Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/7334
Title: Роман Эдмона Гонкура «Шери» как явление художественного синтеза
Other Titles: The novel Edmond Goncourt «Sheri» as a phenomenon
Authors: Таран, Зінаїда Михайлівна
Таран, Зинаида Михайловна
Taran, Z. M.
Issue Date: 2015
Citation: Таран З. М. Роман Эдмона Гонкура «Шери» как явление художественного синтеза / З. М. Таран // ОРФЛДЫҢ ҒЫЛЫМ ЖАРШЫСЫ : научно-теоретический и практический журнал. – 2015. – № 20. – С. 50–65.
Abstract: В статье рассматривается роман «Шерри» (1884) Э. Гонкура, который отражает динамику жанра романа и тенденции литературного процесса конца XIX века. В романе отмечено проявление художественного синтеза, охватывающего разные уровни текста. В произведении наблюдается взаимодействие элементов семейно-бытового романа и военно-исторического повествования, соединение натурализма и импрессионизма, высокой поэтической и просторечной лексики. Автор отказывается от внешней событийности в создании сюжета, использует приемы психологического (и психофизиологического) эскиза, живописного портрета и другие. Внешне бесстрастное повествование нередко прерывается авторскими размышлениями (психологического, философского, социального характера). Э. Гонкур сделал значительный шаг к созданию так называемого типа «безгеройного» романа, когда герой или героиня утрачивают ореол «героического» вследствие ослабления сюжетных коллизий, связанных с ними. В изображении персонажей, которые принадлежат к своей среде, большое значение приобретают не столько события, которые с ними происходят, а впечатления, ощущения, синестезия, выразительные детали, символы и т.д. Роман Э. Гонкура соотносится в статье с исканиями современных ему писателей (Г. Флобера, Э. Золя, Ж.К. Гюисманса и др.), а также достижениями художников-импрессионистов; The article considers the novel «Sherry» (1884) written by E. Goncourt, which reflects the dynamics of the genre of the novel and trends of the literary process in the late nineteenth century. The novel manifests the phenomenon of the artistic synthesis, covering different levels of the text. In the work the interaction of the elements of the everyday life novel and the military-historical narrative are observed, naturalism and impressionism as well as high poetic and vernacular language are intertwined. The author refuses from external eventfulness in the creation of the story, using the methods of psychological (and physiological) sketch, beautiful portrait and others. Impassive narration is often interrupted by the author's reflections (of the psychological, philosophical, social nature). E. Goncourt made a significant step towards the creation of the so-called «hero-less» type of the novel, when the hero or heroine loses the «heroic» feature due to the weakening of plot conflicts associated with them. While depicting characters who belong to their environment, not only the events which happen to the heroes but the impressions, sensations, synesthesia, expressive details, symbols, etc are of great importance. The article reveals the novel by E. Goncourt in correlation with the issues and challenges of the author’s contemporary writers (G. Flaubert, E. Zola, J. K. Huysmans, etc.), as well as the achievements of the Impressionists.
Keywords: Эдмон Гонкур
роман
жанр
стиль
образ
натурализм
импрессионизм
художественный синтез
творчество
литературный процесс
Edmond Goncourt
novel
genre
style
image
naturalism
impressionism
artistic synthesis
creativity
literary process
ISSN: 1561-6908
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/7334
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Roman_Эdmona_Honkura.pdf277,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.