Навчально-методичні видання. Кафедра нервових хвороб

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 19 з 19
  • Документ
    Основи медичної генетики
    (Полтава : ПП «Астрая», 2023) Дельва, Михайло Юрійович; Гринь, Катерина Вікторівна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна
    У навчальному посібнику висвітлено питання ролі спадковості в патології людини, викладені цитологічні та молекулярні основи спадковості людини, надана класифікація спадкової патології. Дана характеристика методам медичної генетики. Окремий розділ присвячений семіотиці спадкової патології, опису фенотипу пацієнта з генетичними аномаліями, надана класифікація вад розвитку та узгодженості характеру порушень з етапами онтогенезу. Навчальне видання проілюстроване для більш чіткого засвоєння викладеного матеріалу. Для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня, які навчаються за спеціальністю 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія» у закладах вищої освіти МОЗ України галузі знань 22 Охорона здоров’я, а також лікарів-інтернів, курсантів, практикуючих лікарів.
  • Документ
    Головний біль у практиці сімейного лікаря
    (Полтавський державний медичний університет, 2022) Дельва, Михайло Юрійович; Кривчун, Анжеліна Михайлівна; Дельва, Ірина Іванівна; Таряник, Катерина Анатоліївна
    У навчальному посібнику висвітлено основні типи первинного і вторинного головного болю та розглянуто питання їх класифікації, етіології, патогенезу, клінічних проявів, діагностики, лікування та профілактики. Даний посібник допоможе лікарям-інтернам, неврологам та сімейним лікарям правильно та своєчасно діагностувати головний біль, грамотно розпізнати ознаки захворювань, що виявляються головним болем та, за необхідності, направити пацієнта за спеціалізованою допомогою.
  • Документ
    Алгоритми засвоєння практичних навичок та вмінь в неврології
    (ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2018) Литвиненко, Наталія Володимирівна; Саник, Олександр Володимирович
    У навчальному посібнику викладено алгоритми засвоєння практичних навичок та вмінь в неврології: оцінки анамнестичних даних, дослідження психічного та неврологічного статусу, лабораторних досліджень, нейроофтальмологічного та отоневрологічного досліджень, інтерпретації даних інструментальних методів дослідження, наданню невідкладної реанімаційної допомоги в неврологічній практиці. Для для лікарів-інтернів, курсантів, практикуючих лікарів.
  • Документ
    Неврологія вагітності
    (Полтава : Техсервіс, 2019) Саник, Олександр Володимирович; Дельва, Михайло Юрійович; Литвиненко, Наталія Володимирівна
    Навчальний посібник підготовлений у відповідності з навчальними програмами для лікарів-інтернів, курсантів, практичних лікарів з фахів «неврологія», «акушерство та гінекологія», «сімейна медицина». У посібнику з урахуванням сучасних досягнень медичної науки висвітлені основні неврологічні хвороби і синдроми, які найчастіше розвиваються у вагітних, можуть ускладнювати вагітність, пологи та післяпологовий період. Викладення матеріалу чітко структуровано, наведені таблиці, розглянуті питання діагностики, лікування, ведення пологів. Для наочності наведена велика кількість ілюстрацій.
  • Документ
    Деменція: клінічний, патоморфологічний та психофармакологічний аспекти. Особливості догляду за пацієнтами з деменцією
    (ПП "Астрая", 2021) Скрипніков, Андрій Миколайович; Гринь, Катерина Вікторівна; Погорілко, Олег Володимирович; Скрипников, Андрей Николаевич; Гринь, Екатерина Викторовна; Погорелко, Олег Владимирович; Skrypnikov, A. M.; Hryn, K. V.; Pohorilko, O. V.
    У навчально-методичному посібнику висвітлено питання етіології, класифікації, клініки, діагностики, лікування деменції, а також правила догляду за пацієнтами з деменцією, основні засади надання паліативної допомоги. Зазначені морфологічні та патоморфологічні зміни головного мозку при різних типах деменції. Надано характеристику основних психофармакологічних засобів, які застосовуються при терапії деменції. В посібнику містяться основні патопсихологічні методики для оцінки когнітивного статусу. Проілюстровані засоби догляду за пацієнтами з деменцією. Для здобувачів вищої освіти вищих навчальних закладів МОЗ України, лікарів-інтернів, клінічних ординаторів, аспірантів за фахом «Психіатрія», лікарів-психіатрів, лікарів загального профілю (сімейних лікарів), медичних сестер, осіб, що здійснюють догляд за пацієнтом з деменцією.
  • Документ
    Обстеження пацієнта в клініці нервових хвороб
    (Полтава ТОВ “Фірма “Техсервіс“, 2018) Литвиненко, Наталія Володимирівна; Кривчун, Анжеліна Михайлівна; Таряник, Катерина Анатоліївна
    Навчальний посібник складено у відповідності з затвердженими навчальними програмами для студентів вищих медичних навчальних закладів.У посібнику наведені основні дані про будову, функції, методи діагностики та симптоми ураження нервової системи. Представлено відповідний обсяг практичних навиків, якими має оволодіти студент вищих медичних навчальних закладів, а також застосовувати їх у подальшій практичній діяльності. З метою поліпшення сприйняття і запам'ятовування наведених даних використаний достатній обсяг ілюстративного матеріалу. Посібник сприятиме підвищенню якості навчання студентів, а також поліпшенню діагностики захворювань нервової системи. Цей посібник підготовлено для студентів вищих медичних навчальних закладів III-IV рівня акредитації.
  • Документ
    Силабус з дисципліни «Хірургія, у тому числі дитяча хірургія та нейрохірургія Модуль ІV «Нейрохірургія»
    (2020) Кривчун, Анжеліна Михайлівна; Кривчун, Анжелина Михайловна; Kryvchun, A. M.
    Нейрохірургія – самостійна спеціальність і галузь медичної науки, яка займається питаннями діагностики та лікування захворювань і пошкоджень нервової системи. Сучасна нейрохірургія є одним з найбільш «молодих» розділів хірургії. Протягом кількох століть хірургія нервової системи розвивалася в широкому руслі загальної хірургії і лише порівняно недавно нейрохірургія виділилася в самостійну дисципліну.
  • Документ
    Силабус з дисципліни "Неврологія з особливостями дитячого віку"
    (2020) Пурденко, Тетяна Йосипівна
    Неврологія з особливостями дитячого віку – є однією з дисциплін клінічного етапу додипломної підготовки лікаря, під час вивчення якої відбувається засвоєння студентами теоретичних основ, навичок обстеження неврологічних пацієнтів, методології постановки діагнозу неврологічного захворювання, вибору тактики лікування та надання термінової допомоги при невідкладних станах у неврології. Вивчення нервової системи у дитини базується на даних вікової еволюції структур і функцій мозку. В кожному віковому періоді є критерії, які визначають межу між нормою та патологією. Патологія дітей грудного віку завжди представляє підвищену складність для діагностичного процесу. В більшій мірі це відноситься до неврологічного обстеження. В цьому віці на перший план виступають загальні симптоми, які пов’язані з незрілістю центральної нервової системи. Морфологічна незрілість центральної нервової системи проявляється особливостями її функціонування, що характеризується недиференційованістю відповіді на різні подразники, відсутністю стабільності неврологічних реакцій і їх швидкою виснаженістю. Окреме місце відводиться вивченню перинатальних уражень нервової системи, гострих порушень кровообігу мозку, вроджених вад розвитку нервової системи, порушень функцій вегетативної і периферичної нервової систем, запальних захворювань нервової системи, пароксизмальним станам. На лекціях та практичних заняттях головним предметом вивчення є хвора дитина з усіма її особливостями. Увага на практичних заняттях приділяється засвоєнню студентами навичок обстеження, постановці топічного і клінічного діагнозів, призначенню лікування та наданню невідкладної допомоги хворим з різними захворюваннями нервової системи. Важливо створити у студентів уявлення про патогенетичні механізми виникнення захворювань нервової системи, методи профілактики уражень нервової системи. Отже, неврологія з особливостями дитячого віку – навчальна клінічна дисципліна, яка вивчає методи і прийоми клінічного обстеження пацієнта, особливості професійного спілкування лікаря з дитиною та її батьками, суб’єктивні та об’єктивні прояви захворювань (симптоми і синдроми), причини та механізми їх виникнення і розвитку (семіологія) з метою встановлення діагнозу. Вивчення дисципліни відбувається у два логічних етапи: - Перший - засвоєння основних методів фізикального, інструментального та лабораторного обстеження пацієнта, після чого студенти формулюють топічний діагноз ураження нервової системи. Дослідження нервової системи у дітей першого року життя вимагає спеціальних знань, великої спостережливості і вмілого підходу до хворої дитини, так як має специфічні особливості, пов'язані з віковою фізіологією цього періоду розвитку. Відсутність мови, невміння передавати свої відчуття, вираженість загальних реакцій, помітне переважання загальномозкових симптомів над вогнищевими створюють труднощі в оцінці неврологічного статусу дитини. - Другий - клінічна неврологія, де студенти засвоюють теоретичні основи спеціальної неврології (етіологічні чинники, патогенетичні механізми виникнення, особливості клініки, діагностики, лікування і профілактики захворювань нервової системи та особливості у дітей).
  • Документ
    Гострі неврологічні захворювання : робоча програма навчальної дисципліни для підготовки фахівців першого рівня вищої освіти
    (2020-08-31) Піддубна, Олександра Олегівна; Палєнка, Олена Євгенівна
    «Гострі неврологічні захворювання» є однією з дисциплін клінічного етапу додипломної підготовки парамедика, під час вивчення якої відбувається засвоєння студентами теоретичних основ, навичок обстеження пацієнтів з гострою неврологічною патологією, методології постановки діагнозу неврологічного захворювання, вибору тактики лікування та надання термінової допомоги при невідкладних станах у неврології. Приділяється значна кількість уваги вивченню гострих станів - порушень кровообігу мозку, неврологічних больових синдромів, порушень функцій вегетативної і периферичної нервової систем. На лекціях та практичних заняттях головним предметом вивчення є хвора людина з усіма її особливостями. Увага на практичних заняттях приділяється засвоєнню студентами навичок обстеження, постановці топічного і клінічного діагнозів, призначенню лікування та наданню невідкладної допомоги хворим з різноманітними гострими захворюваннями нервової системи. Отже, неврологія – навчальна клінічна дисципліна, яка вивчає методи і прийоми клінічного обстеження пацієнта, особливості професійного спілкування лікаря з пацієнтом, субʼєктивні та обʼєктивні прояви захворювань (симптоми і синдроми), причини та механізми їх виникнення і розвитку (семіологія) з метою встановлення діагнозу. Вивчення дисципліни відбувається у два логічних етапи: перший - засвоєння основних методів фізикального, інструментального та лабораторного обстеження пацієнта, після чого студенти формулюють топічний діагноз ураження нервової системи, та другий - клінічна неврологія, де студенти засвоюють теоретичні основи спеціальної неврології (патогенетичні механізми виникнення, особливості клініки, діагностики, лікування і профілактики захворювань нервової системи).
  • Документ
    Захист історії хвороби : методичні вказівки для самостійної роботи студентів при підготовці практичного (семінарського) заняття і на занятті
    (Українська медична стоматологічна академія, 2020-08-31) Піддубна, Олександра Олегівна
    Самостійна курація неврологічного хворого і написання історії хвороби - це підсумок засвоєння студентами практичних навичок і теоретичного матеріалу з курсу нервових хвороб, тому метою практичних занять з цієї теми є навчання студентів клінічному узагальненню отриманих при обстеженні хворого даних, вмінню самостійно розбиратись в топічній діагностиці, провести диференціальну діагностику, призначити обґрунтоване лікування, вирішувати питання працездатності і дати хворому рекомендації на майбутнє.
  • Документ
    Захист історії хвороби : методичні рекомендації для викладачів
    (Полтава, 2020-08-31) Піддубна, Олександра Олегівна
    Захист історії хвороби розвиває клінічне мислення лікаря, випускника лікувального факультету, вчить орієнтуватися в нетиповій ситуації, приймати правильне рішення у відношенні лікарської тактики, мотивувати свою точку зору на діагноз, необхідне обстеження, режим хворого і лікування. Дослідження неврологічного статусу у пацієнтів вимагає глибоких знань анатомо-фізіологічних особливостей нервової системи. Важливо з самого початку орієнтувати практичного лікаря на те, що хворих потрібно оглядати за всіма правилами неврології, що топічний діагноз необхідний, щоб вирішити, яка ділянка нервової системи постраждала і які заходи повинні бути негайно вжиті.
  • Документ
    Силлабус по дисциплине "Неврология"
    (2020) Пинчук, Виктория Анатольевна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна
  • Документ
    Силабус з дисципліни "Неврологія"
    (2020) Пінчук, Вікторія Анатоліївна
    Неврологія є однією з дисциплін клінічного етапу додипломної підготовки лікаря, під час вивчення якої відбувається засвоєння студентами теоретич¬них основ, навичок обстеження неврологічних пацієнтів, методології постановки діагнозу неврологічного захворювання, вибору тактики лікування та надання термінової допомоги при невідкладних станах у неврології. Окреме місце відводиться вивченню гострих станів - порушень кровообігу мозку, неврологічних больових синдромів, порушень функцій вегетативної і периферичної нервової систем. На лекціях та практичних заняттях головним предметом вивчення є хвора людина з усіма її особливостями. Увага на практичних заняттях приділяється засвоєнню студентами навичок обстеження, постановці топічного і клінічного діагнозів, призначенню лікування та наданню невідкладної допомоги хворим з різними захворюваннями нервової системи. Важливо створити у студентів уявлення про патогенетичні механізми виникнення захворювань нервової системи, методи профілактики уражень нервової системи. Отже, неврологія – навчальна клінічна дисципліна, яка вивчає методи і прийоми клінічного обстеження пацієнта, особливості професійного спілкування лікаря з пацієнтом, субʼєктивні та обʼєктивні прояви захворювань (симптоми і синдроми), причини та механізми їх виникнення і розвитку (семіологія) з метою встановлення діагнозу. Вивчення дисципліни відбувається у два логічних етапи: перший - засвоєння основних методів фізикального, інструментального та лабораторного обстеження пацієнта, після чого студенти формулюють топічний діагноз ураження нервової системи, та другий - клінічна неврологія, де студенти засвоюють теоретичні основи спеціальної неврології (патогенетичні механізми виникнення, особливості клініки, діагностики, лікування і профілактики захворювань нервової системи).
  • Документ
    Syllabus of neurology
    (2020) Pinchuk, V. A.; Пінчук, Вікторія Анатоліївна
    Neurology is one of the disciplines of the clinical stage of undergraduate physician training, during which the students learn theoretical basics, skills of neurological patients examination, methodology of making a diagnosis of a neurological disease, choice of treatment tactics and providing urgent medical care in case of medical emergencies. A special place is given to the study of acute conditions - disorders of the cerebral blood flow, neurological pain syndromes, disorders of the functions of the autonomic and peripheral nervous systems. A sick person with all his / her peculiarities is the main subject of study at lectures and practical classes. At practical classes the attention is paid to students' acquisition of examination skills, making topical and clinical diagnosis, treatment prescription and providing urgent medical care for patients with various diseases of the nervous system. It is important to give the students a flavor of the pathogenetic mechanisms of the origination of the nervous system diseases, methods of prevention of the nervous system disorders. Thus, neurology is an academic clinical discipline that studies the methods and techniques of clinical examination, features of professional communication of the doctor with the patient, subjective and objective manifestations of the disease (symptoms and syndromes), causes and mechanisms of their origin and development (semiology) with the purpose of making a diagnosis. The study of discipline carries out in two logical stages: the first − mastering of the basic methods of physical, instrumental and laboratory examination of the patient, after which students define a topical diagnosis of the nervous system disorder, and the second − clinical neurology, where students learn the theoretical bases of specific neurology (pathogenetic mechanisms of origin, features of clinics, diagnostics, treatment and prevention of nervous system diseases).
  • Документ
    Етіологія, патогенез та патоморфологія розсіяного склерозу
    (Полтава — 2019, 2019) Пінчук, Вікторія Анатоліївна
    Розсіяний склероз (РС) є автоімунним захворюванням, частка якого становить 11 % від усіх захворювань нервової системи, він посідає 4-те місце за поширеністю серед уражень ЦНС, а економічні збитки від РС колосальні, бо витрати на це захворювання на рік в провідних країнах Європи сягають 1,2 млрд фунтів стерлінгів (Велика Британія), а в США - 9,7 млрд. доларів, з яких до 65 % припадає на безпосередню медичну допомогу та забезпечення медикаментами, а біля 30% - на соціальну підтримку. В основі патогенезу розсіяного склерозу лежить імунозапальна демієлінізація (аутоімунне руйнування мієліну) та нейродегенерація, при цьому пошкодження нервових клітин відбувається як безпосередньо в місці вогнища, так і дифузно в тканинах мозку. Це захворювання складно діагностується через схожість його проявів із симптомами інших хвороб. РС зазвичай маніфестує у пацієнтів віком від 20 до 40 років і вражає жінок у двічі-тричі частіше, ніж чоловіків. Ця патологія є превалюючою причиною нетравматичної інвалідності серед молодих дорослих осіб. Крім того, вказане захворювання являє собою значний тягар з огляду на якість життя хворих, соціальні та особисті витрати. У більшості пацієнтів (85–90 %) перебіг хвороби від початку є рецидивуючим і характеризується загостренням неврологічних симптомів, пов’язаних із зонами запалення в центральній нервовій системі (ЦНС). Протягом двох десятиліть у понад половини нелікованих пацієнтів відзначають поступове погіршення стану, незалежно від тяжкості нападів. Первинно-прогресуючий перебіг розсіяного склерозу спостерігається приблизно у 10–15 % випадків.
  • Документ
    Оценка состояния пациентов при цереброваскулярных заболеваниях на основании их обследования по шкалам (методические рекомендации для врачей – неврологов, интернов, курсантов, врачей семейной медицины)
    (Полтава — 2006, 2006) Пинчук, Виктория Анатольевна; Грицай, Наталья Николаевна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Грицай, Наталія Миколаївна
  • Документ
    Оценка состояния пациентов при когнитивных нарушениях, депрессии, тревоге на основании их обследования по шкалам
    (Полтава — 2006, 2006) Грицай, Наталья Николаевна; Пинчук, Виктория Анатольевна; Мартыненко, Андрей Николаевич; Грицай, Наталія Миколаївна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Мартиненко, Андрій Миколайович
  • Документ
    Оценка состояния пациентов при рассеянном склерозе
    (Полтава — 2006, 2006) Пинчук, Виктория Анатольевна; Грицай, Наталья Николаевна; Мартыненко, Андрей Николаевич; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Грицай, Наталія Миколаївна; Мартиненко, Андрій Миколайович
  • Документ
    Реногенні ураження нервової системи
    (ТОВ "Фірма "Техсервіс", 2019) Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Литвиненко, Наталія Володимирівна; Силенко, Галина Ярославівна
    Навчальний посібник «Реногенні ураження нервової системи», підготовлений співробітниками кафедри нервових хвороб з нейрохірургією та медичною генетикою Української медичної стоматологічної академії (м. Полтава) є глибоким та всебічно узагальненим навчальним посібником для лікарів – інтернів і лікарів – слухачів закладів (факультетів) післядипломної освіти МОЗ України. В книзі розглянуті особливості клініки ураження нервової системи при патології нирок. Представлений посібник послідовно готує читача до сучасного розуміння неврологічної патології при соматоневрологічних синдромах, дозволяє читко виявити неврологічні симптоми та провести диференційну діагностику. Вважаємо, що навчальний посібник буде мати суттєвий інтерес для лікарів та студентів медичних вузів.