Перегляд за Автор "Ostrovska, L. Y."
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Advantages and Challenges of Global Mobility(2021-02-12) Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Purdenko, T. Y.; Ostrovska, L. Y.; Мороховец, Галина Юрьевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Островская, Людмила Иосифовна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила ЙосипівнаДокумент Devic’s opticomyelitis: a case report from the authors’ clinical practice(Журнал Польської медичної асоціації, Видавництво ALUNA, Польща, 2021) Purdenko, T. Y.; Lytvynenko, N. V.; Pushko, O. O.; Ostrovska, L. Y.; Hladka, V. M.; Tarianyk, K. A.; Sylenko, H. Ya.; Kolliakova, Y. A.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Литвиненко, Наталія Володимирівна; Пушко, Олександр Олександрович; Островська, Людмила Йосипівна; Гладка, Вікторія Михайлівна; Таряник, Катерина Анатоліївна; Силенко, Галина Ярославівна; Коллякова, Євгенія А.The aim was to analyze the contemporary scientific literature on Devic’s opticomyelitis and to present a case report from our clinical practice. Based on the patient’s complaints, case history and features of clinical course, objective neurological status, clinical laboratory and additional examination methods, characteristic MR-patterns, consultations of related specialists and differential diagnostics, we made the clinical diagnosis according to ICD-10: G36.0 Devic’s opticomyelitis, exacerbation, with a sustained bilateral lesion of the optic nerves in the form of retrobulbar neuritis with the development of partial atrophy of the optic nerves in both eyes, spinal cord lesions with common cystic, cicatrical and atrophic alterations at C1-Th8 level with moderate lower paraparesis, expressed by sensory ataxia, sensory disturbances by the descending conductive type from Th10, mpaired function of pelvic organs by the type of acute urinary retention, asthenic and neurotic syndrome. Widespread cases of demyelinating pathology in medical practice and complexity of differential diagnostics determine the need for a specific diagnostic algorithm. This algorithm should consider anamnestic data along with the course of the disease, clinical, laboratory and instrumental examination, including neuroimaging, analysis of CSF for oligoclonal bands, analysis for IgG antibodies to AQP4, which will allow to carry out diagnostics and to decide on tactics for further management of patients of this cohort. Further research is needed to conduct additional studies for optimization of tactics for dynamics monitoring and improvement of diagnostic, treatment and rehabilitation measures in patients with Devic’s opticomyelitis, including appropriate immunological control, given the complexity of differential diagnostics and the affinity of this pathology to multiple sclerosis.Документ Evidence-Based Medicine as a Modern Methodology of Healthcare(Видавництво Астрая, 2018) Morokhovets, H. Yu.; Мороховець, Галина Юріївна; Purdenko, T. Y.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Ostrovska, L. Y.; Островська, Людмила Йосипівна; Lysanets, Yu. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия ВалериевнаУ статті простежено основні етапи становлення доказової медицини в Україні та світі. Досліджено принципи використання науково-медичної інформації і рівні доказовості в процесі діагностики та лікування. Проаналізовано результати діяльності Кокранівського співтовариства і міжнародних проблемних груп, спрямовані на створення, систематизацію й оновлення інформації щодо профілактики, лікування і реабілітації пацієнтів. Розглянуто методологічний потенціал сучасних електронних ресурсів доказової медицини в контексті підготовки здобувачів вищої освіти ступенів доктора філософії та доктора наук; The article focuses on the main stages in the development of evidence-based medicine in Ukraine and in the world. The principles of using scientific and medical information and the levels of evidence in the process of diagnostics and treatment have been studied. The results of the activity of the Cochrane community and international problem groups, aimed at formation, systematization and updating of information on prevention, treatment and rehabilitation of patients have been analyzed. The methodological potential of modern electronic resources of evidence-based medicine in the context of training Ph.Ds and doctoral degree candidates has been considered; В статье прослежены основные этапы становления доказательной медицины в Украине и мире. Исследованы принципы использования научно-медицинской информации и уровни доказательности в процессе диагностики и лечения. Проанализированы результаты деятельности Кокрановского сообщества и международных проблемных групп, направленные на создание, систематизацию и обновление информации по профилактике, лечению и реабилитации пациентов. Рассмотрен методологический потенциал современных электронных ресурсов доказательной медицины в контексте подготовки соискателей высшего образования степеней доктора философии и доктора наук.Документ Methodological Feasibility of Test Technologies in Assessing Medical Students’ Proficiency(2017) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Y. V.; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Morokhovets, H. Y.; Островська, Людмила Йосипівна; Островская, Людмила Иосифовна; Ostrovska, L. Y.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Purdenko, T. Y.У статті обґрунтовано доцільність впровадження методик тестового контролю у навчальний процес вищих медичних навчальних закладів. Мета дослідження – розробка циклу тестових завдань та надання методичних рекомендацій щодо їх реалізації у вищій медичній освіті. Розглянуто переваги застосування тестових методик у порівнянні з традиційними технологіями контролю результатів навчання у вищих медичних навчальних закладах (мінімальні витрати часу на виконання та перевірку результатів; можливість перевірки якості засвоєння знань як теоретичного, так і практичного матеріалу; диверсифікація навчального процесу). Авторами запропоновано методологічний алгоритм впровадження технології тестового контролю. Розроблений цикл тестових завдань спрямований на вдосконалення знань, умінь і навичок студентів-медиків, розвиток пізнавальної активності та формування професійної компетентності майбутніх лікарів. Методично продумана робота з тестовими завданнями з урахуванням потреб цільової аудиторії у вищих медичних навчальних закладах є одним з ефективних способів формування компетенції майбутніх фахівців у галузі медицини та охорони здоров'я. Перспективи дослідження полягають у подальшому поглибленому дослідженні потенціалу методології тестування при оцінці результатів навчання студентів-медиків; The paper is focused on the issues associated with implementation of test assessment methods in the educational process of higher medical educational institutions. The objective of the research is to develop the cycle of test assignments and provide methodological recommendations for their integration in higher medical education. The article examines the advantages of using test methods as compared to the traditional ones for assessment of learning outcomes at higher medical educational institutions (the minimum time expense for performance and checking the results; the possibility of checking the quality of mastering knowledge in both theoretical and practical material; diversification of the learning process). It has been shown that such methods promote the cognitive activity of students and help in shaping the professional competence of future doctors. The authors have justified the methodological algorithm for the suggested system of tasks. The proposed cycle of test tasks is aimed at improving the knowledge, skills and abilities of medical students. Targeted and methodically thought-out work with test assignments at higher medical educational institutions is one of the effective ways of forming the competence of future specialists in the field of medicine and healthcare. The prospects for study consist in further in-depth research of the potential of test methodology in assessing the learning outcomes of medical students.Документ The Key Benefits of Applying the “Fishbowl” Model in Medical Education(2021-11-25) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Ostrovska, L. Y.; Purdenko, T. Y.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Лисанец, Юлия Валериевна; Беляева, Елена Николаевна; Мороховец, Галина Юрьевна; Островская, Людмила Иосифовна; Пурденко, Татьяна ИосифовнаThe article examines the methodological potential of the fishbowl model in the process of training specialists in the field of knowledge 22 "Healthcare". The author outline the leading methodological algorithms of its introduction in higher education. The expediency of applying the fishbowl model at institutions of higher medical education has been substantiated. The research may be of interest to teachers of medical universities, as well as specialists from other professional fields in the process of planning classroom activities and developing teaching materials.Документ Доказова медицина як сучасна методологія в галузі охорони здоров’я(Полтавський державний медичний університет, 2018) Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сілкова, Олена Вікторівна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Morokhovets, H. Yu.; Lysanets, Yu. V.; Silkova, O. V.; Ostrovska, L. Y.; Purdenko, T. Y.У статті розкрито сутність доказової медицини як сучасної методології у галузі охорони здоров’я, причини її виникнення в Україні і світі, визначено значення даних, отриманих у результаті клінічних досліджень, у повсякденній роботі лікаря. Проаналізовано та проведено порівняльний аналіз окремих ресурсів доказової медицини, визначено напрямки медичної науки, сформовані у ході розвитку доказової медицини. Наведено методичні рекомендації до занять «Медичної інформатики», «Методології наукового і патентного пошуку», на яких вивчаються окремі положення доказової медицини.Документ Тhe benefits of applying Padlet in medical education(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H.Yu; Ostrovska, L. Y.; Purdenko, T. Y.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна ЙосипівнаУ статті досліджено методологічний потенціал інтерактивної платформи “Padlet” у процесі підготовки фахівців галузі знань 22 “Охорона здоров’я”. Обґрунтовано доцільність застосування досліджуваної платформи, окреслено провідні методологічні алгоритми її впровадження під час викладання гуманітарних дисциплін (англійська та латинська мови), медичної фізики та інформатики, а також клінічних дисциплін (неврології та стоматології). Дослідження може бути цікавим викладачам медичних вишів, а також фахівцям з інших професійних галузей у процесі планування навчальних занять та розробки навчально-методичних матеріалів.