Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/4298
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorРуденко, Леся Анатоліївна-
dc.contributor.authorКатрушов, Олександр Васильович-
dc.contributor.authorФілатова, Валентина Луківна-
dc.contributor.authorКостріков, Анатолій Васильович-
dc.contributor.authorРуденко, Леся Анатольевна-
dc.contributor.authorКатрушов, Александр Васильевич-
dc.contributor.authorФилатова, Валентина Лукинична-
dc.contributor.authorКостриков, Анатолий Васильевич-
dc.contributor.authorRudenko, L.-
dc.contributor.authorKatrushov, O.-
dc.contributor.authorFilatova, V.-
dc.contributor.authorKostrikov, A. V.-
dc.date.accessioned2017-12-13T11:42:25Z-
dc.date.available2017-12-13T11:42:25Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationОцінка умов праці провідників пасажирського сполучення Укрзалізниці за ступенем шкідливості та небезпечності / Л. А. Руденко, О. В. Катрушов, В. Л. Філатова, А. В. Костріков // Вісник проблем біології і медицини. – 2014. – Т. 2 [111], № 3. – С. 93–96.uk_UA
dc.identifier.issnISSN 2077-4214-
dc.identifier.otherУДК 613. 62. 656. 2-
dc.identifier.urihttp://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/4298-
dc.description.abstractПереобладнання рухомого складу новою сучасною технікою корінним чином змінює умови праці провідників пасажирських вагонів залізничного транспорту. Метою дослідження стала оцінка санітарно-гігієнічних умов та характеру праці провідників пасажирського сполучення. Доведено, що є необхідність проводити оцінку умов праці провідників окремо для рейсів ближнього та дальнього сполучення, так як вони відрізняються за тривалістю впливу окремих чинників на організм працівників. За показниками шкідливості, важкості та напруженості трудового процесу праця провідників відноситься до 3-го класу 1-го ступеню згідно «Гігієнічної класифікації праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу»; Переоборудование подвижного состава новой современной техникой коренным образом меняет характер и условия труда проводников пассажирских вагонов железнодорожного транспорта. Целью исследования стала оценка санитарно - гигиенических условий труда проводников пассажирского сообщения. Доказано, что есть необходимость проводить оценку условий труда проводников отдельно для рейсов ближнего и дальнего сообщения, так как они отличаются по продолжительности влияния отдельных факторов на организм работников. По показателям вредности, тяжести и напряженности трудового процесса труд проводников относится к 3-му классу 1-й степени согласно «Гигиенической классификации труда по показателям вредности и опасности факторов производственной среды, тяжести и напряженности трудового процесса»; . Introduction. Quality and production efficiency of labor on the railway depends on the condition and level of workers’ state of health. Activity of conductors, working on the railway passenger trains, is constantly associated with impacts on the organism of a number of physical, chemical, biological, psychological and other factors: sudden changes in temperature rate, noise and vibration, level of dust in the workroom, disturbance of sleep and rest, psychophysiological and neuro-emotional stresses, etc. A significant moment that confirms the necessity and relevance of this study is the emergence of new harmful factor of conductors’ working environment, i. e., electromagnetic radiation of mains frequency. Refitting of railway vehicles with new state-of-the-art equipment, development and enhancement of new advanced technologies in the passenger services - all this radically change the nature and working conditions of railway passenger conductors. Purpose of research. To estimate the sanitary conditions and nature of working conditions of conductors at railway passenger trains. To study the impact of nature and working conditions on the organism of conductors at railway passenger trains. Object and Methods. Railway passenger conductors, aged from 20 to 45 years old, and with 0,5 - 25 year experience have been studied; 1984 individuals constituted the observation group. The following techniques have been used: timing observations to determine the distribution of time in gradation of numbers of functional responsibilities of female conductors according to the degree of severity and pressure of working activity during the work shift; laboratory and instrumental methods for objective sanitary assessment of occupational microclimate, level of ambient light, noise and vibration, intensity of the mains frequency electromagnetic fields at the conductors’ workplaces; statistics to calculate rates and estimate the reliability of the obtained results. Results and Discussions. Time studies have been carried out depending on the distance (duration) of the trip and season and included the following 3 stages: preparatory stage (I), i. e., taking over the carriage by the conductor; the main stage (II), i. e., passenger servicing during the journey; the final stage (III), i. e., taking off the carriage into depot by the conductor. The studies proved that it is necessary to perform differentiated estimation of working conditions of conductors, working on the railway passenger trains, apart from short-distance and long-distance traffic, as they are different as for duration of continuous impact of specific factors onto the workers’ organism. Results of timing observations over the conductors’ activity grounded the sanitary assessment of working conditions in compliance with “Sanitary Classification of Labor According to the Rates of Harmfulness and Hazard Factors of Working Environment, Severity and Pressure of Working Process”. Conclusions. Activity of conductors, working on the railway passenger trains, is assigned to the 3rd class of the 1st stage according to the rates of harmfulness, severity and pressure of working process in compliance with “Sanitary Classification of Labor According to the Rates of Harmfulness and Hazard Factors of Working Environment, Severity and Pressure of Working Process”.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherВищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія»uk_UA
dc.subjectпровідник залізничного транспортуuk_UA
dc.subjectшкідливість, важкість та напруженість праціuk_UA
dc.subjectпроводник железнодорожного транспортаuk_UA
dc.subjectвредность, тяжесть и напряженность трудаuk_UA
dc.subjectrailway conductoruk_UA
dc.subjectharmfulness, severity and pressure of workuk_UA
dc.titleОцінка умов праці провідників пасажирського сполучення Укрзалізниці за ступенем шкідливості та небезпечностіuk_UA
dc.title.alternativeОценка условий труда проводников пассажирского сообщения «Укрзалізниці» по степени вредности и опасностиuk_UA
dc.title.alternativeEstimate of working conditions of Ukrainian railways passenger train conductors according to the degree of harmfulness and hazarduk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра гігієни та екології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
filatova_05_2014.pdf122,9 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.