Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/2522
Назва: Узагальнення технічних дефектів тестових завдань для оцінки якості навчання студентів медичних вишів
Інші назви: Обобщение технических дефектов тестовых заданий для оценки качества обучения студентов медицинских вузов
Generalization of Technical Defects of Test Tasks for Evaluation of Quality of Students Medical Examination Training
Автори: Король, Дмитро Михайлович
Кіндій, Дмитро Данилович
Тончева, Катерина Дмитрівна
Кіндій, Віктор Данилович
Запорожченко, Ігор Вікторович
Король, Дмитрий Михайлович
Киндий, Дмитрий Данилович
Тончева, Екатерина Дмитриевна
Киндий, Виктор Данилович
Запорожченко, Игорь Викторович
Korol, D. M.
Kindiy, D. D.
Toncheva, K. D.
Kindiy, V. D.
Zaporozhchenko, I. V.
Дата публікації: 2017
Видавець: Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»
Бібліографічний опис: Узагальнення технічних дефектів тестових завдань для оцінки якості навчання студентів медичних вишів / Д. М. Король, К. Д. Тончева, Д. Д. Кіндій [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 4, Т 2 (140). – С. 29–31.
Короткий огляд (реферат): У даній статті авторами досліджується можливість покращення якості оцінки знань студентів вищих навчальних медичних закладів. Звертається увага на актуальність проблеми якості тестів для контролю знань та вмінь студентів вищих навчальних медичних закладів на основі компетентнісного підходу. Автори ретельно аналізують можливі помилки – дефекти, які допускаються викладачами медичних вузів при написанні педагогічних тестів, а також на важливість професійних детермінант – лікарську та педагогічну практики. Звертається увага, що найчастіше викладачі відчувають труднощі в аналізі, осмисленні своєї педагогічної практики, у використанні найбільш доцільних педагогічних підходів до формування адекватного процесу навчання, розвитку та виховання студентів, оцінці якості медичної освіти.; Высшее государственное учебное заведение Украины «Украинская медицинская стоматологическая академия» (г. Полтава) В данной статье авторами исследуется возможность улучшения качества оценки знаний студентов высших учебных медицинских заведений. Обращается внимание на актуальность проблемы качества тестов для контроля знаний и умений студентов высших учебных медицинских заведений на основе компетентностного подхода. Авторы тщательно анализируют возможные ошибки – дефекты, допускаемые преподавателями медицинских вузов при написании педагогических тестов, а также важность профессиональных детерминант – лечебную и педагогическую практики. Обращается внимание, что чаще всего преподаватели испытывают трудности в анализе, осмыслении своей педагогической практики, в использовании наиболее целесообразных педагогических подходов к формированию адекватного процесса обучения, развития и воспитания студентов, оценке качества медицинского образования.; The authors of this article report that pedagogical control can be extended to the field of student abilities, as the formation of future specialists' skills is one of the tasks of higher professional education. But for this purpose it is necessary to understand and master the methodology of creating tests and the theory of pedagogical measurements. Attention is drawn to the methodology for creating tests, which outlines the scope of understanding such a category as "knowledge". In turn, the theory of pedagogical measurements reveals the types and forms of assignment to students, describes the methods of selecting the content of testing, where as a unit of pedagogical measurement, a pedagogical test is used. Tests are a set of tasks that reflect different levels of learning. Knowledge - acts as a memorization and reproduction of educational material; understanding - represents the transformation of a material from one form of expression to another; application - demonstrates the ability to use the studied material in specific conditions and new professional situations; analysis - shows the ability to differentiate educational material based on its structure; synthesis - illustrates the ability to combine knowledge elements to get something new; evaluation - is expressed in the ability to assess the value of a particular educational material for the subject and his developing knowledge. This article explores the possibility of improving the quality of knowledge assessment of students in higher education institutions. Attention is drawn to the urgency of the problem of test quality for controlling knowledge and skills of students of higher educational institutions on the basis of a competent approach. The authors carefully analyze possible errors - defects that are allowed by teachers of medical universities when writing pedagogical tests, as well as the importance of professional determinants - medical and pedagogical practices. Attention is drawn to the fact that teachers often experience difficulties in analyzing, understanding their pedagogical practice, in using the most appropriate pedagogical approaches to form an adequate process of teaching, developing and educating students, and assessing the quality of medical education. The authors emphasize the need to consider possible defects in the writing of test tasks in professional disciplines and to follow general guidelines for the compilation of test conditions. When solving the problem of the quality of vocational education, while continuing to introduce familiar methods of its assessment in the educational process, it should be taken into account that control is an extremely important component of learning; if properly used, it can contribute to the achievement of its ultimate goals. Tests are a powerful stimulus and students will learn exactly what they think will be appreciated. Control also helps fill in the gaps in learning, encouraging students to have a broad range of independent reading and active participation in the learning process. This result of testing is especially important in the study of clinical disciplines, when the learning process in students is different, due to the different spectrum of diseases in patients and the features of individual clinical bases. The students' path to excellent knowledge will be less difficult if they have constant information about their achievements in learning.
Ключові слова: якість освіти
компетентність
педагогічний тест
контроль освіти
качество образования
компетентность
педагогический тест
контроль образования
quality of education
competence
pedagogical test
control of education
ISSN: 2077-4214
УДК 378.6:61.091.26
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/2522
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 2 (140)
Наукові праці. Кафедра пропедевтики ортопедичної стоматології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Generalization_of_Technical_Defects_of_Test.pdf531,41 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.