Перегляд за Автор "Morokhovets, H."
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Contemporary theories of globalization and their relevance to higher education(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Morokhovets, H.; Lysanets, Yu.; Ostrovska, L.; Purdenko, T.; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна ЙосипівнаУ рамках сучасної соціологічної теорії ідеї глобалізації відіграють центральну й вирішальну роль. Серед найбільш суперечливих сучасних концепцій у статті виокремлено та проаналізовано студії прибічників теорій гіперглобалізму та їхніх опонентів – “скептиків”. Обидві концепції прогнозують досить різні результати щодо наслідків процесу глобалізації. Відповідні висновки мають першочергове значення для розуміння тенденцій розвитку світу загалом і вищої освіти зокрема.Документ Gerhard Hansen vs. Albert Neisser: priority for the invention of mycobacterium leprae and problems of bioethics(Georgian Medical News, 2020) Bieliaieva, O.; Uvarkina, O.; Lysanets, Yu.; Morokhovets, H.; Honcharova, Ye.; Melaschenko, M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Уваркіна, О. В.; Лисанець, Юлія Валерівна; Мороховець, Галина Юріївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Мелащенко, Марина ПетрівнаThe article is interdisciplinary in nature and covers a wide range of issues in the history of medicine, morality and bioethics. Biographies of the Norwegian microbiologist G. Hansen and the German doctor, biologist, syphilologist A. Neisser are presented. The main attention is focused on the scientific achievements of these researchers in terms of infectious diseases and leprosy in particular. The authors focused not only on the significance of scientific discoveries, but also tried to show that any scientist, even an outstanding one, remains a person with his/her unique character, personal life and friendships, authority in the scientific community and mistakes, desire to gain fame and recognition. The main focus is on the scientific achievements of these researchers in the study of infectious diseases and leprosy in particular. The conflict over the priority for discovery of the leprosy pathogen has been highlighted. Attention is given to the conflict regarding the priority in discovery of the causative agent of leprosy. The authors compared the impact of the international scientific scandal on the priority for the discovery of Mycobacterium leprae, which involved virtually the entire scientific community of Europe at the time, on both scientists. It has been shown that most scientists unambiguously sided with G. Hansen, who was not only the author of the revolutionary hypothesis of the contagious and bacterial nature of leprosy at the time, but also the pioneer of the causative agent of this disease, as evidenced by the synonymous name Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Nevertheless, for a prominent scientist, the consequences of an unethical experiment on intentional additional infection of a patient became quite tragic, since he lost his license to practice medicine, and was put to a trial were his actions were found to be incompatible with the high-ranking status of a doctor, even though he was the unsalaried chief leprologist of Norway until his death. The biography of A. Neisser, who became the culprit of this high-profile scientific scandal, was simultaneously studied. It is shown that a series of A. Neisser’s experimental studies on another threatening disease – syphilis, by inoculation also led to a scandal, ironically, similar to that one around the name of Hansen. However, neither his reputation, nor his medical license, or his further scientific career suffered a significant impact, although it has become a precedent for obtaining informed consent from persons taking part in clinical trials. The findings revealed that, despite the desire to serve science and humanity, compliance with the rules of bioethics, as well as human morality, should remain an integral component in the work of any medical scientist. Статья имеет междисциплинарный характер и охватывает широкий круг вопросов истории медицины, морали и биоэтики. Представлены биографии норвежского врача микробиолога Г. Хансена и немецкого врача, биолога, сифилидолога А. Нейссера. Показано, что любой учёный, даже самый выдающийся, остается человеком с его уникальным характером, личной жизнью и дружескими связями, авторитетом в научном сообществе и фатальными ошибками, желанием достичь славы и признания. Основное внимание акцентировано на научных достижениях этих исследователей инфекционных болезней и лепры в частности. Описан конфликт, связанный с приоритетом открытия возбудителя лепры. Сравнено, какие последствия для Г. Хансена и А. Нейссера имел международный научный скандал относительно приоритета открытия Mycobacterium leprae, в который было вовлечено практически всё тогдашнее научное европейское сообщество. Показано, что большинство ученых однозначно встало на сторону Г. Хансена, который был не только автором революционной на то время гипотезы о контагиозно-бактериальной природе лепры, но и первооткрывателем возбудителя этой болезни, о чем свидетельствует синонимичное название Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Несмотря на это, для выдающегося ученого последствия неэтичного эксперимента с умышленным дополнительным инфицированием пациентки стали довольно трагическими, поскольку он потерял лицензию на медицинскую практику, пережил суд, по решению которого действия Г. Хансена были признаны несовместимыми с высоким званием врача, хотя он до конца жизни занимал должность внештатного главного лепролога Норвегии. Параллельно исследована биография А. Нейссера, который стал виновником этого громкого научного скандала. Показано, что серия экспериментальных исследований другой опасной болезни – сифилиса, – путем инокуляции, проведенных А. Нейссером, также привела к скандалу, который, по иронии судьбы, походил на тот, который в свое время разразился вокруг имени Г. Хансена. Впрочем, ни на репутацию, ни на медицинскую лицензию, ни на дальнейшую научную карьеру А. Нейссера этот досадный случай существенно не повлиял, хотя стал прецедентом для получения информированного согласия лиц, принимающих участие в клинических испытаниях. В выводах отмечается, что, несмотря на желание служить науке и человечеству, соблюдение правил биоэтики, а также человеческой морали должны оставаться неотъемлемой составляющей деятельности любого ученого-медика.Документ Mastering the tools of citation databases in higher medical education(Українська медична стоматологічна академія, Українська Академія наук національного прогресу, 2019) Morokhovets, H.; Lysanets, Yu.; Ostrovska, L.; Purdenko, T.; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Мороховец, Галина Юрьевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Островская, Людмила Иосифовна; Пурденко, Татьяна ИосифовнаУ сучасному науковому середовищі якість публікацій, публікаційну активність вченого, навчального закладу чи наукової установи оцінюють з допомогою комплексу науковометричних показників. Серед них виділяють наступні: сумарну цитованість, загальну кількість посилань, індекс Хірша, імпакт-фактор, g-індекс, і-10-індекс. Метою статті є висвітлення прийомів роботи зі світовими науковометричними базами наукової літератури, пояснення сутності та алгоритмів розрахунку основних науковометричних показників. У процесі підготовки статті використано бібліосемантичний метод дослідження для аналізу наукової літератури. У статті висвітлено принципи роботи з міжнародними базами даних Scopus, Web of Science Google Scholar, бібліографічним менеджером Mendeley, системою ORCID, сутність науковометричних показників, що розраховуються даними ресурсами та сфери їх застосування. Проаналізовано позитивні сторони використання науковометричних показників для визначення впливовості конкретного автора чи установи, а також ряд суб’єктивних недоліків широкого їх впровадження у закладах вищої освіти. Сучасні інструменти роботи з науковою інформацією відіграють провідну роль у науково-дослідній діяльності вчених, закладів вищої освіти, наукових установ. Рівень якості публікацій визначається з допомогою низки науковометричних показників, що розраховуються авторитетними базами наукової літератури. Серед них визнаними є бази Scopus та Web of Science. h-індекси, розраховані на основі публікацій у цих базах, слугують якісними показниками оцінювання наукової діяльності. Scopus та Web of Science, крім власних вбудованих інструментів пошук у, візуалізації, аналізу та відслідковування даних, інтегровані з реєстрами вчених, бібліографічними менеджерами, плагінами, що дозволяють автоматизувати процеси створення цитат, списків літератури, підготовки публікацій за вимогами конкретного видання, роботи з повнотекстовими версіями статей у різних форматах ; В современной научной среде качество публикаций, публикационную активность ученого, учебного заведения или научного учреждения оценивают с помощью комплекса научнометрических показателей. Среди них выделяют следующие: суммарную цитируемость, общее количество ссылок, индекс Хирша, импакт-фактор, g-индекс, и-10-индекс. Целью статьи является освещение приемов работы с мировыми научнометрическими базами научной литературы, объяснение сущности и алгоритмов расчета основных научнометрических показателей. В процессе подготовки статьи использованы библиосемантический метод исследования для анализа научной литературы. В статье освещены принципы работы с международными базами данных Scopus, Web of Science Google Scholar, библиографическим менеджером Mendeley, системой ORCID, сущность научнометрических показателей, рассчитываемых данными ресурсами и сферы их применения. Проанализированы положительные стороны использования научнометрических показателей для определения влияния конкретного автора или учреждения, а также ряд субъективных недостатков широкого их внедрения в учреждениях высшего образования. Современные инструменты работы с научной информацией играют ведущую роль в научно-исследовательской деятельности ученых, высших учебных заведений, научных учреждений. Уровень качества публикаций определяется с помощью ряда научнометрических показателей, рассчитываемых авторитетными базами научной литературы. Среди них признанными являются базы Scopus и Web of Science. h-индексы, рассчитанные на основе публикаций в этих базах, служат качественными показателями оценки научной деятельности. Scopus и Web of Science, кроме собственных встроенных инструментов поиск в, визуализации, анализа и отслеживания данных, интегрированные с реестрами ученых, библиографическими менеджерами, плагинами, позволяющие автоматизировать процессы создания цитат, списки литературы, подготовки публикаций по требованиям конкретного издания, работы по полнотекстовыми версиями статей в различных форматах; In the contemporary academic setting, the quality of publications and the publication activity of a scientist, educ a tional or research institution are evaluated using a set of scientific metric indicators. There are the fol lowing parameters: total citations, total number of links, the Hirsch index, impact factor, g-index, and-10 index. The aim of the paper is to cover the methods of working with the world scientific and metric databases of literature, as well as to explain the essence and algorithms for calculating the major scientific and metric indicators. We used the bibliosemantic resea rch method in o rder to analyze the relevant scientific literature. The article describes the principles of mastering the tools of international databases Scopus, Web of Science, Google Scholar, Mendeley bibliographic manager, ORCID system. The paper focuse s on the essence of scientific and metric indicators, calculated by these resources, as well as their scope and possibilities. The authors analyze the positive aspects of using the scientific metrics to determine the influence of a particular author or ins titution, as well as a number of subjective disadvantages of their widespread adoption in higher edu cation. The modern tools for working with scientific information play a key role in the research activities of s cientists, instit u tions of higher education, research institutions. The quality of publications is determined by a number of scientific metrics, calc ulated by authoritative scientific literature databases, such as Scopus and Web of Science. The h - indices are calculated in terms of publications in th ese bases, and serve as qualitative indicators for scientific activity evaluation. Scopus and Web of Science, in addition to their own built - in tools for searching, visualizing, analyzing and tracking data, integrated with the registers of scientists, bibl iographic managers, plugins that allow to automate the processes of citation, lists of liter ature, preparation of publications according to the requirements of a specific edition, work with full- text versions of art icles in different formats.Документ Stylistic features of case reports as a genre of medical discourse(2017-03-13) Lysanets, Yu.; Morokhovets, H.; Bieliaieva, O. M.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Мороховець, Галина Юріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаThe present paper discusses the lexical and grammatical peculiarities of English language medical case reports, taking into account their communicative purposes and intentions. Methods The objective of the research is to clarify the principal mechanisms of producing an effective English language medical case report and thus to provide recommendations and guidelines for medical professionals who will deal with this genre. The analysis of medical case reports will largely focus on the most significant linguistic peculiarities, such as the use of active and passive voice, the choice of particular verb tenses, and pronouns. The selected medical case reports will be considered using methods of lexico-grammatical analysis, quantitative examination, and contextual, structural, narrative, and stylistic analyses. Results The research revealed a range of important stylistic features of medical case reports which markedly distinguish them from other genres of medical scientific writing: educational and instructive intentions, conciseness and brevity, direct and personal tone, and material presented in a narrative style. The present research has shown that the communicative strategies of the analyzed discourse, mentioned immediately above, are effectively implemented by means of specific lexical units and grammatical structures: the dominance of active voice sentences, past simple tense, personal pronouns, and modal verbs. The research has also detected the occasional use of the present perfect, present simple, and future simple tenses and passive voice which also serve particular communicative purposes of medical case reports. Conclusions Medical case reports possess a range of unique characteristics which differ from those of research articles and other scientific genres within the framework of written medical discourse. It is to be emphasized that it is highly important for medical professionals to master the major stylistic principles and communicative intentions of medical case report as a genre in order to share their findings with fellow researchers from all over the world. Hence, in the process of training future medical researchers, the analysis of the basic mechanisms of writing a medical case report should be an integral part of the curricula in English for Specific Purposes at universities.Документ The formation criteria, indicators and levels of information and communication competences in future doctors(Могилев. институт МВД, 2018) Morokhovets, H.; Lysanets, Y.; Silkova, O.; Ostrovskaya, L.; Purdenko, T.; Мороховец, Галина Юрьевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Силкова, Елена Викторовна; Островская, Людмила Иосифовна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сілкова, Олена Вікторівна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна ЙосипівнаWhen preparing the student for life in the information society, it is necessary to form not only the skills of working with various types of information, but also the ability to use modern information technologies in processing this information. Scientists, when considering issues of competence, differentiate the criteria, indicators and levels of its formation. We consider it expedient to distinguish the criteria, indicators and levels of formation of information and communication competences in future doctors.Документ The use of hedging in the English medical discourse(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Purdenko, T.; Ostrovska, L.; Morokhovets, H.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила Йосипівна; Мороховець, Галина ЮріївнаУ статті розглянуто комунікативну стратегію ухильності (хеджингу) в англомовному медичному дискурсі. Проаналізовано лінгвістичні особливості маркерів хеджингу, визначено функції хеджингових конструкцій в залежності від інтенції адресанта. Вивчення функціональної реалізації хеджингу на матеріалі окремих наукових жанрів англомовного медичного дискурсу конкретизує та увиразнює мовленнєву ситуацію «лікар - пацієнт», мотивує комунікативну поведінку наративних інстанцій, сприяє оптимізації міжнародної професійної комунікації, що зумовлює актуальність дослідження. Наукова розвідка відкриває перспективи для подальшого дослідження явища хеджингу в англомовному медичному дискурсі зокрема та в науковому стилі англійської мови загалом.Документ Using Structure Generalization Schemes in the Training Process at Higher Medical Educational Institutions(Сучавський університет імені Штефана Великого, Буковинський державний медичний університет, 2020) Morokhovets, H.; Lysanets, Yu.; Purdenko, T.; Ostrovska, L.; Pushko, O.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Мороховец, Галина Юрьевна; Мороховець, Галина Юріївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила Йосипівна; Пушко, Олександр Олександрович; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Островская, Людмила Иосифовна; Пушко, Александр АлександровичМета статті – дослідити методику використання структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі вищого медичного навчального закладу. Методи дослідження: системний аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна. Вперше комплексно проаналізоване питання застосування структурно-узагальнюючих схем у навчальному процесі медичного вищого навчального закладу. Висновки. Структурно-узагальнюючі схеми є одним із проявів пояснювально-ілюстративного навчання, що рекомендуються багатьма вітчизняними та зарубіжними вченими. Структурно-узагальнюючі схеми демонструють зміст теми при оптимальному смисловому й інформаційному навантаженні, унаочнюють та спрощують для сприйняття складних блоків інформації. З огляду на інформатизацію суспільства, використання наочно-образної інформації все більш притаманне сучасній людині. Вони створюють цілісну картину матеріалу, враховуючи логіку, ієрархічність зв’язків між його частинами. Основними видами структурно-узагальнюючих схем є логічні ланцюги, логічні ланцюги із зворотним зв’язком, циклічні та радіальні схеми, кластери, діаграми Венна-Ейлера, діаграма Ісікави, складно-структуровані схеми. Для створення вищевказаних схем доцільно використовувати можливості пакета Microsoft Office. Для створення найпростіших схем достатніми є можливості текстового процесора – використання вбудованих фігур. Складно структуровані схеми, що включають елементи електронних таблиць, формул, баз даних, рисунків, використовують редактор векторної графіки MS Visio. Можливості редактора дозволяють створювати, редагувати організаційні діаграми, плани, блок схеми у динамічному взаємозв’язку з іншими програмами пакета Microsoft.