностей у здобувачів освіти спеціальності "Медична психологія" є важливим завданням для формування всебічно розвинених фахівців, здатних ефективно працювати в медичній сфері. A characteristic feature of modern society is its anthropocentric orientation, according to which the most important indicator of progress is the individual development of the personality: its abilities, thinking, satisfaction of cognitive requests and needs, ensuring rights and freedoms, etc. It also causes a sharp increase in the amount of information that needs to be realized, assimilated, processed in consciousness, and used in practice. At the same time, a large amount of information - ideas, theories, technologies - is rapidly changing, transforming, becoming obsolete. In this regard, the amount of knowledge acquired during training becomes too small after 3-5 years of professional activity. In most modern science-intensive industries, it is with such frequency that a radical renewal of professional knowledge occurs, competitive large enterprises require constant implementation of new implementations and methodological development and thus require constant readiness of applicants for professional changes and growth of general educational and technical levels. So, objectively, there is a need for comprehensive harmonious development of all people involved in production. Therefore, future specialists should be set on constant updating of their knowledge, professional skills and abilities, enrichment of experience of cognitive and practical activity, which is supported by appropriate value orientations. Thus, the process of professional training in relevant educational institutions should, first of all, be aimed at forming readiness for such activity, which is based on the individual's need for learning and improvement throughout life.Документ Змішане навчання (blended learning) – сучасна ефективна гібридна форма освіти між онлайн- і офлайн-форматами в підготовці майбутніх лікарів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Передерій, Ніна Олександрівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаУ статті висвітлено особливості змішаного навчання як сучасної ефективної гібридної форми освіти між онлайн- і офлайн-форматами в підготовці майбутніх лікарів. Основною перевагою змішаного навчання визначено підвищення мотиваційної складової освітнього процесу й наближення до сучасних і комфортних для здобувача вищої освіти засобів засвоєння знань і контролю. The article presents the features of blended learning as a modern effective hybrid form of education between online and offline formats in the training of future doctors. The main advantage of blended learning is to increase the motivational component of the educational process and to bring it closer to modern and comfortable means of learning and control for the student.Документ Освітній компонент «Генетика» у міждисциплінарно-інтегративній системі підготовки біологів-бакалаврів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ваценко, Анжела Володимирівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Передерій, Ніна Олександрівна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаУ статті висвітлено питання системної міждисциплінарної інтеграції освітнього компонента «Генетика» у підготовці бакалаврів-біологів. Застосування інтегративних технологій дозволяє сформувати у здобувачів освіти широке біологічне мислення, здатність комплексно виконувати практичні завдання на основі теоретичної підготовки. The article highlights the issues of systematic interdisciplinary integration of the educational component ‘Genetics’ in the training of bachelors of biology. The use of integrative technologies allows students to develop broad biological thinking and the ability to comprehensively solve practical problems based on theoretical training.Документ Morphometric characteristics of the main structural components of the posterior eye wall in rats under the impact of a complex of monosodium glutamate, sodium nitrite and Ponceau 4R(Полтавський державний медичний університет, 2025) Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Synenko , V. A.; Grygorenko, A. S.; Kononenko, S. V.; Zviaholska, I. M.; Onipko, V. V.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Синенко, Владислав Анатолійович; Кононенко, Сергій Володимирович; Звягольска, Ірина Миколаївна; Оніпко, Валентина ВолодимирівнаThe paper presents the results of a morphometric study of the components of the posterior wall of the rat eye under the complex effect of food additives. It has been established that the endogenous effect of the complex of sodium glutamate, sodium nitrite and Ponceau-4R causes significant morphometric changes in the structures of the retina, which proves their neurotoxic properties on retinal cells and is expressed by a progressive decrease in morphometric parameters in the chronological aspect. These changes indicate the development of degenerative changes that can affect visual functions, causing their deterioration and confirm the need to limit the consumption of food additives to reduce the risks associated with visual impairment. В роботі представлені результати морфометричного дослідження складових задньої стінки ока щурів при комплексній дії харчових добавок. Встановлено, що ендогенна дія комплексу глутамату натрію, нітриту натрію та Понсо- 4R викликає значні морфометричні зміни в структурах сітківки, що доводить їх нейротоксичні властивості на клітини сітківки та виражається прогресивним зменшенням морфометричних показників в хронологічному аспекті. Дані зміни свідчать про розвиток дегенеративних змін, які можуть впливати на зорові функції, спричиняючи їхнє погіршення і підтверджують необхідність обмеження споживання харчових добавок для зниження ризиків, пов’язаних із порушеннями зору.Документ Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти за використання розвивальних методів навчання здобувачів медичних ЗВО(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шарлай, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Міщенко, Сергій Віталійович; Шевченко, Костянтин ВасильовичСистема вищої освіти України і зміни в сучасному суспільстві вимагають особливої уваги до професійного навчання. Це потребує постійного оновлення змісту вищої професійної медичної освіти як однієї з важливих сфер людської діяльності, оскільки одним із найважливіших завдань нашого суспільства є формування, зміцнення, збереження й відновлення здоров’я людей. Higher education systems of Ukraine and changes in modern society require special attention to professional training. This requires constant updating of the content of higher professional education. Education is one of the important spheres of human activity. One of the most important tasks of our society is the formation, strengthening, preservation and restoration of the health of society.Документ Роль формування навичок ораторського мистецтва для студентів і викладачів закладів вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Коковська, Оксана ВалеріївнаПровідними напрямами вдосконалення підготовки студентів мають стати розвиток творчих здібностей, активності й самостійності; забезпечення держави кваліфікованими, ініціативними кадрами, які будуть мати ґрунтовну теоретичну й практичну підготовку зі спеціальності, зможуть самостійно розв’язувати професійно важливі проблеми; формування у студентів прагнення до неперервної самоосвіти, здатності постійно оновлювати наукові знання і вміння, швидко адаптуватися до змін і коригувати професійну діяльність. The main areas of improvement of students' training should be: development of creative abilities, activity and independence of students; providing the state with qualified, proactive personnel who will have thorough theoretical and practical training in the specialty, will be able to independently solve professionally important problems; formation of students' desire for continuous self-education, capable of constantly updating scientific knowledge and skills, quickly adapting to changes and adjusting professional activityДокумент Сучасні підходи до навчання та забезпечення культури якості освіти у вищій школі(Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2025) Шарлай, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Павленко, Ганна Петрівна; Григоренко, Альона СергіївнаЗ упровадженням сучасних інформаційних та комунікаційних технологій у навчальний процес відкриваються нові можливості для покращення процесу викладання й навчання. Можемо стверджувати, що кожен із сучасних методів має свої особливості та переваги, проте жоден із них не можна назвати універсальним і таким, який може задовільнити будь якого студента. Для отримання оптимального результату від навчання бажано застосовувати комбіновані методи, щоб охопити та залучити до навчання більшу частину студентів.Документ Професійно-педагогічна культура викладача закладу вищої освіти(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г. Короленка, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин ВасильовичФормування та розвиток вищої школи на сучасному етапі неможливий без самореалізації викладача та студента. Самореалізація викладача складається з багатьох компонентів, серед яких одним із найважливіших є педагогічна культура. Загострилася потреба у викладачах які здатні оперативно реагувати на сучасну освітню ситуацію, яка потребує все більш високого рівня професійної компетентності педагога як суб'єкта педагогічної діяльності, як творчої особистості, що володіє новітніми досягненнями наук про людину та інновацій.Документ Індивідуальна освітня траєкторія як засіб професійного саморозвитку майбутнього фахівця на сучасному етапі(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г.Короленка, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Міщенко, Сергій Віталійович; Шевченко, Костянтин ВасильовичПріоритетним напрямом державної політики є створення умов для розвитку здібностей кожної особистості, що ставить на чільне місце діяльність самого студента, його внутрішній освітній розвиток. У цьому разі освіта є не стільки передачею здобувачам освіти знань, скільки проявом освіти у собі, формуванням себе, що передбачає: виховання та розвиток якостей особистості, що відповідають вимогам інформаційного суспільства, інноваційної економіки, сучасної медицини, завданням побудови сучасного громадянського суспільства з урахуванням принципів толерантності, діалогу культур та поваги його багатонаціонального, полілінгвального, полікультурного та поліконфесійного складу; орієнтацію на досягнення мети та основного результату освіти - розвиток особистості кожного майбутнього спеціаліста на основі освоєння універсальних навчальних дій, пізнання та освоєння світу. У зв'язку з цим освіта розглядається як умова для самовизначення та саморозвитку студента. Завданням педагога на цьому етапі є створення необхідних умов для особистісного розвитку кожної молодої людини, формування у неї вміння розпорядитися свободою, тобто самостійно ставити особистісно значущі цілі, проектувати траєкторію їх 270 досягнення у всьому соціальному просторі, прогнозувати можливі результати, планувати час, самостійно знаходити необхідну інформацію тощо.Документ Студоцентризм, урахування потреб і пропозицій здобувачів освіти – пріоритет для університету(Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2024) Шевченко, Костянтин Васильович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Григоренко, Альона СергіївнаЯкісна освіта повинна орієнтуватися на формування творчої та відповідальної особистості, здатної конструктивно працювати в проблемних ситуаціях, що поєднує професійну компетентність з цивільною та особистою відповідальністю, яка має належний світоглядний кругозір і моральну свідомість. Цим завданням сприятиме формування студентоцентрованого підходу, що є основою формування нової освітньо-навчальної моделі. Студентоцентроване навчання як педагогічна діяльність має бути спрямоване на створення педагогічних умов, які сприятимуть підготовці майбутніх лікарів до реалізації загальних та фахових компетенцій, що забезпечить прояв самостійності, креативності та відповідальності студента у процесі професійної освіти у вищому навчальному закладі.Документ Role of NF-κB in connective tissue degradation in rat heart during experimental metabolic syndrome(Полтавський державний медичний університет, 2024) Akimov, O. Ye.; Mykytenko, A. O.; Kostenko, V. O.; Yeroshenko, G. A.; Акімов, Олег Євгенович; Микитенко, Андрій Олегович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Костенко, Віталій ОлександровичIn recent years more attention has been paid to regulatory functions of connective tissue’s extracellular matrix. The aim of this study is to evaluate influence of NF-κB activation inhibitor on concentration of different fractions of glycosaminoglycans, L-hydroxyproline and sialic acids in rat heart during metabolic syndrome modelling. Research was conducted on 24 male Wistar rats weighing 190–260 g divided into 4 groups: control group; ammonium pyrrolidinedithicarbamate (PDTC) administration group; metabolic syndrome group (MetS group); combined administration of PDTC and MetS modelling group. Administration of PDTC during MetS modelling decreased total glycosaminoglycans, heparin-heparan and keratan-dermatan fraction concentration by 22.53 %, by 21.66 % and by 59.64 %, respectively, but increased chondroitin fraction by 62.1 % compared to MetS group. Concentration of L-hydroxyproline and sialic acids decreased by 26.95 % and by 17.37 %, respectively. Activation of nuclear transcription factor NF-κB in rat heart during metabolic syndrome modelling leads to increased intensity of extracellular matrix degradation. В останні роки все більше уваги приділяється регуляторним функціям позаклітинного матриксу сполучної тканини. Метою цього дослідження була оцінка впливу інгібітора активації NF-κB на концентрацію різних фракцій глікозаміногліканів, L-гідроксипроліну та сіалових кислот у серці щурів під час моделювання метаболічного синдрому. Дослідження проводили на 24 щурах-самцях лінії «Вістар» масою 190–260 г, розділених на 4 групи: контрольна; група введення амонію піролідиндитікарбамату (ПДТК); група метаболічного синдрому (група МетС); група комбінованого введення ПДТК і моделювання МетС. Застосування ПДТК під час моделювання МетС зменшувало загальний вміст глікозаміногліканів, концентрацію гепарин-гепаранової та кератан-дерматанової фракцій на 22,53 %, на 21,66 % та 59,64 % відповідно, але збільшувало концентрацію хондроїтинової фракції глікозаміногліканів на 62,1 % порівняно з групою МетС. Концентрація L-гідроксипроліну та сіалових кислот зменшилася на 26,95 % та 17,37 % відповідно. Активація ядерного фактора транскрипції NF-κB у серці щурів під час моделювання метаболічного синдрому призводить до підвищення інтенсивності деградації позаклітинного матриксу.Документ Current views on the impact of sodium nitrite And ponceau 4r food additives on the retina and the whole body(Полтавський державний медичний університет, 2024) Synenko, V. A.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Grygorenko, A. S.; Sokolenko, V. V.; Sharlay, N. M.; Vlasyuk A. О.; Синенко, Владислав Анатолійович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Власюк, А. О.This article examines the effects of the food additives sodium nitrite and Ponceau 4R on the retina. Both are widely used in the food industry to improve the taste, color, and shelf life of foods. However, their use has raised concerns among scientists and healthcare professionals about potential adverse health effects, particularly on the eyes. Sodium nitrite and its derivatives may cause oxidative stress and inflammation in the retina, which may lead to degenerative changes and vision loss. Although some studies suggest a neuroprotective effect of sodium nitrite, more research is needed to confirm these findings. Ponceau 4R may cause oxidative stress and inflammation in the retina, which may lead to damage to retinal pigment epithelial cells. This could potentially lead to vision loss and other eye problems У статті розглянуто вплив харчових добавок нітриту натрію та Понсо 4R на сітківку ока. Обидві ці добавки широко використовуються в харчовій промисловості для поліпшення смакових якостей, кольору та тривалості зберігання продуктів. Проте їх використання викликає занепокоєння серед науковців та медичних працівників через потенційні негативні наслідки для здоров'я, зокрема для органів зору. Нітрит натрію та його похідні можуть спричиняти окислювальний стрес та запалення в сітківці ока, що може призвести до дегенеративних змін і погіршення зору. Хоча деякі дослідження показують нейропротекторний ефект нітриту натрію, необхідні додаткові дослідження для підтвердження цих даних. Понсо 4R може викликати окислювальний стрес і запалення в сітківці, що може призвести до пошкодження клітин пігментного епітелію сітківки. Це потенційно може спричинити погіршення зору та інші проблеми з очима.Документ Актуальність постійного професійного зростання викладача закладу вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2024) Рябушко, Олена Борисівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Клепець, Олена Вікторівна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Передерій, Ніна Олександрівна; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаТаким чином, важливим аспектом сучасної вищої освіти є безперервний розвиток у професійному плані науково-педагогічних працівників, їх відкритість новим ідеям, технологіям, досвіду, здатність до освоєння все більшої кількості професійних компетенцій, до збільшення своїх фахових знань, розширення спектру методів та форм педагогічної діяльності.Документ Актуальність викладання медичної паразитології в сучасній медичній освіті(Полтавський державний медичний університет, 2024) Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаВикладання медичної паразитології є ключовим елементом підготовки фахівців у галузі охорони здоров'я та невід'ємною частиною підготовки медичних фахівців, особливо в умовах війни. Знання про паразитів, їх вплив на організм людини та методи діагностики і лікування є важливими для забезпечення здоров'я населення а також ефективної профілактики паразитарних інфекцій. Зростання ризику інфекційних захворювань, потреба в міждисциплінарних знаннях, підвищення обізнаності населення, підготовка кваліфікованих фахівців і можливості для досліджень роблять цю область надзвичайно актуальною. Інвестування в освіту та дослідження в цій галузі має велике значення для забезпечення здоров'я населення в умовах воєнних конфліктівДокумент Оптимізація форм і методів підготовки першокурсників до складання Крок-1(Полтавський державний медичний університет, 2024) Передерій, Ніна Олександрівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаОптимізація форм і методів підготовки першокурсників до складання Крок-1 є важливим аспектом медичної освіти. Інтеграція сучасних технологій, формування груп підтримки, регулярна практика та психоемоційна підтримка сприятимуть більш ефективному засвоєнню знань і підвищать шанси на успішне складання іспиту. Підготовка до Крок-1 — це не лише навчання предметів, але й розвиток стратегій, які сприятимуть успіху в майбутньому. Найкращим підтвердженням ефективності та позитивності запровадження змін – є результат успішності студентів.Документ Проблеми ефективності тайм-менеджменту викладача вищої школи(Полтавський державний медичний університет, 2024) Клепець, Олена Вікторівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Рябушко, Олена Борисівна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Шеченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона МиколаївнаЧас належить до найважливіших ресурсів людини, від уміння ефективно управляти яким залежить успішність її життя. Однією зі сфер людської діяльності, що характеризується значною емоційною напруженістю, підвищеною інформаційною насиченістю і стресогенністю та при цьому хронічним дефіцитом вільного часу, є робота сучасного педагога, і особливо – викладача вищої школи. Спроби долати дефіцит часу за рахунок подовження робочого дня або перенесення частини роботи на вихідні часто не тільки не забезпечують успіхів у досягненні мети, але й негативно впливають на здоров’я і працездатність людини . Тому розв’язання проблеми ефективного управління робочим часом викладача вищої школи є надзвичайно актуальним і нагальним завданням для науково-педагогічної спільноти.Документ Морфологічні особливості ясен щурів після дії метакрилату(Полтавський державний медичний університет, 2024) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Цхадаі, М. С.Вплив 1% розчину метилового ефіру метакрилової кислоти протягом 14 діб призводить до структурних змін слизової оболонки прикріпленої частини ясен щурів, що проявлялось потовщенням епітеліальної пластинки за рахунок збільшення рядів клітин в шипуватому та роговому шарах. Збільшувалась кількість інтраепітеліальних лімфоцитів. Спостерігався розвивиток повнокров’я судин гемомікроциркуляторного русла та периваскулярний набряк. На кінець експерименту встановлено ущільнення рогових лусочок і сплощення клітин зернистого шару, у власній пластинці збільшилась кількість мастоцитів. Отримані гістологічні дані обумовлені як безпосереднім подразнюючим впливом 1% розчину метилового ефіру метакрилової кислоти, так і змінами в системі мікроциркуляції, що призводить до порушення трофіки компонентів слизової оболонки