Наукові праці. Кафедра фізичної та реабілітаційної медицини

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 129
  • Документ
    До питання запровадження в Україні нового напряму підготовки фахівців з ерготерапії
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-03-28) Петришин, Олександр Володимирович; Донченко, Вікторія Іванівна; Ємець, Анатолій Васильович
    Стаття присвячена обгрунтуванню введення нового напрямку підготовки фахівців з ерготерапії – військового ерготерапевта. Актуальність дослідження обгрунтовано подіями, які відбуваються на зараз в Україні.
  • Документ
    Самовдосконалення особистості як структурний компонент високого рівня професіоналізму майбутнього фахівця в системі оновленої вищої освіти
    (Фаховий коледж управління, економіки і права Полтавського державного аграрного університету, 2024-02-23) Петришин, Олександр Володимирович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Сучасні перетворення, що відбуваються в українському суспільстві, зумовлюють значні зміни в системі вищої освіти, зокрема переосмислення цілей вищої освіти, підвищення вимог до компетентностей майбутніх фахівців, що сприяє активізації інноваційних процесів у освітній сфері. У ст. 18 Закону України «Про освіту» вказується, що складниками освіти дорослих є безперервний професійний розвиток. На сучасному етапі становлення національної системи освіти головним є розвиток особистості, здатної до визначення особистісних способів самореалізації, саморозвитку, самоосвіти й самоствердження як в професійній кар’єрі так й життєдіяльності. Суспільство нині потребує кваліфікованих фахівців спроможних до активного сприйняття нового, до безперервного особистісного та професійного самовдосконалення. Тому сучасна вища освіта поряд з якісною професійною підготовкою передбачає всебічний розвиток особистості кожного студента спроможного до особистісного розвитку.
  • Документ
    Використання хореографії, як методу впливу на фізичний стан людей з порушенням руху
    (2023-03-30) Люблінська, Ірина Олександрівна; Благова, Тетяна Олександрівна
    В даній роботі висвітлені особливості впливу танцювально-рухової терапії на фізичний стан пацієнтів із порушенням руху. Проаналізовано роботи науковців стосовно танцювально-рухової терапії, як засобу впливу не лише на психологічний стан, але й рухову активність.
  • Документ
    Застосування сучасних методів реабілітації у спортсменів хореографічного профілю
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-04-21) Люблінська, Ірина Олександрівна; Корчан, Наталія Олександрівна
    Розглянуто один із сучасних методів реабілітації, що допомагає у підтриманні та корекції постави спортсменів хореографічного профілю. Визначено, що кінезіотейпування є дієвим дисциплінарним методом, що сприяє зміцненню м'язів плечового поясу у танцюристів та вирівнюванню їхньої постави.
  • Документ
    The role of screenings in pediatric orthopedic and dental pathology diagnostics
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Lytovchenko, S. O.; Pelypenko, O. V.; Malyk, S. V.; Berezan, O. I.; Liublinska, I. O; Литовченко, Степан Олександрович; Пелипенко, Олександр Васильович; Малик, Сергій Васильович; Березан, Олексій Іванович; Люблінська, Ірина Олександрівна
    Early diagnosis is necessary for successful conservative treatment in pediatric orthopedics and orthodontics.Comorbid conditions in orthopedics and orthodontics are still understudied, although, they can possess high clinicalvalue for early detection.The purpose of the study was to determine the peculiarities of conducting preventive orthopedic examinationsof children and to investigate the prevalence of malocclusions in children with the pathology of the musculoskeletalsystem, in particular in children with scoliosis and flat feet.
  • Документ
    Саморегуляція як один з основоположних принципів ресурсно-орієнтованого навчання студентів щодо забезпечення цілісного динамічного процесу організації професійної підготовки конкурентоспроможних фахівців
    (Вищий навчальний заклад Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі», 2023-02-23) Петришин, Олександр Володимирович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Інноваційна педагогічна діяльність пов’язана з відмовою від стереотипів у навчанні, створює нові нормативи особистісно-творчої, індивідуально спрямованої діяльності педагога, розробляє педагогічні технології, що реалізуються в цій діяльності. Особливо важливим це стає нині, коли пріоритетом державної політики є оптимізація професійної підготовки з акцентуванням не на оцінці процесу навчання, а на результаті, не на тривалості навчання, а на його якості. Сучасна педагогічна наука характеризується пошуком інновацій, спрямованих на створення умов формування і розвитку цілісної, творчої, вільної особистості, здатної до соціалізації, адаптації й самореалізації в суспільстві, а також розкритті суті інноваційних підходів у навчальному процесі та врахуванні основних компонентів впливу на їх реалізацію. Загальний характер освітніх реформ в Україні пов’язаний насамперед із інноваційними тенденціями розвитку освіти. Педагогічна інноватика, яка набула поширення в освіті, включає ідеї, методи, технології, комплекс елементів, які несуть прогресивні засади; творчий пошук; оригінальне вирішення педагогічних та навчальних проблем [1]. Прагнення до інтеграції у світову спільноту ставить перед педагогікою завдання створення нових концепцій, які враховували б соціальні реалії сучасності. Освіта сьогодення покликана забезпечити молоді необхідні компетентності для особистісного розвитку, участі в процесах розбудови суспільства, адаптації до сучасного ринку праці, використання свого потенціалу впродовж життя.
  • Документ
    Позитивна мотивація як педагогічна умова готовності фізичних терапевтів до роботи зі спортсменами
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-03-30) Кравченко, Інна Павлівна; Фесенко, Людмила Миколаївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна; Ємець, Анатолій Васильович
    Проаналізовано розвиток позитивної мотивації майбутніх фахівців із фізичної терапії до формування їхньої готовності до роботи зі спортсменами як педагогічну умову; узагальнено підходи задля її реалізації під час освітнього процесу.
  • Документ
    Ґенеза медичних аспектів професійно-прикладної фізичної підготовки майбутніх лікарів у процесі фахового навчання
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-03-30) Петришин, Олександр Володимирович; Донченко, Вікторія Іванівна; Жамардій, Валерій Олександрович
    Викладено ґенезу дослідження впровадження професійно-прикладної фізичної підготовки в практику навчання майбутніх лікарів. Обґрунтовано думку про значущість ППФП у контексті гармонійного розвитку фізичних якостей, підвищення продуктивності праці та збереження і зміцнення здоров’я.
  • Документ
    Development of an information system for accounting for the level of training of future specialists
    (Revista de Investigaciones Universidad del Quindío, 2022) Кapiton, Alla; Kononets, Nataliia; Zhamardiy, Valeriy; Petrenko, Lesya; Kravtsova, Nadiya; Blahova, Tetiana; Жамардій, Валерій Олександрович
    The present study is mainly focused on the design and development of an information system for preserving the results of testing to verify the residual knowledge of students of the resource for training specialists in information and communication technologies. The purpose of the study is to provide a scientific justification for the problem of developing professional training of specialists in information and communication technologies in the process of using an information system to save test results to verify students’ residual knowledge and to verify the effectiveness of its implementation in universities. According to the results of the experiment, it can be argued that the introduction of an information system to preserve the results of testing to test students’ residual knowledge in the educational process contributes to the professional training of specialists in information and communication technologies at the universities of Ukraine. The application of development and utilization of contemporary information technologies concentrated on implementing the pedagogical and psychological aims of teaching and education is fundamentally new mediated by modern technical and technological innovations.
  • Документ
    Analysis of the current state of training of future specialists in physical culture and sports in the conditions of distance learning
    (Journal of Positive School Psychology http://journalppw.com, 2022) Otravenko, Olena; Shkola, Olena; Zhamardiy, Valeriy; Sokolenko, Olena; Pavliuk, Olena; Hadiuchko, Oleksandr; Жамардій, Валерій Олександрович
    In the modern development of the education system in Ukraine, the problem of the quality of training of future specialists in physical culture and sports in higher education institutions is relevant. The aim of the study is to conduct an analysis of the current state of training of future physical culture and sports specialists in higher education institutions and online testing of students on the effectiveness of distance learning during forced quarantine. The research was conducted at State institution «Luhansk National University named after Taras Shevchenko», State institution «Donbas State Machine-Building Academy», National University «Zaporizh Polytechnic», Communal institution «Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy» of the Kharkiv Regional Council during 2019–2022 academic years. Research methods: theoretical; empirical: questionnaires, surveys, pedagogical testing and observation; experimental: ascertaining, formative and control stages of pedagogical experiment, methods of clarity; methods of mathematical statistics. The educational direction of the organization of the educational process provided for the improvement of the content of following educational disciplines: «Theory and methodology of children’s and youth sports», «Olympic and professional sports», «Management of the activities of sports organizations», «Theory and methodology of physical education», «Adaptive physical education», «Theory and methodology of sports training», «Sports-pedagogical improvement in the chosen sport», industrial (pedagogical) and coaching practices, based on modular and interactive tools for the development of professional training of future physical education teachers and teacher-trainers.
  • Документ
    The influence of Tae-bo on the development of motor potential of students of medical and pedagogical specialtes and its efficiency in the process of extracurricular activities
    (Aluna Publishing, 2022) Shkola, O. M.; Otravenko, O. V.; Donchenko, V. I.; Zhamardiy, V. O.; Saienko, V. G.; Tolchieva, H. V.; Донченко, Вікторія Іванівна; Жамардій, Валерій Олександрович
    The aim: The purpose of this article was to study the impact of Tae-Bo on the development of motor potential of students and its effectiveness in the process of extracurricular activities. Materials and methods: The experiment was conducted in the conditions of the educational process. An experimental group was formed, which was engaged in the traditional educational program of physical education and additionally three times a week, attended training in Tae-Bo. The control group was engaged in the traditional educational program on physical education in HEI. The following methods were used in the work to solve the research tasks: method of analysis and generalization of literature; surveys, questionnaires; methods of pedagogical observation and experiment; method of testing indicators of physical fitness; methods of mathematical statistics. Results: When comparing the indicators of external manifestation of physical qualities of students of control (n = 60) and experimental (n = 60) groups at the end of the formative experiment, statistically significant differences (p <0.05 and p <0.01) were recorded in tests to determine coordination, strength, endurance, flexibility. Conclusions: Thus, the introduction of a developed Tae-Bo training system in the extra-curricular process of HEI students contributed to the positive development of their motor abilities. Experimental work allowed to determine the place and role of modern Tae-Bo training in the extra-curricular process of HEI students.
  • Документ
    Сучасні аспекти професійної підготовки майбутніх фізичних терапевтів, ерготерапевтів у закладах вищої освіти
    (Астрая, 2022) Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Глобальні зміни у сучасному суспільстві, реформування системи вищої освіти України вимагають приділення особливої уваги професійному навчанню майбутніх фізичних терапевтів, ерготерапевтів у закладах вищої освіти. Це потребує постійного оновлення змісту вищої професійної освіти, забезпечення варіативності і гнучкості навчальних планів і програм, їх оперативного реагування на потреби суспільної і виробничої практики.
  • Документ
    Projecting of complex health training for mature men with metabolic syndrom
    (Aluna Publishing, 2022) Kornosenko, O. К.; Taranenko, I. V.; Shostak, Ye. Yu.; Zaitseva, Yu. V.; Petryshyn, O. V.; Петришин, Олександр Володимирович
    The aim: To identify risk factors for metabolic syndrome; to model, justify and experimentally test the effectiveness of a program of complex health training for mature men with MS. Materials and methods: Theoretical – analysis, generalization, pedagogical observation, modelling; empirical – methods of implementation of the results in practice (pedagogical experiment involving 50 mature menwho had no contraindications to training), methods of monitoring and measuring of physical evolvement, body systems functional status (samples: Rufier, Stange), general performance level (Harvard step test), medical indicators (blood glucose level, arterial tension). Results: A complex organized health training program (graduated, systematic, all-round motor activity managed by an instructor) showed better results (24,5 %) compared an independent health training system(15,2 %). Both types of activity contributed to weight loss(CG2 – 10,1 %; EG2 – 15,5 %) and reduction of body parts overall size; functional improvement of cardiovascular and respiratory systems of the male body, in particular in the indicators of the Stange test (CG2 – 29,8 %,EG2 – 33,9 %), Ruffier index (CG2 – 5,8 %, EG2 – 23,0 %) and step test (CG2 – 15,8 %, EG2 – 26,9 %); positive changes in blood glucose levels (CG2 – 20,7 %, EG2 – 31,5 %) andarterial tension (CG2 – 6,2 %, EG2 – 9,8 %); development of different muscle groupsstrength endurance. Сonclusions: Positive changes according to the studied indicators show the decrease in risk factors for mature men metabolic syndrome and thereby preventingcomplications.
  • Документ
    Differential diagnosis of soft tissue tumors
    (Aluna Publishing, 2022) Kapustianskyi, Denys; Ivanytskyi, Ihor; Ivanytska, Tetiana; Zhamardiy, Valeriy; Donchenko, Viktoriia; Капустянський, Денис Васильович; Іваницький, Ігор Валерійович; Іваницька, Тетяна Анатоліївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна
    The aim of the study is to identify clinical signs of neurilemmoma of the upper limb, its main ultrasound and X-ray distinctions from other benign tumors of soft tissues. To make a preliminary diagnosis, it is advisable to use different methods of imaging, such as: ultrasound, MRI, radiography. Radiological diagnosis of soft tissue tumors should be based on the integrated use of radiological and ultrasound methods with mandatory consideration of clinical and anamnestic data such as patient age, topographic location of the tumor and its growth rate. Although ultrasound and MRI do not allow to completely differentiate the tumor, but they help to choose the right tactics of the patient. Treatment is to remove the tumor and includes cesium dissection and removal from the nerve bundle, using magnification.
  • Документ
    Introduction of innovative technologies in educational process of future specialists in physical therapy and ergo therapy
    (Aluna Publishing, 2022) Fastivets, A. V.; Emetc, A. V.; Skrinnik, Y. O.; Petryshyn, O. V.; Ємець, Анатолій Васильович; Скріннік, Євгенія Олександрівна; Петришин, Олександр Володимирович
    The aim: Is scientific substantiation of introduction of innovative technologies in the process of training future specialists in physical therapy and ergo therapy (occupational therapy). Materials and methods: We used following set of theoretical research methods: analysis and synthesis of scientific and scientific-methodical literature, which made it possible to identify existing contradictions, to formulate the specifics of the introduction of innovative technologies in the process of training of future specialists in physical therapy and occupational therapy and to find possible ways of its improvement. We also used generalization and systematization of research data, which allowed to form the theoretical and methodological basis of the study. We performed a synthesis of scientific theories, approaches and concepts to identify favorable conditions for the formation of future specialists in physical therapy and occupational therapy. Among empirical methods we used observations and surveys. Conclusions: Our research shows that the use of such interconnected innovative pedagogical technologies as: technologies of personal and professional development, technology of full acquisition of knowledge, information and communication technologies, exploratory research technologies and technologies of contextual education contributes to the effective implementation of the educational process of training specialists in physical therapy and occupational therapy in a medical school.
  • Документ
    Experimental methods of leadership competence development of future physical education teachers
    (Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 13 (3), 2022) Zhamardiy, Valeriy; Fazan, Vasyl; Demus, Yana; Momot, Olena; Zaitseva, Yuliia; Prylutskyi, Maksym; Жамардій, Валерій Олександрович
    At the present stage, the problem of developing leadership competence of future physical education teachers is relevant, as it is caused by fast-changing transformations which occur in socio-political, economic, cultural, social and educational spheres of Ukraine, in particular, in the field of physical culture and sports. The aim of the study is to develop an experimental methodology for the development of leadership competence of future teachers of physical education. Experimental verification ofthe methodology for the development of leadership competence of future physical education teachers was carried out using a pedagogical experiment during of 2021–2022 academic year. We selected to participate in the experiment 125 students in Poltava V.G.Korolenko National Pedagogical University and teachers University of Ukoopspilks «Poltava University of Economics and Trade», Poltava State Medical University. Research methods: theoretical; empirical; research work to test the effectiveness of methods for developing leadership competence of future teachers of physical education; methods of statistical data processing. The analysis of tabular data is the basis for the conclusion that there is a positive trend, namely the reduction in the number of students, who demonstrated a low level of development of leadership skills of future physical education teachers in all components and a positive increase in medium and high levels.
  • Документ
    Motivational readiness of students to work at school as condition of professionalism of future teachers of physical culture
    (Journal for Educators, Teachers and Trainers, 2022) Ilchenko, Olena; Kononets, Nataliia; Zhamardiy, Valeriy; Shkola, Olena; Voronetskyi, Vadym; Kobobe, Alla; Жамардій, Валерій Олександрович
    The review of sources convinces that the problem of studying motives and motivation in the student environment is relevant not only in Ukraine but also in other countries. The aim of the study is to experimental study the leading motives for teaching future physical education teachers in terms of building a new Ukrainian school. The basis of empirical research was Poltava V.G.Korolenko National Pedagogical University. The study was conducted in 2018–2022 study years. Research methods: analysis ofscientific and methodical literature; pedagogical observation; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. The sample consisted of 225 second-year students (approximate age –18–19 years) of the stationary form of education of the Faculty of Physical Education majoring in specialty 014.11 Secondary education (Physical culture) and specialty 017 Physical culture and sports.The conditions necessary for the formation of stable motives for educational and cognitive activities of future physical education teachers were identified (procedural and semantic, didactic and educational, psychological); the criteria of motivational readiness of future physical education teachers to work at school were determined.Prospects for further scientific research are to study the theoretical and methodological foundations of motivational readiness of teaching future physical education to work at school.
  • Документ
    Experimental analysis of ways of viral infections into the human body
    (Aluna Publishing, 2022) Hryn, Volodymyr; Kostylenko, Yurij; Pinchuk, Viktoriia; Zhamardiy, Valeriy; Donchenko, Viktoriia; Honchar, Olha; Hordiienko, Oksana; Гринь, Володимир Григорович; Костиленко, Юрій Петрович; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна; Гончар, Ольга Олександрівна
    The aim:The aim of the study is to experimentally test the process of viral infection and determine the ways of its penetration into the human body. Materials and methods: This experimental analysis is based on systematic research, published peer-reviewed articles, books, textbooks, monographs. It should also be noted that in order to identify some immunocompetent lymph node cells and the ability to visualize certain sites in the lymphoid nodes of Peyer’s patches, where the initial processes are presented below, we resorted to sampling anatomical material. The study involved 10 adult albino rats weighing 200.0 ± 20.0 g. The search period covered the period from 2010 to 2021, but the experimental analysis contains some valuable data from previous years, as these literature sources have significant scientific value. Results: According to immunohistochemical analysis of the epithelium associated with the dome of the lymph nodes of the small intestine of white rats, the bulk was B-lymphocytes (about 47%) and T-lymphocytes (about 35%), while plasma cells, macrophages and dendritic cells accounted for approximately 5% for each of them. Conclusions:Рrocess of development of viral infection can be represented in the form of the following targeted steps: 1) massive invasion of viruses into the body; 2) the pathway of viruses to the intended target (target cells) is carried out by the blood flow; 3) аchieving the target by viruses and their penetration into target cells. Іn the pathogenesis of viral diseases, the role is played by the preparedness of the particular body, which directly depends on the functional state of its immune system, which determines the possibility, severity and outcome of the disease.
  • Документ
    Eponymous terms in the morphology of angioarchitectonics of the human head
    (Aluna Publishing, 2022) Hryn, Volodymyr; Yudina, Kseniia; Donchenko, Viktoriia; Zhamardiy, Valeriy; Horoshko, Viktoriia; Гринь, Володимир Григорович; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Донченко, Вікторія Іванівна; Жамардій, Валерій Олександрович
    The aim: The aim of the study is to investigate and describe eponymous terms of angioarchitectonics of the human head and to determine their features and possibilities of their functioning in modern medical terminology. Materials and methods: The work uses general philosophical and general scientific research methods: dialectical, historical-chronological, bibliographic-descriptive, analytical, etc. This bibliographic analysis is based on published peer-reviewed articles, books, textbooks, monographs. The search period covered the period from 2010 to 2021. Conclusions: The study of eponymous terms contributes to the disclosure of the evolution of clinical disciplines, the diagnostic process of thinking, as well as the formation of terminological competence in applicants for higher medical education, their mastery of the language of the specialty.
  • Документ
    Formation of project competence of future specialists from the field of physical therapy, physical education and sports in the higher education system
    (Journal for Educators, Teachers and Trainers, 2022) Emetc, Anatoliy; Zhamardiy, Valeriy; Sohokon, Olena; Khyzhniak, Oleksandr; Ємець, Анатолій Васильович; Жамардій, Валерій Олександрович
    The article aims to investigatethe theoretical and methodological aspects of the formation of project competence of future professionals in the field of physical therapy, physical education and sports in the higher education system in a comparative context. The study experimentally testedthe effectiveness of the formation of project competence of future specialists in the field of physical therapy, physical education and sports in the system of higher education. The experimental workswerecarried out during 2019–2021 in three stages: ascertaining, forming and control. Each of the identified stages involved solving the relevant tasks and identifying the necessary research methods. Research methods: analysis of scientific and methodical literature; pedagogical observation; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. The ascertaining experiment was attended by 342 future physical education teachers, sports coaches and physical therapists who provide professional training in specialties 014.11 Secondary education (Physical education), 017 Physical culture and sports and 227 Physical therapies, ergo therapy. Comparison of the results of the control and experimental groups showed a positive trend in all indicators of the formation of project competence: the highest increase is provided by reflexive-evaluation and cognitive indicators, the lowest (but stable) increases by motivational and value indicators.