Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/6665
Title: Using Multimedia Technologies in the Teaching Process of Higher Medical Educational Institutions
Authors: Мороховець, Галина Юріївна
Morokhovets, H. Yu.
Лисанець, Юлія Валеріївна
Лисанец, Юлия Валериевна
Lysanets, Yu. V.
Issue Date: 2017
Citation: Мороховець Г. Ю. Using Multimedia Technologies in the Teaching Process of Higher Medical Educational Institutions / Г. Ю. Мороховець, Ю. В. Лисанець // Pedagogy and Psychology. – Almaty, 2017. – 1 (30). – P. 108–113.
Abstract: В статье сделан краткий обзор проблемы информатизации образования, в частности рассматриваются вопросы целесообразности использования мультимедийных технологий в учебном процессе будущих медиков. Актуальность проблемы связана с новыми требованиями, которые ставит перед врачами информационное общество. Мультимедийные технологии (МТ) выступают комплексом информационных технологий, которые включают программные и технические средства с целью активного воздействия на пользователя. Такие технологии широко используются в учебном процессе, в частности на лекционных занятиях и на этапе самостоятельной подготовки студентов. Мультимедийные презентации на лекциях позволяют симулировать физические и биологические эксперименты и явления, развивают познавательную активность студентов, позволяют моделировать сложные ситуации профессионального направления. Они дают возможность сочетать теоретический и демонстрационный материал, визуальные и аудио-эффекты в единое дидактическое средство. Также использование МТ значительно повышает информативность лекции за счет одновременного представления информации и в визуальной, и в слуховой модальности, учитывая многоуровневые связи в учебном материале. Перечисленные возможности способствуют лучшему усвоению информации студентами и созданию благоприятных условий работы преподавателю; The article presents a brief overview of the problem of education informatization, in particular it considers the issue of the feasibility of multimedia technologies in training future physicians. The urgency of the problem is associated with the new requirements which doctors face in the information society. Multimedia technologies (MT) are the complex of information technologies which include software and hardware for the purpose of active exposure to the user. Such technologies are widely used in the educational process, in particular at lectures and on the stage of students’ self-study. Multimedia presentations at lectures allow to simulate the physical and biological experiments and phenomena that develop cognitive activity of students, and to simulate complex professional situations. They provide an opportunity to combine theoretical and demonstration material, visual and audio effects in a single didactic means. Furthermore, the use of MT significantly increases the information content of the lecture by the simultaneous presentation of information in the visual and auditory modalities, taking into account the multi-level links in the training material. These capabilities promote better assimilation of information by students and create the favorable conditions for teacher’s work.
Keywords: информационные технологии
компьютерные технологии
мультимедийные технологии
мультимедийные лекции
познавательная деятельность
information technologies
computer technologies
multimedia technologies
multimedia lectures
cognitive activity
URI: http://elib.umsa.edu.ua/jspui/handle/umsa/6665
Appears in Collections:Наукові праці

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Using_Multimedia_Technologies.pdf352,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.