Наукові праці. Кафедра психіатрії, наркології та медичної психології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Психоедукація під час викладання медичної психології, як психологічна підтримка внутрішньопереміщених студентів під час війни(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Кидонь, Павло Володимирович; Herasymenko, L. O.; Isakov, R. I.; Kydon, P. V.Психоедукація під час викладання медичної психології спряє не лише психологічній підтримці внутрішньо переміщених осіб під час війни, а також вдосконалює знання та практичні навички студентів з фаху «Медична психологія». Psychoeducation during the teaching of medical psychology not only contributes to the psychological support of internally displaced persons during the war, but also improves the knowledge and practical skills of students in the specialty "Medical Psychology".Документ Психосоціальні аспекти вейпінгу(Харківський національний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Кидонь, Павло Володимирович; Борисенко, Володимир Васильович; Казаков, Олексій Анатолійович; Herasymenko, L. O.; Isakov, R. I.; Kydon, P. V.; Borysenko, V. V.; Kazakov, O. A.У статті висвітлений вплив вейпінгу на організм людини. Зазначено, що припинення зловживання нікотином є вкрай складним та довготривалим незалежно від його засобу вживання. The article highlights the impact of vaping on the human body. It is noted that quitting nicotine abuse is extremely difficult and long-lasting, regardless of the means of its use.Документ Аутоагресивна поведінка військовослужбовців із посттравматичним стресовим розладом під час російсько-української війни(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Золочевський, Ілля Олександрович; Herasymenko, L. O.; Zolochevskyi, I. O.Російсько-українська війна, що триває з 2014 року та загострилася у 2022 році, спричинила серйозні психологічні наслідки для військовослужбовців, які перебувають у зоні бойових дій. Посттравматичний стресовий розлад є однією з найпоширеніших психічних патологій серед комбатантів, зумовленою інтенсивними психотравмами, такими як втрата побратимів, застосування летальної зброї та постійна загроза життю. Аутоагресивна поведінка, що включає самопошкодження, суїцидальні думки та спроби, є тяжким ускладненням посттравматичного стресового розладу, яке становить значну загрозу для психічного здоров’я та життя військовослужбовців. Прогнозується, що до 2025 року рівень аутоагресії серед комбатантів із посттравматичним стресовим розладом зросте до 25–30% через тривалість конфлікту, накопичення множинних психотравм і обмежену доступність реабілітаційних програм. Дослідження цього явища є актуальним для розробки стратегій ранньої діагностики, профілактики та психологічної підтримки, спрямованих на зниження ризиків самопошкодження. У дослідженні взяли участь 32 військовослужбовці чоловічої статі з діагнозом посттравматичний стресовий розлад, які перебували в зоні бойових дій не менше 6 місяців. Для оцінки психічного стану використовувалися клініко-психопатологічний метод, опитувальник PCL-5 для визначення тяжкості симптомів посттравматичного стресового розладоу та Шкала оцінки аутоагресивної поведінки (Кокун, 2018). Аутоагресивна поведінка виявлена у 65% учасників, з найвищими показниками серед осіб із вираженими негативними емоціями (40,6%) та гіперреактивністю (71,9%). Кореляція між тяжкістю симптомів посттравматичного стресового розладу та рівнем аутоагресії склала r = 0,68 (p < 0,05), що вказує на ключову роль емоційної дисрегуляції. Результати підкреслюють необхідність систематичного моніторингу психічного стану військовослужбовців, удосконалення методів діагностики посттравматичного стресового розладу та впровадження цільових інтервенцій для зниження ризиків самопошкодження. Подальші дослідження мають зосередитися на розробці профілактичних програм для комбатантів із посттравматичним стресовим розладом у контексті затяжних воєнних конфліктів, враховуючи соціальні та медичні фактори, що впливають на психічне здоров’я. Relevance. The Russian-Ukrainian war, ongoing since 2014 and intensified in 2022, has led to profound psychological consequences for military personnel involved in combat operations. Post-traumatic stress disorder (PTSD) is one of the most prevalent mental health conditions among combatants, triggered by severe psychotraumas, including the loss of comrades, use of lethal weapons, and constant life-threatening situations. Autoaggressive behavior, encompassing self-harm, suicidal ideation, and attempts, represents a severe complication of рost-traumatic stress disorder, posing a significant threat to the mental health and lives of military personnel. It is projected that by 2025, the prevalence of autoaggression among combatants with рost-traumatic stress disorder will increase to 25–30%, driven by the prolonged conflict, accumulation of multiple psychotraumas, and limited access to rehabilitation programs. Objective. The aim of this study is to examine the relationship between PTSD symptoms and manifestations of autoaggressive behavior in military personnel who participated in combat operations during the Russian-Ukrainian War, as well as to assess predictive trends regarding long-term mental health outcomes and behavioral risks. This study is critical for developing early diagnostic, preventive, and psychological support strategies to mitigate the risks of self-harm. Materials and methods. The study involved 32 male combatants diagnosed with PTSD, who had been in combat zones for at least 6 months. Clinical and psychopathological methods, the Posttraumatic Stress Disorder Checklist (PCL-5), and the Autoaggressive Behavior Scale (Kokun, 2018) were used to assess mental health status. Results. Autoaggressive behavior was diagnosed in 65% of participants, with the highest rates among those with pronounced negative emotions (40.6%) and hyperarousal (71.9%). A significant correlation between PTSD severity and autoaggression levels was revealed (r = 0.68, p < 0.05), highlighting the critical role of emotional dysregulation. The findings underscore the need for systematic mental health monitoring, improved рost-traumatic stress disorder diagnostics, and targeted interventions to reduce self-harm risks. Future research should focus on developing preventive programs for combatants with рost-traumatic stress disorder in the context of prolonged conflicts, considering social and medical factors influencing mental health outcomes.Документ Etiopathogenetic aspects of obsessive-compulsive disorder(Полтавський державний медичний університет, 2025) Isakov, R. I.; Herasymenko, L. O.; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаCurrently, there are a significant number of scientific papers on the etiopathogenetic mechanisms of obsessive-compulsive disorder, but there is a lack of literature reviews that would help systematise the data obtained by scientists from around the world. In this research paper, a review and analysis of scientific sources on obsessive-compulsive disorder was conducted. The paper covers the issue of obsessive-compulsive disorder in the ICD-10 and ICD-11 classifications with an interpretation of changes and diagnostic criteria. The article presents a modern view of the leading factors of formation, predictors and personality traits in obsessive-compulsive disorder. The psychodynamic concept is also considered in this work, and the genetic factors of this pathology are analysed. It is shown that various studies have examined the relationship between the etiopathogenesis of obsessive-compulsive disorder and the personality traits of patients, concomitant disorders of the affective-anxiety spectrum, and genetic and biochemical factors. The most comorbid pathology that occurs in obsessive-compulsive disorder is shown. It is proved that the defining clinical component of obsessive-compulsive disorder is anxiety, which can also play the role of a leading factor in the development of the disease. The authors have analysed and systematically presented modern, domestic and foreign literature sources. The article offers a review of the leading hypotheses and concepts of the formation of obsessive-compulsive disorder. It has been established that the problem of studying various aspects of the pathogenesis of obsessive-compulsive disorder is far from being resolved, and a single model of the etiopathogenesis of obsessive-compulsive disorder has not yet been created. Наразі існує значна кількість наукових праць, присвячених дослідженню етіопатогенетичних механізмів виникнення обсесивно-компульсивного розладу, проте бракує оглядів літератури, які б допомагали систематизувати одержані вченими світової спільноти дані. У даній науковій праці було проведено огляд і аналіз наукових джерел, присвячених обсесивно-компульсивному розладу. Робота висвітлює питання обсесивно-компульсивного розладу у класифікаціях МКХ-10 та МКХ-11 з тлумаченням змін та діагностичних критеріїв. У статті наведено сучасний погляд на провідні чинники формування, предиктори та особливості особистості при обсесивно-компульсивному розладі. В рамках даної роботи також розглянуто психодинамічну концепцію і проведено аналіз генетичних факторів даної патології. Наведено, що у різноманітних дослідженнях вивчається зв’язок етіопатогенезу обсесивно-компульсивного розладу із особистісними рисами хворих, супутніми розладами афективно-тривожного спектру і генетичних та біохімічних факторів. Показано найбільш коморбідну патологію, яка зустрічається при обсесивно-компульсивному розладі. Доведено, що визначальним клінічним компонентом обсесивно-компульсивного розладу є тривога, яка може відігравати і роль провідного фактору розвитку виникнення захворювання. Авторами проведено аналіз сучасних як вітчизняних, так і закордонних, літературних джерел та подано їх у систематизованому вигляді. Стаття пропонує до ознайомлення: провідні гіпотези та концепції формування обсесивно-компульсивного розладу. Встановлено, що проблема дослідження різноманітних аспектів патогенезу обсесивно-компульсивного розладу далека від свого вирішення та єдиної моделі етіопатогенезу обсесивно-компульсивного розладу досі не було створено.Документ Філософсько-етичні моделі лікувально-діагностичного процесу(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаСтаття присвячена історичним, філософським та сучасним поглядам на аспекти лікувально-діагностичного процесу. Робота ретельно висвітлює чотири співіснуючі етичні моделі: модель Гіппократа, модель Парацельса, деонтологічну та біоетичну моделі, а також системно розглянуто та подано історичні етапи та сучасний стан лікувально-діагностичного процесу. The article is devoted to historical, philosophical and modern views on aspects of the medical diagnostic process. The work thoroughly covers the four coexisting ethical models: the Hippocratic model, the Paracelsus model, the deontological and bioethical models, and also systematically considers and presents the historical stages and the current state of the medical diagnostic process.Документ Особливості дистанційної освіти у ЗВО(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Кидонь, Павло Володимирович; Борисенко, Володимир Васильович; Кидонь, Павло ВолодимировичОстанні 5 років значно змінили та модернізували підходи до викладання занять у закладах вищої освіти (ЗВО) України. Негативні тенденції сприяли та вимагали від професорсько-викладацького складу ЗВО впровадження дистанційних форм навчання. При наданні освітніх послуг у дистанційній формі можна виокремити її позитивні якості для викладача та здобувача: гнучкість, модульність, паралельність, далекодія, асинхронність, масовість, рентабельність. Однак, дистанційне навчання не змінює канонічну дидактичну (педагогічну) систему. Дистанційне навчання – це не тільки специфічна форма здобуття освіти, а й особлива технологія. В сучасному світі технології дистанційного навчання спрямовані на реалізацію навчально-виховного процесу незалежно від конкретної навчальної дисципліни. У разі дистанційного навчання перелік форм навчальної діяльності здобувачів освіти істотно зростає та розширюється. Наслідком застосування нових організаційних (технологічних) форм навчання стають принципові зміни в способах оволодіння знаннями, у змісті взаємодій здобувача та викладача. Переваги дистанційної форми навчання у ЗВО можливо лише за умов, які висуваються до особистісних якостей здобувача: наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість, сумлінність, старанність. The last 5 years have significantly changed and modernized approaches to teaching classes in higher education institutions (HEIs) of Ukraine. Negative trends have contributed to and required the HEI teaching staff to introduce distance learning forms. When providing educational services in a distance form, its positive qualities for the teacher and the student can be distinguished: flexibility, modularity, parallelism, long-distance, asynchrony, mass, profitability. However, distance learning does not change the canonical didactic (pedagogical) system. Distance learning is not only a specific form of obtaining education, but also a special technology. In the modern world, distance learning technologies are aimed at implementing the educational process regardless of the specific academic discipline. In the case of distance learning, the list of forms of educational activity of students is significantly growing and expanding. The application of new organizational (technological) forms of learning results in fundamental changes in the methods of acquiring knowledge, in the content of interactions between the student and the teacher. The advantages of distance learning in higher education are possible only under conditions that are put forward for the personal qualities of the student: perseverance, purposefulness, hard work, conscientiousness, diligence.Документ Супервізія як складова сучасної професійної та практичної підготовки лікаря-психолога(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Скрипніков, Андрій Миколайович; Ісаков, Рустам ІсроїловичСупервізія є ефективною складовою під час практичної та професійної підготовки психологів, лікарів та викладачів з фаху ментального здоров’я про що свідчать рекомендації Європейської асоціації психологів та психотерапевтів. Під час підготовки майбутніх лікарів запровадження супервізії допомагає сформувати у майбутніх фахівців низку необхідних компетенцій, а також сприяти профілактиці синдрому емоційного вигорання.Документ Роль інтерактивних методів навчання у формуванні творчого компонента клінічного мислення майбутніх лікарів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Животовська, Лілія Валентинівна; Боднар, Леся Анатоліївна; Бойко, Дмитро Іванович; Рудь, Марія Володимирівна; Боднар, Вадим АнатолійовичРозглянуто можливості використання інтерактивної методики «Шість капелюхів мислення» як засобу формування творчого потенціалу майбутніх лікарів, що сприяє реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. The article discribes the possibilities of using the interactive «Six Thinking Hats» method as a means of forming the creative potential of future doctors, which contributes to the implementation of the competence approach in the educational process.Документ Вплив факторів навколишнього середовища на формування психічної адаптації та дезадаптації людини(Полтавський державний медичний університет, 2024) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам ІсроїловичПсихічна адаптація виступає як складна динамічна функціональна система біопсихосоціального пристосування особистості до умов зовнішнього і внутрішнього середовища, що змінюються, а дезадаптація — як результат порушення функціонування цієї цілісної системи. Феноменологічно прояви дезадаптації виявляються передовсім у психічних, психосоматичних та поведінкових розладах.Документ Вплив фелінотерапії на формування стресостійкості в підлітковому віці(Полтавський державний медичний університет, 2024) Скрипніков, Андрій Миколайович; Ісакова, П. Р.В умовах війни проблема стресу та стресостійкості для дітей та підлітків є актуальною як ніколи. У підлітковому віці виникнення стресу пов'язане із високою емоційною напругою, соціальною перенапругою (необхідністю вибудовувати індивідуальну модель спілкування з однолітками, вчителями), а також значними навантаженнями інформаційного характеру в процесі навчання.Документ Підготовка лікарів-слухачів за фахом «Медична психологія» на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології(Полтавський державний медичний університет, 2024) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Скрипніков, Андрій Миколайович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаВимоги сучасного часу потребують висококваліфікованих фахівців у напрямку ментального здоров’я. Кафедра психіатрії, наркології та медичної психології вперше у поточному році здійснює підготовку лікарів-слухачів за фахом «Медична психологія» до якої залучено сімейних лікарів, педіатрів, психіатрів та інших фахівців терапевтичного профілю. Метою даного навчання є отримання знань теоретичної та практичної підготовки слухача з актуальних питань сучасної медичної психології.Документ Інтеграційні та інноваційні напрями розвитку медичної післядипломної освіти у сфері ментального здоров’я на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології за програмою MHGAP(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Скрипник, Ігор Миколайович; Скрипніков, Андрій Миколайович; Ісаков, Рустам ІсроїловичЗростання рівня психічної патології в Україні свідчить про високу актуальність, доцільність і необхідність інтеграції в навчальний процес медичних установ глобальної програми ВООЗ «Mental Health Gap Action Programme» (mhGAP). Ця програма дає можливість підготувати фахівців із ментального здоров’я на циклах тематичного удосконалення післядипломної освіти, що сприятиме доступу до послуг з охорони психічного здоров’я шляхом залучення медпрацівників первинної ланки. The increase in the level of mental pathology in Ukraine leads to the high relevance, expediency and necessity of integration into the educational process of medical institutions of the global program of WHO, Mental Health Gap Action Program (mhGAP). This program makes it possible to train mental health specialists in cycles of thematic improvement of postgraduate education, which will facilitate access to mental health care services by involving primary care medical workers.Документ Psychological and pedagogical aspects of overcoming the stigmatic attitude of future doctors towards patients with mental disorders(Полтавський державний медичний університет, 2025) Zhyvotovska, L. V.; Bodnar, L. A.; Bodnar, V. A.; Tarasenko, K. V.; Mohylnyk, A. I.; Животовська, Лілія Валентинівна; Боднар, Леся Анатоліївна; Боднар, Вадим Анатолійович; Тарасенко, Костянтин Володимирович; Могильник, Антон ІгоровичThe article analyses the problem of stigmatisation of patients with mental disorders, the reasons for its occurrence and spread, and outlines possible ways to solve it. It is revealed that stigmatisation of mentally ill people is the first barrier to treatment and recovery: it leads to rejection of such persons, discrimination and exclusion from public life in various spheres. This becomes especially significant if patients encounter such attitudes among doctors, nurses and other healthcare professionals. The article describes the stigmatising attitude and negative approach to mentally ill people among medical students, which may be reflected in their professional activities as doctors in the future and negatively affect the quality of patient care. The results indicate that psychiatric practice, which involves close interaction between students and patients, can effectively reduce stigma. Therefore, the researchers advocate the inclusion of direct patient contact components in medical education to reduce prejudice and discrimination, which can improve the effectiveness of treatment of patients with mental illness. Thus, it has been established that the problem of stigmatisation of patients with mental disorders is highly relevant, even among healthcare professionals. The inclusion of components of direct interaction and close direct contact of future doctors with patients with mental disorders in educational programmes can increase acceptance and openness to them, as well as improve the effectiveness of treatment. В статті проаналізовано проблему стигматизації пацієнтів з психічними розладами, причини її виникнення та поширення, а також окреслені можливі шляхи її вирішення. Виявлено, що стигматизація психічно хворих є першим бар'єром, що перешкоджає лікуванню та одужанню: вона призводить до неприйняття таких осіб, їхньої дискримінації та виключення із суспільного життя в різних його сферах. Це стає особливо значущим, якщо пацієнти стикаються з таким ставленням серед лікарів, медичних сестер та інших медичних працівників. Описано стигматизуюче ставлення і негативний підхід до психічно хворих серед студентів-медиків, що може у майбутньому відображатися у їхній професійній діяльності як лікарів та негативно впливати на якість надання допомоги пацієнтам. Отримані результати вказують на те, що психіатрична практика, яка передбачає тісну взаємодію студентів з пацієнтами, може ефективно знизити рівень стигматизації. Тому дослідники виступають за включення компонентів безпосереднього контакту з пацієнтами в медичну освіту для зменшення упередженого ставлення та дискримінації, що може покращити ефективність лікування пацієнтів з психічними захворюваннями. Таким чином, встановлено, що проблема стигматизації пацієнтів з розладами психіки вкрай актуальна, навіть серед працівників медичної сфери. Включення в освітні програми компонентів безпосередньої взаємодії та тісного прямого контакту майбутніх лікарів з пацієнтами, які мають психічні розлади, може посилити прийняття та рівень відкритості до них, а також підвищити ефективність лікування.Документ Харчові звички як складові якості життя та стану здоров'я у студентів медиків в умовах воєнного часу (огляд літератури)(Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського, 2024) Приліпка, Катерина Олегівна; Герасименко, Лариса Олександрівна; Іщейкіна, Юлія Олексіївна; Prylipka, K. O. ; Gerasimenko, L. O.; Ishchejkina, Yu. O.Актуальність даного дослідження зумовлена змінами, які відбуваються в житті молоді під впливом зовнішніх факторів, зокрема, у контексті військових дій. Студенти медичних вишів, як майбутні лікарі, є особливо вразливою групою, адже їхні професійні обов'язки передбачають високий рівень фізичного та психічного навантаження. Зміна харчових звичок під час військового часу може негативно вплинути на їхню якість життя та стан здоров'я. На сьогоднішній день вивчення та дослідження режиму харчування серед студентської молоді є часто обговорюваним питанням серед викладачів та науковців. Особливості формування власного раціону має цілий ряд особливостей. Часто у створенні режиму споживання їжі студенти не вбачають потреби, а харчуються, коли зможуть, або тільки тоді, коли справді зголодніють. Під час навчання у вищих навчальних закладах України студенти часто не дотримуються принципів раціонального та здорового харчування. Зазвичай молодь, яка розпочинає своє навчання у навчальних вузах уже має певні уподобання у виборі продуктів харчування, що сформувалися під впливом сімейних традицій, або ж просто готувалися вдома. Формування харчових звичок у особистості залежить від умов життя, емоційного стану, впливу оточуючого середовища, власного ставлення до форм тіла та моральних установок. В умовах сучасного світу, зокрема під час військових подій, питання здоров'я та добробуту молоді набувають особливої актуальності. Студенти медики, будучи майбутніми фахівцями у сфері охорони здоров'я, є важливими складовими змін у суспільстві. Їхні харчові звички, що формуються під впливом стресів і переживань, можуть суттєво впливати не лише на їх індивідуальне здоров'я, але й на якість медичних послуг, які вони надаватимуть в майбутньому. The relevance of this study is determined by the changes that occur in the lives of young people under the influence of external factors, in particular, in the context of military operations. Medical university students, as future doctors, are a particularly vulnerable group, because their professional duties involve a high level of physical and mental stress. Changing food habits during military time can negatively affect their quality of life and health. Today, the study and research of the diet among student youth is a frequently discussed issue among teachers and scientists. Features of the formation of one's own diet have a number of features. Often, students don't see the need to create a diet, but eat when they can or only when they're really hungry. While studying in higher educational institutions of Ukraine, students often do not follow the principles of rational and healthy nutrition. Usually, young people who start their studies at educational institutions already have certain preferences in choosing food products that were formed under the influence of family traditions, or simply prepared at home. The formation of eating habits in an individual depends on living conditions, emotional state, the influence of the surrounding environment, one's own attitude to body shapes and moral attitudes. In the conditions of the modern world, in particular during military events, the issues of health and well-being of young people become especially relevant. Medical students, being future specialists in the field of health care, are important components of changes in society. Their eating habits, formed under the influence of stresses and experiences, can significantly affect not only their individual health, but also the quality of medical services they will provide in the future. The purpose of our research is to study the relationship between the eating habits of medical students and the state of health in the conditions of modern challenges. We seek to find out how external factors, such as stressors and the unstable situation in the country, influence the food choices and health of young people. We believe that the results of this study can become the basis for developing recommendations for maintaining a healthy lifestyle among students of medical institutions, and can also be used to improve the quality of the educational process, because the quality of nutrition among young people has a direct impact on their work capacity, motivation to study. Eating habits are an important aspect of health, especially for medical students who need good physical and mental training. Wartime conditions in Ukraine create additional challenges that can affect students' nutrition and general health.Документ Аналіз проблем діагностики деменцій в Полтавській області(Громадська організація "Асоціація неврологів, психіатрів і наркологів України", ДУ «Інститут неврології, психіатрії та наркології НАМН України», 2024) Кидонь, Павло Володимирович; Kydon, P. V.В статті порушене питання про причини відмінності нозологічної структури деменцій в Україні і світі та причини недостатнього рівня діагностики даної патології.Метою роботи було провести аналіз клінічної діагностики деменцій на основі даних первинної документації стаціонарних пацієнтів КП «Обласний заклад з надання психіатричної допомоги Полтавської обласної ради» за 2023 р. Були проаналізовані 626 історій хвороби пацієнтів з діагнозом деменція, дані нейровізуалізаційного, нейрофізіологічного та лабораторного обстеження, огляди суміжних спеціалістів. На основі проведеного аналізу були виділені та систематизовані основні проблеми, з якими зустрічаються практичні лікарі при діагностиці та диференційній діагностиці основних клінічних форм деменцій. Встановлено, що для вірної прижиттєвої діагностики деменцій необхідна комплексна праця сімейного лікаря, психіатра, невролога, інфекціоніста та лікарів інструментальної діагностики. Окрім ретельного аналізу клінічних феноменів, необхідно уважно зібрати анамнез, проаналізувати дані електроенцефалографії, нейровізуалізаційних та лабораторних методів обстеження. Вірно встановлений клінічний тип деменції дозволить призначити адекватну терапію, що в свою чергу призведе до підвищення якості та тривалості життя пацієнта, зупинці прогресування, а в деяких випадках і до регресу симптоматики когнітивного дефіциту. The article raises the question of the reasons for the difference in the nosological structure of dementia in Ukraine and the world and the reasons for the insufficient level of diagnosis of this pathology. The aim of the work was to conduct an analysis of the clinical diagnosis of dementia based on the data of the primary documentation of inpatients of the CE “Regional Institution of Mental Psychiatric Care of the Poltava Regional Council” for 2023. 626 medical histories of patients with a diagnosis of dementia, data of neuroimaging, neurophysiological and laboratory examinations, examinations of related specialists were analyzed. On the basis of the conducted analysis, the main problems encountered by practicing doctors in the diagnosis and differential diagnosis of the main clinical forms of dementia were identified and systematized. It has been established that the complex work of a family doctor, a psychiatrist, a neurologist, an infectious disease specialist, and doctors of instrumental diagnostics is necessary for correct lifetime diagnosis of dementia. In addition to a careful analysis of clinical phenomena, it is necessary to carefully collect the anamnesis, analyze the data of electroencephalography, neuroimaging and laboratory examination methods. A correctly established clinical type of dementia will allow prescribing adequate therapy, which in turn will lead to an increase in the quality and duration of the patient's life, a halt in progression, and in some cases to a regression of symptoms of cognitive deficits.Документ Екологічне виховання студентів-медиків як важлива складова підтримання ментального та фізичного здоров'я(Полтавський державний медичний університет, 2024-11) Животовська, Лілія Валентинівна; Боднар, Леся Анатоліївна; Бойко, Дмитро Іванович; Боднар, Вадим АнатолійовичРезультатом належного рівня екологічної культури з її такими основними складовими, як екологічне виховання та екологічна освіта, є формування особистості медичного фахівця, здатного своєчасно і правильно вирішувати екологічні проблеми із мінімальним ризиком негативного впливу на оточуюче середовище та стан свого здоров’я і здоров’я населення, а також запобігання виникненню і поширенню екологічно обумовлених захворювань.Документ Кейс-метод як інноваційна методика навчання у процесі професійної підготовки фахівців зі спеціальності «Медична психологія»(ВСП «Фаховий коледж управління, економіки і права Полтавського державного аграрного університету», Полтавський державний аграрний університет, 2024) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаДосвід впровадження та практичної реалізації методу кейсів у процесі професійної підготовки майбутнього лікаря, фахівця з медичної психології свідчить про зростання лікарської майстерності та фахової компетентності учасників інноваційних процесів, покращення якісних показників навчальних досягнень здобувачів. Суть кейс-методу полягає у пропозиції здобувачам освіти осмислити реальну професійну ситуацію, що може виникати під час роботи медичного психолога, опис якої водночас відображає не тільки якусь практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, які потрібно засвоїти для її вирішення.Документ Ускладнені кейс-ситуації як засіб активізації клінічної креативності здобувачів освіти при вивченні психіатрії(ВСП «Фаховий коледж управління, економіки і права Полтавського державного аграрного університету», Полтавський державний аграрний університет, 2024) Скрипніков, Андрій Миколайович; Рудь, Вадим ОлексійовичСеред сучасних інноваційних методик навчання у процесі професійної підготовки медичних фахівців вагоме місце посідає метод кейсів. Ця технологія є однією з найбільш ефективних та цікавих методик навчання на кафедрі психіатрії, наркології та медичної психології, оскільки кейс є описом конкретної реальної ситуації, підготовлений за певним форматом і призначений для навчання майбутніх лікарів аналізу різних видів інформації, її узагальнення, навичок формулювання проблеми та вироблення можливих варіантів її вирішення відповідно до встановлених критеріїв.Документ Перспективи застосування методу «рівний-рівному» у закладах вищої медичної освіти(2024-02-28) Боднар, Леся Анатоліївна; Животовська, Лілія Валентинівна; Скрипніков, Андрій Миколайович; Бойко, Дмитро Іванович; Вородюхіна, Алла Кирилівна; Боднар, Вадим Анатолійович; Bodnar, L. А.; Zhyvotovska, L. V.; Skrypnikov, A. M.; Boiko, D. I.; Vorodyukhina, A. K.; Bodnar, V. А.Сучасне суспільство висуває нові вимоги до освіти, однією із яких є підготовка молодих людей, спроможних приймати критичні рішення, знаходити спосіб спілкування в новому оточенні, ефективно встановлювати нові стосунки у динамічному сьогоденні. Самостійність, творчість, активність, здатність адаптуватися до стрімких змін – ці риси особистості стають найважливішими на сучасному етапі, а їх формування потребує реалізації нових підходів до процесу навчання. Впровадження інтерактивних методів навчання, сприяє створенню додаткових можливостей для оновлення змісту та методів викладання, а також поширення знань. Одним з новітніх методів інтерактивної освіти є принцип «Рівний-Рівному», що базується на специфічній взаємодії, особливій передачі інформації, і є технологією соціолого-педагогічного впливу, методом формування особистості, здатної приймати рішення самостійно, нести відповідальність за себе, власне життя і поведінку. Метод «Рівний-Рівному», або взаємне навчання, визначається як процес, в який залучені «люди приблизно однакового віку, які мають таке ж соціальне становище або аналогічні здібності». Тобто студенти беруть на себе роль викладачів для своїх однолітків. Така техніка заохочує студентів до активної участі у процесі навчання, розвиває критичне мислення, сприяє ефективній взаємодії, розвиває внутрішню мотивацію до вивчення дисципліни, і, як наслідок, поліпшує результати навчання. Також встановлено, що метод «Рівний-Рівному» забезпечує для викладача-однолітка більшу самоефективність в розвитку клінічних та педагогічних навичок, дозволяє стати зразком для наслідування з мотивацією приносити користь іншим і удосконалюватися як майбутній лікар. В статті проаналізовано основні форми застосування методу «Рівний-Рівному» за кордоном і в Україні та визначено перспективи впровадження цього методу в освітній процес вищої медичної школи. Застосування методу «Рівний-Рівному» у закладах вищої медичної освіти показало багатообіцяючі результати щодо підвищення залученості студентів і результатів навчання. Цей метод позитивно впливає на академічну успішність студентів, впевненість і задоволення від процесу навчання, а також має потенціал для трансформації традиційних підходів до викладання з подальшим підвищенням якості медичної освіти. Доведено, що взаємне викладання у медичній освіті є доцільним та ефективним. Тому вищим медичним навчальним закладам слід розглянути питання про включення цього методу у свої освітні стратегії з метою покращення результатів навчання своїх студентів. Modern society has new requirements for education, excluding the training of young people who can make critical decisions, find a way to communicate in a new environment, and effectively establish new relationships in a dynamic world. Personality characteristics, including independence, creativity, activity, the ability to adapt to rapid changes, become the most important at the present stage, wherein the forma tion of such features requires new approaches to the learning pro - cess. The implementation of interactive teaching methods contrib - utes to the creation of additional opportunities for the renewal of content and teaching methods, as well as the expansion of knowl - edge. The Peer-to-Peer principle is one of the newest methods of interactive education. This approach is based on specific interaction and special transfer of information, and is a technology of sociolog - ical and pedagogical influence, a method of forming a personality who can make decisions independently, be responsible for himself/ herself, own life and behavior. The peer-to-peer method, or Peer-toPeer learning, is defined as a process that involves people of approximately the same age who have the same social status or similar abilities. That is, students take on the role of teachers for their peers. This technique encourages students to actively participate in the learning process, develops critical thinking, promotes effective interaction, develops intrinsic motivation to study the discipline, and, as a result, improves learning outcomes. It has also been estab - lished that the Peer-to-Peer method provides the peer teacher with greater self-efficacy in developing clinical and teaching skills, allow - ing them to become a role model with the motivation to benefit oth - ers and improve as a future doctor. In the article, the authors analyzed the main forms of Peer-to-Peer method abroad and in Ukraine, and also identified the prospects for the implementation of this method in the educational process of higher medical school. The use of the Peer-to-Peer method in higher medical education institutions has shown feasibil - ity and effectiveness. This method has a positive impact on students’ academic performance, confidence and satisfac - tion with the learning process, and has the potential to transform traditional teaching approaches with a conse - quent improvement in the quality of medical education. Therefore, tertiary medical schools should consider incor - porating this method into their educational strategies to improve student learning outcomesДокумент Синдром емоційного вигорання(ТОВ «Медичний журнал «Нейроньюс», 2024) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса Олександрівна; Isakov, R. I.; Herasymenko, L. O.У статті наведено та систематизовано сучасні погляди на синдром емоційного вигорання. Описано етіопатогенетичні аспекти, клінічні ознаки, діагностику й профілактика емоційного вигорання. Інформацію надано з урахуванням сучасних поглядів на проблематику. The article presents and systematizes modern views on the syndrome of emotional burnout. Etiopathogenetic aspects, clinical signs, diagnosis and prevention of emotional burnout are described. The information is provided taking into account modern views on the issue.