Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/8963
Title: Застосування інноваційних технологій на курсах підвищення кваліфікації лікарів
Other Titles: Применение инновационных технологий на курсах повышения квалификации врачей
Application of innovative technologies on the creation of qualification of doctors
Authors: Ждан, Вячеслав Миколайович
Бабаніна, Марина Юріївна
Кітура, Євдокія Михайлівна
Шилкіна, Людмила Миколаївна
Ткаченко, Максим Васильович
Ждан, Вячеслав Николаевич
Бабанина, Марина Юрьевна
Китура, Евдокия Михайловна
Шилкина, Людмила Николаевна
Ткаченко, Максим Васильевич
Zhdan, V. M.
Babanina, M. Yu.
Kitura, Ye. M.
Shilkina, L. M.
Tkachenko, M. V.
Issue Date: 18-Oct-2018
Publisher: Українська медична стоматологічна академія
Citation: Застосування інноваційних технологій на курсах підвищення кваліфікації лікарів / В. М. Ждан, М. Ю. Бабаніна, Є. М. Кітура, Л. М. Шилкіна, М. В.Ткаченко // Вісник проблем біології і медицини. – 2018. – Вип. 4, Т. 1 (146). – С. 142–145.
Abstract: У роботі вивчалася доцільність впровадження інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання лікарів-курсантів на циклі тематичного удосконалення з фаху «Загальна практика-сімейна медицина». Дослідження проводилося на базі кафедри сімейної медицини і терапії Української медичної стоматологічної академії. Під час проведення занять для лікарів-курсантів з фаху «Загальна практика-сімейна медицина» на циклі тематичного удосконалення використовувались інноваційні технології та інтерактивні методи навчання, зокрема, мозковий штурм, дискусія, вивчення випадку, презентація, рольова гра. Отримані дані свідчать про те, що моделювання процесу формування дослідницької компетентності відповідно до концепцій системного та компетентнісного підходів забезпечить позитивну динаміку рівнів сформованості дослідницької компетентності сімейних лікарів; В работе изучалась целесообразность внедрения инновационных технологий и интерактивных методов обучения врачей-курсантов на цикле тематического усовершенствования по специальности «Общая практика-семейная медицина». Исследование проводилось на базе кафедры семейной медицины и терапии Украинской медицинской стоматологической академии. При проведении занятий для врачей-курсантов по специальности «Общая практика-семейная медицина» на цикле тематического усовершенствования использовались инновационные технологии и интерактивные методы обучения, в частности, мозговой штурм, дискуссия, изучение случая, презентация, ролевая игра. Полученные данные свидетельствуют о том, что моделирование процесса формирования исследовательской компетентности в соответствии с концепціями системного и компетентностного подходов обеспечит положительную динамику уровней сформированности исследовательской компетентности семейных врачей; New, particulary, interactive learning technologies are coming for the support of classical technological aspects. The term “interactivity” has came to us from the English language from the word “interact” where “inter” is a reciprocal, “act” – to act. Therefore, interactivity is the ability to have the interactive dialogue. All participants in the interactive learning process can interact with each other, share of information, collectively solve the problems, simulate different situations, evaluate the actions of their colleagues and their own behavior, and immerse themselves in the real atmosphere of business cooperation to solve a series of problems in accordance with their interests, needs and requests. In this case, there are constant changes in the types of educational activities. The objective of the work was to study the feasibility of introducing of innovative technologies and interactive methods of teaching cadets in the cycle of thematic improvement in the specialty “General Practice-Family Medicine”. The research was conducted on the basis of the Department of Family Medicine and Therapy of the Ukrainian Medical Stomatological Academy. At the time of the conducting classes for cadets-doctors in the specialty “General Practice-Family Medicine”, for the cycle of thematic improvement, innovative technologies and interactive teaching methods were used, in particular, brainstorming, discussion, case study, presentation, role-playing game. The positive effect of using interactive methods for teaching people has been long since proven and there was not doubt. The following innovative technologies and interactive teaching methods were introduced by the teachers of the Family Medicine and Therapy Department during the classes of family doctors: brainstorming, discussion, case study, presentation, role play. Thus, the motivation of doctors to continuous self-improvement, active participation in the educational process; the comprehensive complex theoretical and practical training, laying the foundations for clinical thinking and ensuring the acquisition of general clinical competencies. To achieve maximum material absorption, to make the class interesting and dynamic, easy to master the material, it is necessary to use various interactive teaching methods discussed above: brainstorming, work in mini-groups, discussion, case-method, role-playing game, presentation. Modeling the pedagogical process of the proposed study in accordance with the concept of a systematic approach guarantees the development of family doctors of research competence.
Keywords: інноваційні технології
інтерактивне навчання
инновационные технологии
интерактивное обучение
innovative technologies
interactive learning
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/8963
Appears in Collections:Наукові праці. Кафедра сімейної медицини і терапії
Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 1 (146)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.