Наукові праці. Кафедра терапевтичної стоматології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 918
  • Документ
    Comparative assessment of methods of included dentition defects replacement in patients with stage I generalized periodontitis
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Popovych, I. Y.; Petrushanko, T. O.; Petrushanko, V. M.; Попович, Іван Юрійович; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Петрушанко, Володимир Миколайович
    Several ways exist to restore the missing teeth in the presence of included defects. These include implantation, removable prosthetics and the manufacturing of dental bridges. The purpose of the study was to perform a comparative characterization of various restoration methods of the tooth row, including defects in patients with stage I generalized periodontitis. 61 patients with subsequent replacement of the dentition defect were examined, namely, 19 patients, with the help of removable structures. In 20 patients, dental implants were used, and in 22 patients, fixed dental bridges were made to replace the defect. The condition of the abutment teeth was assessed before the restoration, after 6, 12 and 24 months. The study's results (the amount of epithelial attachment loss, periotestometry data, and the level of bone tissue resorption) testify to the advantages of using dental implants to replace included dentition defects. Installing dental implants creates conditions for a uniform chewing load, which promotes stable remission and stabilization of the inflammatory and dystrophic process in periodontal tissues, creates comfort for the patient and improves his quality of life. Натепер існує декілька способів відновлення втрачених зубів при наявності включених дефектів. До них належать: імплантація, знімне протезування та виготовлення мостоподібних конструкцій. Метою роботи була порівняльна характеристика різних способів відновлення зубного ряду при його включених дефектах у пацієнтів із генералізованим пародонтитом I ступеня. Обстежені 61 пацієнт із подальшим заміщенням дефекту зубного ряду, а саме у 19 пацієнтів - за допомогою знімних конструкцій, у 20 пацієнтів використовували дентальні імплантати та у 22 пацієнтів для заміщення дефекту були виготовлені незнімні мостоподібні конструкції. Оцінку стану опорних зубів проводили перед початком відновлення, через 6, 12 та 24 місяці. Результати дослідження (ВЕП, дані періотестометрії, рівень резорбції кісткової тканини) свідчать про переваги використання дентальних імплантатів для заміщення включених дефектів зубних рядів. Інсталяція дентальних імплантів створює умови для рівномірного жувального навантаження, що сприяє стійкій ремісії та стабілізації запально-дистрофічного процесу в тканинах пародонта, створює комфорт для пацієнта та покращує його якість життя.
  • Документ
    Інтеграція професійних і загальних компетентностей в системі підготовки сучасних лікарів-стоматологів
    (Івано-Франківський національний медичний університет, Міжнародна академія прикладних наук в Ломжі, республіка Польща, 2024) Мошель, Тетяна Миколаївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Крутікова, Анна Дмитрівна
    Підготовка лікаря-стоматолога значною мірою пов’язана з професійними знаннями, досвідом, моральними якостями медичних працівників, а також вмінням працювати в команді з іншим медичним персоналом. Професійні (спеціальні) компетенції лікаря-стоматолога повинні забезпечувати інтеграцію професійних знань, умінь, інших компетентностей та забезпечувати готовність до їх ефективної реалізації у професійній діяльності. Їх формування та інтеграція із загальними компетентностями майбутніх лікарів покладено в основу сучасної системи підготовки конкурентоспроможного лікаря-стоматолога.
  • Документ
    Компетентнісний підхід при викладанні терапевтичної стоматології в Полтавському державному медичному університеті
    (Івано-Франківський національний медичний університет, 2024-10-04) Ніколішин, Анатолій Карлович; Бублій, Тетяна Дмитрівна; Костиренко, Олексій Петрович; Котелевська, Наталія Василівна
    Компетентнісний підхід у викладанні терапевтичної стоматології спрямований на підготовку фахівців, які мають розвинені практичні навички, здатні адаптуватися до нових ситуацій і продовжують своє навчання протягом професійної діяльності. A competent approach in teaching therapeutic dentistry is aimed at training specialists who have developed practical skills, are able to adapt to new situations and continue their education during professional activity.
  • Документ
    Interleukin-10 induces TNF-driven apoptosis and ROS production in salivary gland cancer cells
    (Heliyon, 2024) Skrypnyk, Maksym; Yatsenko, Tetiana; Riabets, Oleksandra; Salama, Yousef; Skikevych, Margarita; Osada, Taro; Tobita, Morikuni; Takahashi, Satoshi; Hattori, Koichi; Heissig, Beate; Скрипник, Максим Ігорович; Скікевич, Маргарита Георгіївна
    Treatment resistance after chemo-/immunotherapy occurs in patients with head and neck squamous cell cancers (HNSCs), including salivary gland cancers (SGCs). Interleukin-10 (IL-10), a cytokine with pro- and anti-cancer effects, has an unclear impact on HNSC/SGC cells. We show that HNSC patients exhibiting high expression of IL-10 and its receptor IL-10Rα experience have prolonged overall survival. Immunoreactive IL-10 was low in ductal cells of human SGC biopsies. Human (A253) and murine WR21-SGC cells expressed IL-10Rβ, but only A253 cells expressed IL-10 and IL-10Rα. The addition of recombinant IL-10 impaired SGC cell proliferation and induced apoptosis in vitro. N-acetylcysteine restored IL-10-induced reactive oxygen species (ROS) production but did not prevent IL-10-mediated viability loss. Mechanistically, recIL-10 delayed cell cycle progression from G0/G1 to the S phase with cyclin D downregulation and upregulation of NF-kB. IL-10 increased tumor necrosis factor-α (TNF-α) in A253 and WR21 and FasL in WR21 cells. Neutralizing antibodies against TNF-α and NF-kB inhibition restored SGC proliferation after IL-10 treatment, emphasizing the critical role of TNF-α and NF-kB in IL-10-mediated anti-tumor effects. These findings underscore the potential of IL-10 to impede SGC cell growth through apoptosis induction, unraveling potential therapeutic targets for intervention in salivary gland carcinomas.
  • Документ
    Шляхи удосконалення професійної майстерності викладачів при підготовці лікарів-стоматологів
    (Івано-Франківський національний медичний університет, Міжнародна академія прикладних наук в Ломжі, республіка Польща, 2024) Петрушанко, Володимир Миколайович; Іленко, Наталія Миколаївна; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Попович, Іван Юрійович; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна
    У викладача вищої школи мають бути сформовані основні ціннісні установки, які полягають у постійному прагненні реалізуватись творчо у педагогічній та науковій діяльності; орієнтації на вдосконалення своєї професійної майстерності; здатності правильно пізнавати навколишній світ; вміти систематизувати, узагальнювати та інтерпретувати наукові знання. При цьому викладач вищої школи повинен досконало володіти, окрім професійних знань за спеціальністю, методами та прийомами письмового та усного викладу матеріалу, сучасними педагогічними технологіями, основами навчально-методичної та наукової роботи, методами формування аналогічних навичок у студентів що навчаються, інформаційною та педагогічною культурою. Важливо при навчанні стоматології майбутніх лікарів мати викладачу гарні мануальні навички, що відповідають запиту сучасної стоматології.
  • Документ
    Особливості вищої медичної освіти в сучасних умовах
    (Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2024-05) Котелевська, Наталія Василівна; Костиренко, Олексій Петрович; Зайцев, Андрій Володимирович; Сідаш, Юлія Володимирівна
    Дистанційне навчання - актуальне в сучасних умовах, оскільки воно дозволяє підвищити якість підготовки фахівців. В умовах воєнного стану дистанційне навчання розглядається не як альтернативне традиційному, а як таке, що доповнює його новими можливостями самостійної роботи здобувачів освіти.
  • Документ
    Пародонтологічний статус осіб молодого віку з ожирінням
    (Видавець: Сергій Радлінський, 2024) Скрипник, Максим Ігорович; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Skrypnyk, Maksym; Petrushanko, Tatiana
    Останнім часом збільшилася поширеність ожиріння, і особливо значущим є його зростання в осіб молодого віку. На сьогодні взаємозв’язок ожиріння і пародонтиту є визнаним у дорослих, хоча достеменно не відомі особливості виникнення і розвитку початкових стадій захворювань пародонта в осіб молодого віку, що дало б змогу розробити ефективну стратегію їх профілактики та лікування. Нами проведене комплексне клінічне, антропометричне обстеження 132 осіб молодого віку (18–22 роки) з різним значенням індексу маси тіла. Виявлено, що обстежені із I та II ступенем ожиріння мали більшу поширеність і тяжчий перебіг захворювань пародонта, ніж особи з нормальною масою тіла. У статті зроблено огляд наукової літератури, що аналізує ефективність різних підходів до лікування захворювань пародонта в осіб з ожирінням. Recently, the prevalence of obesity has increased significantly, especially among young adults. Nowadays, the relationship between obesity and periodontitis is recog-nized in adults, however, peculiarities of periodontal disease development in young adults are not yet clear, that would make it possible to design an effective strategy for periodontal disease prevention and treatment. We conducted a comprehensive clinical and anthropometric examination of 132 young adults (18-22 years old) with different body mass index. We found that youngsters with I and II degrees of obesity had a higher prevalence and severity of periodontal disease than those one with normal body weight. We also reviewed the literature on the effectiveness of various treat-ment methods of periodontal disease in obese individuals.
  • Документ
    Прогнозирование выносливости зубов у больных генерализованным пародонтитом
    (Засновники: Українська медична стоматологічна академія, Фірма «Дентсплай Лтд» (Велика Британія), Стоматологічний навчальний центр «Комподент»; Видавець: Сергій Радлінський, 2020) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Попович, Іван Юрійович; Petrushanko, Tatyana; Popovych, Ivan
    Прогнозирование лечения пациентов с самым распространенным заболеванием в структуре пародонтологической патологии ‒ генерализованным пародонтитом ‒ довольно сложная задача. А тем временем это заболевание все чаще диагностируют у лиц молодого возраста, нередко констатируя агрессивное течение и существенное негативное влияние на уровень соматического здоровья. Поэтому для оценки прогноза, выбора методов лечения и реабилитации зубо-челюстного аппарата у пациентов с воспалительно-дистрофическими заболеваниями тканей пародонта необходимо знание выносливости пародонта каждого зуба. В этом стоматологам может помочь программа «Прогнозирование выносливости зубов у пациентов с воспалительно-дистрофическими изменениями пародонта» ‒ ТЕR-РР. Она позволяет врачу-стоматологу провести прогнозирование выносливости зубов при наличии патологических изменений тканей пародонта на предмет целесообразности шинирования зубов с патологической подвижностью, а при определении тактики замещения включенных дефектов зубных рядов оценивает возможности несущей способности зубов, ограничивающих дефект. Predicting the treatment of patients with the most common disease in the structure of periodontal pathology ‒ generalized periodontitis ‒ is a rather difficult task. Meanwhile, this disease is increasingly being diagnosed in young people, often ascertaining an aggressive course and a significant negative impact on the level of somatic health. Therefore, to receive the prognosis, the choice of methods of treatment and rehabilitation of the dental- jaw apparatus in patients with inflammatory-dystrophic diseases of the periodontal tissues, knowledge of the periodontal endurance of each tooth is necessary. The program «Predicting the endurance of teeth in patients with inflammatory-dystrophic changes in the periodontal» ‒ TER-PP can help dentists in this. It allows the dentist to predict the endurance of teeth in the presence of pathological changes in the periodontal tissues for the expediency of splinting teeth with pathological mobility; determining the tactics of replacing the included defects in dentition, evaluates the possibilities of the bearing capacity of the teeth, limiting the defect.
  • Документ
    Необхідність формування навичок ефективної комунікації у майбутніх лікарів-стоматологів
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Іленко, Наталія Миколаївна; Ніколішина, Елла Вячеславівна; Литовченко, Ірина Юріївна
    Комунікація ‒ це дія, але також i фундаментальна потреба, яку реалізує кожна людина щодня. Це простий i буденний елемент нашого життя, але зi складною й розгалуженою мережею впливу. Спілкування безпосередньо впливає на якість життя i долю пацієнта ‒ від можливості його заохочення до отримання від нього конкретноï інформації. Сприятливі умови медичної практики, яка відбувається в організованому та структурованому завдяки медичному самоврядуванню контекстi, маютъ велике значення як для індивідуальної діяльності лікаря, так i його соціальної функції. Ефективна комунікація та високий рівень комунікативної компетентноcтi є надійним фундаментом здорових міжособистнісних стосунків i професійного успіху. Розуміючи сутність поняття ефективної комунікації та ïï важливість для лікарів-стоматологів, викладачі кафедри терапевтичної стоматології Полтавського державного медичного університету акцентують увагу на формуванні цього навику у здобувачів освіти під час практичної частини занять та безпосередньої комунікації з пацієнтами.
  • Документ
    Удосконалення рівня професійної компетентності викладача профільної кафедри медичного вишу шляхом самоосвітньої діяльності в сучасних умовах
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Бойченко, Ольга Миколаївна; Мошель, Тетяна Миколаївна; Крутікова, Анна Дмитрівна
    Специфіка педагогічної діяльності передбачає безперервне поповнення знань у cфеpepi теорії навчального предмета, практичних навичок та методики викладання, що вимагає від викладача прагнення до саморозвитку, результатом якого є постійне професійне самовдосконалення. Постійне створення умов для вдосконалення безперервної ocвiти, постійного професійного зростання є актуальною проблемою для вcix учасників освітнього процесу. Рішенням даного питання є використання різних інструментів керування власним професійним розвитком, які допомагають аналізувати, планувати професійну діяльність відповідно до компетентнісного, ocoбистісно орієнтованого, діяльнісного підходів в умовах реалізації концепції вищої школи. Самоосвіта як процес пізнання викладача передбачає закріплення професійних знань та засвоєння наукової інформації, одержання нових наукових та методичних знань, вдосконалення практичних навичок. The specifics of teaching activity presuppose the continuous replenishment of knowledge in the field of theory of the academic subject, practical skills and teaching methods, which require the teacher to strive for self-development, the result of which is constant professional self-improvement. The constant creation of conditions for improving lifelong education and continuous professional growth is an urgent problem for all participants in the educational process. The solution to this issue is the use of various tools for managing one’s own professional development, which help to analyze and plan professional activities in accordance with a competence-based, personality-oriented, activity-based approach in the context of implementing the concept of higher education. Self-education as aprocess of teacher cognition involves consolidating professional knowledge and assimilation of scientific information, obtaining new scientific and methodological knowledge, and improving practical skills.
  • Документ
    Discussion on individual educational trajectory as an integral component of continuous professional development
    (Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», 2023) Mazur, Iryna; Hasiuk, Nataliia; Drohomyretska, Myroslava; Popovych, Ivan; Radchuk, Volodymyr; Мазур, Ірина Петрівна; Гасюк, Наталія Володимирівна; Дрогомирецька, Мирослава Стефанівна; Попович, Іван Юрійович; Радчук, Володимир Богданович
    Abstract. The system of continuous professional development of doctors in Ukraine needs detailed analysis and comprehensive dynamic monitoring to become a process that includes the possibility of a doctor’s professional growth. The research aims to monitor approaches to the continuous professional development of dentists for the formation and improvement of professional competence skills by highlighting the role of individual educational trajectory based on the priority of work formats with professional information, methods of familiarization with it and its receiving. 2216 respondents took part in the research, filling out a questionnaire during scientific and practical events of professional schools for dentists in online mode in March 2023, which included questions on the definition and objectification of forms, formats, ways of implementing continuous professional development and the vision of approaches to acquiring new knowledge and skills. The data obtained was processed using the StatSoft Inc licence program. Analytical research methods and structural-logical analysis were applied. According to the survey results, an individual's educational trajectory should include attending lectures, professional seminars, working with scientific and practical publications. The main quality requirement for publications is their good illustration of clinical cases and algorithms for working with patients. The analysis results of the rating parameters of professional dental journals declare the request of the dental community to improve the quality of material content, visual design and a possible change in positioning.
  • Документ
    Contextual factors associated with cervical cancer
    (Aluna Publishing, 2023) Vovk, О. Ya.; Holovanova, I. A.; Podvin, A. M.; Popovuch, I. U.; Filatova, O. V.; Havlovsky, O. D.; Liakhova, N. O.; Вовк, Орест Ярославович; Голованова, Ірина Анатоліївна; Подвін, Алла Миколаївна; Попович, Іван Юрійович; Філатова, Олена Вікторівна; Гавловський, Олександр Данилович; Ляхова, Наталія Олександрівна
    The aim: The aim of the study is to determine the risk factors associated with cervical cancer. Materials and methods: 195 participants took part in the study, including 100 cases and 95 healthy people; participation was voluntary. The association of risk factors with cervical cancer was tested using the chi-square test and odds ratio. The use of these methods has been agreed with the ethics commission of the Poltava State Medical University and meets the requirements of the Declaration of Helsinki. Results: Women who live in the village were 64.6% less likely to get sick than those who live in the city, those who assessed their financial situation as unsat-isfactory 2.1 times more often have a chance of CC. Childless women are 2.4 times more likely to get sick than those who have children. Conclusions: Various groups of contextual risk factors for cervical cancer have been established. The main ones are behavioral factors related to the diet and diet; socio-economic factors and medical factors. It was also established that the place of residence of women influences the probability of the occurrence of RSM.
  • Документ
    Analysis of behavioral factors and level of anxiety of schoolchildren in the conditions of the Russian-Ukrainian war
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Zhdan, V. M.; Holovanova, I. A.; Wang, Sh.; Obrevko, N. O.; Korneta, O. M.; Bіelikova, I. V.; Kaidashev, I. P.; Haque, U.; Khorosh, M. V.; Popovich, I. Yu.; Ждан, Вячеслав Миколайович; Голованова, Ірина Анатоліївна; Ванґ, Ш.; Обревко, Н. О.; Корнета, О. М.; Бєлікова, Інна Володимирівна; Кайдашев, Ігор Петрович; Хак, У.; Хорош, Максим Вікторович; Попович, Іван Юрійович
    Background. The mental health of Ukrainian children is of great concern. The current study aims to investigate the behavioral factors and level of anxiety of schoolchildren aged 11-17 years old in Kremenchuk in the conditions of war. Method: A total of 114 children took part in the survey in 2022. In addition, a total of 156 children filled out questionnaires on behavioral factors in 2021, and 114 children filled out questionnaires on behavioral factors in 2022. Of note, children’s questionnaires were available to their parents, who were able to correct children’s answers on the state of health and lifestyle. The level of situational and personal anxiety, and the dynamics of behavioral factors of students were assessed. The scale of personal and situational anxiety by Spielberger and Khanina was used to assess situational and personal anxiety. Result. The mean age of the respondents in 2021 was 13.8±1.7 years (max = 17; min = 11), with 78 (68.4%) women and 36 (31.6%) men. In addition, 20 (17.5%) participants were internally displaced persons. Of note, internally displaced persons (IDPs) had a 5.4 times greater chance of situational anxiety than the local schoolchildren (odds ratio, OR=5.4, 95% confidence interval, CI: 1.66-9.39, p=0.045). Additionally, the level of personal anxiety in women is 6.6 times higher than in men (OR=6.66, 95% CI: 2.79-15.92, p =0.028). Furthermore, eating junk food was associated with higher odds of situational anxiety in war conditions (OR=3.11, 95% CI: 1.37-7.03, p=0.035). Conclusion. The mental health and sleep health among children living in Kremenchuk are worrisome. The current study indicates the high psychological burden on Ukrainian children, especially IDPs. Constant mental health care during the initial period of resettlement is urgently needed. Мета: Збереження психічного здоров’я дитячого населення України привертає велике увагу. Метою даного дослідження є дослідження поведінкових факторів та рівня тривожності школярів 11-17 років м. Кременчука в умовах війни. Матеріали і методи: Дані збирали шляхом проведення анкетування, участь у якому взяли школярів 11-17 років. У 2021 році 156 дітей заповнили анкети щодо поведінкових факторів, а у 2022 році – 114 дітей. Анкета складалася з двох частин: демографічні і поведінкові фактори; стандартна анкета, побудована на основі шкали особистісної та ситуативної тривожності Спілбергера-Ханіна. Зауважимо, що анкети дітей були доступними для їхніх батьків, які мали змогу відкоригувати відповіді дітей щодо стану здоров’я та способу життя. Результати: Середній вік респондентів у 2021 році становив 13,8±1,7 років (max = 17; min = 11), з них 78 (68,4%) дівчат і 36 (31,6%) хлопців. Крім того, 20 (17,5%) учасників були внутрішньо переміщеними особами. Слід зазначити, що внутрішньо переміщені особи мали в 5,4 рази більше шансів ситуативної тривоги, ніж місцеві школярі (співвідношення шансів, ВШ=5,4, 95% довірчий інтервал, ДІ: 1,66-9,39, p=0,045). Крім того, рівень особистісної тривожності у дівчат у 6,6 разів був вищий, ніж у хлопців (ВШ=6,66, 95% ДІ: 2,79-15,92, p=0,028). Крім того, вживання шкідливої їжі було пов’язане з вищими шансами ситуативної тривоги в умовах війни (ВШ=3,11, 95% ДІ: 1,37-7,03, p=0,035). Висновки: Дане дослідження свідчить про високе психологічне навантаження на українських дітей, особливо ВПО. Таким чином, постійний догляд за психічним здоров'ям протягом початкового періоду переселення є вкрай необхідним.
  • Документ
    Morphological features of enamel in fluorosis of different degrees of severity
    (Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, 2024) Marchenko, A. V.; Nikolishyna, E. V.; Ilenko, N. M.; Nikolishyn, I. A.; Kostyrenko, O. P.; Cherniak, V. V.; Марченко, Алла Володимирівна; Ніколішина, Елла Вячеславівна; Іленко, Наталія Миколаївна; Ніколішин, Ігор Анатолійович; Костиренко, Олексій Петрович; Черняк, Валентина Володимирівна
    Виникненню флюорозу зубів сприяють порушення мінералізації емалі, які викликані фторидами, що надходять до організму людини в надлишковій кількості в період її розвитку та формування, токсично впливають на енамелобласти. Встановлено порушення будови шару емалі зубів при ураженні флюорозом характеризується порушенням ходи емалевих призм з ознаками деструкції. Виявлено фрагментацію і гомогенезацію на всю товщу в окремих ділянках емалі. Dental fluorosis is caused by enamel mineralization disorders, which are caused by fluorides that enter the human body in excessive amounts during its development and formation and have a toxic effect on enameloblasts. A violation of the structure of the enamel layer of the teeth in the case of fluorosis is characterized by a violation of the course of the enamel prisms with signs of destruction. Fragmentation and homogenization of the entire thickness in individual areas of the enamel were revealed.
  • Документ
    Соціально-психологічна адаптація здобувачів вищої освіти Полтавського державного медичного університету в умовах воєнного стану
    (Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2023) Іленко, Наталія Миколаївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Ilenko, N. M.; Boychenko, O. M.; Ilenko-Lobach, N. V.
    Анотація. Соціально-психологічна адаптація – це процес подолання проблемних ситуацій особистістю, в ході якого вона використовує набуті на попередніх етапах свого розвитку навички соціалізації, що дозволяє їй взаємодіяти з групою без внутрішніх або зовнішніх конфліктів, продуктивно виконувати провідну діяльність, виправдовувати рольові очікування і, при цьому, самостверджуватись, задовольняти свої основні потреби. Життя людини тісно пов’язане з її професійною діяльністю, тому немає нічого більш важливого, аніж правильний вибір життєвого шляху та майбутньої діяльності. Для реалізації кожної людини, як соціального елементу, необхідно знайти своє місце в соціумі, що в подальшому дозволить реалізувати себе повною мірою, відчути радість від праці, яку виконуєш. Процес адаптації особистості здобувачів до освітнього процесу в умовах воєнного стану – довгий і складний, а часом навіть дуже проблематичний. Він характеризується повною відмовою від звичного способу життя та входженням у нове невідоме доросле життя, в якому необхідно думати не тільки про навчання, а й про те, як вижити під час війни, убезпечити себе та своїх рідних, допомогти армії та країні. Сьогодні колектив кафедри терапевтичної стоматології ПДМУ працює в офлайн-, змішаному та онлайн-режимі (на платформі Zoom). Змішана форма навчання складається з трьох ключових компонентів, таких, як: лекції, практичні заняття та безпосереднє спілкування викладача зі здобувачами (індивідуальна робота). Наразі лекційний матеріал представлений у формі презентацій та коротких конспектів усіх лекцій на сайті кафедри. Що ж до практичних занять, то тут також є зміни: передусім викладачі приділяють час психолого-педагогічній підтримці студентів, адже військові дії, повітряні тривоги та перманентний тривожний стан перешкоджають відчуттю «базової безпеки», необхідної для ґрунтовного засвоєння навчального матеріалу. За сприятливих умов (відсутність повітряних тривог та відключень електроенергії) значно збільшується час на опанування практичних навичок (робота з пацієнтами), щоб компенсувати недоліки виключно дистанційного навчання на початку війни. Викладачі кафедри індивідуально підходять до оцінювання кожного студента, адже сьогодні вони можуть готуватися до заняття в умовах тривалої відсутності світла, Інтернету, мобільного зв’язку. Успішна соціально-психологічна адаптація до освітнього процесу в умовах воєнного стану забезпечує подальший розвиток здобувача освіти як особистості та майбутнього професіонала. Від того, наскільки швидко та ефективно здобувачі освіти подолають перешкоди в ході оволодіння професійними компетенціями, залежить, як вони реалізують свої здібності у сфері професійної діяльності та поза нею. В подальшому розвитку проблеми соціально-психологічної адаптації здобувачів планується розробити шляхи вирішення та вдосконалення методичних напрацювань, що надасть можливість кращого сприйняття ситуації в даний час. Abstract. Socio-psychological adaptation is the process of overcoming problematic situations by an individual, during which he uses the socialization skills acquired at the previous stages of his development, which allows him to interact with a group without internal or external conflicts, to perform leading activities productively, to justify role expectations and, at the same time, to assert oneself, to satisfy one's basic needs. A person's life is closely related to his professional activity, so there is nothing more important than the right choice of life path and future activity. For the realization of each person as a social element, it is necessary to find his place in society, which in the future will allow him to fully realize himself, to feel the joy of the work he performs. The process of adapting the personality of the applicants to the educational process in the conditions of martial law is long and difficult, and sometimes even very problematic. It is characterized by a complete rejection of the usual way of life and entering into a new unknown adult life, in which it is necessary to think not only about education, but also about how to survive during the war, to protect oneself and one's relatives, to help the army and the country. Today, the team of the Department of Therapeutic Dentistry of the State Medical University works in offline, mixed and online mode (on the Zoom platform). The mixed form of education consists of three key components: lectures, practical classes and direct communication between the teacher and the students (individual work). Currently, the lecture material is presented in the form of presentations and short summaries of all lectures on the website of the department. As for practical classes, there are also changes here: first of all, teachers devote time to psychological and pedagogical support of students, because military actions, air alarms and a permanent state of anxiety prevent the feeling of “basic security” necessary for thorough learning of educational material. Under favorable conditions (absence of air raids and power outages), the time to acquire practical skills (working with patients) is significantly increased to compensate for the disadvantages of exclusively distance learning at the beginning of the war. The teachers of the department individually approach the evaluation of each student, because today they can prepare for classes in the conditions of a long-term absence of light, Internet, and mobile communication. Successful socio-psychological adaptation to the educational process in the conditions of martial law ensures the further development of the student of education as an individual and a future professional. How quickly and effectively students of education overcome obstacles in the course of mastering professional competences depends on how they realize their abilities in the field of professional activity and outside it. In the further development of the problem of socio-psychological adaptation of applicants, it is planned to develop ways of solving and improving methodical studies, which will provide an opportunity for a better perception of the current situation.
  • Документ
    Формування ключових цінностей академічної доброчесності в освітньому процесі ПДМУ
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Бублій, Тетяна Дмитрівна; Petrushanko, T. O.; Boychenko, O. M.; Bublii, T. D.
    Академічна доброчесність на даний час є основою морального образу особистості та його принципів у підході до ставлення як науковця. Вона спирається на моральні цінності, з якими майбутні здобувачі вступають до вищих закладів освіти, де намагаються їх примножити під час отримання освіти та вдосконалювати в майбутньому. Мета статті – визначити основи формування академічної доброчесності викладачів та дослідити процес імплементації в науково-педагогічну діяльність вищої школи. Викладачі є першими прикладами академічної доброчесності для студентів. Їхня власна дотриманість етичних стандартів, чесність, а також відкритість до обговорення етичних питань впливають на студентів і можуть стати зразком для їхньої власної поведінки. У Полтавському державному медичному університеті створений репозитарій - платформа для оприлюднення інформації про наукові досягнення викладачів, їхні публікації, дослідження та інші академічні здобутки. Працює комісія з біоетики, яка слідкує за дотриманням правил збору та обробки даних, експериментами на тваринах, застосуванням нових технологій. У Полтавському державному медичному університеті створена сприятлива атмосфера по дотриманню етичних норм академічної доброчесності. Патентний відділ контролює питання етики досліджень, правил цитування джерел та уникнення плагіату. Він надає навчальну підтримку, проводить консультації та допомагає в розробці стандартів інтелектуальної власності. Наявність on-line інформації на сайті університету стимулює викладачів до більшої відповідальності за свої дії та вчинки. Знання того, що досягнення публічно доступні, спонукає до більш вимогливого дотримання стандартів етики та якості. Отже, формування доброчесного академічного середовища відбувається за умови комплексного підходу щодо належного нормативно-правового забезпечення відносин у зазначеній сфері, організаційного та превентивно-виховного. Створення освітнього середовища для майбутніх фахівців на засадах академічної доброчесності дозволяє мати високу оцінку результатів, що в майбутньому зможе зробити конкурентоспроможного фахівця на світовому ринку соціальних послуг. Academic integrity serves as the cornerstone of an individual's moral character and their approach to scholarly endeavors. It reflects the moral values that students bring with them to higher education institutions, aiming to enhance and refine them throughout their academic journey and beyond. This article aims to explore the principles underlying the development of academic integrity among teachers, lecturers, and its implementation in the scholarly and educational activities of higher education institutions. Lecturers serve as the primary examples of academic integrity for students. Their commitment to ethical standards, honesty, and openness in discussing ethical issues can influence students and serve as a model for their behavior. At Poltava State Medical University (PSMU), a repository has been established as a platform for showcasing teachers' scientific achievements, publications, research, and other academic accomplishments. Additionally, a bioethics commission oversees adherence to data collection and processing rules, animal experimentation, and the use of new technologies, fostering a conducive atmosphere in line with the ethical standards of academic integrity at PSMU. The patent department at PSMU oversees research ethics, citation rules, and plagiarism prevention, providing educational support, consultation, and assistance in developing intellectual property standards. The university's website offers online resources that encourage teachers to take greater responsibility for their actions and achievements. By making achievements publicly accessible, PSMU promotes adherence to ethical and quality standards among faculty members. Thus, fostering a virtuous academic environment requires a comprehensive approach that includes proper regulatory and legal frameworks, as well as organizational and preventive-educational measures. Establishing an educational environment based on academic integrity for future professionals enables high-quality outcomes, thereby shaping competitive specialists in the global market of social services.
  • Документ
    Вплив антисептичних препаратів на нетипових представників оральної мікробіоти у порожнині рота жінок із бактеріальним вагінозом
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Крутікова, Анна Дмитрівна; Krutikova, A. D.
    Вступ. Мікрофлора порожнини рота людини представлена більш як 400 видами мікроорганізмів. Перехресне інфікування відкритих порожнин людського організму призводить до появи нетипових представників, такі як Gardnerella vaginalis та Atopobium vaginae, що є збудниками бактеріального вагінозу. Мета. Порівняти клінічний вплив на Gardnerella vaginalis та Atopobium vaginae 0,2% хлоргексидину та 0,25% деквалінію хлориду у порожнині рота жінок, що страждають на бактеріальний вагіноз. Матеріали і методи дослідження. У дослідженні приймали участь 40 жінок дітородного віку (18-45 років), у яких був зареєстрований бактеріальний вагіноз на основі обстеження лікарем акушером-гінекологом. Пацієнток розбито на 2 групи по 20 жінок у кожній, в залежності від препарату, яким проводили антисептичну обробку порожнини рота: у І групі - 0,2% хлоргексидином, у ІІ – 0,25% деквалінію хлоридом. Клінічно обстежували пацієнток до початку лікування та через 14 діб після його завершення. Обстеження включало в себе визначення індекса Гріна-Верміліона, iндекси РМА (в модифiкації Parma), комплексний пародoнтaльний iндeкс за Леусом (КПІ), пpoбу Писaрева–Шиллера, чиcло Свракoва. Діагноз сформовано за класифiкацiєю Н.Ф. Данилeвського (1994). Виявлення Gardnerella vaginalis та Atopobium vaginae проведено методом полімеразної ланцюгової реакції. Результати. При суб’єктивному обстеженні визначалось зникнення скарг на кровоточивість, галітоз, відчуття дискомфорту в зоні ясен у 75% пацієнток І групи і у 95% жінок ІІ групи. Показник індексу РМА І групи був вищий за показник ІІ групи на 7,89%. Різниця між показниками груп комплексного пародонтального індексу за Леусом після лікування склала 0,267 бали. Показник числа Свракова жінок ІІ групи став нижчий на 0,28 бали за результат пацієнток І групи. Після лікування Gardnerella vaginalis на 15% менше виявлялась у пацієнток ІІ групи порівняно з особами ІІ групи, як і Atopobium vaginaе де різниця показників склала ідентичні 15%. Висновки. Після лікування показники проведених індексів нижчі у 1,2-1,6 рази, відсоток реєстрації Gardnerella vaginalis та Atopobium vaginaе нижчий на 15%, порівняно із стандартизованим антисептиком, яким є 0,2% хлоргексидин. Introduction. The microflora of the human oral cavity is represented by more than 400 types of microorganisms. Cross-infection of open cavities of the human body leads to the appearance of atypical representatives, such as Gardnerella vaginalis and Atopobium vaginae, which are the causative agents of bacterial vaginosis. Objective. To compare the clinical effect of 0.2% chlorhexidine and 0.25% dequalinium chloride on Gardnerella vaginalis and Atopobium vaginae in the oral cavity of women suffering from bacterial vaginosis. Materials and methods. 40 women of childbearing age (18-45 years old) with clinically confirmed bacterial vaginosis were included in the study. The patients were divided into 2 groups of 20 women each, depending on the antiseptic used for the treatment of the oral cavity: the group I - 0.2% chlorhexidine, the group II - 0.25% dequalinium chloride. The patients were clinically examined before the start of the treatment and in 14 days after its completion. The examination included the determining Green-Vermilion index, PMA indices (in the Parma modification), complex periodontal index according to Leus (KPI), Pisarev-Shiller test, Svrakov number. The diagnosis is based on the classification of N.F. Danylevskyi (1994). Detection of Gardnerella vaginalis and Atopobium vaginae was carried out by the method of polymerase chain reaction. Results. After the treatment course, 75% of patients in the group I and 95% of women in the group II reported the disappearance of symptoms of bleeding, halitosis, and feeling of gum discomfort. The indicator of the RMA index in the group I was higher than the indicator in the II group by 7.89%. The difference between the indicators of the complex periodontal index according to Leus after treatment was 0.267 points. After the treatment course, Gardnerella vaginalis was detected by 15% less in patients of the group I compared to individuals of the group II; the similar situation was in terms of Atopobium vaginae, where the difference in indicators was identical to 15%. Conclusion. After the treatment completion, the indicators of the studied indices are lower in 1.2-1.6 times, the percentage of Gardnerella vaginalis and Atopobium vaginae detection is lower by 15%, compared to the standardized antiseptic, 0.2% chlorhexidine.
  • Документ
    Роль лабораторної діагностики у практиці лікаря стоматолога
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Бойченко, Ольга Миколаївна; Мошель, Тетяна Миколаївна; Boychenko, О. M.; Moshel, T. M.
    Лабораторні методи особливо актуальні в стоматологічній практиці лікаря, оскільки стан порожнини рота пацієнта дуже часто відображує порушення обмінних процесів в організмі, а також може свідчити про патологію окремих органів і систем. Метою роботи є доцільність використання лабораторних методів у пацієнтів із захворюваннями тканин пародонта. Для досягнення поставленої мети було обстежено 35 пацієнтів із хронічним генералізованим пародонтитом ІІ та ІІІ ступенів тяжкості та 15 пацієнтів із хронічним катаральним гінгівітом. Контрольну групу склали 15 пацієнтів із генералізованим пародонтитом, діагноз у яких встановлювали виключно за допомогою клінічних методів обстеження. Всім пацієнтам призначали загальний та біохімічний аналіз крові. Для вивчення вмісту пародонтальних кишень проводили цитологічне і мікробіологічне дослідження, а також використовували метод послідовних серійних полоскань (М.А. Ясиновський, 1931). При оцінюванні загального клінічного аналізу крові у пацієнтів із генералізованим пародонтитом спостерігали незначне підвищення кількості лейкоцитів до 10-12*109/л, що свідчить про загострення патологічного процесу у тканинах пародонта. У пацієнтів із генералізованим пародонтитом міграція лейкоцитів ротової рідини становила більше 120, що свідчило про загострення захворювання. При цитологічному дослідженні вмісту пародонтальних кишень виявили велику кількість епітеліальних клітин. У мікробіоценозах як ясенних, так і пародонтальних кишень спостерігали перважно представників аеробних та факультативно-анаеробних мікроорганізмів. У хворих із катаральним гінгівітом вони становили 74,25 %, із генералізованим пародонтитом – 62,70 %. При загостренні пародонтиту кількість анаеробів у складі мікрофлори пародональних кишень збільшилася з 23,15 до 29,40 %. Результати досліджень показали, що у хворих із запальними та запально-дистрофічними захворюваннями пародонта спостерігається дисбіоз ясенних і пародонтальних кишень, який характеризується зниженням антагонізму симбіонтних бактерій до патогенних та потенційно патогенних мікроорганізмів. Вірне трактування лабораторних досліджень, проведених у динаміці, має не лише діагностичне і прогностичне значення, але є визначальним у виборі адекватного лікування. Laboratory methods play a crucial role in dental practice, as the state of a patient's oral cavity frequently mirrors disruptions in metabolic processes within the body, and can also provide insights into potential pathology affecting individual organs and systems. The aim of this study is to assess the efficacy of employing laboratory methods in patients with periodontal tissue diseases. We conducted examinations on 35 patients diagnosed with chronic generalized periodontitis of degrees II and III, along with 15 patients diagnosed with chronic catarrhal gingivitis. Additionally, a control group comprising 15 patients diagnosed solely through clinical examination methods with generalized periodontitis was included in the study. All patients underwent a comprehensive evaluation, including general and biochemical blood tests. The investigation of periodontal pocket contents involved cytological and microbiological analyses, employing the method of successive serial rinses. The patients diagnosed with generalized periodontitis have demonstrated a slight elevation in leukocyte count to 10-12*109/l upon the assessment of the general clinical blood test, indicating an exacerbation of the pathological process in periodontal tissues. Furthermore, patients with generalized periodontitis have exhibited leukocyte migration in oral fluid exceeding 120, signifying disease exacerbation. Cytological examination of periodontal pocket contents revealed a notable presence of epithelial cells. In the microbiocenoses of both gingival and periodontal pockets, representatives of aerobic and facultative anaerobic microorganisms were predominant. Among patients diagnosed with catarrhal gingivitis, these microorganisms constituted 74.25% of the microbiota, while in those with generalized periodontitis, they accounted for 62.70%. During periods of exacerbated periodontitis, there was an increase in the proportion of anaerobes within the microflora of periodontal pockets, rising from 23.15% to 29.40%. Research results have shown that patients with inflammatory and inflammatory-dystrophic periodontal diseases experience dysbiosis of gingival and periodontal pockets, characterized by a decrease in the antagonism of symbiont bacteria to pathogenic and potentially pathogenic microorganisms. The correct interpretation of laboratory studies carried out over time has not only diagnostic and prognostic significance, but is decisive in the choice of adequate treatment.
  • Документ
    Prevalence of periodontal tissue diseases in patients with chronic kidney disease
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Ilenko-Lobach, N. V.; Ilenko, N. M.; Boychenko, O. M.; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Іленко, Наталія Миколаївна; Бойченко, Ольга Миколаївна
    Abstract. One of the most urgent problems in dentistry today is periodontal disease. Based on data from the World Health Organization (WHO), tooth loss from gum disease develops 5 times more often than from complications of caries, and is the second most common cause of tooth loss. Chronic kidney disease is a large group of diseases that have different causes, but are united by the fact that they have a long course and a tendency to progress up to the complete loss of kidney functions. The aim of the work was to study the frequency of occurrence and the structure of periodontal tissue diseases in patients with CKD and to determine the features of their clinical course. As a result of a clinical and laboratory study of patients with chronic kidney disease (CKD), a high prevalence of periodontal diseases was revealed – 100%. The structure of diseases was dominated by generalized lesions of the periodontal tissues. Generalized periodontitis was diagnosed in 93.7±4.55% of examined patients. In particular, chronic generalized periodontitis of the I degree was found in 22.1±1.54%, II degrees in 41.23±3.77%, generalized periodontitis of the III degree of severity – in 30.41±5.33%. The nature of the course of generalized periodontitis (GP) in the examined persons depended on the age and duration of the main disease (CKN). The development of HP is characterized by a positive increase with increasing age. We found that CKD accelerates the development of pathological processes in the periodontal complex, which is manifested by a sharp decrease in the prevalence of GP of the initial and I degree of severity when the duration of the main disease is up to 3 years and a significantly high level of prevalence of GP of the II and III degree of severity for a longer duration The analysis of the obtained data makes it possible to reach the following conclusion: chronic kidney diseases contribute to the early manifestations and faster development and more intensive course of periodontal tissue diseases. Prospects for further research consist in the development of optimal methods of effective complex treatment and prevention of inflammatory periodontal diseases, taking into account the peculiarities of their course in patients with chronic kidney diseases. Резюме. Однією з найактуальніших проблем стоматології сьогодення є захворювання пародонта. На основі даних Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), утрата зубів від захворювань ясен розвивається у 5 разів частіше, ніж при ускладненнях карієсу, й займає друге місце за поширеністю. Хронічна хвороба нирок – це велика група захворювань, що мають різні причини, але об’єднуються тим, що мають тривалий перебіг та тенденцію до прогресування аж до повної втрати функцій нирок. Метою роботи було визначення частоти виникнення та структуру захворювань тканин пародонта у хворих на ХХН та особливостей їх клінічного перебігу. У результаті проведеного клініко-лабораторного дослідження хворих на хронічні хвороби нирок (ХХН) виявлена висока поширеність захворювань пародонта – 100%. В структурі захворювань переважали генералізовані ураження тканин пародонта. Генералізований пародонтит діагностували у 93,7±4,55% обстежених хворих. Зокрема хронічний генералізований пародонтит І ступеню виявили у 22,1±1,54%, ІІ ступеню у 41,23±3,77%, генералізований пародонтит ІІІ ступеню важкості – у 30,41±5,33%. Характер перебігу генералізованого пародонтиту (ГП ) в обстежених осіб залежав від віку, та тривалості основного захворювання (ХХН). Розвиток ГП характеризується позитивним приростом із збільшенням віку. Нами встановлено, що ХХН прискорює розвиток патологічних процесів в пародонтальному комплексі, що проявляється різким зниженням розповсюдженості ГП початкового та І ступеня тяжкості при тривалості основного захворювання до 3 років і значно високим рівнем розповсюдженості ГП ІІ та ІІІ ступеня тяжкості за більшої тривалості. Аналіз отриманих даних дає змогу дійти наступного висновку: хронічні хвороби нирок сприяють раннім проявам і більш швидкому розвитку й інтенсивнішому перебігу хвороб тканин пародонту. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці оптимальних методів ефективного комплексного лікування та профілактики запальних захворювань пародонта, з урахуванням особливостей їх перебігу у хворих з хронічними хворобами нирок.
  • Документ
    Застосування медикаментозної композиції «Амоксил-К» та «Димексид» у лікуванні загостреного апікального періодонтиту
    (Харків : НТУ «ХПІ»., 2024-05-22) Котелевська, Наталія Василівна; Костиренко, Олексій Петрович; Зайцев, Андрій Володимирович
    Медикаментозне лікування загостреного апікального періодонтиту є однією з актуальних проблем стоматології. Застосування ефективних антибактеріальних засобів, які використовують в комплексному лікуванні періодонтитів, не дає бажаного результату. В нашій роботі застосування медикаментозної композиції «Амоксил-К» та «Димексид» у лікуванні загостреного апікального відмічено отримання позитивного результату в скорочені терміни лікування. Мікробіологічні дослідженя підтвердили високу ефективність лікування обраної композиції «Амоксил-К» та протизапальний засіб «Димексид».