Наукові праці. Кафедра анатомії людини
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Методологічні підходи міждисиплінарної інтеграції анатомії та реабілітації з використанням сучасних імерсивних технологій(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гринь, Володимир Григорович; Рябушко, Микола Миколайович; Петришин, Олександр Володимирович; Федорченко, Ігор Леонідович; Литовка, Володимир Вікторович; Кондратьєва, Єлизавета Олександрівна; Кривоніс, Анастасія Євгенівна; Філіпенко, Є. К.Вступ. Сучасна медична освіта, особливо при підготовці фахівців з фізичної терапії, ерготерапії та медицини, стикається з викликом подолання розриву між фундаментальними знаннями, зокрема з анатомії людини, та їх клінічним застосуванням. Традиційне викладання анатомії часто сприймається як ізольоване від практики, тоді як клінічні реабілітаційні дисципліни вимагають глибокого тривимірного розуміння будови тіла для ефективного виконання мануальних технік та кінезіологічного аналізу. Недостатня інтеграція та візуалізація ускладнюють формування клінічного та просторового мислення. Останні дослідження вказують на потенціал імерсивних технологій (віртуальної та доповненої реальності) для покращення засвоєння анатомії та моделювання клінічних сценаріїв, однак бракує апробованих методик їх комплексного застосування для міждисциплінарної інтеграції анатомії та реабілітації в українському освітньому просторі. Мета дослідження. Аналіз та апробація інтерактивної освітньої моделі, яка поєднує вивчення базових засад анатомії людини та прикладних методик фізичної реабілітації за допомогою імерсивних технологій, з метою формування просторового мислення, клінічних навичок та мотивації до навчання у здобувачів освіти ОПП «Фізична терапія, ерготерапія» та «Медицина». Матеріали та методи. Проведено педагогічний експеримент у форматі бінарного (міжкафедрального) практичного заняття для здобувачів освіти ОПП «Фізична терапія, ерготерапія» та «Медицина» Полтавського державного медичного університету. Застосовано інтерактивний мультимедійний комплекс «Оніко» та анатомічний атлас Visible Body для 3D-візуалізації структур опорно-рухового апарату та моделювання рухів. Практичне відпрацювання рухів і масажних технік відбувалося на реабілітаційній кушетці під керівництвом викладача кафедри фізичної та реабілітаційної медицини з паралельною візуалізацією задіяних структур на комплексі «Оніко». Використано методи: аналіз науково-педагогічної літератури, педагогічне спостереження, моделювання освітньої ситуації, самооцінка студентів, контентаналіз результатів заняття. Результати дослідження. Розроблено та впроваджено методичну модель інтегрованого заняття, що включає етапи 3D-візуалізації анатомічних структур, біомеханічного розбору рухів, живої демонстрації реабілітаційних технік (масаж, мобілізація) з синхронною імерсивною візуалізацією активних м’язів та суглобів. Застосування інтерактивного столу «Оніко» дозволило створити ефект «занурення», полегшивши розуміння просторового взаєморозташування м'язових шарів, фасцій, судинно-нервових пучків, особливо у складних ділянках (плечовий пояс, поперековий відділ). Студенти продемонстрували краще розуміння зв’язку між анатомічною структурою та її функцією в русі, що проявилося у більш свідомому виконанні мануальних прийомів та пальпації анатомічних орієнтирів під час роботи в малих групах. Відзначено високий рівень залученості та позитивну динаміку у формуванні просторового мислення. Висновки. Запропонована модель інтегрованого заняття з анатомії та фізичної реабілітації з використанням імерсивних технологій є ефективним інструментом формування клінічної компетентності. Поєднання 3Dвізуалізації, живої демонстрації та практичного відпрацювання сприяє глибокому розумінню функціональної анатомії, переносу базових знань у клінічний контекст, активізації мотивації та розвитку просторового мислення. Даний підхід має значний потенціал для впровадження в освітні програми підготовки фахівців галузі охорони здоров'я та відповідає сучасним освітнім трендам. Introduction. Modern medical education, especially the training of specialists in physical therapy, occupational therapy, and medicine, faces the challenge of bridging the gap between fundamental knowledge, particularly in human anatomy, and its clinical application. Traditional anatomy teaching is often perceived as standing apart of practice, whereas clinical rehabilitation disciplines require a deep three-dimensional understanding of the body structure for effective performing manual techniques and kinesiological analysis. Insufficient integration and visualization hinder the development of clinical and spatial reasoning. Recent studies indicate the potential of immersive technologies (virtual and augmented reality) to improve anatomy learning and clinical scenario simulation. However, there is a lack of validated methodologies for their comprehensive application in the interdisciplinary integration of anatomy and rehabilitation within the Ukrainian educational context. Aim. To analyze and validate an interactive educational model that integrates the study of fundamental human anatomy with applied physical rehabilitation techniques through immersive technologies, in order to enhance spatial thinking, clinical skills, and learning motivation among students whose major is Physical Therapy, Occupational Therapy, and Medicine. Materials and Methods. A pedagogical experiment was conducted in the form of a binary (interdepartmental) practical session for students enrolled in the “Physical Therapy, Occupational Therapy” and “Medicine” programs at Poltava State Medical University. The session employed the “Oniko” interactive multimedia complex and the Visible Body anatomical atlas to enable 3D visualization of the musculoskeletal system and simulate movements. Students performed practical exercises, including movement patterns and massage techniques, on a rehabilitation couch, under the supervision of an instructor from the Department of Physical and Rehabilitation Medicine. Simultaneously, anatomical structures involved in the exercises were visualized on the “Oniko” platform, enabling real-time anatomical referencing. The following methods were used: analysis of scientific and pedagogical literature, pedagogical observation, modeling of educational scenarios, student self-assessment, content analysis of session outcomes. Results. A methodological model for an integrated practical session was developed and successfully implemented. The session consisted of three key stages: 3D visualization of anatomical structures, biomechanical analysis of movement, live demonstration of rehabilitation techniques (e.g., massage, mobilization), supported by synchronous immersive visualization of the muscles and joints engaged during the activity. The use of the “Oniko” interactive table produced a strong immersion effect, enhancing comprehension of the spatial relationships among muscle layers, fasciae, and neurovascular structures—particularly in anatomically complex regions such as the shoulder girdle and lumbar spine. Students showed a marked improvement in understanding the link between structure and function in human movement, conscious performance of manual therapy techniques, accurate palpation of anatomical landmarks during small group activities. The sessions were characterized by high levels of engagement, and there was notable progress in the development of spatial thinking skills, as observed during both peer interactions and post-session reflections. Conclusion. The proposed model of an integrated anatomy and physical rehabilitation session using immersive technologies is an effective tool for developing clinical competence. The combination of 3D visualization, live demonstration, and practical application promotes a deep understanding of functional anatomy, transfers basic knowledge into a clinical context, enhances motivation, and develops spatial reasoning. This approach has significant potential for implementation in educational programs for healthcare professionals and aligns with modern educational trends.Документ Морфологічні особливості васкуляризації слизової оболонки перегородки та нижньої стінки лобової пазухи людини у нормі(Полтавський державний медичний університет, 2025) Сербін, Сергій Ігорович; Дубина, Сергій Олександрович; Бондаренко, Станіслав Володимирович; Тихонова, Олеся Олександрівна; Тарасенко, Яна Альбертівна; Коптев, Михайло Миколайович; Данильченко, Світлана Іванівна; Serbin, S. I.; Dubyna, S. O.; Bondarenko, S. V.; Tykhonova, O. O.; Tarasenko, Ya. A.; Koptev, M. M.; Danylchenko, S. I.Вступ. Роль лобової пазухи у всій системі біляносових пазух досить важлива, оскільки перебіг патологічних процесів у ній, особливо запальних, клінічно відрізняється від інших навколоносових пазух. Захворювання біляносових пазух, зокрема, є однією з найактуальніших проблем сучасної оториноларингології. Метою даного дослідження було отримання даних щодо ангіоархітектоніки слизової оболонки перегородки та нижньої стінки лобової пазухи людини у нормі. Матеріал та методи. Дослідження виконано на трупному матеріалі людей обох статей віком від 24 до 76 років (38 трупів: 24 чоловічих / 14 жіночих), померлих від причин, не пов’язаних з патологією приносових пазух носа, досліджено згідно з міжнародними стандартами біологічних досліджень та методичних рекомендацій. В роботі застосовані гістотопографічні, гістологічні, гістохімічні та морфометричні дані зі статистичним аналізом результатів для розширення уявлення про мікроскопічну структуру слизової оболонки лобової пазухи. Статистичний аналіз даних морфометрії підтвердив та доповнив відмінності у васкуляризації слизової оболонки нижньої стінки з перегородкою лобової пазухи людини. Гістологічне дослідження дало уявлення про структурну організацію слизової оболонки лобової пазухи людини у контексті ангіоархітектоніки. Результати. Ангіоархітектоніка слизової оболонки лобової пазухи представлена судинами двох груп: до першої відносяться артерії та вени, які являють собою глибоку судинну сітку, до другої відносяться артеріоли, капіляри та венули – складові поверхневої судинної сітки. Встановлено, що стінка обох груп судин на обох стінках за своєю структурою мала ознаки класичної будови. Найбільш визначними судинами серед усіх досліджених судин були артеріоли нижньої стінки лобової пазухи, які мали 4-6 шарів гладеньких міоцитів у середній оболонці своїх стінок, у порівнянні з артеріолами перегородки, які мали 1-2 шари. У морфометричній частині дослідження було показано, що діаметр усіх досліджених судин на зазначених стінках не мав суттєвої різниці, єдиним винятком були вени з різницею у межах 5%. Висновки. Отримані дані дають змогу зробити висновок про можливі ускладнення внаслідок запальних процесів у лобовій пазусі, а також про закономірності їх поширення на навколишні структури черепа, включаючи орбіту та інші приносові пазухи. Relevance. The frontal sinus plays a significant role within the paranasal sinus system, as the progression of pathological processes, particularly inflammatory conditions, often presents with clinical features distinct from those of other paranasal sinuses. Diseases affecting the paranasal sinuses remain among the most pressing challenges in contemporary otorhinolaryngology. Objective. The purpose of this study was to obtain data on the angioarchitectonics of the mucosa in the septum and the inferior wall of the frontal sinus in clinically healthy individuals. Materials and method. For the study, cadaver material of persons of both sexes aged from 24 to 76 years was used (38 cadavers: 24 men / 14 women), those who died from causes unrelated to the pathology of the paranasal sinuses were examined in accordance with international standards of biological research and guidelines. Histotopographic, histological, histochemical and morphometric data with statistical analysis of the results were used to expand the understanding of the microscopic structure of the frontal sinus mucosa. Statistical analysis of the morphometry data confirmed and supplemented the differences in the vascularization of the mucous membrane of the lower wall with the human frontal sinus septum. The histological study gave an idea of the structural organization of the human frontal sinus mucosa in the context of angioarchitectonics. Results. The angioarchitectonics of the frontal sinus mucosa is represented by vessels of two groups: the first includes arteries and veins, which represent a deep network, the second includes arterioles, capillaries and venules, components of the superficial vascular network. It was established that the wall of both groups of vessels on both walls had signs of a classical structure. The most prominent vessels among all examined were the arterioles of the inferior wall in the frontal sinus, which had 4-6 layers of smooth myocytes in the middle sheath of their walls, compared to the arterioles of the septum, which had 1-2 layers. In the morphometric part of the study, it was shown that the diameter of all the investigated vessels on the specified walls did not have a significant difference, the only exception were veins with a difference within 5%. Conclusion. The data obtained allow us to suggest about possible complications due to inflammatory processes in the frontal sinus, as well as the patterns of their spread to the surrounding structures of the skull, including the orbit and other paranasal sinuses.Документ Особливості морфологічної будови малого чепця білих щурів у нормі(Тернопільський національний медичний університет, 2025) Ступак, Дмитро Сергійович; Максименко, Олександр Сергійович; Гринь, Володимир ГригоровичМета. Детальне вивчення анатомічної та гістологічної будови малого чепця, зокрема його структурних компонентів, тканинного складу та функціонального значення.Документ Сучасна стресова ситуація в Україні: контекст війни і думка науковців(2025) Гринь, Катерина Вікторівна; Гринь, Володимир Григорович16 квітня ‒ День обізнаності про стрес, який відзначається щорічно за ініціативи Британської Міжнародної асоціації з управління стресом. На кафедрі нервових хвороб доценткою Катериною Гринь зі здобувачами освіти Полтавського державного медичного університету відбувся семінар, присвячений генетичним та психологічним основам стресу, шляхам його подолання та формуванню стресостійкості.Документ Стереоморфологічні особливості передміхурової залози людини при нормальному функціонуванні(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шерстюк, Олег Олексійович; Устенко, Роман Леонідович; Гринь, Володимир Григорович; Саричев, Ярослав Володимирович; Сербін, Сергій ІгоровичМонографія присвячена питанням просторової організації залоз та їх кровоносного мікроциркуляторного русла в периферичній та центральній зонах простати людини. Стереоморфологічне дослідження проведене за допомогою пластичної тривимірної реконструкції на основі серійних гістологічних зрізів. Представлено результати ін’єкційно-корозійного, гістологічного, імуногістохімічного та морфометричного аналізу досліджуваних структур. Монографія призначена для здобувачів освіти медичних факультетів № 1, 2, стоматологічного факультету, міжнародного факультету, лікарів-інтернів та курсантів Навчально-наукового інституту післядипломної освіти, аспірантів, лікарів терапевтичного та хірургічного профілів, лікарів стоматологів, морфологів, патоморфологів.Документ Клінічна термінологія як підґрунтя професійної мови медичного працівника(Полтавський державний медичний університет, 2025) Свінцицька, Наталія Леонідівна; Білаш, Валентина Павлівна; Гринь, Володимир Григорович; Устенко, Роман Леонідович; Каценко, Андрій Любославович; Пілюгін, Андрій Валентинович; Шалабодова, Олена Сергіївна; Северин, Юрій МиколайовичУ статті висвітлені актуальні питання використання наукової термінології в клінічній практиці. З'ясовані дієві моменти залучення низки заходів для сприяння систематичної актуалізації термінологічних знань, міждисциплінарної інтеграції отриманих знань з курсу латинської мови і морфологічних кафедр, підвищенню анатомічної та клінічної термінологічної грамотності не лише здобувачів освіти, але й медичних працівників. Доведено вирішальне завдання медичних закладів у підготовці компетентних конкурентоспроможних фахівців медичного профілю. Ключовим аспектом залишається гармонійне поєднання теорії та клініки з термінологічною освітою не лише в межах розуміння термінів, але й уміння досконало користуватись ними в прикладній практичній і науково-дослідній діяльності. The article highlights topical issues of using scientific terminology in clinical practice. The effective aspects of involving a number of measures to promote the systematic updating of terminological knowledge, interdisciplinary integration of the knowledge gained from the Latin language course and morphological departments, and improving the anatomical and clinical terminological literacy of not only students but also medical professionals are clarified. The crucial task of medical institutions in training competent, competitive medical specialists has been proved. The key aspect is the harmonious combination of theory and clinic with terminological education not only in terms of understanding the terms, but also the ability to use them perfectly in applied practical and research activities.Документ Analysis of data about the digestive tract microflora of the humans and white rats(Сумський державний університет, 2025) Hryn, Volodymyr; Ustenko, Roman; Svintsytska, Nataliia; Piliuhin, Andrii; Fedorchenko, Igor; Tarasenko, Yana; Lytovka, Volodymyr; Гринь, Володимир Григорович; Устенко, Роман Леонідович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Пілюгін, Андрій Валентинович; Федорченко, Ігор Леонідович; Тарасенко, Яна Альбертівна; Литовка, Володимир ВікторовичIntroduction. Issues related to the understanding of the mechanisms of development of functional disorders of the small and large intestine, which are widely known as dysbacteriosis (or dysbiosis), are still relevant problems in medicine. The causes of its development include all kinds of exogenous, endogenous and alimentary factors, as well as stressful states of the body. A special place is occupied by dysbacteriosis of iatrogenic origin, that arise as a result of the action of various drugs on the body. Methods. Bibliographic analysis is based on published articles, books, textbooks and monographs. The search for sources was carried out in the scientific and metric databases of Google Scholar, Web of Science, PubMed, the National Medical Library and the electronic library of the Poltava State Medical University. Results and their discussion. According to the literature, the largest number of bacteria (about 100 trillion) and more than 1,200 types of viruses live in the human gastrointestinal tract. Currently, its microflora is divided into obligate (principal, resident, autochthonous), facultative (saprophytic, conditionally pathogenic) and transient. Microorganisms that are present in the digestive tract from birth, making up about 95% of the entire microbiota, are called obligate microorganisms. Obligate microflora is not the source of any pathological processes. The facultative microflora includes many microorganisms, but its species and quantitative composition is not constant. Facultative microorganisms can cause various pathological conditions in cases where they begin to reproduce strongly. By localization in the small and large intestine, parietal and cavity microflora are distinguished. In addition, according to functional activity, the entire microflora of the digestive tract is divided into neutral, potentially pathogenic and probiotics. The modern concept of biofilms allows us to clarify the peculiarities of the interaction between obligate and facultative microorganisms. The results of these studies made it possible to divide all antimicrobial drugs into two main groups − those that penetrate biofilms well and poorly. All of the above refers to the microflora of the human gastrointestinal tract, a detailed investigation of which is quite difficult. On the other hand, it is known about the close similarity of the digestive tract structure of white rats and humans. This concerns the absence of significant species differences in the morphofunctional organization of lymphoid formations of the gastrointestinal tract and the division of the microflora of the gastrointestinal tract of white rats into parietal and cavity. Conclusions. The entire microflora of the digestive tract is divided into two communities − parietal and cavity microbiota. The main mass of parietal microflora (about 95%) consists of obligate microorganisms, many of which belong to probiotics, which contribute to the maintenance of a favorable state of the digestive tract. The quantitative concentration of parietal microflora microorganisms in the digestive tract gradually increases in the caudal direction. Modern ideas about the effect of antibiotics indicate that none of them can completely destroy the formed biofilms. The clinical effect of antibiotics is largely related to the cessation of the settlement of biofilms and decreation in the biological activity of pathogenic microorganisms.Документ Морфофункціональні особливості брижі людини та щурів: анатомічна будова, васкуляризація та роль лімфатичних вузлів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ступак, Дмитро Сергійович; Зуб, Ірина Павлівна; Устенко, Роман Леонідович; Каценко, Андрій Любославович; Пілюгін, Андрій Валентинович; Федорченко, Ігор Леонідович; Литовка, Володимир Вікторович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Гринь, Володимир Григорович; Stupak, D. S.; Zub, I. P.; Ustenko, R. L.; Katsenko, A. L.; Pilyuhin, A. V.; Fedorchenko, I. L.; Lytovka, V. V.; Svintsytska, N. L.; Hryn, V. H.В сучасних умовах зростання захворювань органів травної системи, таких як рак тонкої та товстої кишки, хвороба Крона та інші, вивчення похідних очеревини стає особливо актуальним. Усвідомлення формування та функції брижі може сприяти покращенню медичних маніпуляцій, зменшенню несприятливих наслідків післяопераційних ускладнень і вдосконалюванню нових діагностичних методів. Мета дослідження. Розглянути та узагальнити існуючі літературні дані про специфічні особливості морфологічної будови брижі та її структурних компонентів. Об'єкт та методи дослідження. Представлений бібліографічний аналіз базується на закордонних та вітчизняних статтях, книгах та монографіях. Для поставленої мети даного системного огляду пошук літературних джерел виконувався за допомогою мережі «Інтернет», науково-метричних базах PubMed, Web of Science, Google Scholar, за ключовими словами: «mesentery», «peritoneum», «anatomy of the abdominal cavity», «mesenteric lymph nodes», «mesenteropathy», «брижа», «очеревина», «анатомія черевної порожнини», «брижові лімфатичні вузли», «мезентеропатії». Період наукового пошуку проведений до 2024 року. Результати та їх обговорення. Брижа є безперервним заочеревинним утвором, що має спіральну конформацію. Кожен відділ шлунково-кишкового тракту по-різному взаємодіє з очеревиною та брижею. Багаторівневий взаємозв'язок між брижею та суміжними органами забезпечує не тільки структурний фундамент для підтримки гомеостазу, але також створює передумови для розвитку захворювань. Деякі автори виділяють поширені захворювання, що супроводжуються первинними та вторинними патологічними станами брижі та називають їх – мезентеропатії, які поділяють на первинні та вторинні. Наявні результати дослідження науковців акцентують нашу увагу на вагомих анатомічних особливостях брижі, верхньої брижової артерії та кровопостачанні тонкої кишки, а також їх залежності від типу тілобудови. Це дозволяє краще розуміти індивідуальні варіації анатомії і потенційно впливати на клінічну практику, особливо під час хірургічних втручань та діагностиці захворювань органів травної системи. Потрібно враховувати те, що найбільш помітний ефект від впливу зовнішніх чинників можна спостерігати у структурах лімфатичної системи, а саме лімфатичних вузлах, що забезпечують дренажну, детоксикаційну та імунну функції. Вивчення етапів розвитку лімфатичних вузлів є базовим для розуміння формування імунної системи плода та його готовності до зовнішнього середовища після народження. Висновки. Брижа забезпечує механічну підтримку тонкої та товстої кишки, виконує життєво важливі функції, пов’язані з кровопостачанням, імунною відповіддю та метаболізмом. Анатомічні особливості брижі залежать від типу тілобудови та можуть мати практичне значення під час хірургічних втручань, що потрібно враховувати при індивідуальному підході до кожного пацієнта. Introduction. With the increasing prevalence of digestive system diseases, including cancers of the small and large intestine, Crohn’s disease, and other gastrointestinal disorders, the study of peritoneal components has become particularly relevant. A deeper understanding of the formation and function of the mesentery can contribute to improving surgical techniques, reducing postoperative complications, and enhancing diagnostic methods. Objective: To review and summarize existing literature on the morphological structure of the mesentery and its structural components. Materials and Methods. This bibliographic analysis is based on a comprehensive review of foreign and domestic articles, books, and monographs. A systematic literature search was conducted using scientific and metric databases, including PubMed, Web of Science, and Google Scholar. The following keywords were used: “mesentery”, “peritoneum”, “anatomy of the abdominal cavity”, “mesenteric lymph nodes”, and “mesenteropathy”. The literature review includes studies published up to 2024. Results and discussion. The mesentery is a continuous retroperitoneal structure with a spiral conformation. Each segment of the gastrointestinal tract interacts differently with the peritoneum and mesentery. The multifaceted relationship between the mesentery and adjacent organs not only provides a structural foundation for maintaining homeostasis but also contributes to the pathogenesis of various diseases. Some researchers classify mesenteropathies, diseases associated with primary and secondary pathological conditions of the mesentery, into primary and secondary forms. These conditions play a significant role in gastrointestinal and systemic pathology. Available research highlights the anatomical variations of the mesentery, superior mesenteric artery, and small intestinal blood supply, emphasizing their dependence on body type. Understanding these variations can enhance clinical decision-making, particularly in surgical interventions and the diagnosis of digestive system disorders. It is important to note that external factors exert the most pronounced effects on the lymphatic system, particularly the lymph nodes, which are responsible for drainage, detoxification, and immune function. The study of the stages of lymph node development is important for understanding the formation of the fetal immune system and its adaptation to the external environment after birth. Conclusion. The mesentery provides mechanical support for the small and large intestine and plays a vital role in blood supply, immune response, and metabolism. Its anatomical characteristics vary based on body type, which may have practical implications for surgical procedures. Therefore, an individualized approach to mesenteric anatomy should be considered in clinical practice to optimize surgical outcomes and patient management.Документ Особливості препарування сльозових залоз лабораторних щурів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Пікуль, Олександра Сергіївна; Фесенко, Антон Юрійович; Могтадері, Мар’ям; Шерстюк, Олег Олексійович; Каценко, Андрій Любославович; Pikul, O.; Fesenko, A.; Moghtaderi, Maryam; Sherstiuk, O.; Katsenko, A.; Шерстюк, Олег Олексійович; Каценко, Андрій ЛюбославовичАктуальність: Офтальмологічні захворювання дуже часто зустрічаються у сьогоденні, якрезультат технологічного процесу, який вплинув на усі напрямки діяльності людини як соціальні та професійні. Тому за основу наших досліджень були взяті сльозові залози лабораторних щурів для подальшої екстраполяції на людину.Документ Особливості структурної організації периферичних імунних органів: пейєрові бляшки та молочні плями(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ступак, Дмитро Сергійович; Броварник, Ярослав Олександрович; Максименко, Олександр Сергійович; Гринь, Володимир Григорович ; Stupak, D.; Brovarnyk, Ya.; Maksymenko, O. ; Hryn, V.Периферична імунна система, представлена такими структурами, як пейєрові бляшки тонкої кишки та молочні плями великого чепця, виконує ключову роль у забезпеченні імунного захисту організму. Пейєрові бляшки розташовані в тонкій кишці та тісно взаємодіють з кишковим епітелієм. Їх функціонування полягає в ініціації імунних реакцій та передачі їх з місцевого рівня на системний. У свою чергу, молочні плями чепця зосереджені переважно в мезотеліальній тканині. Ці утворення беруть участь в імунному нагляді за антигенним складом перитонеальної рідини. Попри значний інтерес дослідників, порівняльний морфологічний аналіз між цими структурами досі не проводився. Наше дослідження спрямоване на з’ясування структурних принципів організації пейєрових бляшок і молочних плям, що може сприяти поглибленню знань про організацію периферичної імунної системи.Документ Vectors of integration of the educational process of the department of human anatomy with the department of ukrainian studies and humanities(Полтавський державний медичний університет, 2025) Hryn, V. H.; Leshchenko, T. O.; Sharbenko, T. V.; Tykhonova, O. O.; Bilash, V. P.; Yufymenko, V. G.; Fedorchenko, I. L.; Гринь, Володимир Григорович; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Тихонова, Олеся Олександрівна; Білаш, Валентина Павлівна; Юфименко, Вікторія Георгіївна; Федорченко, Ігор ЛеонідовичThe article discusses the importance of integrating the teaching of human anatomy and Ukrainian studies for the quality training of future medical professionals. Anatomy is a fundamental discipline, the knowledge of which is necessary for understanding the structure of the human body and further medical practice. At the same time, proper command of the professional Ukrainian language, including anatomical terminology, is an equally important aspect of a doctor's professional competence. The article emphasises the role of the human anatomy departments and Ukrainian studies and humanities in developing students' professional, linguistic and cultural competences. The authors focus on the problems associated with using and compiling anatomical nomenclature in Ukrainian, particularly the need for professional language editing and accentuation. The use of anatomical terms in Ukrainian language classes allows us to combine linguistic aspects, expand students' vocabulary, and enrich the cultural context. The use of modern teaching methods, such as modular and project-based learning and immersive technologies (VR and AR), contribute to better learning in practical classes. Thus, integrating the educational process will help improve the level of professional training of future doctors, form their national consciousness, and develop interdisciplinary thinking. Knowledge of anatomical nomenclature combined with an understanding of its connection with Ukrainian culture and language will improve communication with patients and promote a deeper understanding of national traditions in medicine. У статті розглянуто важливість інтеграції викладання анатомії людини та українознавства для якісної підготовки майбутніх медичних працівників. Анатомія є фундаментальною дисципліною, знання якої необхідні для розуміння будови людського тіла та подальшої медичної практики. Водночас, належне володіння фаховою українською мовою, зокрема анатомічною термінологією, є не менш важливим аспектом професійної компетентності лікаря. У статті підкреслено роль кафедр анатомії людини та українознавства та гуманітарної підготовки у формуванні професійних та мовно-культурних компетентностей студентів. Автори акцентують увагу на проблемах, пов’язаних з використанням та укладанням анатомічної номенклатури українською мовою, зокрема на необхідності професійного мовного редагування та фіксації наголосів. Використання анатомічних термінів на заняттях з української мови дозволяє поєднати лінгвістичні аспекти, розширити лексичний запас студентів та збагатити культурний контекст. Застосування сучасних методів навчання модульне та проєктне навчання, імерсивні технології (VR та AR), сприяють кращому засвоєнню матеріалу на практичних заняттях. Таким чином, інтеграція освітнього процесу сприятиме підвищенню рівня професійної підготовки майбутніх медиків, формуванню їхньої національної свідомості та розвитку міждисциплінарного мислення. Володіння анатомічною номенклатурою в поєднанні з розумінням її зв’язку з українською культурою та мовою покращить комунікацію з пацієнтами та сприятиме глибшому розумінню національних традицій в медицині.Документ Comparative structural organization of the glands of the mucous membrane of the septum and anterior wall of the frontal sinus in normal conditions(Полтавський державний медичний університет, 2025) Serbin, S. I.; Dubyna, S. O.; Bondarenko, S. V.; Svintsytska, N. L.; Ustenko, R. L.; Bilash, V. P.; Hryn, V. H.; Сербін, Сергій Ігорович; Дубина, Сергій Олександрович; Бондаренко, Станіслав Володимирович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Устенко, Роман Леонідович; Білаш, Валентина Павлівна; Гринь, Володимир ГригоровичThe aim of our study was to establish the structural organization of the glands of the mucous membrane of the septum and the anterior wall of the frontal sinus (FS) in a normal person. The material for the study was the mucous membrane of human FS. Cadaveric material from people of both genders aged 28 to 73 years (43 corpses: 27 male/16 female), who died from causes not related to the pathology of the paranasal sinuses, was studied in accordance with the international standards for biological research. Complex branched alveolar-tubular glands, which were mixed on the anterior wall and protein-mucous on the septum and consisted of a system of excretory ducts with acini, were found in the mucous membrane of the FS of the anterior wall and septum. The acini of the glands of the mucous membranes of the anterior wall are formed by cylindrical cells, and the septum are formed by cuboids. We did not find any significant differences between the walls in terms of such a parameter as the outer diameter of the acini. In the mucous membrane of the FS of the anterior wall and septum we detected the complex branched alveolar-tubular glands, which were mixed on the anterior wall and protein and mucous on the septum and consisted of a system of excretory ducts with acini. The acini of the glands of the mucous membranes of the anterior wall were formed by the cylindrical cells, and the septum was formed by the cuboidal cells. Morphometric study of the average thickness of the submucous layer of the mucous membrane of human FS has established quite pronounced differences in the thickness of the submucous layer on the anterior wall and septum. The thickness of the submucous layer on the anterior wall of the FS (302.34±12.98 µm (p<0.05)) was by 58% significantly greater compared to the the thickness on the FS septum (127.17±8.48 µm (p<0.05)). Метою нашого дослідження було встановлення структурної організації залоз слизової оболонки перегородки та передньої стінки лобової пазухи (ЛП) людини у нормі. Матеріалом для дослідження була слизова оболонка ЛП людини. Трупний матеріал осіб обох статей віком від 28 до 73 років (43 трупи: 27 чоловіків / 16 жінок), померлих від причин, не пов’язаних з патологією приносових пазух носа, досліджено згідно з міжнародними стандартами біологічних досліджень. У слизовій оболонці ЛП передньої стінки та перегородки виявлено складні розгалужені альвеолярнотрубчасті залози, які були змішані на передній стінці та білково-слизові на перегородці і складалися із системи вивідних проток з ацинусами. Ацинуси залоз слизових оболонок передньої стінки утворені циліндричними клітинами, а перегородки – кубоподібними. Достовірних відмінностей між стінками за таким параметром як зовнішній діаметр ацинусів нами не виявлено. У слизовій оболонці ЛП передньої стінки та перегородки виявлено складні розгалужені альвеолярнотрубчасті залози, які були змішані на передній стінці та білково-слизові на перегородці і складалися із системи вивідних проток з ацинусами. Ацинуси залоз слизових оболонок передньої стінки утворені циліндричними клітинами, а перегородки – кубоподібними. Морфометричне дослідження середньої товщини підслизового шару слизової оболонки ЛП людини встановило досить виражені відмінності товщини підслизового шару на передній стінці та перегородці. Товщина підслизового шару на передній стінці ЛП (302,34±12,98 мкм (р<0,05)) була на 58% вірогідно більшою порівняно з товщиною на перегородці ЛП (127,17±8,48 мкм (р<0,05)).Документ Дієві орієнтири оптимізації навчального процесу професійно-орієнтованої дисципліни «анатомія людини»(Полтавський державний медичний університет, 2025) Пілюгін, Андрій Валентинович; Гринь, Володимир Григорович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Білаш, Валентина Павлівна; Устенко, Роман Леонідович; Каценко, Андрій Любославович; Северин, Юрій Миколайович; Федорченко, Ігор ЛеонідовичУ статті з'ясовано ключові напрями і процеси для поліпшення теоретичної підготовки здобувачів освіти з подальшою інтеграцією з клінічними дисциплінами. Доведено позиції для активізації науковопізнавальної діяльності здобувачів освіти з метою формування професійної направленості. The article identifies the key areas and processes for improving the theoretical training of students with further integration with clinical disciplines. The positions for intensification of scientific and cognitive activity of students in order to form a professional orientation are proved.Документ Досвід викладання дисципліни «анатомія людини» здобувачам вищої освіти міжнародного факультету в контексті інтернаціоналізації освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Пілюгін, Андрій Валентинович; Гринь, Володимир Григорович; Шерстюк, Олег Олексійович; Костиленко, Юрій Петрович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Устенко, Роман Леонідович; Каценко, Андрій Любославович; Литовка, Володимир Вікторович; Сербін, Сергій ІгоровичУ статті висвітлено актуальні питання й заходи для поліпшення теоретичної підготовки здобувачів освіти міжнародного факультету з подальшою інтеграцією з клінічними дисциплінами. З'ясовано напрями активізації науково-пізнавальної діяльності здобувачів освіти з метою формування професійної компетентності. The article highlights topical issues and measures to improve the theoretical training of international students with further integration with clinical disciplines. The directions for intensifying the scientific and cognitive activity of students in order to form professional competence are identified.Документ Професійна мотивація здобувачів вищої освіти медико-біологічного профілю до вивчення фундаментальних дисциплін(Полтавський державний медичний університет, 2025) Северин, Юрій Миколайович; Гринь, Володимир Григорович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Білаш, Валентина Павлівна; Тихонова, Олеся Олександрівна; Тарасенко, Яна Альбертівна; Каценко, Андрій Любославович; Устенко, Роман Леонідович; Пілюгін, Андрій Валентинович; Стриженок, Віталій ПетровичУ статті розглянуто проблему професіоналізації навчання щодо фундаментальних дисциплін студентами-медиками. Доведено, що використання методів формування вступної мотивації дозволило активізувати пізнавальну діяльність здобувачів освіти, а також підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу з морфологічних дисциплін. The article deals with the problem of professionalization of education in fundamental disciplines by medical students. It is proved that the use of methods of forming introductory motivation allowed to intensify the cognitive activity of students, as well as to increase the efficiency of learning the educational material in morphological disciplines.Документ Мetric indicators of lobular stromal-vascular and stromal- parenchymal ratios of lacrimal glands of laboratory rat(Полтавський державний медичний університет, 2024) Katsenko, A. L.; Sherstyuk, O. O.; Каценко, Андрій Любославович; Шерстюк, Олег ОлексійовичThe laboratory rat has 3 separate lacrimal glands, namely the extraorbital, infraorbital and Harderian glands. The aim of the stuty to obtain and compare the stromal-vascular and stromal-parenchymal indices of the extraorbital, infraorbital and Harderian glands of the laboratory rat. The obtained morphometric data in different loci of the extraorbital gland indicate a decrease in the stromal-parenchymal index in the direction from the gate of the individual gland to its periphery by 3.83 times. The least pronounced changes in the lobular ratio of stroma to parenchyma occur within one and two adjacent lobules of the gland, where the difference is 1.27 units. The vascular-parenchymal index indicators at different levels of this gland differ slightly. In the infraorbital lacrimal gland, the stromal-parenchymal index gradually decreases from the level of the gland's gate towardsthe individual lobule and directly within it, the difference between these loci is 4.09 units. The vascular-parenchymal indiceswithin two adjacent lobules and within the lobule are 0.14 and 0.11 units,respectively, that is, practically identical. The stromal-parenchymal index at the level of the gate of the Harderian gland is 2.68 units, at the level of two adjacent lobules 1.62 and within one lobule 0.69. The numerical value of the index decreased by 3.8 times, the difference in indices within two and one lobule is 2.3 units. The vascular-parenchymal index in the gate of the gland is 0.41, and at the level of adjacent and one lobule it is 0.31 and 0.21 units, respectively. The difference between the maximum and minimum indicators here is almost 2 units, and the difference between the indicators within two and one lobule is almost 1.5 units. A gradual decrease in the thickness of the connective tissue layers towards the terminal sections is observed in all lacrimal glands of the laboratory rat, which contributes to closer contact with exchange microvessels and nerve fibers. Лабораторний щур має 3 окремі сльозові залози, а саме - екстраорбітальну, інфраорбітальну та Гардерову. Мета Дослідження - отримати та порівняти стромально-судинний та стромально-паренхіматозний індекси екстраорбітальних, інфраорбітальних та Гардерових залоз лабораторного щура. Отримані дані морфометрії в різних локусах екстраорбітальної залози свідчать про зниження стромально-паренхіматозного індексу у напрямку від воріт індивідуальної залози до її периферії в 3,83 рази. Найменш виражені зміни у часточковому співвідношенні строми та паренхіми відбуваються в межах однієї та двох суміжних часточок залози, де різниця становить 1,27 одиниці. Показники судинно-паренхіматозного індексу на різних рівнях цієї залози відрізняються незначно. В інфраорбітальній сльозовій залозі стромально-паренхіматозний індекс поступово від рівня воріт залози у напрямку до індивідуальної часточки і безпосередньо в її межах зменшується, різниця між цими локусами становить 4,09 одиниці. Судинно-паренхіматозні показники в межах двох суміжних часточок і всередині часточки становлять 0,14 та 0,11 одиниць відповідно, тобто практично тотожні. Стромально-паренхіматоний індекс нарівні воріт Гардерової залози дорівнює 2,68 одиниці, на рівні двох суміжних часточок 1,62 і в межах однієї часточки 0,69. Цифрове значення індексу зменшилося в 3,8 рази, різниця показників в межах двох та однієї часточки становить 2,3 одиниці. Судинно-паренхіматозний індекс у воротах залози дорівнює 0,41, а на рівні суміжних та однієї часточки він дорівнює 0,31 та 0,21 одиниць відповідно. Різниця між максимальним і мінімальним показником тут становить практично 2 одиниці, а різниця показників в межах двох і однієї часточки становить майже 1,5 одиниці. У всіх сльозових залозах лабораторного щура спостерігається поступове зменшення товщини сполучно-тканинних прошарків у напрямку кінцевих відділів, що сприяє більш щільному контакту з обмінними мікросудинами та нервовими волокнами.Документ Оцінка показників сприйняття освітнього середовища студентами-медиками у Полтавському державному медичному університеті(Полтавський державний медичний університет, 2024) Федорченко, Ігор Леонідович; Литовка, Володимир Вікторович; Стриженок, Віталій Петрович; Северин, Юрій МиколайовичОсвітнє середовище – це комплекс зовнішніх факторів, необхідних для успішного освітнього процесу, умов формування і можливостей для розвитку особистості. Дослідження освітнього середовища є пріоритетним у закладах вищої освіти по всьому світу, що спричинено його впливом на результати навчання. Мета дослідження. Вивчити показники сприйняття освітнього середовища студентами, які здобувають освіту другого (магістерського) рівня у Полтавському державному медичному університеті. Матеріали та методи. У статті проаналізовано результати опитування 220 здобувачів 1-3 курсів навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти Полтавського державного медичного університету. Для цього було розроблено опитувальник з 93 запитань, що мав на меті аналіз проблеми вибору студентами-медиками адаптації до навчання та факторів, які сприяють цьому вибору, і включав шкали навчального середовища Джона Гопкінса та шкали навчального середовища медичних шкіл. Для проведення опитування використовувався сервіс Google Forms (https://docs.google.com/forms). Опрацювання результатів опитування проводилося з допомогою сервісу Google Tables та пакету MS Office 2019. The educational environment comprises a complex set of external factors essential for a successful educational process, fostering conditions for personal growth and development. The study of the educational environment is a priority for higher education institutions globally due to its significant impact on learning outcomes and overall student success. The purpose of this study is to analyze indicators of students’ perception of the educational environment at Poltava State Medical University among those pursuing second-level (Master's) education. Materials and Methods. Materials and Methods. This study analyzes the results of a survey conducted among 220 students in their 1st to 3rd years of the second (Master's) level of higher education at Poltava State Medical University. A questionnaire consisting of 93 questions was developed to examine medical students’ adaptation to learning and the factors influencing their choices. The questionnaire incorporated the Johns Hopkins Learning Environment Scale and the Medical School Learning Environment Scale. The survey was conducted using Google Forms (https://docs.google.com/forms), and the results were processed using Google Sheets and MS Office 2019. Statistical significance was set at p < 0.05. Results. According to the Spielberg-Hanin subscale of situational anxiety, the mean score of the participants was 53.44 [51.0–56.0], while the mean score for reactive anxiety was 51.77 ± 0.44. The combined scores for situational and reactive anxiety in women averaged 106.91 [105.0–129.0], and in men, 106.0 [99.0–113.0] (p < 0.0001); no significant differences were found between medical and dental students for these scales (p = 0.7145). Respondents rated their overall perception of the educational environment as 1.0 [0–1.0]. A weak correlation was observed between their perception of the educational environment and scores on the situational anxiety scale (ρ = 0.13; p = 0.0048). No correlation was found with reactive anxiety scores (ρ = -0.016; p = 0.78), the Johns Hopkins Learning Environment Scale (R = -0.02; p = 0.88), or the Medical School Learning Environment Scale (R = -0.16; p = 0.18). Gender differences were not observed on the Johns Hopkins Learning Environment Scale (U = 4774, p = 0.24). However, on the Medical School Learning Environment Scale, the average score was higher for women (0.46 ± 0.04) compared to men (0.44 ± 0.06) (U = 2.272, p = 0.0262). A moderate correlation was identified between the Johns Hopkins Learning Environment Scale and the Medical School Learning Environment Scale (R = 0.73; p < 0.05). Conclusion. The scales are relevant and reliable tools for assessing medical students’ perception of the educational environment, particularly in terms of satisfaction with the psychological microclimate of learning. Evaluating medical students’ perception of the educational environment should consider gender, age, and social and living conditions.Документ Ефективність експериментальних методів моделювання септичного та асептичного запалення очеревини(Полтавський державний медичний університет, 2024) Максименко, Олександр СергійовичНатепер перитоніт займає провідне місце в захворюваннях органів очеревинної порожнини, яке є актуальною проблемою ургентної абдомінальної хірургії з високою летальністю, а під час прогресування та розвитку поліорганної недостатності та септичного шоку смертність вкрай висока. Велика кількість науковців розробляє та апробує різні способи моделювання перитонітів, максимально подібного до перитоніту людини, з метою вивчення механізмів його розвитку та розробки ефективних способів його лікування. На сьогодні відомо безліч способів експериментального моделювання різних типів перитоніту, які можна розділити на наступні групи. Перша група - це експериментальні тварини в черевну порожнину яким поміщали або вводили чужорідні тіла та речовини різні за походженням та хімічними властивостями. Друга група - це тварини яким моделювали перитоніт шляхом ін’єкції в очеревинну порожнину бактеріальних культур. Третя група - це механічне пошкодження порожнистих органів з витіканням вмісту в очеревинну порожнину. Остання група - це комбінація відомих методів моделювання запалення очеревини. Кожен метод з часом зазнавав змін, удосконалювався та займав своє місце в експериментальній медицині. Таким чином, актуальність теми полягає в необхідності вдосконалення експериментальних моделей перитоніту для більш точного дослідження патогенезу асептичного та септичного запалення очеревини.Документ Особливості просторової будови протокової системи гардерової залози лабораторних щурів(Полтавський державний медичний університет, 2024) Каценко, Андрій Любославович; Шерстюк, Олег Олексійович; Устенко, Роман Леонідович; Северин, Юрій Миколайович; Стриженок, Віталій ПетровичВ останні роки на кафедрі анатомії людини Полтавського державного медичного університету проводилося вивчення морфології сльозових залоз при нормальному їх функціонуванні у зв′язку з поширенням «синдрому сухого ока» та збільшенням випадків різноманітної орбітальної патології у людини.Документ Morphology of catgut implant destruction in the peritoneal cavity of male white rats(Brazilian Society of Anatomy, 2024) Hryn, V.; Kostylenko, Yu.; Maksymenko, O.; Svintsytska, N.; Bilash, V.; Tykhonova, O.; Tarasenko, Ya.; Гринь, Володимир Григорович; Костиленко, Юрій Петрович; Максименко, Олександр Сергійович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Білаш, Валентина Павлівна; Тихонова, Олеся Олександрівна; Тарасенко, Яна АльбертівнаIntroduction: aseptic peritonitis it is reaction of the local immune system aimed at rejection of a foreign body, which, having antigenic properties, does not (unlike a pathogen) counteract the immune system. The suture materials, namely catgut thread, used in intracavitary surgical operations possess the xenogenic properties and can use for antigenic stimulation of the immune system of the peritoneal cavity. The purpose is to study the destructive changes in the catgut implant in the peritoneal cavity of albino male rats in experimental modeling of aseptic inflammation of the peritoneum. Methods: the study involved 15 white mature male rats, weighing 286,13±6,26 g. Catgut implants, standardized in shape and size, were made of 2/0 catgut thread of 0.3 mm thick and 17 cm long, which was randomly rolled into compact balls with an area of 1 cm2, after which they were engrafted into the peritoneal cavity of rats. Morphological analysis of the findings of the study was carried out using the traditional anatomical and histological methods for obtaining serial paraffin slices of 4 µm thick (Microm HM 325), which were stained with hematoxylin-eosin. Results: the findings of our study showed that the greater omentum and epididymal omentums are the acceptors of the xenogenic implant. In all cases, without exception, the catgut implant was fixed on the marginal zone of one or another omentum. Starting from day 3 of the experiment, a clearly pronounced response of the local immune system to the catgut implant was noted. Morphologically, it was visualized by the invasion of the blood vessels into implant and the appearance of continuous concentrated layer of immunocompetent cells, which were mainly represented by lymphoid and phagocytic elements, formed around the catgut thread and in consequent penetrating into the catgut thread. Conclusion: following two weeks of staying in the tissues of one or another omentum, the catgut thread was far from complete rejection.