Перегляд за Автор "Vashchenko, I. Yu."
Зараз показуємо 1 - 20 з 71
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Advanced endodontic developments in pulpectomy of primary teeth(Aluna, 2016) Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Каськова, Людмила ФедорівнаA systematic search was implemented for PubMed, Google and Google Scholar between the years 1995-January 2016 to identify eligible studies. Studies design was established according to the CEBM recommendations. Evidence quality of studies was appraised by risk of bias. Results. Six studies about pulpectomy met the inclusion criteria, of which five were randomized controlled trials. Only one research demonstrates the enhanced outcome of pulpectomy in primary teeth with smear layer removal. Chosen studies have low overall evidence quality. Conclusions. Given the paucity, high heterogeneity of high-quality articles and their level of bias, recommendation for the use of nickel-titanium rotary files and smear layer removal in pulpectomy in primary teeth can yet not be formulated.Документ Assessment of attitudes and practices regarding oral healthcare among the parents during the war(Journal of International Dental and Medical Research, 2024-04-01) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Novikova, S. Ch.; Sadivski, M. O.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevich, L. P.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Садовські, Марина ОлександрівнаThis study aimed to assess parents' attitudes and practices concerning their children's oral healthcare, dietary habits, and dental care during the war. The study was conducted with a sample of 375 parents of children aged 4-7 years selected randomly from public schools, kindergartens, and the pediatric public dental clinic after obtaining informed consent. A questionnaire was used to assess the attitudes and practices of parents toward their child's dietary habits, oral hygiene measures, and dental information during the war. Most of the parents had satisfactory knowledge and positive attitudes regarding their children's oral health. The internally displaced children experienced more dental problems (P= .02) and consumed more food (P= .008) than the local population. The parents with university education and professional occupations were more involved in supervising their children tooth brushing (P= .0001). 57.07% of children brush their teeth once a day. 47.47% of parents supervised their child's oral hygiene, and 47.73% needed more time to implement additional oral hygiene measures. The surveyed Ukrainian parents displayed satisfactory attitudes and practices towards oral health, but they lack awareness of their children`s oral hygiene measures, which could be related to the inconveniences faced both by parents and children during wartime.Документ Methods of preparation of students to summative assessment(Тернопільський державний медичний університет, 2016) Kaskova, L. F.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Yanko, N. V.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Karpenko, O. O.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Vashchenko, I. Yu.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина ЮрьевнаTo compare the quality of knowledge obtained at the classroom and summative assessment dental students were divided into three groups according to familiarization with tests. High outcomes of students who had tests with right answers to control module do not allow objectively assess their level. It is necessary to familiarize students with conclusion tests each lesson because data of classroom assessment motivate students to prepare every day and can identify teaching and learning methods that need to be changed or developed;Для того, щоб порівняти якість знань, отриманих при поточному та підсумковому оцінюванні, студенти-стоматологи були розділені на три групи згідно ознайомлення з тестами. Студенти, які мали тести з правильними відповідями до підсумкового контролю, отримали високі результати заключного контролю, що не дає можливості адекватно оцінювати рівень знань студентів. Найбільш доцільним є вирішення заключних тестів під час практичних занять за окремими темами, що мотивує студентів до щоденної підготовки та спонукає викладача до активної роботи із студентами;Для того, чтобы сравнить качество знаний, полученных при текущем и итоговом оценивании, студенты-стоматологи были разделены на три группы согласно ознакомлению с тестами. Студенты, ознакомленные с тестами с правильными ответами к итоговому контролю, получили высокие результаты заключительного контроля, что не позволяет адекватно оценить уровень знаний студентов. Наиболее целесообразным является решение заключительных тестов во время практических занятий по отдельным темам, что мотивирует студентов к ежедневной подготовке и стимулирует преподавателя к активной работе со студентами.Документ Motivational factors influencing undergraduate students to pursue dentistry as future career at ukrainian universities(Полтавський державний медичний університет, 2024) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Amosova, L. I.; Morhun, N. A.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Янко, Наталья Валентиновна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Амосова, Людмила Ивановна; Моргун, Наталья АнатольевнаРозуміння мотивації студентів у виборі професії допомагає залучити здобувачів освіти до університету та мотивувати їх під час навчання. Мета статті - порівняти фактори мотивації обрати стоматологію як кар’єру у вітчизняних та іноземних студентів українського університету. Використовувалась анкета з 24 пунктів із закритими запитаннями для опитування здобувачів освіти ступеня магістра стоматології. Сприйняття студентами факторів мотивації досліджували за п'ятибальною шкалою Лайкерта. χ2-тест и регресійний аналіз використовувались для встановлення статистичних відмінностей. 121 вітчизняний та 59 іноземних студентів погодилися відповісти на запитання анкети щодо мотивації вибору стоматології для навчання. Серед вітчизняних студентів жінки складали 69,42%, а чоловіки – 30,58%. Вибірка іноземних студентів була представлена 32,2% жінок та 67,8% чоловіків. Як вітчизняні, так і іноземні студенти високо оцінили роль професійного статусу, високого доходу, здатності вести бізнес, практичних навичок, бажання працювати в галузі охорони здоров’я, бажання працювати з людьми та бажання служити суспільству у виборі кар’єри. Іноземні студенти оцінювали вище роль особистого досвіду стоматологічної допомоги та досвіду роботи у виборі професії. У вітчизняних студентів вплив друзів та особиста порада грали меншу роль, особливо порівняно з іноземними. Комп’ютерні поради та альтернативний курс (робота) мали меншу важливість для вітчизняних студентів, ніж для іноземних студентів. Наукові знання були менш важливими для іноземних студентів порівняно з вітчизняними студентами. Отже, для просування навчання в нашому університеті слід наголошувати про високий професійний статус стоматолога, високий дохід, можливість займатися бізнесом, а також про відпрацювання практичних навичок під час навчання та суспільно-корисну роль цієї професії. Для залучення здобувачів освіти з інших країн слід просувати меседжі про важливість особистого досвіду стоматологічної допомоги та роботи у виборі професії, а також залучати випускників нашого університету в соціальних мережах рекомендувати його для вивчення стоматології.Документ Periodontal disease and salivary oxidative stress in children with lymphogranulomatosis(Aluna, 2023-07-30) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Novikova, S. Ch.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Новікова, Світлана ЧеславнаThe aim: To investigate the impact of lymphogranulomatosis (LGM) and periodontal disease on salivary lipid peroxidation and enzymatic antioxidants` levels in children. Materials and methods: 45 children aged 6–16 years with LGM were examined before hematologic therapy (group LGM 1), after therapy (group LGM 2), and at the remission (group LGM 3). The control group included 70 healthy children. Periodontal state of children, saliva thiobarbituric acid reacting substances (TBARS), superoxide dismutase (SOD) and catalase were examined. Results: 6-11 years old children from LGM 1 group showed a higher frequency of periodontal disease (50,0%), as well as 12-15 year olds (80,8%) compared to healthy children (17,4% and 42,8% accordingly, p<0,05). TBARS levels were higher in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (9,79, 12,3 and 12,6 umol/l, р<0,01) compared to counterparts without it (8,01, 10,1 and 11,6 umol/l, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (7,9 umol/l, р<0,01). SOD activity was higher in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (-0,075, -0,086, -0,074 units) compared to children without it (-0,048, -0,059, -0,04 units, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (-0,04 units, р<0,01). Catalase activity was lower in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (6,72, 5,2 and 6,7 units) compared to counterparts without it (7,3, 3,7 and 4,7 units, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (7,1 units, р<0,01). Conclusions: Children with periodontal disease related to LGM had higher TBARS levels, SOD activity and lower catalase activity in saliva. Both LGM and periodontal disease altered lipid peroxidation and antioxidant protection in saliva of children.Документ Prevention of dental diseases(Полтавський державний медичний університет, 2025) Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.; Ulasevych, L. P.; Yanko, N. V.; Sadovski, M. O.; Pavlenkova, O. S.; Andriyanova, O. Yu.; Vashchenko, I. Yu.; Morgun, N. A.; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Янко, Наталія Валентинівна; Садовські, Марина Олександрівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Андріянова, Ольга Юріївна; Ващенко, Ірина Юріївна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Уласевич, Лариса Павловна; Янко, Наталья Валентиновна; Садовски, Марина Александровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Моргун, Наталья АнатольевнаThe textbook comprehensively outlines the fundamental principles of dental disease prevention, the patterns of forming a healthy lifestyle, the role of hygiene and hygienic education in the population. It delves into the aspects of pathogenetic and etiotropic prevention of dental caries and periodontal diseases, as well as antenatal prevention. The textbook also includes structured guidelines for implementing the comprehensive prevention system, incorporating epidemiological assessment methods. The textbook is intended for English-speaking students of the second (master's) level of higher education EPP Dentistry at higher medical education establishments, and can also be used by interns and dental professionals. У підручнику докладно висвітлено основи вчення про профілактику стоматологічних захворювань, закономірності формування здорового способу життя, роль гігієни й гігієнічного виховання населення. Детально розглянуто аспекти патогенетичної й етіотропної профілактики карієсу зубів і хвороб пародонта, антенатальної профілактики. Подано схеми організаційних заходів щодо впровадження комплексної системи профілактики з відображенням епідеміологічних методів обстеження. Призначається для англомовних здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти ОПП Стоматологія закладів вищої медичної освіти, а також може бути використаний інтернами й лікарями-стоматологами.Документ The effect of the medical and preventive treatment management on the progress of major dental diseases in children with dysplastic scoliosis(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Korotich, N. N.; Dobroskok, V. O.; Kolisnyk, I. A.; Popelo, Yu. V.; Vashchenko, I. Yu.; Ilik, R. R.; Коротич, Наталія Миколаївна; Доброскок, Віталіна Олексіївна; Колісник, Інна Анатоліївна; Попело, Юлія Вікторівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Ілик, Р. Р.; Коротич, Наталия Николаевна; Доброскок, Виталина Алексеевна; Колесник, Инна Анатольевна; Попело, Юлия Викторовна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Илик, Р. Р.The clinical manifestations of the dental caries, fluorosis and gingivitis had been studied in children with dysplastic scoliosis Ι-ΙΙ degrees. The medical and preventive treatment management complex has been developed and tested in clinic, it has a aiming at preventing the occurrence and the subsequent progression of the main dental diseases in these children. The high clinical efficacy has been confirmed for this treatment complex. In one-year period the reduction of the increment of permanent teeth dental caries was 26.17% and 43.75% in 2-year period. The sustainable clinical remission of gingivitis was achieved, as evidenced by the reduction of the PMA index by 39.06% after 12 months. The use of the proposed management plan also had a significant prolonged medical-and-prophylactic effect on the hard tooth tissues with fluorosis. Вивчено клінічні особливості перебігу карієсу зубів, флюорозу і гінгівіту у дітей, які страждають на диспластичний сколіоз Ι-ΙΙ ступенів важкості. Розроблено й апробовано в клініці комплекс лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на попередження виникнення та подальшого прогресування основних стоматологічних захворювань у цих дітей. Підтверджено його високу клінічну ефективність. Редукція приросту карієсу постійних зубів склала за рік 26,17%, через 2 роки - 43,75%. Досягнуто стійку клінічну ремісію гінгівіту, про що свідчить зменшення ПМА через 12 місяців на 39,06%. Застосування комплексу мало виражений пролонгований лікувально-профілактичний вплив на тверді тканини зубів, уражених флюорозом. Изучены клинические особенности течения кариеса зубов, флюороза и гингивита у детей, страдающих диспластическим сколиозом Ι-ΙΙ степеней тяжести. Разработан и апробирован в клинике комплекс лечебнопрофилактических мероприятий, направленных на предупреждение возникновения и дальнейшего прогрессирования основных стоматологических заболеваний у этих детей. Подтверждена его высокая клиническая эффективность. Редукция прироста кариеса постоянных зубов составила за год 26,17%, через 2 года - 43,75%. Достигнута устойчивая клиническая ремиссия гингивита, о чем свидетельствует уменьшение ПМА через 12 месяцев на 39,06%. Применение комплекса имело выраженный пролонгированный лечебно-профилактическое воздействие на твердые ткани зубов, пораженных флюорозом.Документ Актуальні підходи до формування професійних компетентностей у здобувачів освіти під час опанування освітнього компонента «Пропедевтика стоматології» на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Янко, Наталья Валентиновна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Andriyanova, O. Yu.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.Стаття присвячена актуальному питанню формування професійних компетентностей у майбутніх стоматологів під час вивчення освітнього компонента (ОК) «Пропедевтика стоматології». У дослідженні було проаналізовано нову навчальну програму, що дозволило виявити її сильні та слабкі сторони, а також визначити найбільш ефективні методи формування професійних компетентностей. Статья посвящена актуальному вопросу формирования профессиональных компетентностей у будущих стоматологов при изучении образовательного компонента (ОК) «Пропедевтика стоматологии». В исследовании была проанализирована новая учебная программа, что позволило выявить ее сильные и слабые стороны, а также определить наиболее эффективные методы формирования профессиональных компетентностей. The article is devoted to the topical issue of the formation of professional competences in future dentists in the study of the educational component (EC) ‘Propaedeutics of Dentistry’. The study analysed the new curriculum, which allowed to identify its strengths and weaknesses, as well as to determine the most effective methods of forming professional competences.Документ Амбулаторная стоматологическая помощь детям с помощью общего обезболивания и седации(Хабаровск: Изд-во «Антар», 2017) Янко, Наталия Валентиновна; Янко, Наталія Валентинівна; Yanko, N. A.; Каськова, Людмила Фёдоровна; Каськова, Людмила Федорівна; Kaskova, L. F.; Ващенко, Ирина Юрьевна; Ващенко, Ірина Юріївна; Vashchenko, I. Yu.Документ Аналіз показників надання стоматологічної допомоги дитячому населенню м. Полтава(Полтавський державний медичний університет, 2024-04-20) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Товма, Валентина Вікторівна; Уласевич, Лариса Павлівна ; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Tovma, V. V.; Vashchenko, I. Yu.; Ulasevich, L. P.У 2020-2023 роках система стоматологічної допомоги в Україні зазнала кардинальних змін, пов’язаних як з її реформуванням, так й з пандемією Covid-19 та війною. Мета статті – оцінити зміни в наданні терапевтичної стоматологічної допомоги в комунальному підприємстві «Міська дитяча клінічна стоматологічна поліклініка Полтавської міської ради» (КП «МДКСП ПМР») за останні 5 років. Ретроспективно проаналізовані статистичні звіти поліклініки за 2019-2023 роки. У 2019 році невідкладна допомога склала 9,69% відвідувань. У структурі запломбованих зубів ускладнений карієс постійних зубів складав 2,28%, а частка пломб із композитів світлового твердіння - 29,52%. На захворювання пародонту припадало 0,62% відвідувань. На профілактичні огляди припадало 86,43% відвідувань та 94,66% з оглянутих дітей, що потребували санації, були сановані. Профілактичні заходи як герметизація фісур, ремінералізуюча терапія, контрольоване чищення зубів мали вагому частку. Через пандемію Covid-19 та закриття шкільних стоматологічних кабінетів у 2020 році кількість відвідувань різко зменшилась, проте в порівнянні з попереднім роком зросла доля невідкладної допомоги, шо займала 11,65% відвідувань (р<0,0001). Кількість запломбованих зубів зменшилась, в її структурі зросла доля ускладненого карієсу постійних зубів, що склала 4,09% (р<0,0001). Частка пломб із композитів світлового твердіння складала 40,19%, тобто збільшилась в 1,36 разу (р<0,0001). На профілактичні огляди припало 26,47% відвідувань, а 88,47% з оглянутих дітей, що потребували санації, були сановані; зменшилась доля профілактичних заходів та відвідувань дітей із захворюваннями пародонту. У 2021 році збільшилась кількість профілактичних оглядів, що склала 49,49% відвідувань (р<0,0001), відсоток санованих у порядку планової санації не змінився. У структурі запломбованих постійних зубів доля ускладненого карієсу складала 4,93%, тобто продовжила зростати (p<0,0001). Частка пломб із композитів світлового твердіння складала 1,19%. Збільшилась частка дітей, які отримали лікування під знеболенням (p<0,0001). Продовжи- лось зменшення показників профілактичної роботи, якій приділялось менше уваги під час карантинних заходів. У 2022 році у структурі запломбованих зубів ускладнений карієс постійних зубів дещо збільшився до 4,96% в порівнянні з 2021 роком (p<0,001). Лікування почало перериватися повітряними тривогами, тож питома вага профілактичних оглядів суттєво зменшилась та склала 33,45% (р<0,0001); знизилась до 77,5% доля санованих серед тих, хто потребував допомоги в порядку планової санації. Дитячі стоматологи стали звертати більше уваги на захворювання пародонту, профілактичну допомогу та лікування під знеболенням, які суттєво підвищились. У 2023 році звертає на себе увагу збільшення частки ускладненого карієсу, що склав 5,53% від запломбованих постійних зубів (р<0,0001) та зростання майже в 2,5 разу кількості дітей, які лікувалися під міс- цевим чи загальним знеболенням. У порівнянні з попереднім роком збільшилась кількість відвідувань дітей із хворобами пародонту та показники профілактичної роботи (р<0,001). У порівнянні з 2022 роком зросла до 36,28% вага профілактичних оглядів та до 79,29% відсоток санованих серед тих, хто потребував допомоги (р<0,0001). Отже, Covid-19 та закриття шкільних стоматологічних кабінетів суттєво зменшили кількість пацієнтів у Комунальному підприємстві «Міська дитяча клінічна стоматологічна поліклініка Полтавської міської ради» в 2020 році й призвели до суттєвого погіршення планової санації дітей та профілактичної роботи. У 2021 році, незважаючи на подальше зменшення кількості відвідувань, планова санація дітей поліпшилась. У зв’язку з лікуванням внутрішньо переміщених осіб у 2022 році кількісні показники роботи поліклініки покращились. Протягом 2019-2023 років простежено збільшення кількості пломб із композитів світлового твердіння, що є трендом сучасної стоматології. З 2022 року збільшуються показники лікування захворювань пародонту, профілактичної роботи та лікування під знеболенням. Збільшення за 2020-2023 роки частки запломбованих постійних зубів із приводу ускладненого карієсу можна пояснити доступністю лікування в поліклініці, яка мала бюджетне фінансування, та пізнім звертанням за допомогою. У 2023 році було подолано тенденцію до зменшення кількості санованих у порядку планової санації, яка спостерігалась у 2019-2022 роках. Подальший аналіз показників стоматологічної допомоги дітям необхідний для її планування та фінансування з метою зменшення впливу соціально-економічних факторів на здоров’я дітей.Документ Анатомія жувальної поверхні тимчасових молярів, як фактор ризику виникнення фісурного карієсу(Полтавський державний медичний університет, 2023) Каськова, Людмила Федорівна; Садовські, Марина Олександрівна; Новікова, Світлана Чеславна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Хміль, Олена Всеволодівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Садовски, Марина Александровна; Новикова, Светлана Чеславна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Kaskova, L. F.; Sadovski, M. O.; Novikova, S. Ch.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Pavlenkova, O. S.; Khmil, E. V.; Vashchenko, I. Yu.Показники ураженості карієсом тимчасових зубів у дітей раннього віку залишаються на достатньо високому рівні. Існує значна кількість чинників виникнення карієсу, яким приділяється увага дослідників, пропонуються шляхи їх усунення але питання залишається актуальним та потребує подальшого вивчення. Одним із місцевих факторів є стан жувальної поверхні молярів з особливостями їх одонтогліфічного малюнку, складність якого обумовлює створення ретенційних пунктів для накопичення залишків їжі, назубних нашарувань, що спонукає до необхідності детального вивчення цього питання у дітей з тимчасовими зубами.Документ Важливість використання інноваційно-інформаційних технологій в умовах викладання за кредитно-модульною системою(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2012) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Новікова, Світлана Чеславна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Карпенко, Ольга Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Новикова, Светлана Чеславна; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Karpenko, O. O.; Amosova, L. I.; Novikova, S. Ch.Перехід на кредитно-модульну систему викладання стоматологічних дисциплін потребує широкого використання інноваційно-інформаційних технологій. Це створить умови для плідного розкриття потенціалу всіх учасників навчального процесу та надасть їм можливості проявити свої творчі здібності.Документ Вивчення впливу кальцієвмісних зубних паст на активацію вторинної мінералізації емалі постійних зубів у дітей в ранні терміни після їх прорізування(Вищий державний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2017) Хміль, Олена Всеволодівна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Khmil, E. V.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.Кальцієвмісні зубні пасти сприяють прискоренню вторинної мінералізації емалі постійних зубів в ранні терміни після їх прорізування та надають можливість регулювати вторинну мінералізацію емалі постійних зубів у дітей. Отримані результати свідчать про значну роль гігієни порожнини рота в процесах вторинної мінералізації твердих тканин зубів у перші роки після їх прорізування. Призначення зубних паст пацієнтам повинно проводитися лікарем-стоматологом з урахуванням властивостей їх складових та термінів прорізування зубів. Це дозволить підвищити ефективність профілактичних і лікувальних заходів у дітей різних категорій та диспансерних груп;Кальцийсодержащие зубные пасты способствуют ускорению вторичной минерализации эмали постоянных зубов в ранние сроки после их прорезывания и регулирует вторичную минерализацию эмали постоянных зубов у детей. Полученные результаты свидетельствуют о значительной роли гигиены полости рта в процессах вторичной минерализации твердых тканей зубов после их прорезывания. Назначение зубных паст пациентам должно проводиться врачом-стоматологом с учетом свойств их составляющих и сроков прорезывания зубов. Это позволит повысить эффективность профилактических и лечебных мероприятий у детей разных категорий и диспансерных групп;The indication of toothpastes to patients should be made by a dentist taking into account the properties of their constituents and the terms of teething. This will improve the effectiveness of the preventive and treatment activities provided for children of different categories and dispensary groups.Документ Вивчення вподобань здобувачів вищої освіти щодо організації навчального процесу(Полтавський державний медичний університет, 2022) Каськова, Людмила Федорівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Артем'єв, Андрій Владиславович; Ващенко, Ірина Юріївна; Чуприна, Леонід Федорович; Янко, Наталія Валентинівна; Kaskova, L. F.; Morgun, N. A.; Artemiev, A. V.; Vashchenko, I. Yu.; Chupryna, L. F.; Yanko, N. V.Студенти-іноземці – майбутні стоматологи англомовної форми навчання Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) – є когортою з широким спектром різних культур, досвіду, характерів, а також уподобань і стилів навчання, що потрібно враховувати для задоволення їхніх освітніх потреб із метою посилення мотивації й результативності їхньої підготовки. Для визначення вподобань студентів щодо стратегій навчання було розроблено анкету англійською й українською мовами для проведення моніторингу. Перша (А1) дослідна група була сформована зі 108 здобувачів освіти 4-5 курсів стоматологічного факультету ПДМУ англомовної форми навчання. Друга група (А2) обстеження була сформована з 50 студентів, громадян України. Анкета складалася з трьох розділів, які містили дані про стать досліджуваних, бажаний початок лекції, її тривалість, проведення лекції офлайн (I варіант) чи онлайн (II варіант) без попереднього надання методичного лекційного матеріалу й онлайн-режимі з наданням матеріалу до лекції (III варіант). На підставі отриманих результатів пропонується враховувати думку студентів- іноземці англомовної форми навчання, віддавати перевагу більш пізньому часу для проведення лекцій під час складання розкладу навчальною частиною та впровадити лекційного часу залежно від семестрів і курсу навчання студентів. Дослідження тривалості лекцій у іноземних англомовних студентів довели пріоритетну перевагу 40-хвилинної мікролекції, найменше вподобань було віддано 30- і 50-хвилинній лекції. Студенти віддали перевагу онлайн-лекціям без і з попереднім ознайомленням із лекційним матеріалом. Дослідження авторів довели, що оптимальний час мікролекції становить 40 хвилин, що повністю збігається з тривалістю лекції в ПДМУ. Слід ураховувати час проведення лекції. Надання студентам повного інформаційного лекційного блоку у вигляді презентацій PowerPoint завчасно, до запланованого проведення лекції згідно з розкладом, суттєво покращує сприйняття лекції.Документ Визначення внеску складових частин «Кальцексу» в ефективність лікування початкових форм флюорозу постійних зубів у дітей(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2006) Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Падалка, Іван Опанасович; Падалка, Иван Афанасьевич; Padalka, I. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.Флюороз зубів – важлива медико-соціальна проблема. Її значення обумовлюється значним поширенням захворювання на території України не тільки в регіонах з підвищеним вмістом фтору в питній воді, але і в місцевостях з оптимальною, і, навіть, зниженою концентрацією цього мікроелементу у водяних джерелах 1. Для терапії початкових форм флюорозу запропоновано декілька методик 2,3, але препарати, що застосовувались авторами, або не випускаються вітчизняною фармацевтичною промисловістю, або містять низький відсоток кальцію. До того ж, курси лікування довготривалі, а ефективність їх не простежена. Тому пошук нових ефективних методів і засобів терапії патологічних змін емалі при початковому флюорозі – актуальне завдання практичної стоматології. Розроблений нами спосіб лікування флюорозних уражень полягає у місцевому застосуванні комплексу хлориду кальцію з уротропіном у співвідношенні 1:1, що відповідає вмісту цих речовин у таблетках “Кальцекс”. Ми припустили, що наявність органічної речовини, водний розчин якої має лужну реакцію (рН 40% розчину 7,8-8,2), збільшить проникність іонів кальцію у тканини зуба. Щоб підтвердити або спростувати дане припущення, було проведене визначення внеску кожної складової частини “Кальцексу” в ефективність лікування початкових форм флюорозу постійних зубів у дітей.Документ Використання методики «перевернутого класу» під час викладання дитячої терапевтичної стоматології для студентів іноземців під час змішаної форми навчання(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-19) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Andriyanova, O. Yu.; Chuprina, L. F.Стаття присвячена дослідженню переваг, недоліків та ефективності інноваційної моделі навчання «перевернутого класу», яка може підвищити якість медичної освіти. Актуальність дослідження підтверджується необхідністю використання інноваційних технологій для підвищення ефективності вищої медичної освіти, а саме методики «перевернутого класу». Мета дослідження – запропонувати практичні засоби впровадження моделі «перевернутого класу» для підвищення ефективності навчання в медичних закладах вищої освіти. Наші дослідження базувалися на аналізі літературних джерел; були виокремлені важливі критерії методики викладання, які дозволили сформувати новизну дослідження та запропонувати практичні інструменти для вирішення проблем впровадження моделі «перевернутого класу» на кафедрах дитячої стоматології Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) і у вищих навчальних медичних закладах України, які використовують змішану форму навчання в умовах воєнного стану. Результати дослідження показують, що реалізація цього підходу є досить ефективною, оскільки здобувачі освіти (ЗО) в процесі навчання самостійно шукають істину. Вони мають можливість навчатися у зручний час, викладачі можуть застосовувати індивідуальний підхід, а лекції обо практичні заняття перетворюються на цікаві дискусії. У статті висвітлено класичну, інноваційну форму моделі «перевернутого класу», показано її важливість. У статті також висвітлена провідна роль викладача у впровадженні цієї моделі, оскільки він може бути ініціатором інноваційного процесу навчання і виступати наставником тьютором. Також висвітлено низку переваг такого навчання, типові проблеми та пропозиції щодо їх вирішення в рамках вищого медичного навчального закладу. Велике практичне значення для викладачів має модель «перевернутого класу». Впровадження цієї методики в навчальний процес є запорукою якісної медичної стоматологічної освіти в майбутньому. The article is dedicated to exploring the advantages, disadvantages, and efficiency of the innovative "flipped classroom" teaching model, which has the potential to enhance the quality of medical education. The relevance of the study is confirmed by the need to use innovative technologies to improve the efficiency of higher medical education, specifically the "flipped classroom" methodology. The aim of the study is to propose practical means of implementing the "flipped classroom" model to enhance the effectiveness of education in medical higher education institutions. Our research was based on the analysis of literary sources; important criteria for teaching methodology were highlighted, which allowed us to form the novelty of the study and propose practical tools to address the problems of implementing the "flipped classroom" model in the departments of pediatric dentistry at Poltava State Medical University (PSMU) and in higher medical education institutions in Ukraine that use blended learning in wartime conditions. The research results show that the implementation of this approach is quite effective, as students (referred to as "learners") independently seek the truth in the learning process. They have the opportunity to learn at convenient times, teachers can apply an individualized approach, and lectures or practical classes transform into engaging discussions. The article highlights both the classical and innovative forms of the "flipped classroom" model, demonstrating its importance. It also emphasizes the leading role of the teacher in implementing this model, as they can be the initiator of the innovative learning process and act as a mentor or tutor. Furthermore, a number of advantages of such learning are discussed, as well as typical problems and suggestions for resolving them within the framework of a higher medical education institution. The "flipped classroom" model holds great practical significance for teachers. Implementing this methodology in the educational process is a guarantee of quality medical dental education in the future.Документ Використання сучасних технологій у навчальному процесі кафедри дитячої терапевтичної стоматології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2010) Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Абрамова, Олена Едуардівна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Abramova, E. E.; Солошенко, Юлія Іванівна; Солошенко, Юлия Ивановна; Soloshenko, Yu. I.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.Документ Використання сучасних технічних засобів здобувачами освіти під час навчального процесу(Полтавський державний медичний університет, 2024) Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Яценко, Павло Ігорович; Моргун, Наталія Анатоліївна; Ващенко, Ірина Юріївна; Артем’єв, Андрій Владиславович; Андриянова, Ольга Юрьевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Яценко, Павел Игоревич; Моргун, Наталья Анатольевна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Артемьев, Андрей Владиславович; Andriyanova, O. Yu.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Yatsenko, P. I.; Morgun, N. A.; Vashchenko, I. Yu.; Artem’ev, A. V.У статті надано дані анкетування здобувачів освіти й описано варіативність застосування гаджетів у освітньому процесі на різних етапах навчання. Матеріал статті ґрунтується на інформації, отриманій від здобувачів, особистому досвіді викладання й думці колег. Мета дослідження – аналіз і оцінка ролі сучасних технічних пристроїв і застосування інформаційно-комп’ютерних технологій під час проведення практичного заняття. Навчання в закладах вищої освіти натепер практично неможливе без гаджетів. Роль і місце новітніх технологій, мобільних комунікацій і мережі «Інтернет» дають можливість максимально ефективно застосовувати ноутбуки, планшети, смартфони й інші гаджети в педагогіці за рахунок своєї інформативності та інтерактивності, зручного використання. Було проведено анкетування 115 здобувачів освіти 4-5 курсів стоматологічного факультету Полтавського державного медичного університету з наміром виявити їхнє ставлення до застосування гаджетів у навчанні. Анкета складалася з питань щодо особистого ставлення студентів до використання гаджетів та їх ролі в освітньому процесі. Було з’ясовано, що абсолютно всі здобувачі (100% респондентів) користуються гаджетами й інтернетом. Серед джерел, які застосовували для опанування дисципліни, паперові підручники використовують тільки 4,54% опитаних, а переважна кількість здобувачів (85,21%) більше користуються електронними носіями інформації (електронний підручник, презентації, посібники й інші файли з теми, що вивчається). Використання ІКТ на заняттях суттєво підвищує їхню ефективність, прискорює процес підготовки, дозволяє викладачу повною мірою проявити свою творчість, забезпечує наочність, залучає велику кількість дидактичного матеріалу. The article presents data from a survey of applicants for education and describes the variability of the use of gadgets in the educational process at different stages of learning. The material of the article is based on information received from students, personal teaching experience and the opinion of colleagues. The purpose of this study is to analyze and evaluate the role of modern technical devices and the use of information and computer technologies in practical classes. Studying in higher education is now almost impossible without gadgets. The role and place of the latest technologies, mobile communications, and the Internet makes it possible to use laptops, tablets, smartphones, and other gadgets in pedagogy as efficiently as possible due to their informative and interactive nature and ease of use. A survey was conducted among 115 students of the 4th-5th year of the dental faculty to determine their attitude to the use of gadgets in education. The uestionnaire consisted of questions about students' personal attitudes toward the use of gadgets and their role in the educational process. It was found that absolutely all students (100% of respondents) use gadgets and the Internet. Among the sources used to master the discipline, only 4.54% of respondents use paper textbooks, and most students (85.21%) use electronic media (e-textbooks, presentations, manuals, and other files on the subject being studied). The use of ICT in the classroom significantly increases their effectiveness, speeds up the training process, allows the teacher to fully express their creativity, provides visualization, and involves a large amount of didactic material.Документ Використання інформаційних технологій у навчально-виховній діяльності кафедри дитячої терапевтичної стоматології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2012) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.Найважливішим завданням системи вищої освіти є досягнення максимального розвитку здібностей та можливостей студентів і забезпечення якості підготовки фахівців. Найактуальнішою залишається виховна робота викладачів і її вплив на формування здібностей у майбутнього лікаря. Основним мірилом якості виховної роботи із студентами є чітко налаштований навчальний процес, його органічне поєднання з практичною діяльністю;Важнейшей задачей системы высшего образования является достижение максимального развития способностей и возможностей студентов и качества подготовки специалистов. Актуальной остается воспитательная работа преподавателей и ее влияние на формирование способностей у будущего врача. Основным мерилом качества воспитательной работы со студентами четко настроен учебный процесс, его органическое сочетание с практической деятельностью;The most important task of the higher education system is to achieve the maximum development of students' abilities and capabilities and to ensure the quality of the training of specialists. The most up-to-date is the educational work of the teachers and its influence on the formation of abilities of the future doctor. The main measure of the quality of educational work with students is a well-tuned learning process, its organic combination with practical activity.Документ Використання інформаційних технологій у підготовці майбутніх стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2023-06-30) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Ващенко, Ірина Юріївна; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Andriynova, O. Yu.; Vashchenko, I. Yu.Сучасна система освіти орієнтована на реалізацію високого потенціалу комп’ютерних і телекомунікаційних інформаційних технологій, які дають можливість опановувати практичні знання і вміння. Метою роботи став розгляд деяких інформаційних технологій, які можуть використовуватись під час викладання стоматологічних дисциплін. Як інформаційні технології можуть використовуватися навчальні матеріали, які розміщено у вільному доступі на інтернет-сторінці кафедри або є в наявності в комп’ютерному класі кафедри. Під час практичного заняття викладач має ознайомлювати студентів із науковими розробками викладачів кафедри і суміжних стоматологічних кафедр університету щодо теми заняття, також можна давати завдання студентам самостійно знайти цю інформацію в інтернеті. На думку авторів, ефективність застосування інформаційних технологій для опанування практичних навичок під час дистанційного навчання може бути забезпечена виконанням таких умов: відеоконтакту здобувачів освіти й викладача, онлайн-демонстрації процесів діагностики й лікування, виконаних висококласними лікарями з коментарями викладача, доступу до опису складних випадків діагностики й лікування стоматологічних хвороб. Крім того, демонстрація викладачем практичних навичок на фантомі перетворює онлайн-конференцію у віртуальний майстер-клас. Здобувачі освіти мають бути обізнані з такими інформаційними комп’ютерними технологіями як CAD/CAM, комп’ютерна томографія й ортопантомографія, що застосовуються в сучасній стоматології. Інформаційною технологією також є використання різноманітних інтернет-платформ для дистанційного навчання, які полегшують роботу зі студентами. Отже, на вимогу часу інформаційні технології в підготовці майбутніх лікарів-стоматологів розвиваються і стали надійною підтримкою освітнього процесу. Перспективним є подальше дослідження вподобань здобувачів освіти щодо корисності різних видів інформаційних технологій для них.