Наукові праці. Кафедра філософії і суспільних наук
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Відносини викладача та студента у філософії добра Івана Зязюна(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025-06-05) Штепа, Олексій Олександрович; Зінченко, Наталія Олександрівна; Коваленко, Світлана ВасилівнаПедагогічна спадщина видатного українського вченого Івана Андрійовича Зязюна є глибоким і багатогранним джерелом мудрості для сучасних освітян. Його концепція «педагогіки добра» не просто визначає окремі методи чи прийоми навчання, а пронизує всю філософію освітнього процесу, ставлячи в епіцентр уваги особистість як викладача, так і студента. Саме якість відносин між цими двома ключовими фігурами освітнього простору, на думку І. Зязюна, є тим фундаментом, на якому зростає ефективне навчання, відбувається всебічний розвиток особистості та формується зрілий громадянин.Документ Застосування великих даних для підвищення ефективності біомедичних досліджень(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Зінченко, Наталія Олександрівна; Абрамчук, Ольга Миколаївна; Кузик, Петро Васильович; Zinchenko, Nataliia Oleksandrivna; Abramchuk, Olha Mykolayivna; Kuzyk, Petro VasylovychДосліджено роль великих даних як стратегічного ресурсу в трансформації біомедичних досліджень на сучасному етапі розвитку медичної науки. Актуальність зумовлена зростанням обсягів і складністю даних, що генеруються внаслідок упровадження високопродуктивних технологій секвенування, цифрової візуалізації, електронних медичних записів і сенсорного моніторингу, а також потребою в підвищенні точності, швидкості та адаптивності клінічних рішень. Метою дослідження є обґрунтування значущості великих даних для підвищення результативності біомедичних досліджень шляхом оцінки сучасних технологічних рішень, виявлення їхніх переваг і обмежень, а також формулювання науково обґрунтованих рекомендацій щодо оптимізації застосування. Методологічну основу становить поєднання структурно-функціонального, порівняльного, інформаційно-аналітичного та системного підходів, що уможливило здійснення комплексної оцінки технічних, етичних та організаційних аспектів застосування великих даних в біомедичній сфері. Встановлено, що великі дані забезпечують перехід до індуктивних моделей аналізу, інтеграції реальних клінічних даних (realworld evidence), підвищують релевантність доказової бази та сприяють персоналізації медицини. Виявлено основні обмеження: фрагментарність даних, низький рівень стандартизації, недостатня прозорість алгоритмів та дефіцит етичного супроводу. Доведено необхідність упровадження стандартів HL7 FHIR, застосування explainable AI, створення міждисциплінарних команд і оновлення нормативного середовища для гарантування безпечної йефективної інтеграції аналітики в медичну практику. Наукова новизна полягає в систематизації парадигмальних зрушень у біомедичних дослідженнях під впливом великих даних і розробці концептуальних рекомендацій для подолання бар’єрів їхнього застосування. Перспективами подальших досліджень визначено розробку індикаторів якості медичних великих даних, етичних моделей управління алгоритмізованими процесами та цифрових екосистем для підтримки прийняття клінічних рішень. ; The study explores the role of big data as a strategic resource in transforming biomedical research at the current stage of scientific development. The topic's relevance stems from the exponential growth in the volume and complexity of data generated through high-throughput sequencing technologies, digital imaging, electronic health records, biosensor monitoring, and the growing need for improved accuracy, speed, and adaptability in clinical decision-making. The aim of the study is to substantiate the significance of big data in enhancing the efficiency of biomedical research by evaluating current technological solutions, identifying their advantages and limitations, and formulating evidence-based recommendations for optimizing their application. The methodological framework combines structuralfunctional, comparative, analytical, and systems-based approaches, enabling a comprehensive assessment of big data implementation's technical, ethical, and regulatory aspects in the biomedical field. It has been established that big data enables a shift toward inductive models of analysis, integration of real-world clinical data, improved relevance of evidence bases, and the advancement of personalized medicine. Key challenges have been identified, including data fragmentation, lack of interoperability, limited standardization, insufficient algorithmic transparency, and ethical concerns regarding data privacy and decision-making responsibility. The need for adopting HL7 FHIR standards, promoting explainable AI, forming interdisciplinary research teams, and updating legal frameworks for secure and effective data integration has been demonstrated. The scientific novelty lies in the systematization of paradigm shifts in biomedical research driven by big data and the development of conceptual recommendations to overcome implementation barriers. Future research prospects include the development of quality indicators for medical big data, ethical governance models for algorithmic decision-making, and the design of adaptive digital ecosystems to support clinical decision processes.Документ Філософський дискурс релігійної ідентичності(Дніпровська академія неперервної освіти, 2025) Абизова, Лариса Віталіївна; Ємельяненко, Ганна Дмитрівна; Ківін, Олексій; Abyzova, L.; Yemelianenko, H.; Kivin, O.У статті проведено комплексне дослідження структурної та функціональної взаємозалежності таких феноменів, як екзистенціальність, духовність та моральність, у контексті формування релігійної свідомості. Автори детально розглядають ключові елементи духовної та релігійної діяльності людини, акцентуючи увагу на їх нерозривному зв’язку, який визначає процес становлення релігійної ідентичності. Особливе значення надається історичному розвитку моральної свідомості, яка з моменту свого виникнення демонструє синкретичне переплетіння духовності як вірування у моральні ідеали та моральності як канонізованого виразу норм людської поведінки. Відзначено, що віра є фундаментальним елементом, який перетворює людське існування на духовне життя, надаючи йому глибокого сенсу. Доведено, що мораль та духовність є взаємодоповнюваними компонентами, які формують основу релігійної поведінки та значно впливають на розвиток релігійної ідентичності. Наголошено, що екзистенціальність, духовність та моральність перебувають у тісному взаємозв’язку, визначаючи характер релігійного світогляду та впливаючи на формування особистісних цінностей. У статті приділено особливу увагу ролі індивідуального досвіду, культурного контексту та сучасних соціальних змін у формуванні морально-духовних орієнтирів. Запропоновано новий підхід до розуміння релігійної ідентичності, який розглядає її як результат динамічної взаємодії філософських, антропологічних та психологічних чинників. Дослідження має значний науковий потенціал для представників різних галузей знань, зокрема філософії, теології, психології та соціології, які досліджують релігію та її роль у суспільстві. Окрім того, висновки можуть бути використані для створення програм духовно-морального виховання, спрямованих на розвиток гармонійної та цілісної особистості. Окремо проаналізовано роль релігійної ідентичності у становленні особистості, яка прагне досягти гармонії між духовними та моральними принципами. Показано, що саме завдяки релігійним віруванням людина здатна долати екзистенційні кризи, знаходити сенс буття та забезпечувати внутрішню стабільність. Релігійна ідентичність розглядається як феномен, який поєднує індивідуальні прагнення до самореалізації з колективними цінностями та моральними нормами суспільства. Висновки дослідження визначають перспективи подальшого вивчення ролі духовності та моральності у формуванні етичних моделей поведінки, а також підкреслюють, що віра та релігійні практики створюють унікальний простір, в якому людське життя набуває глибокого духовного змісту. Результати статті можуть бути корисними для подальших наукових досліджень у галузі філософії, теології, психології та соціальних наук, а також для практичного застосування у сфері освіти та виховання. The article presents a comprehensive study of the structural and functional interdependence of such phenomena as existentialism, spirituality, and morality in the context of the formation of religious consciousness. The authors examine in detail the key elements of human spiritual and religious activity, focusing on their inextricable connection, which determines the process of the formation of religious identity. Particular importance is attached to the historical development of moral consciousness, which since its emergence has demonstrated the syncretic interweaving of spirituality as a belief in moral ideals and morality as a canonized expression of the norms of human behavior. It is noted that faith is a fundamental element that transforms human existence into a spiritual life, giving it a deep meaning. It is proven that morality and spirituality are complementary components that form the basis of religious behavior and significantly influence the development of religious identity. It is emphasized that existentialism, spirituality and morality are closely interconnected, determining the nature of the religious worldview and influencing the formation of personal values. The article pays special attention to the role of individual experience, cultural context and modern social changes in the formation of moral and spiritual orientations. A new approach to understanding religious identity is proposed, which considers it as the result of the dynamic interaction of philosophical, anthropological and psychological factors. The results of the study are of great importance for philosophers, theologians, psychologists and sociologists who study religion and its impact on society. In addition, they can become the basis for the development of spiritual and moral education programs aimed at the formation of a harmonious personality. The role of religious identity in the formation of a personality striving to achieve harmony between spiritual and moral principles is separately analyzed. It is shown that it is thanks to religious beliefs that a person is able to overcome existential crises, find the meaning of life and ensure internal stability. Religious identity is considered as a phenomenon that combines individual aspirations for self-realization with collective values and moral norms of society. The conclusions of the study determine the prospects for further study of the role of spirituality and morality in the formation of ethical models of behavior, and also emphasize that faith and religious practices create a unique space in which human life acquires a deep spiritual meaning. The results of the article may be useful for further scientific research in the fields of philosophy, theology, psychology and social sciences, as well as for practical application in the field of education and upbringing.Документ Міфологічні корені давньоірландського законодавства(Юридичний науковий електронний журнал, 2025) Перун, Світлана Василівна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Каюн, Вікторія Олександрівна; Дашевська, Таміла ВіталіївнаЦя стаття розглядає практичне значення давньоірландської міфології у вивченні доісторичного ірландського законодавства. Дослідження фокусується на міфах ірландського епосу «Викрадання бика з Куальнге» у тому вигляді, як його було записано першими ірландськими ченцями, а також ранні кодифіковані версії традиційного ірландського права. Дослідження раннього ірландського законодавства зосереджуються виключно на кодифікованих законах та археологічних даних. Підхід, що використовується в даному дослідженні, не визнає важливу роль даних, що добре збереглися, про ірландську усну культуру, що служать на допомогу сучасним ученим для розуміння давньоірландського суспільства. Дослідження показує, як міфологічні наративи впливали на формування правових норм, зокрема, у питаннях власності, сім’ї, злочинів та покарань. Виявлені паралелі між міфологічними образами та правовими інститутами свідчать про те, що право в давній Ірландії було невіддільне від міфологічного світогляду. Стаття розкриває зв’язки між міфами та правовими документами, виявляючи їхні спільні риси, що допомагає краще зрозуміти давню ірландську правову систему. Доісторична Ірландія залишається єдиною з найменш досліджених сфер у Західній Європейській історії. Як правило, згадуючи історію Ірландії, ми не замислюємося про події, що відбувалися до приходу християнства в 500 році до нашої ери або до вторгнення вікінгів у 700 році нашої ери. Проте Ірландія може похвалитися деякими відомими людськими поселеннями в Європі. Перші поселенці Ірландії будували складні споруди, мали складні релігійні обряди, складали епічну поезію та мали правовий кодекс. Віддалене розташування Смарагдового острова сприяло тому, що ірландська культура розвивалася майже без впливу Римської імперії та її класичних традицій. Цей факт робить Ірландію дещо унікальною, як у своїй культурі, так і в правових кодексах. Щоб зрозуміти давнє ірландське право, перш за все, важливо зрозуміти доісторичну Ірландію. У випадку ранньої Ірландії корисними виявилися два основні джерела: рукописи чернечого Євангелія та середньовічні рукописи ірландського епосу. ; This article examines the practical significance of ancient Irish mythology in the study of prehistoric Irish law. The study focuses on the myths of the Irish epic The Stealing of the Bull from Cualnge as recorded by the first Irish monks, as well as early codified versions of traditional Irish law. Studies of early Irish law focus exclusively on codified laws and archaeological evidence. The approach taken in this study fails to recognize the important role of the well-preserved data on Irish oral culture in helping modern scholars to understand ancient Irish society. The study shows how mythological narratives influenced the formation of legal norms, in particular, in matters of property, family, crimes and punishments. The identified parallels between mythological images and legal institutions indicate that law in ancient Ireland was inseparable from the mythological worldview. The article reveals the connections between myths and legal documents, revealing their common features, which helps to better understand the ancient Irish legal system. Prehistoric Ireland remains one of the least studied areas in Western European history. Usually, when we think of Irish history, we don't think about the events that happened before the arrival of Christianity in 500 BC or the Viking invasion in 700 AD. However, Ireland boasts some of the most famous human settlements in Europe. Ireland's first settlers built elaborate structures, had elaborate religious ceremonies, composed epic poetry, and had a legal code. The remote location of the Emerald Isle contributed to the fact that Irish culture developed almost without the influence of the Roman Empire and its classical traditions. This fact makes Ireland somewhat unique, both in its culture and legal codes. To understand ancient Irish law, it is first important to understand prehistoric Ireland. In the case of early Ireland, two main sources have proved useful: the monastic Gospel manuscripts and the medieval Irish epic manuscripts.Документ Масова культура як результат становлення інформаційного суспільства: соціально-філософський аналіз(Національний університет «Одеська юридична академія», 2024) Штепа, О. О.; Зінченко, Наталія Олександрівна; Коваленко, С. В.; Shtepa, O. O.; Zinchenko, N. O.; Kovalenko, S. V.Автори статті визначили, що масова культура – це складний соціальний феномен XX століття, що являє собою особливий тип виробництва та споживання культурних цінностей, притаманний масовому суспільству. Передумовами виникнення масової культури стали, по-перше, демократизація культури, тобто широке залучення індивідів до споживання культурних продуктів. По-друге, індустріалізація, яка створила масове виробництво та, відповідно, масове споживання, урбанізація як процес зосередження населення та економічного життя у містах. Специфіка масової культури проявляється в цілій низці її суттєвих ознак. Масова культура розрахована на «усереднений» рівень розвитку масового споживача, сформований за допомогою культивування її ж стереотипів. Масова культура характеризується динамізмом, оскільки оперативно реагує на зміну соціальної реальності та потреби ринку з його швидкоплинними запитами. Через це масова культура є гнучкою і відкритою системою, здатною до самооновлення та самовдосконалення шляхом перетворення унікальних цінностей інших культур на предмети масового споживання. Продукти масової культури носять серійний та стандартизований характер, оскільки процес їх створення здійснюється за аналогією до поточно-конвеєрного виробництва (культурна промисловість). Масова культура орієнтована на примітивізацію, тобто спрощення уявлень про світ, про себе, вульгаризацію культурних смислів і мови їхнього вираження. Масова культура здійснює експлуатацію простоти та цікавості, культивування насильства та посередності. Вона проявляється як специфічний засіб сприйняття навколишньої дійсності та інструмент пристосування до умов індустріального та постіндустріального світу, що формується в умовах технологічно розвиненого масового суспільства, як явище, що характеризується специфікою виробництва, тиражування і трансляції культурної продукції у сучасних соціокультурних реаліях. The authors of the article noted that mass culture is a complex social phenomenon of the 20th century, which is a special type of generation and the creation of cultural values attached to mass supremacy. The main reason behind the rise of mass culture was, first of all, the democratization of culture, so that individuals could become more widely involved in the production of cultural products. In other words, industrialization, which created mass production and, apparently, mass proliferation, urbanization as a process of concentrating the population and economical living in places. The specificity of mass culture is manifested in a whole range of its essential signs. Mass culture is protected for the «average» development of mass culture, formations for the additional cultivation of stereotypes. Mass culture is characterized by dynamism, which promptly responds to changes in social reality and consumes the market with its rapid inputs. Through mass culture there is a dense and open system, created before self-reinvention and a selfrefined way of transforming the unique values of other cultures into objects of mass production. Mass culture products are of a serial and standardization nature, since the process of their creation proceeds analogously to the flow-conveyor production (cultural industry). Mass culture is oriented toward primitiveness, a simplified expression of the world, about oneself, the vulgarization of cultural meanings and expressions of language. Mass culture involves the exploitation of simplicity and brutality, the cultivation of violence and mediocrity. It manifests itself as a specific purpose for the application of extreme efficiency and a tool for reaching the minds of the industrial and post-industrial world, which is being formed in the minds of a technologically advanced mass supremacy, as a phenomenon, which is characterized by the specificity of production, circulation and transmission of cultural products in current sociocultural realities.Документ Культура і медицина в умовах глобальних змін: філософський дискурс(ТОВ «Видавничий дім «Право», 2025-04-26) Зінченко, Наталія Олександрівна; Верезомська, Світлана Жоржовна; Каюн, Вікторія ОлександрівнаКультура, мистецтво формують монолітну особистість в цілісності з її раціональним та чуттєвим пізнанням. Мистецтво не лише сприяє вдосконаленню творчих здібностей лікаря, а й заохочує до естетичної діяльності та професійної майстерності.Документ Інтеграція цілей сталого розвитку в гуманітарну складову вищої медичної освіти(European Open Science Space, 2025-04) Верезомська, Світлана Жоржовна; Каюн, Вікторія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Харченко, Тетяна ОлексіївнаУ статті досліджується процес інтеграції Цілей сталого розвитку (ЦСР) в гуманітарну складову вищої медичної освіти в умовах трансформації, глобальних і локальних викликів, зокрема в контексті війни в Україні. Особливу увагу приділено переосмисленню ролі гуманітарних дисциплін як інструменту формування гуманітарної свідомості, моральної відповідальності та соціальної активності майбутніх медиків. Стаття аналізує нову парадигму освіти, яка синтезує етичні принципи з глобальними цілями сталого розвитку, акцентуючи на значенні поєднання універсальних цінностей і локального досвіду. Розглянуто український контекст реалізації ЦСР у період повномасштабної війни, що актуалізує потребу у формуванні нової гуманітарної чутливості медичного фахівця. Показано, як гуманітарна освіта в медичних університетах може виступати каталізатором суспільних змін і складовою післявоєнної відбудови.Документ Дослідження впливу радянського минулого на сучасні процеси формування української національної ідентичності(ФОП Малець Василь Васильович, 2025-04-18) Верезомська, Світлана Жоржовна; Каюн, Вікторія Олександрівна; Петрова, Наталія Олександрівна; Verezomska, S.; Kaiun, V.; Petrova, N.Дослідження присвячене комплексному аналізу впливу радянського минулого на процеси формування української національної ідентичності, зокрема в умовах війни та зовнішньої агресії. Метою дослідження є детальне вивчення впливу радянської ідеології, політики, культурних та соціально-економічних реалій того часу на формування національної свідомості українців і процеси деконструкції радянської спадщини в умовах сучасних викликів, зокрема війни, глобалізації та європейської інтеграції. Методи. У роботі застосовано комплексний підхід, що поєднує методи історичного, соціологічного та порівняльного аналізу, а також інтерпретації культурнихнаративів і фольклору через призму сучасної рефлексії на минуле. Результати дослідження свідчать, що радянські часи залишили глибокий слід у формуванні національної ідентичності України. Через систематичні процеси русифікації, переписування історії та культури, радянські політичні інструменти маніпулювали свідомістю українців, сприяючи послабленню національних почуттів і зниженню національної самосвідомості. Водночас соціальні та психологічні травми внаслідок масових репресій, голодоморів та інших актів політичного терору створили складні культурні контексти для формування української національної ідентичності в пострадянський період. Деконструкція радянської спадщини, що відбувається в Україні від початку незалежності, зокрема через політику декомунізації та переосмислення історичної пам՚яті, є складним і багатогранним процесом, що охоплює не тільки зміни в освіті, культурі та політиці, але й соціальну трансформацію. The study is devoted to a comprehensive analysis of the influence of the Soviet past on the processes of forming Ukrainian national identity, in particular in conditions of war and external aggression. The aim of the study is to study in detail how Soviet ideology, politics, and cultural and socio-economic realities of that time influenced the formation of the national consciousness of Ukrainians, as well as the processes of deconstruction of the Soviet heritage in conditions of modern challenges, such as war, globalization and European integration. Methods. The work uses a comprehensive approach that combines methods of historical and sociological analysis, comparative analysis, and interpretations of cultural narratives and folklore, in particular through the prism of modern narratives and reflection on the past. Results. The results of the study indicate that the Soviet past left a deep, multifaceted mark on the formation of the national identity of Ukraine. In particular, through systematic processes of Russification, rewriting of history and culture, Soviet political instruments manipulated the consciousness of Ukrainians, contributing to the weakening of national feelings and the decline of national selfawareness. At the same time, social and psychological traumas that remained after mass repressions, famines, and other acts of political terror created complex cultural contexts for the formation of Ukrainian national identity in the post-Soviet period. The deconstruction of the Soviet legacy that has been taking place in Ukraine since independence, through the policy of decommunization and the rethinking of historical memory, is a complex and multifaceted process that encompasses not only changes in education, culture, and politics, but also social transformation.Документ Особливості впровадження і викладання міжнародного гуманітарного права для здобувачів медичних закладів вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Каюн, Вікторія Олександрівна; Ющенко, Юлія Петрівна; Липій, Євгенія Анатоліївна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Верезомська, Світлана Жоржовна; Біланов, Олег СергійовичПроаналізовано актуальність упровадження освітнього компонента «Міжнародне гуманітарне право» для здобувачів закладу вищої освіти. Розкрито мету, основні завдання і зміст вивчення вибіркового компонента. Виокремлено проблемні питання, що виникають під час вивчення міжнародного гуманітарного права у здобувачів вищої освіти. The relevance of the implementation of the educational component «International Humanitarian Law» for students of the institution of higher education has been analyzed. The purpose, main tasks and content of the study of the selective component are revealed. Problematic issues that arise during the study of international humanitarian law for students of higher education are highlighted.Документ Поняття «судження» у лінгвістиці: філософський аспект(Полтавський державний медичний університет, 2025) Зінченко, Наталія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Дашевська, Таміла ВіталіївнаРобота присвячена ретроспективному аналізу поняття «судження» в контексті філософії та лінгвістики, дослідженню проблем розуміння та аргументації судження як інструменту мислення через філософсько-мовознавчу призму. The work is devoted to the retrospective analysis of the concept of "judgment" in the context of philosophy and linguistics, to the study of the problems of understanding and reasoning of judgment as a tool of thinking through a philosophical-linguistic prism.Документ Інноваційно-мотивуючі методи навчання у галузі гуманітарних наук в умовах війни(ISMA University of Applied Sciences, 2025) Зінченко, Наталія ОлександрівнаГуманітарна підготовка здобувачів вищої освіти є невід’ємною складовою у підготовці висококваліфікованого фахівця та свідомого громадянина. Варто наголосити, що саме дисципліни гуманітарного циклу сприяють еволюції індивідуальних здібностей. Тому важливо в сучасних умовах використовувати та вдосконалювати інноваційні методи в залежності від умов навчального процесу. При засвоєнні матеріалу соціально-гуманітарних дисциплін сучасний викладач повинен креативно, творчо, керуючись науковою аргументацією викладати матеріал комбінуючи інтерактивні методи.Документ Innovative approaches to the integration of humanitarian disciplines in the medical education of Ukraine(Futurity Research Publishing, 2025) Verezomska, S.; Zinchenko, N.; Kaiun, V.; Верезомська, Світлана Жоржовна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Каюн, Вікторія ОлександрівнаThe study explores innovative approaches to integrating humanitarian disciplines into medical education in Ukraine. The research aims to enhance medical students’ professional competencies by incorporating humanities-based knowledge and critical thinking skills. A mixedmethod approach was used, including surveys of medical educators and students, as well as an analysis of curriculum reforms. The findings highlight the positive impact of interdisciplinary education on ethical decision-making, communication, and patient-centered care. The results emphasize the need for a balanced curriculum that fosters both medical expertise and humanistic values.Документ Formation of digital literacy of modern students in the conditions of distance learning(SWorld Germany Drawing up & Design. ScientificWorld-NetAkhatAV, 2024) Zalij, T. V.; Kharchenko, T. O.; Жалій, Тамара Віталіївна; Харченко, Тетяна ОлексіївнаПроблема формування цифрової грамотності учасників освітнього процесу в контексті запровадження безпекових заходів в умовах воєнного стану, дистанційного та/або змішаного навчання є актуальною для належного забезпечення високої якості освітнього процесу.Документ Діяльність закладів освіти в умовах воєнного стану щодо забезпечення здоров’язбереження учасників освітнього процесу(Authors, scientific texts, 2024-12) Жалій, Тамара Віталіївна; Харченко, Тетяна Олексіївна; Zalii, T. V.; Kharchenko, T. O.У статті аналізується поняття психічного здоров’я в контексті його збереження для учасників освітнього процесу (педагогічних та науково-педагогічних працівників, здобувачів освіти), що видається надзвичайно важливим в умовах правового режиму воєнного стану. Стверджується, що використання інноваційних здоров’язберігаючих технологій сприятиме налагодженню міжособистісних стосунків, дозволить уникнути погіршення психічного здоров’я вчителів та учнів. ; The article analyzes the concept of mental health in the context of its preservation for participants in the educational process (pedagogical and scientific-pedagogical workers, students of education), which seems extremely important in the conditions of the legal regime ofmartial law. It is argued that the use of innovative health-saving technologies will contribute to the establishment of interpersonal relationships, and will allow to avoid the deterioration of the mental health of teachers and students.Документ Взаємозв’язок філософії освіти та європейських цінностей(2025-02-28) Зінченко, Наталія Олександрівна; Кривоніс, Анастасія ЄвгенівнаСучасні європейські цінності відіграють ключову роль у формуванні системи вищої освіти в усьому світі, особливо в країнах, які обрали курс інтеграції. Основою європейських цінностей є ідеали демократії, верховенства права, поваги прав людини, рівності, справедливості та інклюзії. В епоху глобалізації, де домінує суспільне плюралістичне різноманіття, європейські цінності є невід’ємною частиною реальності та обумовлюють необхідність створення уніфікованих освітніх програм, що ґрунтуються на аксіологічних принципах.Документ Актуальність симуляційної концепції Ж. Бодрійяра в реаліях сьогодення(Економічна академія Д. А. Ценова, Свіштов, 2025-01) Зінченко, Наталія Олександрівна; Штепа, О.; Zinchenko, N.; Shtepa, O.Соціокультурні трансформаційні реалії сьогодення зумовлюють істотні зміни в розумінні людської екзистенції, що супроводжується пошуком сучасних ідей у переосмисленні методологічних парадигм філософського дискурсу. Тому в даному контексті доцільно розглянути сутність соціально-політичної складової симуляційної концепції Ж.Бодрійяра, проаналізовано роль комунікації загалом та ЗМІ зокрема у процесі «втрати соціального», продемонстровано значення симуляційної концепції як інструмента теоретико-політичного аналізу сучасного стану соціуму. ; The socio-cultural transformational realities of today cause significant changes in the understanding of human existence, which is accompanied by the search for modern ideas in the rethinking of methodological paradigms of philosophical discourse. Therefore, in this context, it is appropriate to consider the essence of the socio-political component of J. Baudrillard's simulation concept, the role of communication in general and mass media in particular in the process of "loss of the social" is analyzed, the significance of the simulation concept as a tool for theoretical and political analysis of the current state of society is demonstrated.Документ Освітні інновації (ІКТ)(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2024-12) Абизова, Лариса Віталіївна; Ківін, ОлексійВ інформаційному суспільстві освіта і наука відіграють ключову роль. Наукові досягнення обумовлюють зміну освітніх технологій. Інновації в освіті, зокрема, в інженерно-педагогічній – це процес створення, запровадження та поширення нових освітніх ідей, засобів, педагогічних та управлінських технологій в результаті яких підвищуються показники (рівні) досягнень структурних компонентів освіти, відбувається перехід системи до якісно вищого стану. В сучасному освітньому просторі активно використовуються інформаційні технології для підвищення ефективності навчального процесу.Документ Філософія інформації та інформаційна етика(ДонНАБА, 2024-12) Абизова, Лариса Віталіївна; Ківін, ОлексійРеволюція в інформаційних технологіях, як і інші революції, змінює спосіб життя, змінюючи способи його осмислення. Інформаційна та технократична революції вже істотно вплинули на наше розуміння світу, людської природи і соціуму, таких штучних агентів як робототехніка, інтелектуальні пошукові системи, штучний інтелект, мережевий простір, а також поставили питання про природу і етику використання штучного інтелекту у людському бутті.Документ The role of historical memory in the formation of national identity: a study of the Ukrainian case(AG Editor (Argentina), 2025) Halukha, Liubov; Lysiansky, Pavlo; Harmatiy, Olha; Verezomska, Svitlana; Voznyuk, Oksana; Верезомська, Світлана ЖоржовнаIntroduction: the formation of historical memory in modern Ukraine is an important stage in the fight against Russian aggression, which has both military and ideological components. Objective: the purpose of the article is to analyse the role of historical memory in the formation of national identity (in the example of the Ukrainian experience). Method: the study is based on the PRISMA approach. The criteria for including literature were based on content, thematic relevance, and methodology. The languages of the literature are English and Ukrainian. A total of 50 items were selected. We used software such as Excel and VOSviewer to create graphs and tables. The methods of comparative analysis and synthesis were used in the study. Results: an important aspect of contemporary historical memory in Ukraine is the appeal to key historical markers that have a significant impact on the formation of national consciousness. Russian aggression has generated a demand for Ukrainian historical symbols and narratives that influence national identity through public relations channels. Conflict is important, and it can lead to a conflict of “memories” that is reinforced by certain political speculations. At the same time, addressing historical issues in political debates (politicisation of historical memory) and the lack of a generalised national narrative on the history of Ukraine are urgent challenges to the further influence of historical memory on the consolidation of Ukrainians. Conclusions: historical memory is an important tool for overcoming the spread of Russian propaganda, which openly spreads myths about the revival of the Soviet empire.Документ Академічна мобільність учасників освітнього процесу у підвищенні конкурентоспроможності майбутніх лікарів: філософський дискурс(Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського, 2025-01) Зінченко, Наталія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Zinchenko, Natalia; Pеrun, SvitlanaДана праця демонструє не лише ретроспективний аналіз ідей мобільності, а й трансформацію поняття. Глобалізаційні проблеми ставлять нові вимоги та виклики закладам вищої освіти не лише в Україна, а й за її межами. Об’єднавши зусилля освітня спільнота, наукова здатні подолати найскладніші проблеми людства. Суперечливе ХХ сторіччя у спадок ХХІ сторіччю передало проблеми, які потребують негайного вирішення. Одна з проблем – це здоров’я, як запорука стабільного та ефективного розвитку будь-якої країни. Тому постає питання підготовки висококваліфікованих лікарів та розвиток медичної галузі, як науки. Вирішенню даної проблеми сприяє академічна мобільність, це унікальна можливість не лише переймати досвіт, а перш за все комунікація ідеями, досвідом, перспективами і т. д. Трансформаційні процеси ХХ століття сприяли переходу поняття мобільності з класично-соціальної проблематики у філософську. Модифікаційні процеси даної категорії розглядалися у працях видатних філософів Г. Дельоз, Гваттарі Н. і звичайно видатного соціолога Джона Уррі. Роль освіти і знання набувають пріоритетності, головна мета полягає в активізації євроінтеграції, такі процеси породжують проблеми транскордонні та транснаціональні. Завдяки академічній мобільності формується єдиний світовий освітній простір. Європейська освіта зазнала кардинальних змін не лише на освітній карті, а й в практичному значені. Місцеве реформування не є ефективним ,а навпаки гальмує розвиток країни та не уможливлює її людей бути конкурентоспроможними на глобальному ринку праці. Оскільки саме академічна мобільність є закономірним процесом та продуктивною відповіддю на потреби глобалізаційного ринку праці. Професія лікаря заслуговує особливої уваги, оскільки здоров’я сьогодні є ключовим питанням світової спільноти. Саме тому у Полтавському державному медичному університеті (ПДМУ) активно працюють програми академічної мобільності, примножується кількість міжнародних партнерів та має членство у міжнародних медичних організаціях. Слід відзначити, що продуктивно працює освітню програма Еразмус Мундус, яка була створена за ініціативи Європейського Союзу. ; This study presents a retrospective analysis of the evolving concept of mobility, highlighting its transformation in the context of globalization. The challenges posed by globalization require higher education institutions, both in Ukraine and abroad, to adapt and respond. By collaborating, the global educational and scientific community can address some of the most pressing issues facing humanity. The complex legacy of the 20th century has left the 21st century with challenges that demand urgent solutions, particularly in the area of health – an essential pillar for the stable and effective development of any nation. Consequently, the training of highly qualified medical professionals and the advancement of medical science become critical concerns. Academic mobility plays a crucial role in addressing this issue, offering a unique opportunity not only to acquire knowledge but also to exchange ideas, experiences, and perspectives. The transformative processes of the 20th century led to a shift in the concept of mobility, from a focus on social issues to a more philosophical approach. This transformation is explored in the works of influential thinkers such as Gilles Deleuze, Félix Guattari, and the prominent sociologist John Urry. The growing importance of education and knowledge underscores the need to strengthen European integration, generating cross-border and transnational challenges. Academic mobility contributes to the creation of a unified global educational space. European education has undergone profound changes, not only in terms of its place on the educational map but also in practical terms. Local reforms have proven ineffective, hindering national development and reducing global competitiveness. Academic mobility, however, is a natural and productive response to the demands of the global labor market. The medical profession warrants particular attention, as health remains a key concern for the global community. At Poltava State Medical University (PSMU), academic mobility programs are thriving, with an expanding network of international partners and membership in global medical organizations. The Erasmus Mundus program, initiated by the European Union, has proven particularly successful in fostering international cooperation and educational advancement.