Наукові праці. Кафедра терапевтичної стоматології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Assessment of the organism's adaptive reactions according to the hemogram indicators of patients with chronic generalized periodontitis(Полтавський державний медичний університет, 2025) Moshel, T. M.; Boychenko, O. M.; Bublii, T. D.; Haggag, A.; Мошель, Тетяна Миколаївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Бублій, Тетяна ДмитрівнаStudies of the mechanisms of intercellular interactions of peripheral blood improve our understanding of their biological role in the occurrence, development and course of inflammatory and inflammatory-dystrophic changes in periodontal tissues.Документ Мікробіологічне обгрунтування вибору антисептиків при лікуванні аутоінфекційних стоматитів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ганчо, Ольга Валеріївна; Бублій, Тетяна Дмитрівна; Мошель, Тетяна Миколаївна; Федорченко, Віра Іванівна; Большакова, Галина Михайлівна; Gancho, O. V.; Bublii, T. D.; Moshel, T. M.; Fedorchenko, V .I.; Bolshakova, G. M.Стаття присвячена мікробіологічному обґрунтуванню вибору антисептиків для лікування аутоінфекційних стоматитів. Досліджено ефективність гексетидинвмісного препарату хепілор у порівнянні з хлоргексидину біглюконатом щодо референтних штамів мікроорганізмів, зокрема C. albicans ATCC 10231, E.coli ATCC 25922, S. aureus ATCC 25923, E. faecalis ATCC 29213, M. luteus ATCC4698 та S. epidermidis ATCC 14990, одержаних з колекції музею державної установи «Інститут епідеміології та інфекційних хвороб ім. Л.В. Громашевського Національної академії медичних наук України», м. Київ. Чутливість стандартних штамів мікроорганізмів до антисептиків досліджували кількісним методом серійних послідовних мікророзведень відповідно міжнародним стандартам CLSI. ISO/TC 212 «Клінічні лабораторні випробування та тестові системи для діагностики in vitro. 2021». Визначено мінімальні інгібуючі (МІК), бактерицидні (МБК) та фунгіцидні (МФК) концентрації обох антисептиків. Результати продемонстрували, що хепілор, який містить гексетидин, має виражені антибактеріальні та протигрибкові властивості. Зокрема, його МІК для грампозитивних коків була значно нижчою (0,4 мкг/мл) у порівнянні з хлоргексидином (25 мкг/мл), тобто бактеріостатична дія гексетидинвмісного препарату була краще у 62,5 рази та фунгіцидна активність проти C. albicans у 8,3 рази перевищувала ефект хлоргексидину. Встановлено, що хепілор забезпечує тривалішу дію (до 12 годин), не потребує частого застосування і не має системних побічних ефектів. Його механізм дії полягає в інгібуванні росту мікроорганізмів шляхом конкуренції з тіаміном. Отримані результати свідчать про доцільність використання хепілору як альтернативи хлоргексидину в комплексному лікуванні аутоінфекційних стоматитів, особливо при змішаних бактеріально-грибкових інфекціях. This article presents a microbiological rationale for the selection of antiseptics in the treatment of autoinfectious stomatitis. The efficacy of a hexetidine-based preparation, Happylor, was evaluated in comparison with chlorhexidine bigluconate against reference strains of microorganisms, including Candida albicans ATCC 10231, Escherichia coli ATCC 25922, Staphylococcus aureus ATCC 25923, Enterococcus faecalis ATCC 29213, Micrococcus luteus ATCC 4698, and Staphylococcus epidermidis ATCC 14990. These strains were obtained from the State Institution “L.V. Gromashevsky Institute of Epidemiology and Infectious Diseases of the National Academy of Medical Sciences of Ukraine” (Kyiv). Minimum inhibitory concentrations (MIC) and minimum bactericidal concentrations (MBC) for both antiseptics were determined using a quantitative serial microdilution method in accordance with CLSI guidelines and ISO/TC 212 “Clinical Laboratory Testing and In Vitro Diagnostic Test Systems, 2021”. The findings obtained demonstrated that Happylor, containing hexetidine, exhibits pronounced antibacterial and antifungal properties. Notably, its MIC for Gram-positive cocci was significantly lower (0.4 μg/ml) compared to that of chlorhexidine (25 μg/ml), indicating that the bacteriostatic effect of the hexetidine-containing formulation is 62.5 times greater. Additionally, its fungicidal activity against C. albicans was 8.3 times higher than that of chlorhexidine. Happylor was also found to have a prolonged antimicrobial effect, lasting up to 12 hours, and does not require frequent application. Moreover, it is not associated with systemic side effects. Its mechanism of action is based on the inhibition of microbial growth through competition with thiamine. These findings support the potential of Happylor as an effective alternative to chlorhexidine in the comprehensive treatment of autoinfectious stomatitis, particularly in cases involving mixed bacterial and fungal infections.Документ Використання діагностичної шкали прогнозування загострення хронічного герпетичного гінгівостоматиту при плануванні тривалих стоматологічних маніпуляцій(Полтавський державний медичний університет, 2025) Скрипнікова, Таїса Петрівна; Марченко, Алла Володимирівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Литовченко, Ірина Юріївна; Задорожна, Софія МихайлівнаЗапропонована шкала прогнозування основана на анамнезі захворювань пацієнта та стоматологічних індексах, які проводить лікар безпосередньо біля крісла хворого. Незважаючи на свою відносну легкість заповнення, має велику інформативність для прогнозування та призначення профілактичних засобів з метою запобігання процесу загострення гінгівостоматиту.Документ Status of non-specific oral defense in patients with generalized periodontitis(Полтавський державний медичний університет, 2025) Moshel, T. M.; Gancho, O. V.; Boychenko, O. M.; Bublii, T. D.; Haggag, A.; Мошель, Тетяна Миколаївна; Ганчо, Ольга Валеріївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Бублій, Тетяна ДмитрівнаThe development of inflammatory periodontal diseases, both the microbial factor and the weakening of the immune defense of the oral cavity are of significant importance.Документ Особливості лікування пацієнтів із червоним плескатим лишаєм в умовах війни(Полтавський державний медичний університет, 2025) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Бублій, Тетяна Дмитрівна; Петрушанко, Володимир МиколайовичВ період війни посттравматичні стресові та депресивні стани пацієнтів, проблемність постійного моніторингу клінічного стану ефективності терапії ускладнюють перебіг та лікування пацієнтів із ЧПЛ. Ефективність лікування пацієнтів із червоним плескатим лишаєм може підвищуватись при залученні телемедицини.Документ Самоосвіта лікарів-інтернів в сучасних умовах навчання(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Василь Кирилович; Мельник, Владислав Леонідович; Костиренко, Олексій ПетровичЕфективність роботи кафедри післядипломної освіти безпосередньо залежить від постійного удосконалення процесу навчання та підвищення якості освіти. Лікарі-інтерни прагнуть до постійного професійного вдосконалення, саморозвитку та набуття нових компетенцій, що дозволяє їм бути конкурентоспроможними на ринку праці.Документ Фотодинамічна терапія в комплексному лікуванні тканин пародонту(Полтавський державний медичний університет, 2025) Мельник, Владислав Леонідович; Силенко, Юрій Іванович; Шевченко, Василь Кирилович; Костиренко, Олексій ПетровичКомплексне застосування світлолікування включає фотодинамічну терапію, яка сприяє позитивній динаміці при лікуванні захворювань пародонту переважної більшості пацієнтів.Документ Імідж викладача медичного університету: вплив воєнного стану(Полтавський державний медичний університет, 2025) Бублій, Тетяна Дмитрівна; Ніколішин, Анатолій Карлович; Костиренко, Олексій Петрович; Котелевська, Наталія Василівна; Іваницький, Ігор Олексійович; Сідаш, Юлія ВолодимирівнаУ статті розглянуто важливі складові іміджу викладача університету. Розвиток інноваційних методів навчання, педагогічної майстерності та моральних якостей викладача є невід’ємною частиною сучасної медичної освіти. Формування позитивного іміджу викладача потребує постійного самовдосконалення, використання новітніх освітніх технологій і відповідності високим морально-етичним стандартам. Війна в Україні має значний вплив на імідж викладача медичного закладу вищої освіти. The article examines important components of the image of a university teacher. The development of innovative teaching methods, pedagogical skills and moral qualities of a teacher is an integral part of modern medical education. The formation of a positive image of a teacher requires constant self-improvement, the use of the latest educational technologies and compliance with high moral and ethical standards. The war has a significant impact on the image of a teacher of a medical institution of higher education.Документ Психологічна резильєнтність ‒ обов'язкова складова у формуванні майбутнього лікаря(Полтавський державний медичний університет, 2025) Марченко, Алла Володимирівна; Ніколішина, Елла Вячеславівна; Литовченко, Ірина Юріївна; Ніколішин, Ігор АнатолійовичСтаттю присвячено поняттю «психологічна резильєнтність». В умовах сьогодення України перед фахівцями в галузі психологічних, медичних, соціальних наук зростає потреба в цілеспрямованому вивченні умов збереження психологічної стабільності людини та емоційного здоров’я. Зазначено необхідність розвитку резильєнтності у майбутніх фахівців медичного профілю під час освітнього процесу в Полтавському державному медичному університеті. The article is devoted to the concept of "psychological resilience". In the conditions of today's Ukraine, specialists in the field of psychological, medical, and social sciences have a growing need for targeted study of the conditions for maintaining a person's psychological stability and emotional health. The need to develop resilience in future medical professionals during the educational process at Poltava State Medical University is noted.Документ Роль лексичної компетентності у професійно орієнтовному спілкуванні майбутніх стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Іленко, Наталія Миколаївна; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Петрушанко, Володимир МиколайовичРозглянуто основні компоненти чи складові здоров‘я та здорового способу життя. Але вони не є рівнозначними. Крім того, не існує концепції кількісного виміру “здоров’я” як комплексного інтегрального показника. Широкий спектр загально-гігієнічних мір по удосконаленню способу життя, та виключення факторів ризику виникнення препатологічних та патологічних станів і хвороб у здобувачів, має стати основою навчально-виховної роботи викладацького складу, який виховує майбутнє нашої медицини. The primary components of health and a healthy lifestyle have thus been considered. However, it is important to note that these components are not synonymous. Furthermore, the absence of a quantitative measurement of “health» as a complex integral indicator is evident. It is imperative that a comprehensive array of general hygienic measures is employed to enhance lifestyle habits and eradicate risk factors associated with the onset of pre- pathological and pathological conditions and diseases in medical students. This approach should serve as the fundamental foundation of the educational endeavours of teaching staff, who are entrusted with the responsibility of nurturing the future of our medical community.Документ Measurement of electrical potentials of the oral cavity as an objective criterion for predicting diseases of the oral mucosa(Полтавський державний медичний університет, 2025) Moshel, T. M.; Boychenko, O. M.; Bublii, T. D.; Haggag, A.; Мошель, Тетяна Миколаївна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Бублій, Тетяна ДмитрівнаPatients with metal inclusions in the oral cavity may develop galvanosis. To prevent galvanosis, measurement of electrical potentials is indicated.Документ Цифрова компетентність як одна з основних вимог підготовки лікаря-стоматолога(Полтавський державний медичний університет, 2025) Бублій, Тетяна Дмитрівна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Мошель, Тетяна Миколаївна; Bublii, T. D.; Boychenko, O. M.; Moshel, T. M.Сучасна стоматологічна освіта потребує активної інтеграції цифрових технологій у навчальний процес, що сприяє підвищенню рівня цифрової компетентності майбутніх лікарів-стоматологів. У статті розглядаються основні аспекти формування цифрових навичок студентів, які навчаються за освітньою професійною програмою «Стоматологія». Окреслюється роль цифрових технологій, таких як операційні мікроскопи, CAD/CAM-системи, цифрові сканери, штучний інтелект, електронні медичні картки та медичні інформаційні системи. Особливу увагу приділено використанню операційного мікроскопа як одного з ключових інструментів у розвитку цифрової компетентності. Завдяки багаторазовому збільшенню зображення (3-6 разів) мікроскоп дозволяє студентам та лікарям більш точно діагностувати стоматологічні захворювання, здійснювати мінімально інвазивні втручання та покращувати якість лікування. Мікроскопічні зображення можуть інтегруватися в електронні медичні картки, що сприяє розвитку навичок роботи з цифровими базами даних і їх синхронізацією з діагностичними програмами. Крім того, відеокамери, вбудовані в мікроскопи, надають можливість студентам аналізувати та зберігати відеозаписи маніпуляцій, що підсилює процес навчання та самоаналізу. Дослідження також акцентує увагу на інтеграції штучного інтелекту у стоматологічну практику. ШІ-технології здатні автоматично аналізувати рентгенівські знімки, визначати патології, прогнозувати ризики та пропонувати діагностичні гіпотези. Це не лише полегшує діагностичний процес, а й дозволяє студентам краще розуміти принципи медичної аналітики та ухвалення клінічних рішень. Запровадження електронних медичних записів і систем управління пацієнтами оптимізує процес лікування та сприяє кращій комунікації між різними спеціалістами-стоматологами. Автоматизація документації зменшує ризик лікарських помилок та забезпечує швидкий доступ до історії хвороби пацієнта. У статті зроблено висновок, що цифрова компетентність є невід’ємною складовою сучасної стоматологічної освіти, а її розвиток сприяє підготовці висококваліфікованих, конкурентоспроможних фахівців, здатних працювати в умовах цифрової медицини. Modern dental education requires the active integration of digital technologies into the learning process to enhance the digital competence of future dentists. This article examines the key aspects of developing digital skills among students enrolled in the "Dentistry" educational program. It highlights the role of digital tools such as operating microscopes, CAD/CAM systems, digital scanners, artificial intelligence (AI), electronic medical records (EMR), and medical information systems in modern dental training. Special emphasis is placed on the operating microscope as a fundamental tool for developing digital competence. By providing 3 – 6× magnification, the microscope enables students and dentists to diagnose dental diseases more accurately, perform minimally invasive procedures, and enhance treatment quality. Microscopic images can also be integrated into electronic medical records, allowing students to gain handson experience in managing digital databases and synchronizing them with diagnostic software. Furthermore, microscopes equipped with video cameras enable students to analyze and store procedure recordings, facilitating self-assessment and deeper learning. The study also explores the integration of artificial intelligence (AI) into dental practice. AI technologies can automatically analyze radiographic images, detect pathologies, predict risks, and propose diagnostic hypotheses. This not only simplifies the diagnostic process but also enhances students’ understanding of medical analytics and clinical decision-making principles. The implementation of electronic medical records (EMR) and patient management systems further optimizes the treatment process and improves communication among dental specialists. The automation of documentation reduces the risk of medical errors and ensures quick access to patient history, thereby enhancing the efficiency and accuracy of dental care. The article concludes that digital competence is an essential component of modern dental education. Its development plays a critical role in training highly qualified and competitive professionals who are well-prepared to work in the digital healthcare environment.Документ Oral cavity pathology in patients with systemic lupus erythematosus (literature review)(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ilenko-Lobach, N. V.; Boychenko, O. M.; Ilenko, N. M.; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Іленко, Наталія МиколаївнаSystemic lupus erythematosus (SLE), Liebman-Sachs disease, lupus is a diffuse autoimmune disease that affects connective tissue and its derivatives, microcirculatory vessels. It can also affect any internal organs and systems. In this disease, the human immune system produces antibodies that damage healthy cells. Systemic lupus erythematosus is an autoimmune disease caused by a combination of various genetic, epigenetic and environmental factors. The information presented in this publication corresponds to the last 10 years. 350 articles were reviewed and analyzed according to the inclusion and exclusion criteria to update different types of studies, so only 27 articles met these requirements. According to the diagnostic criteria of the American College of Rheumatology (ACR, 1982), there are currently 11 features of definitive lupus. The aim was to analyze scientific sources and describe and define the most up-to-date concepts of the disease symptoms and manifestations of the disease in the oral cavity. Lupus is a better-known immunologic disorder today with serious multisystemic consequences that are even more severe and develop more rapidly at an early age. Changes in the oral cavity secondary to SLE should be considered when performing dental procedures. It is advisable to consult with internists and immunologists, eliminate sources of infection and conduct follow-up to improve the patient's oral health. The involvement of a dentist is significant for the early detection of SLE, as skin and mucosal manifestations are the first to appear. It should be noted that there are important clinical considerations before any treatment, including changes in the joints, salivary glands and multiple organ failure, so it is necessary to know the various differential diagnoses to unambiguously identify the disease.Системний червоний вовчак (СЧВ) хвороба Лібмана-Сакса, вовчак – це дифузне аутоімунне захворювання, яке вражає сполучну тканину та її похідні, судини мікроциркуляторного русла, а також може вражати будь-які внутрішні органи і системи. При цьому захворюванні імунною системою людини виробляються антитіла, які ушкоджують здорові клітини. Системний червоний вовчак – аутоімунне захворювання, спричинене комбінацією різних генетичних, епігенетичних факторів і факторів середовища. Представлена інформація в даній публікації відповідає останнім 10 рокам, з метою оновлення різних типів дослідження було переглянуто та проаналізовано 350 статей за критеріями включення та виключення, тому лише 27 статей відповідали даним вимогам. Відповідно до діагностичних критеріїв Американської Колегії Ревматологів (АCR, 1982), в даний час існують 11 ознак достовірного вовчака. Метою було проаналізувати наукові джерела та описати і визначити найсучасніші поняття про симптоматику захворювання та прояви хвороби в порожнині рота. Червоний вовчак є більш відомим сьогодні імунологічним розладом із серйозними наслідками на мультисистемному рівні, які є ще серйознішими та розвиваються швидше в ранньому віці. Зміни в порожнині рота, вторинні по відношенню до СВЧ, необхідно враховувати при проведенні стоматологічних маніпуляцій. Доцільно проводити взаємоконсультації з інтерністами та імунологами, знищувати джерела інфекції та проводити диспансерне спостереження для покращення стану ротової порожнини пацієнта. Участь стоматолога є надзвичайно важливою для раннього виявлення СВЧ, оскільки шкірно-слизові прояви з’являються першими. Необхідно взяти до уваги, що перед проведенням будь-якого лікування існують важливі клінічні міркування, серед яких виділяються зміни в суглобах, слинних залозах і недостатності багатьох органів, тому необхідно знати різні диференційні діагнози для однозначного виявлення захворювання.Документ Study of the possibility of using catgut as a carrier substance for antiseptics to prevent recolonization of pathogenic bacteria(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ivanytskyi, I. O.; Petrushanko, T. O.; Ivanytska, O. S.; Lokes, K. P.; Moshel, T. M.; Іваницький, Ігор Олексійович; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Іваницька, Олена Сергіївна; Локес, Катерина Петрівна; Мошель, Тетяна МиколаївнаTo achieve high efficiency in the treatment of patients with chronic generalized periodontitis, in recent years, therapeutic agents immobilized on natural or synthetic polymers, which are placed directly in the periodontal pocket, have been used. In this regard, the possibility of using catgut as a carrier substance for antiseptics to prevent recolonization of pathogenic bacteria was assessed. The studies were conducted on standard cultures of Staphylococus aureus, Streptococcus gallolyticus, Streptococcus agalactiae and Porphyromonas gingivalis. It was found that catgut has the ability to be saturated with antiseptic solutions, as evidenced by the long-term antibacterial effect of chlorhexidine and decasan on periodontal microorganisms. This allows us to significantly expand the scope of application of catgut as a stable complex for the transport of antiseptic substances. Для досягнення високої ефективності лікування пацієнтів із хронічним генералізованим пародонтитом в останні роки застосовуються лікувальні засоби, іммобілізовані на природних чи синтетичних полімерах, що розміщуються безпосередньо в пародонтальній кишені. У зв’язку з цим була здійснена оцінка можливості використання кетгуту як субстанції-носія для антисептиків із метою попередження реколонізації патогенних бактерій. Дослідження проводили на стандартних культурах Staphylococus aureus, Streptococcus gallolyticus, Streptococcus agalactiae та Porphyromonas gingivalis. Було встановлено, що кетгут має здатність насичуватись розчинами антисептиків, про що свідчить тривала антибактеріальна дія хлоргексидину та декасану щодо пародонтогенних мікроорганізмів. Саме це дозволяє значно розширити сферу застосування кетгуту як стабільного комплексу для переносу антисептичних речовин.Документ Інтеграційні аспекти інновацій сучасної стоматології в навчальному процесі на кафедрі терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Петрушанко, Володимир Миколайович; Попович, Іван Юрійович; Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Іленко, Наталія МиколаївнаСтоматологія натепер активно прогресує завдяки інноваціям і передовим технологіям, що відкриває нові можливості для покращення здоров'я порожнини рота, забезпечення комфортного й ефективного лікування для всіх пацієнтів. Підготовка майбутніх стоматологів має обов’язково враховувати зазначені інноваційні підходи в навчальному процесі. Dentistry is now actively progressing thanks to innovations and advanced technologies, which opens up new opportunities for improving the health of the oral cavity and providing comfortable and effective treatment for all patients. The training of future dentists must necessarily take into account the mentioned innovative approaches in the educational process.Документ Використання мультимедійних технологій у викладанні предмета «Терапевтична стоматологія»(Полтавський державний медичний університет, 2025) Бойченко, Ольга Миколаївна; Мошель, Тетяна МиколаївнаСучасна медична освіта активно розвивається, і натепер найважливішою складовою дедалі більше стають численні мультимедійні технології. Застосування мультимедіа в освіті – одна з можливостей задовольнити більшість із вимог, необхідних для забезпечення підготовки висококваліфікованих лікарів. Мультимедіа – це багатогранне поєднання науки й технологій, система взаємодії візуалізації та використання аудіоефекту, що забезпечується інтерактивним програмним забезпеченням. Для цього використовуються сучасні засоби, що поєднують звук, графіку, текст і фото в єдиному цифровому відтворенні. Modern medical education is currently actively developing, and at the moment the most important component is increasingly becoming numerous multimedia technologies. The use of multimedia in education is one of the opportunities to meet most of the requirements necessary to ensure the training of highly qualified doctors. Multimedia is a multifaceted combination of science and technology, a system of interaction of visualization and the use of sound effects, which is provided by interactive software. In this case, modern means are used that combine sound, graphics, text and photos in a single digital reproduction.Документ Застосування інноваційних технологій в освітньому процесі на кафедрі терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Іленко, Наталія Миколаївна; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Ніколішина, Елла Вячеславівна; Петрушанко, Володимир Миколайович; Литовченко, Ірина ЮріївнаУпровадження інноваційних технологій у професійну підготовку майбутніх лікарів-стоматологів – необхідний компонент формування основ їхнього професіоналізму. Застосування мультимедійних технологій, гейміфікації, методики «віртуальний пацієнт» і штучного інтелекту в навчальному процесі дає змогу здобувачам освіти ефективніше засвоювати новий матеріал, проявляти інтерес до навчання, розвивати навички самостійної роботи і критичного мислення. The introduction of innovative technologies into the professional training of future dentists is a necessary component of forming the foundations of their professionalism. The use of multimedia technologies, gamification, the "virtual patient" method, and artificial intelligence in the educational process enables students to learn new material more effectively, show interest in learning, and develop independent work and critical thinking skills.Документ Перспективи та інноваційні напрями розвитку медичної освіти з використанням штучного інтелекту(Полтавський державний медичний університет, 2025) Петрушанко, Тетяна Олексіївна; Бублій, Тетяна Дмитрівна; Петрушанко, Володимир Миколайович; Бублій, Владислав ЕдуардовичУ статті розглядаються перспективи та інноваційні напрями розвитку медичної освіти з використанням штучного інтелекту (ШІ) в Україні, особливо в контексті терапевтичної стоматології. Основну увагу привертає інтеграція цифрових технологій і ШІ, які сприяють удосконаленню процесу навчання, діагностики й підвищенню доступності освітніх ресурсів. У статті розглядаються перспективи та інноваційні напрями розвитку медичної освіти з використанням штучного інтелекту (ШІ) в Україні, особливо в контексті терапевтичної стоматології. Основну увагу привертає інтеграція цифрових технологій і ШІ, які сприяють удосконаленню процесу навчання, діагностики й підвищенню доступності освітніх ресурсів.Документ Значення розвитку емпатії в студентів-медиків у процесі формування їхніх професійних компетентностей(Полтавський державний медичний університет, 2025) Іваницька, Олена Сергіївна; Гончаренко, Наталія Іванівна; Іваницький, Ігор Олексійович; Буханченко, Ольга ПетрівнаПроцес підготовки майбутніх медиків передбачає не тільки формування спеціалізованих компетентностей, а й засвоєння soft skills, або соціально-комунікативних навичок. Серед них на особливу увагу заслуговує розвиток здатності до емпатії як професійно необхідної якості. The process of future doctors’ training involves not only the formation of specialized competencies, but also the acquisition of soft skills, or social and communicative skills. Among them, the development of the ability to empathize as a professionally necessary quality deserves special attention.Документ Possibility of improving disease prediction using mathematical models(Georgian medical news, 2024) Ilenko-Lobach, Nataliia V.; Boychenko, Olga M.; Ilenko, Nataliya M.; Salomatina, Svitlana O.; Nikolishyna, Ella V.; Karnauh, Maryna M.; Voloshyna, Anastasiya V.; Zaitsev, Andriy V.; Іленко-Лобач, Наталія Володимирівна; Бойченко, Ольга Миколаївна; Іленко, Наталія Миколаївна; Ніколішина, Елла Вячеславівна; Зайцев, Андрій ВолодимировичMathematical models do not always have the appropriate degree of reliability. This indicates the need to refine the mathematical apparatus due to the databases used in medical research. Reproduction of mathematical models with different formulas can indicate not only the imperfection of the used approach. In our study, the case of inconsistency of one mathematical model with others has positive consequences. In connection with the introduction of the screening assessment, the modelling of the further development of the disease is gaining relevance. This indicates that doctors in their research should use the construction of mathematical models both in the sense of predicting the consequences of treatment and the progress of the disease, as well as to determine the date of a repeat visit to the doctor and to study the essence of the pathology itself. This can be beneficial in understanding the studied disease state, as well as in creating new approaches to its elimination and disease prevention (correction).