Наукові праці. Кафедра ортодонтії

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 130
  • Документ
    Обґрунтування персоніфікованого підходу до комплексного ортодонтичного лікування пацієнтів із ретенованими зубами
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Смаглюк, Любов Вікентіївна; Ткаченко, Павло Іванович; Дмитренко, Марина Іванівна; Гуржій, Олена Вікторівна; Чоловський, Микола Олександрович; Шаєнко, Дмитро Павлович; Smaglyuk, L. V.; Tkachenko, P. I.; Dmytrenko, M. I.; Gurzhiy, O. V.; Cholovskyi, M. O.; Shaienko, D. P.
    Дана колективна монографія присвячена дослідженню різноманітних аспектів клініки, діагностики та лікування пацієнтів із ретенованими зубами. У колективній монографії українською та англійською мовами подано сучасну інформацію щодо етіології та патогенезу даної аномалії прорізування зубів, наведені розроблені діагностично-лікувальні алгоритми хірургічно-ортодонтичного лікування, обгрунтовані питання стосовно значимості клінічних і променевих методів дослідження у визначенні клінічних підходів до планування хірургічних і ортодонтичних заходів. Автори провели ґрунтовні морфологічні, імуногістохімічні, клінічні та експериментальні дослідження, що дало змогу запровадити в стоматологічну практику персоніфікований підхід і досягти прискорення термінів ортодонтичного лікування та підвищення ефективності стабілізаційних заходів. Вдосконалені способи оперативних втручань із врахуванням структурно-морфологічних змін та імуногістохімічних особливостей слизової оболонки над коронками ретенованих зубів в залежності від їх вестибулярного чи піднебінного розташування. Виявлені фактори впливу на площу контакта ортодонтичного імплантата з кісткою та резорбцію кісткової тканини довкола ортодонтичного імплантата. Колективна монографія призначена для здобувачів вищої освіти ОПП Стоматологія. Рекомендована для лікарів-інтернів з фаху «Стоматологія», лікарів-стоматологів ортодонтів, хірургів, дитячих стоматологів, патоморфологів, аспірантів, лікарів-слухачів циклів «Спеціалізація» та тематичних циклів за фахом «Ортодонтія» та «Хірургічна стоматологія».
  • Документ
    Важливість комплексної стоматологічної допомоги в реабілітації пацієнтів із зубощелепними аномаліями
    (Український стоматологічний альманах, 2012) Смаглюк, Любов Вікентіївна; Смаглюк, Валерій Іванович; Smaglyuk, Valerii; Smaglyuk, Lyubov
    На підставі вивчення особливостей клініко-морфологічної та функціональної характеристик зубощелепної системи 1008 пацієнтів із ЗЩА визначено поширеність супутньої стоматологічної патології. Обґрунтовані необхідність та важливість стратегії міждисциплінарного підходу у досягненні індивідуальної функціональної норми зубощелепної системи конкретного пацієнта із ЗЩА. Prevalence of concurrent dental pathology has been identified on the basis of the study of clinical and morphologic and functional characteristics of dentoalveolar system in 1008 patients with dentoalveolar anomalies. The necessity and importance of interdisciplinary approach to the achievement ofindividual functional norm of dentoalveolar system of each patient with dentoalveolar anomalies have been substantiated.
  • Документ
    Вибіркові дисципліни як один із методичних підходів до навчання ортодонтії в умовах війни
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Дмитренко, Марина Іванівна; Білоус, Алевтина Миколаївна
    Пріоритетність ролі вибіркових дисциплін, метою яких є поглиблення знань студентів щодо сучасних технологій діагностики й лікування пацієнтів із зубощелепними аномаліями, дає змогу підвищити рівень опанування здобувачами освіти передусім фахових компетентостей. The priority of the role of elective disciplines, which aim to deepen students' knowledge of modern technologies for the diagnosis and treatment of patients with dentoalveolar anomalies, allows to increase the level of mastering of professional competences by students.
  • Документ
    Наукова робота студентів як метод покращення Фахових компетентностей
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Ляховська, Анастасія Віталіївна; Воронкова, Ганна Володимирівна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Дмитренко, Марина Іванівна
    Застосування інновацій у навчальному процесі закладів вищої медичної освіти має численні переваги. Вони підвищують якість надання медичної освіти, надають здобувачам вищої медичної освіти доступ до новітніх технологій, створюють зацікавлення навчальним процесом і надають відповідні можливості для вивчення нових ідей і концепцій. The use of innovations in the educational process of higher medical education institutions has numerous advantages. They improve the quality of medical education, provide students with access to the latest technologies, create interest in the learning process and provide appropriate opportunities to explore new ideas and concepts.
  • Документ
    Комунікативна культура викладача закладу вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Білоус, Алевтина Миколаївна; Карасюнок, Анна Євгеніївна
    У статті розглядається проблема ролі й місця комунікативної культури педагога вищої школи в процесі професійно-педагогічної підготовки майбутніх спеціалістів. Здійснюється теоретичний аналіз поняття «комунікативна культура» викладача закладу вищої освіти та її компонентів. The article examines the problem of the role and place of the communicative culture of a higher school teacher in the process of professional and pedagogical training of future specialists. A theoretical analysis of the concept of "communicative culture" of a teacher at a higher education institution and its components is carried out.
  • Документ
    Стабілометрія як метод діагностики та тренування постурального балансутіла людини у просторі
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Ляховська, Анастасія Віталіївна; Іваненко, Оксана Павлівна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Воронкова, Ганна Володимирівна; Liakhovska, A. V.; Ivanenko, O. P.; Smaglyuk, L. V.; Voronkova, H. V.
    Постава тісно пов’язана з вертикальною позою тіла та рівновагою. Підтримка постури, пози тіла і прямоходіння забезпечується складною системою нервово-м’язової регуляції, яка існує в нашому організму. У клінічній практиці для оцінки функції рівноваги і контролю постави обстежуваного використовується стабілометрія. Метою дослідження є узагальнення даних щодо ефективності використання стабілометрії як діагностичного методу оцінки постурального балансу тіла та методу його тренування і покращення. Матеріали і методи дослідження. Було проведено аналіз 45 літературних джерел за останнє десятиріччя в науково-метричних системах Academia.edu, Pubmed, ResearchGate, Google Scolar за ключовими словами: постава, постура, стабілометрія, постурологічний баланс. Результати дослідження. Стабілометрія – це сучасний метод реєстрації проекції загального центру маси тіла на площину опори та його коливання в положенні обстежуваного пацієнта стоячи, а також при виконанні різноманітних діагностичних тестів та лікувальних процедур. Розглянуті питання використання стабілометрії на етапі діагностики рівноваги тіла людини та як додаткового методу тренування для покращення показників постурального балансу у різних групах обстежених: спортсменів, осіб із патологією опорно-рухового апарату. За допомогою результатів стабілометрії підтверджений кореляційний зв’язок між патологіями стоматогнатичної системи і опорно-рухового апарату і визначено позитивний вплив оклюзійних змін на рівновагу тіла у просторі. Стабілометрія можу бути ефективним діагностичним інструментом оцінки постави тіла у клініці стоматології як на діагностичних етапах, так і для оцінки проведених профілактики і лікування. Висновки. Тренування з поєднанням міогімнастичних вправ та вправ з доповненням віртуальної реальності на стабілометричній платформі мали позитивний вплив на рівновагу та функціональну ефективність у пацієнтів, що доведено результатами стабілометрії. Одним із пріоритетних напрямків досліджень є зв’язок постави з іншими системами організму людини, зокрема стоматогнатичною, що може бути ключовим у лікуванні дисфункції скроневонижньощелепного суглоба. Introduction. Posture is intrinsically linked to balance and the maintenance of an upright body position. Achieving stable posture and upright movement relies on the body’s complex neuromuscular regulation system. In clinical practice, stabilometry is employed to assess balance function and postural control. This study aims to synthesize data on the effectiveness of stabilometry as a diagnostic tool for evaluating postural balance and as a training method to enhance it. Materials and Methods. An analysis of 45 sources from databases including Academia.edu, PubMed, ResearchGate, and Google Scholar over the past decade was conducted using keywords: posture, stabilometry, and postural balance. Results. Stabilometry is a contemporary technique for tracking the projection of the body’s center of mass on the support plane, as well as its fluctuations while standing or performing diagnostic tests and medical procedures. This review examines the application of stabilometry both for diagnosing balance and as a supplementary training method to improve postural balance in athletes and individuals with musculoskeletal disorders. Stabilometry results have highlighted correlations between stomatognathic system dysfunctions and musculoskeletal issues and demonstrated the positive impact of occlusal adjustments on body balance. As such, stabilometry can serve as an effective diagnostic tool for assessing posture in a dental clinic, useful for both diagnostic assessments and evaluating preventive or treatment outcomes. Conclusions. Training that combines myogymnastic exercises with stabilometric platform exercises significantly improved balance and functional efficiency in patients, as shown through stabilometric analysis. A key area of ongoing research is the interplay between posture and other bodily systems, particularly the stomatognathic system, which may be pivotal in treating temporomandibular joint dysfunction.
  • Документ
    Кореляційний аналіз факторів ризику у пацієнтів із зубощелепними аномаліями, ускладненими скупченістю зубів
    (Полтавський державний медичний університет, 2015) Куроєдова, Віра Дмитрівна; Дмитренко, Марина Іванівна; Kuroyedova, V. D.; Dmytrenko, M. I.
    Вивчені провідні фактори ризику скупченості зубів у 90 пацієнтів віком від 10 до 28 років. За результатами дослідження встановлено, що у кожному клінічному випадку скупченість зубів є наслідком комбінації індивідуальних морфологічних і функціональних порушень. Головною причиною скупченості зубів є макродентія верхніх і нижніх різців та звуження зубних рядів. Виявлена висока кореляційна залежність між скупченістю зубів і «порушенням функції змикання губ», «інфантильним ковтанням», «ротовим типом дихання», «аномалією прикріплення вуздечки язика», що доводить значення функціональних порушень та аномалій прикріплення м'яких тканин порожнини рота у формуванні даної патології. Detection of etiological aspects of malocclusions is crucial in selection of effective and stable treatment mode, individualized for each patient. Dental crowding is the most common abnormality in malocclusion structure, so investigations, aimed at prevention of such pathology, are reasonable and require special attention. The purpose of the research was the analysis of major risk factors for malocclusion formation, complicated by dental crowding. The structure of risk factors for dental crowding has been studied in 90 patients, aged from 10 to 28 yrs, who were assigned into two groups. Patients (60 individuals) with various malocclusions, complicated by maxillary and mandibular dental crowding constituted the main group. Patients (30 individuals) with malocclusion without dental crowding have been assigned to the control group. Reliability of differences of the outcomes for multiple groups has been determined by the Student's t-criterion. The comparative analysis did not reveal the reliable differences between groups regarding the admission date, age, gender and malocclusion according to Engels (P>0,05). The examination data of individuals with dental crowding showed that 71,67% of examined people had the Engel's Class I malocclusion; Engel's Class II and III malocclusion has been detected in 27,11% and 3,33% of examined people, respectively. Dental crowding was conjugated the most frequently with deep overbite (33,33%); more rarely dental crowding was accompanied by open and cross bite, accounting for 13,33 % and 10 %, respectively.
  • Документ
    Визначення зубного віку – важливий критерій в діагностиці
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Пистіна, С.; Смаглюк, Валерій Іванович; Смаглюк, Любов Вікентіївна
    Взаємообумовленість і взаємозалежність всіх фізіологічних та патологічних процесів організму людини спонукають дослідників до уточнення і перегляду критеріїв фізіологічної норми, визначення її референтних значень з урахуванням індивідуальних параметрів і меж. Для характеристики індивідуального розвитку, крім календарного, важливими є показники біологічного, психічного і соціального віку людини. Одним із основних критеріїв біологічної зрілості є відповідність стадій формування, прорізування, дозрівання тимчасових і постійних зубів паспортному віку дитини, підлітка чи дорослої людини. У сучасних дітей терміни формування і прорізування тимчасових і постійних зубів досить варіабельні і часто відрізняються від стандартизованих показників. Усе це є підґрунтям для проведення досліджень індивідуальних показників біологічної зрілості дитини чи підлітка особливо, коли йде мова про ортодонтичну діагностику і планування лікування пацієнтів із ЗЩА.
  • Документ
    Evaluation of effectiveness of Marco Rosa appliance in orthodontic treatment of children with dental crowding
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Dmytrenko, M. І.; Smaglyuk, L. V.; Barkovska, A. D.; Дмитренко, Марина Іванівна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Барковська, Анастасія Дмитрівна
    Patients with dental crowding have varying degrees of aesthetic, morphological and functional disorders that on the whole worsen their general somatic health. Despite the fact that the etiology of crowding is multifactorial, most researchers believe that the cause of its occurrence and development is primarily a lack of space in the dentition. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Marco Rosa appliance in orthodontic treatment of children with crowding based on the results of a questionnaire. The obtained data show that the advantages of Marco Rosa appliance are the absence of changes in angulation of upper first permanent molars, a rapid and stable effect of skeletal expansion and 90.5 % satisfaction with treatment. Taking into account the results of the study will allow for the improvement of the effectiveness of orthodontic treatment for children with dental crowding. Пацієнтам зі скупченістю зубів властивий різний ступінь естетичних, морфологічних і функціональних порушень, які загалом погіршують стан їх загальносоматичного здоров’я. Незважаючи на те, що етіологія скупченості зубів мультифакторна, більшість дослідників вважають, що причиною її виникнення і розвитку, передусім, є недостатня кількість місця в зубному ряду. Метою даного дослідження була оцінка ефективності використання апарату Марко Роса в ортодонтичного лікуванні дітей із скупченістю зубівна підставі результатів анкетування. Отримані дані свідчать, що перевагами апарату Марко Роса є відсутність зміни ангуляції верхніх перших постійних молярів, швидкий і стабільний ефект скелетного розширення та 90,5 % задоволеності лікуванням. Врахування результатів проведеного дослідження дозволить підвищити ефективність ортодонтичного лікування дітей зі скупченістю зубів.
  • Документ
    Інноваційні підходи у комплексному лікуванні пацієнтів із вродженими однобічними наскрізними незрощеннями верхньої губи та піднебіння
    (Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2024) Дмитренко, Марина Іванівна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Гуржій, Олена Вікторівна; Зенченко, Дарина Дмитрівна; Романченко, Богдана Вікторівна; Dmytrenko, M. І.; Smaglyuk, L. V.; Hurzhii, O. V.; Zenchenko, D. D.; Romanchenko, B. V.
    Актуальність. У сучасній літературі описані методики лікування дітей із наскрізним незрощенням губи та піднебіння, розроблені принципи комплексного підходу. Однак, незважаючи на велику кількість робіт, присвячених ранньому ортодонтичному лікуванню, дотепер відсутня загальноприйнята єдина тактика хірургічно-ортодонтичного лікування хворих із даним видом патології. Мета роботи – представити огляд сучасних способів планування лікувально-реабілітаційних заходів у пацієнтів із вродженими однобічними наскрізними незрощеннями верхньої губи та піднебіння і продемонструвати власний клініч- ний випадок ортодонтичного розвитку верхньої щелепи. Матеріали та методи. Проведений аналіз 142 сучасних вітчизняних та зарубіжних літературних джерел з 2009 року і по теперішній час, узагальнено власний клінічний досвід обстеження та лікування 14 пацієнтів із однобічними незрощеннями верхньої губи та піднебіння за останні 9 років. Результати та їх обговорення. Найбільш поширеними хірургічними протоколами лікування вродженого однобічного наскрізного незрощення верхньої губи та піднебіння є двохетапні та трьохетапні способи. Найбільш популярне двоетапне лікування: хейлоринопластика до 6 місяців, ураностафілопластика до 12 місяців. Трьохетапне лікування: хейлоринопластика до 6 місяців, велопластика до 12 місяців, уранопластика до 24 місяців. Критерії успіху при комплексному лікуванні дітей з вродженою розщілиною губи та піднебіння – не тільки відновлення правильної анатомічної форми верхньої губи, піднебіння, альвеолярного відростка верхньої щелепи, носа та інших суто косметичних дефектів, але й нормалізація порушених функцій. Запропонований оптимізований алгоритм хірургічно-ортодонтичного лікування направлений на створення умов для розвитку верхньої щелепи, дозволяє досягти позитивної клінічної динаміки та підвищити ефективність хірургічно-ортодонтичного лікування пацієнтів із вродженими однобічними наскрізними незрощеннями верхньої губи та піднебіння. Висновки. Комплексний підхід щелепно-лицевого хірурга, ортодонта дозволяє провести реабілітацію дітей з вродженим незрощенням губи, альвеолярного відростка та піднебіння своєчасно, з прогнозованим якісним кінцевим результатом. Background. Modern literature describes methods of treatment of children with complete cleft lip and palate, and principles of integrated approach have been developed. However, despite the large number of studies devoted to early orthodontic treatment, there is still no generally accepted unified tactic for the surgical and orthodontic treatment of patients with this type of pathology. Purpose. The aim of our research was to present a review of modern methods of planning treatment and rehabilitation measures in patients with congenital unilateral complete clefts of upper lip and palate and to demonstrate our own clinical case of orthodontic development of upper jaw. Materials and Methods. 142 modern domestic and foreign literature sources from 2009 to the present were analysed. Our own clinical experience of examination and treatment of 14 patients with unilateral cleft of upper lip and palate over the past 9 years has been summarised. Results. The most common surgical protocols for treatment of congenital unilateral complete cleft of upper lip and palate are two-stage and three-stage methods. The most popular two-stage treatment is cheilorhinoplasty up to age of 6 months, uranostaphyloplasty up to age of 12 months. Three-stage treatment: cheilorhinoplasty up to age of 6 months, veloplasty up to age of 12 months, uranoplasty up to age of 24 months. The success criteria for complex treatment of children with congenital cleft of lip and palate are not only the restoration of correct anatomical shape of upper lip, palate, alveolar process of the upper jaw, nose and other purely cosmetic defects, but also normalisation of impaired functions. The proposed optimised algorithm of surgical and orthodontic treatment aimed at creating conditions for development of upper jaw, allows to achieve positive clinical dynamics and to increase an effectiveness of surgical and orthodontic treatment of patients with congenital unilateral complete clefts of upper lip and palate. Conclusions. The integrated approach of an oral surgeon and orthodontist allows to rehabilitate children with congenital cleft of lip, alveolar process and palate in timel with predictable final qualitative result.
  • Документ
    Критерії персоніфікованого підходу до планування рентгенологічних досліджень у ортодонтичних пацієнтів
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Смаглюк, Любов Вікентіївна; Ляховська, Анастасія Віталіївна; Смаглюк, Валерій Іванович; Трофименко, Марина Вікторівна; Smaglyuk, L. V. ; Liakhovska, A. V.; Smaglyuk, V. I.; Trofymenko, M. I.
    Одним із основних допоміжних методів для постановки остаточного діагнозу та вибору методів лікування у клінічній практиці лікаря-ортодонта є рентгенологічний метод дослідження, який може бути застосований на всіх етапах стоматологічної реабілітації. Мета дослідження: на основі аналізу літературних джерел та власного клінічного досвіду сформувати та обґрунтувати критерії персоніфікованого підходу до планування рентгенологічного обстеження у ортодонтичних пацієнтів. Матеріали та методи дослідження. Нами проведений аналіз літературних джерел за ключовими словами: рентгенологічні методи, стоматологія, ортодонтія, ортопантомаграма, цефалометоричний аналіз, конусно-променева комп’ютерна томографія, іонізуюче опромінення. Був виконаний ретроспективний аналіз 1054 історій хвороби пацієнтів, які звернулися за стоматологічною допомогою за період 2020-2023 років. Особливу увагу звертали на призначений вид рентгенологічного обстеження та його дані. Результати дослідження. Проаналізовані нормативно-правові документи, які регулюють променеву безпеку громадян України, в тому числі річну оптимальну дозу, отриману внаслідок медичного обстеження чи лікування. Проведений порівняльний аналіз показників іонізуючого опромінення пацієнта при різних видах рентгенологічного обстеження з використанням найпоширеніших рентгенологічних апаратів. Визначено покази та зони візуалізації для кожного методу рінтгенологічного лослідження, яке застосовуються в ортодонтичних пацієнтів: 2-д (ортопантомаграма, телерентгенограма голови у прямій та боковій проекціях), 3-д (конуснопроменева комп’ютерна томографія сегменту, щелепи, лицевого відділу черепу). Висновок. Критеріями персоніфікованого підходу є: виділення зони підвищеного інтересу на основі проведеного клінічного обстеження, вміння аналізувати та визначати порядок лікувальних заходів на основі аналізу отриманих даних та розуміння принципів променевої безпеки для пацієнтів. One of the main auxiliary methods for making a final diagnosis and choosing treatment plan in the clinical practice of an orthodontist is X-ray, which can be used at all stages of dental rehabilitation. The purpose of this study is to elaborate and justify the criteria for a personalized approach in planning X-ray examination of orthodontic patients based on literary analysis and own clinical experience. Materials and methods. We conducted a thorough examination of relevant literature using key words such as X-ray methods, dentistry, orthodontics, orthopantomogram, cephalometric analysis, cone-beam computed tomography, and ionizing radiation. We performed a retrospective analysis of 1054 medical records of patients received treatment for the period from 2020 to 2023. Special attention was given to the prescribed type of X-ray examinations and findings obtained. Results. Our analysis encompassed an examination of legal documents governing the radiation safety of Ukrainian citizens, including the optimal annual dose resulting from medical examinations or treatments. We conducted a comparative assessment of ionizing radiation levels in patients undergoing various types of X-ray examinations using commonly employed X-ray equipment. We established indications and visualization zones for each radiological examination method utilized in orthodontic cases, comprising 2-D techniques (orthopantomogram, teleroentgenogram of the head in direct and lateral projections) and 3-D methods (cone-beam computed tomography of the segment, jaw, and the facial region of the skull). Conclusion. The personalized approach criteria encompass selecting an area of special interest based on clinical assessments, the capacity to analyze and determine the sequence of treatment measures through an analysis of the acquired data, and a deep understanding of radiation safety principles for the well-being of patients.
  • Документ
    Ретенція молярів нижньої щелепи. етіологічні чинники, сучасні можливості діагностики та лікування
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Шаєнко, Дмитро Павлович; Shaienko, D. P.
    Порушення прорізування зуба є поширеною проблемою, яка вражає майже 20% населення. Разом з цим прослідковується тенденція до збільшення кількості зубощелепних аномалій у дітей і дорослих. Не виключенням є і ретенція молярів нижньої щелепи, яка завжди була досить складною зубощелепною патологією та клінічною проблемою як для лікарів ортодонтів, так і для стоматологів хірургів. Тому, метою нашого дослідження був огляд та аналіз фахових літературних джерел щодо актуальних етіологічних чинників, можливостей сучасних методів діагностики та лікування ретенції молярів нижньої щелепи. Прорізування зубів є складним високорегульованим процесом і на сучасному етапі являється предметом дослідження багатьох авторів, а уявлення про процес прорізування зубів складаються з теорій, які часто суперечать одна одній. Ретенцію молярів слід розглядати як патологічне явище, котре має багатофакторну етіологію. Отже, підхід в діагностиці і лікуванні даної патології не може бути уніфікованим чи стандартним. Тому ми прослідковуємо тенденцію до персоніфікованого підходу як в діагностиці, так і в лікуванні хворих із зубощелепними аномаліями. В більшості випадків діагностика ретенції молярів базується на клінічному і рентгенологічному обстеженні. А прийняття рішень і вибір тактики лікування спираються на методи, які постійно удосконалюються. Нажаль, акселерація та раннє завершення дозрівання кісткової тканини збільшує частоту ретенції зубів та підштовхує нас, як клініцистів, до раннього початку лікування. Це в свою чергу вимагає перегляду існуючих рекомендацій та протоколів. Розвиток технологій та сучасні можливості цифрового планування відкривають перед нами нові горизонти і дають інструмент у вирішенні складних завдань, але потребують мультидисциплінарного підходу для втілення нестандартних способів лікування із залученням в лікувальний процес як лікаря ортодонта, так і стоматолога-хірурга. Звісно, всі нові методики потребують ретельного аналізу, що відкриває перед нами, як науковцями, простір для подальших досліджень. The problem of tooth eruption is a common issue affecting nearly 20% of the population. Along with this, there is a growing trend of increased dentoalveolar anomalies in children and adults. One of such anomalies is the retention of the mandibular molars, which has always been a complex dentoalveolar pathology posing clinical challenges for orthodontists and oral surgeons. The aim of this study is to review and analyze relevant literature sources regarding the current etiological factors, diagnostic methods and treatment options for the retention of the mandibular molars. Tooth eruption is a complex and highly regulated process, which is currently the subject of research by many authors. There are various theories about the process of tooth eruption, often contradicting each other. Retention of molars should be considered as a pathologicalphenomenon with a multifactorial aetiology. Consequently, the approach to the diagnosis and treatment of this pathology cannot be standardized or unified. Therefore, there is a tendency to personalized approach both in the diagnosis and treatment of patients with dentoalveolar anomalies. In most cases, the diagnosis of molar retention is based on a clinical and x-ray examination. Notably, decision-making and treatment strategy selection rely on constantly evolving methods. Unfortunately, the acceleration and early completion of bone tissue maturation increase the frequency of tooth retention, pushing clinicians towards the early intervention. This, in turn, requires a revision of existing recommendations and protocols. The development of technology and the modern possibilities of digital planning open up new horizons and provide tools for addressing complex challenges; however, they require a multidisciplinary approach to implementing nonstandard treatment methods involving both orthodontists and oral surgeons. Apparently, all novel techniques require careful analysis, which provides researchers with space for further investigation.
  • Документ
    Удосконалення роботи з іноземними студентами англомовної форми навчання на кафедрі ортодонтії в умовах воєнного стану
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Смаглюк, Любов Вікентіївна; Карасюнок, Анна Євгеніївна; Воронкова, Ганна Володимирівна; Ляховська, Анастасія Віталіївна
    У статті представлено методи підвищення ефективності викладання ортодонтії студентам англомовної форми навчання за рахунок удосконалення методичного забезпечення самостійної підготовки. Окреслено шляхи подолання деяких проблем, що виникають у навчанні іноземних студентів. The article presents methods of the effectiveness increasing in teaching of orthodontics of English-speaking students through the improvement of methodological support for independent work. Ways to overcome some problems that happened during the foreign students’ education.
  • Документ
    Науково-дослідницька робота студентів на кафедрі ортодонтії: персоніфікований підхід
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Білоус, Алевтина Миколаївна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Куліш, Неля Володимирівна; Ляховська, Анастасія Віталіївна
    Науково-дослідницька робота студентів є одним із важливих моментів підвищення якості підготовки і виховання професіоналів різних лікарських спеціальностей, здатних творчо застосовувати в практичній діяльності досягнення науково-технічного і культурного розвитку; The scientific-research work of students is one of the important aspects of promotion improving the quality of training and development of professionals of various medical specialties, so that creative work can be integrated into practical activities advancement of scientific, technical and cultural progress.
  • Документ
    Реалізація принципу клініко-теоретичного моделювання під час викладання предмета «Ортодонтія»
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Трофименко, Марина Вікторівна; Воронкова, Ганна Володимирівна; Білоус, Алевтина Миколаївна; Дмитренко, Марина Іванівна
    Під час проведення практичних занять на кафедрі ортодонтії активно реалізуються принципи клініко-теоретичного моделювання, що сприяє розвитку клінічного мислення і формує базову складову персоніфікованого підходу до вибору стратегії й тактики ведення ортодонтичних пацієнтів.
  • Документ
    Захист історії хвороби на кафедрі ортодонтії як один із вагомих факторів формування клінічного мислення
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Дмитренко, Марина Іванівна; Куліш, Неля Володимирівна; Карасюнок, Анна Євгеніївна; Трофименко, Марина Вікторівна
    Академічна історія хвороби продовжує залишатися однією з необхідних форм самостійної роботи здобувачів на кафедрі ортодонтії. Захист історії хвороби сприяє формуванню клінічного мислення, поглиблює знання не лише з ортодонтії, а й інших стоматологічних дисциплін.
  • Документ
    Optimization of the clinical diagnostic examination algorithm of patients with a cross bite complicated by cranio-mandibular dysfunction and postural disorder
    (ALUNA Publishing, 2024) Smaglyuk, L.; Karasiunok, A. ; Kulish, N.; Liakhovska, A.; Voronkova, H.; Bilous, A.; Smaglyuk, V.; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Карасюнок, Анна Євгеніївна; Куліш, Неля Володимирівна; Ляховська, Анастасія Віталіївна; Воронкова, Ганна Володимирівна; Білоус, Алевтина Миколаївна; Смаглюк, Валерій Іванович
    Aim: Optimization of the clinical and diagnostic examination algorithm of patients with cross bite, aggravated by cranio-mandibular dysfunction and postural disorders. Materials and Methods: 22 patients aged 13-16 years with cross bite with displacement of the lower jaw were examined. The first group consisted of 15 people with a right-sided displacement of the lower jaw, the second – 7 patients with a left-sided one. The condition of the musculoskeletal system was assessed by the position of the head, shoulders, shoulder blades, back (curvature of the spine), legs, chest shape, and abdomen. To determine the state of stability of the body in space, posturological and kinesiological tests were performed. The location of TMJ elements was evaluated on orthopantomograms. Statistical processing of the material was carried out with the help of the “Excel” license package. Results: 63.64% of patients with a cross bite have disorders of the musculoskeletal system: scoliotic posture – 40.91% and scoliosis – 22.73%. TMJ dysfunction was detected in all examined patients. It was established that the anatomical and topographic features of the joint elements depend on the side of the lower jaw displacement. Conclusions: The functional imbalance of all structural elements of the musculoskeletal system and the cranio-mandibular complex determined during the research proved the need to optimize the clinical-diagnostic algorithm: consultation of a traumatologist-orthopedic doctor, X-ray examination of TMJ, conducting posturological tests.
  • Документ
    Роль наукових досліджень у навчанні студентів-стоматологів
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Ляховська, Анастасія Віталіївна; Liakhovska, A. V.
    На сьогоднішній час кількість наукових досліджень, які пов’язані із здоров’ям населення, є доволі значною і вона постійно зростає. Дослідження стають більш міждисциплінарними, об’єднують наукові спрямування теоретичних і клінічних кафедр. Дослідницька кар’єра лікаря може розвиватися на кількох етапах здобуття освіти. Початкові наукові інтереси можуть бути сформовані на довузівському рівні, а потім, при виникненні зацікавленості, у стінах закладу вищої освіти під час навчання і проведення медичних досліджень. Студенти, які мають змогу проводити наукові дослідження під час навчання в університетах, більш охоче здобудуть ступінь PhD (доктора філософії) і продовжують наукову кар’єру. У сучасній медицині стоматологія – це та професія, яка базується на міцному науковому фундаменті і для того щоб залишатися життєздатною та сучасною, вона потребує створення нових знань. І це має стати невід’ємною компонентою стоматологічної освіти та безперервної клінічної практики. Здобувачі освіти, які планують присвятити своє життя стоматології, повинні знати про передові здобутки наукових досліджень, та бути в курсі сучасних знань і розробок у стоматології. На сьогоднішній день, основним інструментом, який використовується для створення нових знань, є наукові дослідження. Сучасна стоматологія в значній мірі покладається на фундаментальні, теоретичні та клінічні дослідження, щоб надати практикуючим лікарям нові методи ранньої діагностики, лікування і профілактики. На сьогодні, у закладах вищої медичної освіти більшість студентів проводять наукові дослідження у студентських наукових групах відповідних кафедр. Важливо відмітити те, що під час занять у наукових групах здобувачі освіти активно працюють з пацієнтами, приймають участь у лікарських маніпуляціях, оперативних втручаннях для розширення своїх клінічних знань і практичних навичок. Значна частина студентів під час роботи у студентських наукових групах кафедр приймає участь у наукових проектах, виконанні науково-дослідних робіт кафедр. Результатом такої роботи є публікація наукових робіт, тез та статей, виступи на наукових конференціях студентів та молодих вчених. Важливим є те, що це поглиблює розуміння та оцінку майбутніх лікарів до професії стоматолога, а практикуючий лікар краще здатний критично оцінювати та застосовувати нові знання в стоматологічній практиці.
  • Документ
    Особливості фізичного і статевого розвитку та стан кісткової тканини у дівчат підліткового віку
    (Національна академія наук України, 2023) Ляховська, Тетяна Юріївна; Громова, Антоніна Макарівна; Кетова, Олена Миколаївна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Ляховська, Анастасія Віталіївна; Liakhovska, Tetiana; Gromova, Antonina; Ketova, Olena; Smagliuk, Lyubov; Liakhovska, Anastasiia
    У період статевого дозрівання формується репродуктивна система, закінчується фізичний розвиток організму підлітків, мінералізація кістковоі тканини, накопичення кісткової маси. Мета - оцінити фізичний, статевий розвиток стан кісткової тканини в дівчат-підлітків з порушенням формування репродуктивної системи. Матеріали та методи. Проведено клінічне обстеження 87 дівчат пубертатного віку. До основної групи залучено 47 дізчат з порушенням формування репродуктивної системи, до групи порівняння — 40 дівчат без такого порушення. Для оцінювання фізичного статевого розвитку використано антропометрію, визначено конституціний тип, індекс маси тіла, статевий розвиток, мінеральну щільність кісткової тканини. Результати. У дівчат основної групи вторинні статеві ознаки з’являлися дещо пізніше і мали менший ступіь вираженості ніж у дівчат групи порівняння
  • Документ
    Сучасні підходи до діагностики та лікування зубощелепних аномалій, ускладнених скупченістю зубів
    (2024) Дмитренко, Марина Іванівна
    У поданій монографії наводяться результати динамічного клінічного спостереження, аналіз провідних факторів ризику, пропонуються алгоритмічні схеми діагностичних і лікувальних заходів у пацієнтів із зубощелепними аномаліями, ускладненими скупченістю зубів із врахуванням форми і ступеня тяжкості скупченості зубів, виду зубощелепної аномалії, етіологічних чинників аномалії, особливостей лиця, кісткових структур, зубних рядів, зубів, функціонального стану жувальних, скроневих м’язів і колового м’яза рота, віку і психотипу пацієнта. В окремому розділі оґрунтовано застосування діагностичного комп’ютерного програмного забезпечення та найбільш суттєві цефалометричні параметри. Практично значущою цінністю монографії є і те, що в ній описані авторські ортодонтичні конструкції та способи лікування, які доповнені запропонованими прийомами диференційованого масажу при різній локалізації скупченості зубів, що пришвидшує відновлення міодинамічної рівноваги щелепно-лицевої ділянки і сприяє функціональній реабілітації пацієнтів. Монографія розрахована для удосконалення навчання ортодонтії здобувачів вищої освіти за фахом «Стоматологія» (магістерський рівень). Рекомендована для використання в освітньому процесі на післядипломному етапі підготовки лікарів-інтернів з фаху «Стоматологія», аспірантів, лікарів- ортодонтів, лікарів-стоматологів загальних, дитячих стоматологів, стоматологів-ортопедів.