Наукові праці. Кафедра пропедевтики терапевтичної стоматології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Методи підвищення мотивації студентів до вивчення терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина Аркадіївна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Браїлко, Наталія МиколаївнаСтаття висвітлює питання підвищення мотивації здобувачів вищої освіти галузі знань «Стоматологія» до вивчення терапевтичної стоматології. Такими методами є інтеграція теорії та практики, використання активних методів навчання, індивідуалізація освітнього процесу. The article is devoted to the issue of increasing the motivation of students of higher education in the field of knowledge "Dentistry" to study therapeutic dentistry. These methods include the integration of theory and practice, the use of active learning methods, and individualization of the educational process.Документ Odontogenic keratocysts of the jaws in children: peculiarities of the clinical and X-ray picture(Ektodermal Displazi Grubu, 2025) Gurzhii, O. V.; Kolomiiets, S. V.; Skripnikova, T. P.; Tkachenko, I. M.; Гуржій, Олена Вікторівна; Коломієць, Світлана Веніамінівна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаThe slow growth and asymptomatic course of odontogenic keratocysts of the jaws in children complicates diagnosing on the early stages of development, they have relatively aggressive course and a high rate of recurrence and only when the cyst is large enough the symptoms may appear in the form of jaw deformation, disruption of teeth eruption or changes in their positioning. The purpose of our study is to determine the characteristic features of the clinical and radiological manifestation of keratocysts in the jawbones of children in the period of temporary and permanent occlusion. Clinical material was based on the examination of 8 children aged from 8 to 18 years old suffering from keratocysts of the jaws, who addressed to the clinical base of the Department of Postgraduate Education of Dentists at Poltava State Medical University (Ukraine) lover six years. All children underwent standard X-ray examination: orthopantomogram, computed tomography. Keratocysts were most often detected at age of 12–14 years old. The lower jaw was damaged by the pathological process almost twice as often as the upper jaw. As a rule, the localization of the lesion was in the area of the angle and branch of the lower jaw. And, as for the frontal group of teeth - on the upper jaw. There is a characteristic feature in growth of odontogenic keratocysts - they spread along the length of the jaw and do not cause a pronounced deformation of the bone for a long time; in children, during the period of intensive growth of the jaws, they often have a large size of 3 cm or more. In the period of transitional dentition, we took into account the terms of permanent teeth eruption along with the degree of resorption of the roots of temporary teeth in accordance with the age of the child. We consider the fact that the size of the lesion depends on the age of the child to be a specific feature of the clinical course of keratocysts in children. In case when the process was localized on the upper jaw, we identified the area of destruction of bone tissue with clear rounded contours or of triangular shape in the form of one-chamber cavity in the area of incisors, canines or premolars. The permanent teeth buds were often situated horizontally or pushed distally, some of them were located in the cavity of the cyst. The roots of erupted permanent teeth were turned into the cyst cavity. When the lesion was localized on the lower jaw, the X-ray revealed areas of bone thinning with clear contours, which either spread to the frontal part, or to the body, angle and branch of the lower jaw, the 8th tooth's bud was more often pushed to the branch of the lower jaw. The contours of the periodontal cleft of the teeth, which were located in the area of keratocysts, were always preserved, pathological root resorption was not observed. The growth of the jawbones, anatomic and topographic features of the teeth and jaws in temporary occlusion, immature roots of permanent teeth contribute to the specific course of keratocysts in children. In order to make proper OKC diagnosis, a special place, in addition to anamnesis, should be given to the correct clinical and radiological diagnosing by the means of CT scanning.Документ Інноваційні впровадження в начальний процес для студентів ІІІ курсу стоматологічного факультету для забезпечення взаємодії набутих компетентностей та практичних навичок на кафедрі пропедевтики терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Ірина Ярославівна; Дворник, Анна Валентинівна; Браїлко, Наталія МиколаївнаПідготовка студентів-стоматологів є динамічним, поступовим процесом який базується на здобутті теоретичних знань з подальшим їх застосуванням в клініці терапевтичної стоматології. Для досягнення цієї мети на кафедрі пропедевтики терапевтичної стоматології для студентів ІІІ курсу стоматологічного факультету запроваджене теоретичне навчання з предмету з подальшим його опрацюванням в клініці для забезпечення колобарації набутих компетентностей та практичних навичок для розв’язання складних задачі і проблем у сфері стоматології та охорони здоров’я. The formation of dental students is a dynamic, gradual process based on the acquisition of theoretical knowledge with its subsequent application in the clinic of therapeutic dentistry. To achieve this goal, the Department of Propaedeutics of Therapeutic Dentistry has introduced theoretical training in the subject for third-year students of the Faculty of Dentistry with its subsequent development in the clinic to ensure and collaborate the acquired competencies and practical skills for solving complex tasks and problems in the field of dentistry and healthcare.Документ The use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs in the practice of the dentist depending on the features of the pain syndrome(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Shundryk, M. A.; Marchenko, I. Y.; Tkachenko, I. M.; Marchenko, V. Y.; Шундрик, Марина Аркадіївна; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Валерій ЮрійовичA literature review was conducted on the results of clinical studies examining the characteristics of pain syndrome in dental practice for the selection of adequate pharmacotherapy using non-steroidal anti-inflammatory drugs. Retrospective review and analysis of domestic and foreign publications on the characteristics of pain syndrome, and determination of pain relief tactics with the use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs were selected as research methods. The research results indicate that pain is the most prevalent symptom in dental practice. During the diagnostic process, it is essential to rule out non-dental causes of pain in the orofacial region. The results of the study show that pain is the most prevalent symptom in dental practice. During the diagnostic process, it is essential to exclude non-dental causes of pain in the orofacial area, while also considering the localization, duration, and nature of the pain, the stimuli that provoke it, and the results of auxiliary examinations. Acute pain requires adequate treatment to eliminate the risk of developing chronic pain syndrome. Nonspecific anti-inflammatory drugs are pathogenetically justified for the treatment of such patients, but it is necessary to individually select the dosage and duration of use, taking into account not only their effectiveness but also their safety. Проведено огляд літератури щодо результатів клінічних досліджень особливостей больового синдрому в стоматологічній практиці для підбору адекватної фармакотерапії із застосуванням нестероїдних протизапальних засобів. Методами дослідження обрано ретроспективний огляд та аналіз вітчизняних та зарубіжних публікацій щодо характеристики больового синдрому, визначення тактики знеболення із застосуванням нестероїдних протизапальних засобів. Результати дослідження показують, що біль є домінуючим симптомом у практиці лікаря-стоматолога. У процесі діагностики необхідно виключити нестоматологічні причини болю в орофаціальній ділянці, а також звернути увагу на локалізацію, тривалість і характер болю, подразники, що провокують біль, результати допоміжних обстежень. Гострий біль потребує адекватного лікування для усунення ризику розвитку хронічного больового синдрому. Неспецифічні протизапальні засоби є патогенетично обґрунтованими препаратами для лікування таких пацієнтів, але необхідо індивідуально обирати дозування, тривалість застосування з урахуванням не тільки їх ефективності, а й безпеки.Документ Індивідуальна освітня траекторія здобувача освіти як основа вибору професійної спеціалізації(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-12) Павленко, Світлана Анатоліївна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Сидорова, Алла Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаПріоритетність підготовки висококваліфікованих фахівців закладами вищої освіти медичного профілю, котрі після закінчення навчання стануть конкурентоспроможними, професійно компетентними, відповідальними, здатними ефективно працювати на рівні світових стандартів, професійно мобільними, соціально адаптованими та здатними до безперервного особистісного розвитку спеціалістами, базується на основі вибору індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти на додипломному етапі навчання. Формування здобувачами освіти індивідуальних освітніх траєкторій дозволяє їм швидко реагувати на зміни попиту та пропозиції на ринку праці, що впливає на їхню майбутню конкурентоспроможність і на вектор спеціалізації у майбутній професійній діяльності. При формування здобувачем освіти індивідуальної освітньої траєкторії потрібно враховувати принцип індивідуалізації освітнього процесу, принцип усвідомленості перспективи та можливості безпосередньої участі в організації освіти, принцип диференціації, принцип врахування й дотримання інтересів здобувачів освіти, принцип зіставлення можливостей освітнього середовища з розвиненими навичками здобувачів. Під час навчального процесу у ЗВО медичного спрямування кожен здобувач освіти поступово і послідовно набуває знань, навичок і вмінь на теоретичному і практичному рівні. Формування здобувачами освіти індивідуальної траєкторії навчання дозволяє їм швидко реагувати на зміни попиту та пропозиції на ринку праці, які впливають на їхню майбутню конкурентоспроможність і професійну спеціалізацію в майбутньому. The priority of training highly qualified specialists by higher education institutions of the medical profile, who after graduation will become competitive, professionally competent, responsible, capable of working effectively at the level of world standards, professionally mobile, socially adapted and capable of continuous personal development specialists, is based on the choice of an individual educational trajectory of the education seeker at the undergraduate stage of study. The formation of individual educational trajectories by education seekers allows them to quickly respond to changes in demand and supply in the labor market, which affects their future competitiveness and the vector of specialization in future professional activities. When forming an individual educational trajectory by an education seeker, it is necessary to take into account the principle of individualization of the educational process, the principle of awareness of the prospect and the possibility of direct participation in the organization of education, the principle of differentiation, the principle of taking into account and respecting the interests of education seekers, the principle of comparing the opportunities of the educational environment with the developed skills of the seekers. During the educational process in a medical higher education institution, each student gradually and consistently acquires knowledge, skills and abilities at the theoretical and practical levels. The formation of an individual learning trajectory by students allows them to quickly respond to changes in demand and supply on the labor market, which affect their future competitiveness and professional specialization in the future.Документ Ефективність лікування клиноподібних дефектів зубів з проявами гіперестезії(Полтавський державний медичний університет, 2023-11) Браїлко, Наталія Миколаївна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Назаренко, Зоряна Юріївна; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаМетою одного з напрямків досліджень було лікування клиноподібних дефектів зубів з проявами гіперстезії шляхом їх обробки фторлаком з подальною реставрацією тканин зуба за допомогою фотокомпозиту.Документ Impact of migration on health and mortality(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lyashenko, L. I.; Nazarenko, Z. Y.; Tkachenko, I. M.; Chyzhevska, M. B.; Brailko, N. M.; Ляшенко, Лілія Іванівна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Чижевська, М. Б.; Браїлко, Наталія МиколаївнаThe survey showed that theconditions in which migrant workers worked in construction and agricultural work ofted did not meet sanitary and hygienic requirements and safety rules, which increased the risk of occupational injuries.Документ Сучасність і майбутнє в освіті інтеграційної медицини(2025-03-20) Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Дворник, Анна Валентинівна; Ляшенко, Лілія ІванівнаІнтеграційні та інноваційні напрями відіграють ключову роль у підготовці майбутніх медичних працівників, які мають бути готові відповідати на складні виклики сучасної медицини й забезпечувати високоякісну медичну допомогу. Integration and innovation directions play a crucial role in preparing future healthcare professionals who must be ready to meet the complex challenges of contemporary medicine and provide high-quality medical care.Документ Проблеми навчання здобувачів освіти з "кліповим" сприйняттям інформації(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Павленко, Світлана Анатоліївна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаЙдеться про причини розвитку «кліпового мислення» у здобувачів освіти та негативні його наслідки. «Кліпове мислення» ускладнює сприйняття інформації в цілому, не дозволяє тренувати довготривалу пам'ять, та погіршує запам’ятовування інформації, яка необхідна при здобутті вищої освіти та отриманні професії лікаря. Дані рекомендації щодо покращення сприйняття інформації здобувачами освіти, формування у них логічного, критичного мислення. Іt is about the reasons for the development of "clip thinking" among students and its negative consequences. "Clip thinking" complicates the perception of information in general, does not allow training long-term memory, and impairs the memorization of information that is necessary for obtaining higher education and obtaining the profession of a doctor. Recommendations are given for improving the perception of information by students of education, the formation of logical, critical thinking in them.Документ Вплив популярних дієт на стан порожнини рота(Харківський національний медичний університет, 2024-12-06) Назаренко, Зоряна Юріївна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаСучасний світ потребує ідеалів, які досягаються завдяки спорту, використанню біодобавок, косметологічних процедур та кардинальної зміни у раціоні. Але мало хто задумується, як дієти можуть вплинути не тільки на організм вцілому, а й на стан органів ротової порожнини. Адже зміна раціону впливає на надходження певних мікро-, макроелементів, вітамінів, білків, жирів, вуглеводів, що може призвести не тільки до зниження резистентності твердих тканин зубів, але і до запальних процесів тканин пародонта, внаслідок кардинальної перебудови в захисних системах організму.Документ Диференціальний підхід до вибору нестероїдних протизапальних препаратів під час лікування ускладненого карієсу(ГО "Наукова спільнота", 2024-02) Шундрик, Марина Аркадіївна; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Валерій ЮрійовичМета даної роботи - огляд результатів клінічних і доклінічних досліджень щодо вивчення особливостей застосування нестрероїдних протизапальних препаратів при лікування ускладненого карієсуДокумент Особливості діагностики та лікування пацієнтів із первинно-виявленим одонтогенним гайморитом на стоматологічному прийомі(Полтавський державний медичний університет, 2024-12-26) Запорожченко, Владислав Миколайович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Zaporozhchenko, V. M.; Tkachenko, I. M.У цій статті представлено аналітичний огляд сучасних підходів до діагностики та лікування пацієнтів з одонтогенним гайморитом, що виявляється на стоматологічному прийомі. Робота ґрунтується на вивченні та аналізі навчально-методичної, наукової та патентної літератури з метою висвітлення клінічних та терапевтичних аспектів цього захворювання. Мета дослідження — визначити ключові етапи розвитку методів діагностики одонтогенного гаймориту, їхню ефективність та взаємозв’язок із сучасними технологіями лікування. Для досягнення цієї мети було прове-дено патентно-інформаційний пошук у базах даних «Scopus», «PubMed», «ResearchGate». У ході роботи опрацьовано 39 наукових джерел, більшість з яких іноземні. Проведений аналіз дозволив систематизувати актуальні методи діагностики, які включають клінічні, рентгенологічні, ендоскопічні та мікробіологічні дослідження та охарактеризувати найбільш ефективні з них. Також було розглянуто мультидисциплінарний підхід до лікування, що поєднує стоматологічну та оторинола-рингологічну спеціалізації, з метою забезпечення комплексного підходу до лікування пацієнтів з одонтогенним гайморитом. Основний акцент було зроблено на терапевтичних стратегіях та особливостях їх застосування залежно від типу та етіології захворювання. Результати огляду підтверджують, що раннє виявлення та комплексний підхід до лікування одонтогенного гаймориту мають вирішальне значення для запобігання ускладнень та досягнення стійких клінічних результатів This article presents an analytical review of modern approaches to diagnosing and treating patients with odontogenic maxillary sinusitis, often identified during dental appointments. The study is based on the analysis of educational, methodological, scientific, and patent literature to highlight the clinical and therapeutic aspects of this condition. The aim of the study is to determine the key stages in the development of diagnostic methods for odontogenic maxillary sinusitis, assess their effectiveness, and explore their relationship with modern treatment technologies. To achieve this, a patent information search was conducted using the Scopus and PubMed databases. A total of 39 scientific sources were analyzed, the majority of which were international studies. This analysis enabled the systematization of current diagnostic methods, including clinical, radiological, endoscopic, and microbiological approaches, with a focus on their effectiveness. The multidisciplinary approach to treatment, combining dental and otorhinolaryngological specializations, was also considered in order to provide a comprehensive approach to the treatment of patients with odontogenic maxillary sinusitis. The main emphasis was placed on therapeutic strategies and features of their application depending on the type and etiology of the disease. The results of the review confirm that early detection and a comprehensive approach to the treatment of odontogenic maxillary sinusitis are crucial for preventing complications and achieving sustainable clinical outcomes.Документ Вплив різних вибілюючих агентів на мікроелементний слад твердих тканин зубів(Полтавський державний медичний університет, 2024-12-26) Дворник, Анна Валентинівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Dvornyk, A. V.; Tkachenko, I. M.; Vodoriz, Ya. Yu.Зміна кольору зубів - поширена естетична проблема, яка стосується різних верств населення і може зустрічатися в будь-якому віці. Нині, за літературними даними, 74% опитаних вважають, що негарна посмішка негативно позначається на кар'єрі, а 92% вважають, що саме вона сприяє успіху в особистому житті. Сучасна стоматологія надає велику кількість способів вибілювання, які допомагають вирішити проблеми зміни кольору зубів. Найбільш поширеною на сьогоднішній день такою процедурою є професійне клінічне вибілювання. Отже, незважаючи на велику кількість публікацій і численні інновації за останні роки, проблема вибору препаратів для вибілювання зубів залишається актуальною. Метою роботи стало клініко-експериментальне обґрунтування вибору оптимальних методів вибілювання зубів та оцінка їх ефективності на основі експериментальних досліджень хімічного складу твердих тканин зубів, клінічних та лабораторних методів дослідження. Для досягнення вказаної мети визначено завдання дослідження: визначити зміни хімічного складу емалі зубів у експерименті після використання різних професійних систем і протоколів для вибілювання зубів. Провести оцінку досліджуваних показників у віддалені терміни після застосування різних вибілювальних препаратів та визначити який вплив мають вибілюючі агенти на тверді тканини зубів. Для досягнення поставленої мети використані експериментальні та статистичні методи досліджен-ня, а саме: мікроскопічне дослідження морфологічного та хімічного складу емалі з використанням скануючого електронного мікроскопа високої здатності серії Mira LM. При проведенні дослідження щодо аналізу показників експерименту у дослідних групах нами застосовано вибілювальні системи з використанням 35% перекису водню і 44% пероксиду карбаміду. За результатами проведеної роботи дійшли відповідних висновків. У нашому дослідженні проведено порівняння хімічного складу поверхні емалі зубів при застосуванні професійної гігієни і використанні пероксиду карбаміду та перекису водню в ролі хімічних компонентів системи для клінічного вибілювання зубів. Зміна цих показників буде істотно впливати на зміну значень показників ротової порожнини, зокрема складу ротової рідини пацієнтів, діяльності слинних залоз, а також на функціональну і структурну резистентність твердих тканин зубів. Після проведення експериментальних досліджень і встановлення розбіжності щодо основних елементів ми, можливо, будемо мати змогу в клініці вибирати препарати для вибілювання, спираючись на дані клінічних і лабораторних досліджень, із коректним призначен-ням ремінералізувальних препаратів із заданою кількістю хімічних елементів залежно від вибору вибілювального компонента. Intorduction. Discoloration of teeth is a common aesthetic concern affecting various segments of the population and individuals of all ages. According to current literature, 74% of respondents believe that an unattractive smile negatively impacts their career, while 92% think it influences success in their personal lives. Modern dentistry offers numerous whitening methods to address tooth discoloration, with professional clinical bleaching being one of the most commonly performed procedures. Despite the variety of available techniques and the continuous emergence of new advancements in recent years, the issue of selecting the most effective and safe whitening agents remains a pressing concern. The purpose of this study was to clinically and experimentally substantiate the selection of optimal teeth whitening methods and to assess their effectiveness. This evaluation was based on experimental analyses of the chemical composition of dental hard tissues, as well as clinical and laboratory research methodologies. To achieve this purpose, the study outlined the following objectives: 1. Identify changes in the chemical composition of tooth enamel in experimental settings after the application of various professional whitening systems and protocols. 2. Evaluate the long-term effects of whitening agents on the chemical composition and structural integrity of dental hard tissues. Methods. Experimental and statistical research methods were utilized to achieve these objectives, including microscopic analysis of the morphological and chemical composition of enamel using a high-resolution Mira LM electron microscope. For the experimental groups, bleaching systems containing 35% hydrogen peroxide and 44% carbamide peroxide were used to analyze their effects on enamel composition. Results and Conclusions. The study compared the chemical composition of enamel surfaces following professional hygiene procedures and the use of carbamide peroxide and hydrogen peroxide as active components in clinical teeth whitening systems. The findings demonstrated that changes in enamel composition significantly influence various oral parameters, including the composition of the oral fluid, the activity of salivary glands, and the functional and structural resilience of dental hard tissues. Experimental results revealed notable deviations in the basic elements of enamel. These findings underscore the importance of selecting whitening agents based on clinical and laboratory tests. Moreover, the use of remineralizing agents with specific chemical formulations tailored to the chosen whitening components is essential to mitigate potential adverse effects and preserve enamel integrity.Документ Огляд сучасних методик оцінки ризику появи карієсу(Полтавський державний медичний університет, 2024-12-26) Водоріз, Ярослав Юрійович; Браїлко, Наталія Миколаївна; Дворник, Анна Валентинівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Vodoriz, Y. Y.; Brailko, N. M.; Dvornyk, A. V.; Tkachenko, I. M.Сучасна стоматологія пропонує різноманітні інструменти оцінки ризику, такі як CAMBRA, Cariogram та ADA Risk Assessment Tool. Ці інструменти допомагають стоматологам розробляти індивідуальні плани лікування та профілактики. Однак, їхня ефективність все ще є предметом наукових дискусій. Матеріали та методи. Було проведено електронний пошук за допомогою баз даних Cochrane Library, PubMed та Scopus без обмежень за регіоном та роком видання. Використані ключові слова: CAMBRA, Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, caries risk assessment, ECAT. Ця всебічна стратегія пошуку забезпечила широкий та неупереджений збір релевантних досліджень. Результати. Кількісні методи включають: CAMBRA (Caries Management By Risk Assessment), Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, OHIS (Oral Health Impact Profile) та ECAT (Early Childhood Caries Assessment Tool). Якісні методи базуються на клінічному обстеженні, аналізі слини та генетичному тестуванні. Обговорення. Ключові подібності між вищезгаданими методами очевидні. По-перше, усі три методи використовують комплексну оцінку, враховуючи низку факторів, що сприяють ризику карієсу, таких як гігієна порожнини рота, дієта, історія зубів, склад слини, вплив фтору та інші фактори ризику. Подруге, кожен метод дозволяє індивідуальний підхід, що дає змогу розробляти персоналізовані плани лікування та профілактики на основі оціненого ризику пацієнта. Нарешті, усі три методи можуть допомогти виявити пацієнтів із високим ризиком карієсу, дозволяючи раннє втручання та профілактику. Висновки. З огляду на сучасні кількісні методи оцінки ризику появи карієсу, слід зазначити, що CAMBRA, ADA Risk Assessment Tool, Cariogram та ECAT є ефективними методами оцінки індивідуального ризику розвитку карієсу зубів. Кожен із них має свої сильні та сла-бкі сторони і найкращий вибір для конкретної стоматологічної практики може залежати від різних факторів, таких як уподобання стоматолога, наявні ресурси та демографічні дані пацієнтів. Introduction. Modern dentistry offers various risk assessment tools, such as CAMBRA, Cariogram, and the ADA Risk Assessment Tool. These tools help dentists create personalized treatment plans. However, their effectiveness is still debated. Materials and Methods. An electronic search was conducted using the Cochrane Library, PubMed, and Scopus databases without any regional or temporal restrictions. The following keywords were used: CAMBRA, Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, caries risk assessment, ECAT. This comprehensive search strategy ensured a broad and unbiased collection of relevant studies. Results. Quantitative methods include CAMBRA (Caries Management by Risk Assessment), Cariogram, the ADA Risk Assessment Tool, OHIS (Oral Health Impact Profile), and ECAT (Early Childhood Caries Assessment Tool). Qualitative methods, on the other hand, rely on clinical examination, saliva analysis, and genetic testing. Discussion. The key similarities among the aforementioned methods are evident. First, all of these methods employ a comprehensive approach, considering multiple factors that contribute to caries risk, such as oral hygiene, diet, dental history, saliva composition, fluoride exposure, and other relevant risk factors. Second, each method supports an individualized approach, allowing for the development of personalized treatment and prevention plans based on the patient's specific risk profile. Finally, all of these methods are designed to identify patients at high risk for caries, facilitating early intervention and preventive measures. Conclusion. Contemporary quantitative methods for assessing caries risk, such as CAMBRA, the ADA Risk Assessment Tool, Cariogram, and ECAT, prove to be effective in evaluating individual risks for tooth decay. Each method has its strengths and limitations, and the optimal choice for a particular dental practice may depend on factors like the dentist’s preferences, available resources, and patient demographics.Документ Особливості взаємозв’язку психоемоційного стану, рівня здобутих знань та мануальних навичок студентів 2-го курсу під час пандемії Covid-19 та повномаштабної війни в Україні при вивченні предмету пропедевтика терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2024) Ткаченко, Ірина Михайлівна; Дворник, Анна Валентинівна; Водоріз, Ярослав ЮрійовичПоєднання впливу пандемії та війни створює особливо складні умови для студентів. Перехід на дистанційне навчання в умовах війни ускладнюється нестабільним доступом до інтернету, постійними переміщеннями та психологічним тиском. Всі ці фактори взаємно посилюють один одного, що призводить до значного зниження рівня знань студентів. Метою дослідження є вивчення впливу пандемії Covid-19 та війни на рівень знань, мануальних навичок та психологічний стан студентів, а також виявлення особливостей взаємозв'язку між цими аспектами.Документ Формування критичного мислення здобувачів освіти як складової Soft Skills(Полтавський державний медичний університет, 2024-11) Павленко, Світлана Анатоліївна; Сидорова, Алла Іванівна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Pavlenko, S. A.; Sydorova, A. I.; Nazarenko, Z. Yu.; Tkachenko, I. M.; Brailko, N. M.Згідно компетентностей діючого Стандарту вищої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія» у галузі знань 22 «Охорона здоров’я» для другого (магістерського) рівня вищої освіти здобувача освіти має вміти абстрактно мислити, аналізувати та синтезувати отриману інформацію, та мати здатність бути критичним і самокритичним. В загальних і в спеціальних (фахових, предметних) компетентностях, відображається необхідність критичного осмислення проблем у навчанні здобувачем освіти, а розуміння і інтерпретація цих понять сприймається у відповідності до загальноприйнятих філософських, наукових, законодавчих та суспільних тлумачень. З цієї т очки зору актуальною метою є визначення методів формування критичного мислення у здобувачів освіти, як складової Soft Skills, та впровадження їх в процес підготовки здобувачів на додипломному етапі навчання. Складова, яка підвищує мотивацію здобувачів освіти до навчання і готує їх до самостійної праці в умовах сьогодення, базується на критичному мисленні, як основному елементі навчання та набуття теоретичних знань і практичних навичок, умінь. Щоб вдосконалювати і розвивати критичне мислення здобувачі освіти на додипломному етапі навчання повинні вміти інтерпретувати, аналізувати та порівнювати отриману інформацію щодо хворого; вміти узагальнювати, оцінювати та логічно, послідовно, аргументовано робити висновки з отриманих даних щодо обстеження пацієнта. Розвивати критичне мислення у здобувача освіти викладач повинен з точки зору технології розвитку критичного мислення, що забезпечуються певними функціями у різних фазах: виклику, осмислення, рефлексії. Для розуміння механізму розвитку критичного мислення у здобувачів освіти на додипломному етапі здобуття вищої освіти доцільно застосовувати метод аналізу професійних ситуацій, метод емпатії, методу алгоритму побудови ефективного аргументу, метод аналізу причинно-наслідкових зв’язків, які сприятимуть розвитку критичного мислення, як складової Soft Skills у здобувачів освіти. According to the competences of the current Higher Education Standard in the specialty 221 «Dentistry» in the field of knowledge 22 «Health care» for the second (master's) level of higher education, the student must be able to think abstractly, analyze and synthesize the information received, and have the ability to be critical and self-critical . In general and in special (professional, subject) competences, the need for a critical understanding of problems in education by the student of education is reflected, and the understanding and interpretation of these concepts is perceived in accordance with generally accepted philosophical, scientific, legislative and social interpretations. From this point of view, the actual goal is to determine the methods of formation of critical thinking in students of education, as a component of Soft Skills, and their implementation in the process of training students at the undergraduate stage of education. The component that increases the motivation of students to study and prepares them for independent work in today's conditions is based on critical thinking as the main element of learning and acquiring theoretical knowledge and practical skills. In order to improve and develop critical thinking, students at the undergraduate stage of education must be able to interpret, analyze and compare the received information about the patient; to be able to generalize, evaluate and logically, consistently, reasonedly draw conclusions from the received data regarding the examination of the patient. The teacher must develop critical thinking in the learner from the point of view of the technology of developing critical thinking, which is provided by certain functions in different phases: challenge, comprehension, reflection. To understand the mechanism of the development of critical thinking among students at the undergraduate stage of higher education, it is advisable to use the method of analyzing professional situations, the method of empathy, the method of the algorithm for building an effective argument, the method of analyzing cause-and-effect relationships, which will contribute to the development of critical thinking as a component of Soft Skills in education seekers.Документ Нагальні питання імплементації клінічної настанови «Карієс зубів» у освітній процес та клінічну практику(Івано-Франківський державний медичний університет, 2024-09) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина АркадіївнаНайшвидшою імплементацією нової клінічної настанови та стандарту медичної допомоги "Карієс зубів" у освітній процес і клінічну практику є нагальним завданням для надавачів освітніх послуг з підготовки фахівців другого рівня вищої освіти галузі знань "Охорона здоров'я" за освітньо-професійною програмою "Стоматологія".Документ The issue of integration of the education process of dentists and clinical practice(European open science space, 2024-09) Marchenko, Iryna; Thachenko, Iryna; Shundryk, Maryna; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина АркадіївнаThe new guideline is a synthesis of information sources adapted for the health system of Ukraine, based on the data of evidence-based medicine and was chosen by the working group as an example of the best practice of providing medical care to patients with dental caries and the risk of it occurence.Документ Comparative characteristics of the results of professional use of whitening systems “Opalescense boost” and “Magic Smile Pro”(Полтавський державний медичний університет, 2024) Nazarenko, Z. Y.; Lyashenko, L. I.; Brailko, N. M.; Tkachenko, I. M.; Marchenko, I. Y. ; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Ірина ЯрославівнаThe modern rhythm of life dictates its standards to us. One of the standards of the new time is a beautiful smile, and one of the main criteria for a beautiful smile is snow-white teeth without traces of dental plaque, pigments and plaque. The purpose of our study was to determine the comparative clinical effectiveness the use of whitening systems «Opalescence boost» and «Magic Smile Pro» for whitening of the vital teeth and to investigate hyperesthesia as the most common complication of this procedure. We performed in-office teeth whitening in 62 patients aged 25 to 40 years. As a result of the study, we found that the whitening systems «Opalescence Boost PF» and «Magic Smile Pro» have sufficient clinical efficacy, which was more pronounced in the whitening system «Opalescence Boost PF». After using these whitening systems, such a complication as hyperesthesia can rarely occur, the degree and frequency of which is more pronounced when using the «Magic Smile Pro system».Документ Бездимні нікотиновмісні засоби: безпечна альтернатива курінню чи прихована загроза(Полтавський державний медичний університет, 2024) Марченко, Ірина Ярославівна; Кириленко, Антон Олександрович; Шундрик, Марина Аркадіївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Марченко, Валерій ЮрійовичНасьогодні багато споживачів нікотину обирають бездимні нікотиновмісні вироби (нікотиновмісні паучі), які дехто вважає «кращою» і «безпечною» альтернативою курінню сигарет. Вивчення даного питання зумовив клінічний випадок виявлення змін слизової оболонки порожнини рота пацієнта, що вживав нікотиновмісні паучі. Метою роботи стало дослідження поширеності та структури вживання нікотиновмісних виробів серед молоді, особистісної оцінки залежності від них та оцінки їх впливу на стан тканин і органів порожнини рота та організму в цілому. Результати досліджень доводять зміни структури куріння в бік зростання вживання бездимних нікотиновмісних засобів, які, на думку курців, є більш безпечною альтернативою курінню цигарок. Представлений клінічний випадок констатує факт зміни слизової оболонки порожнини рота у місці закладання паучів Velo, що проявляється помутнінням, появою білястого, злегка опалесцентного відтінку забарвлення слизової оболонки, відсутністю судинного малюнку, що є ознакою підвищеного зроговіння епітелію. Питання потребує подальшого ретельного вивчення з залученням більшої кількості респондентів та методів дослідження. Today, many nicotine users choose smokeless nicotine products (nicotine pouches). Smokers consider them a "better" and "safer" alternative to smoking cigarettes. The study of this issue was prompted by a clinical case of detecting changes in the mucous membrane of the oral cavity of a patient who used nicotine-containing pouches (Velo). The purpose of the work was to study the prevalence and structure of the use of nicotine-containing products among young people, personal assessment of dependence on them and assessment of their impact on the condition of the tissues and organs of the oral cavity and the body as a whole. Research results prove changes in the structure of smoking in the direction of an increase in the use of smokeless nicotine-containing products, which, according to smokers, are a safer alternative to smoking cigarettes. The presented clinical case confirms the fact of changes in the mucous membrane of the oral cavity at the place of insertion of VELO pouches, which is manifested by clouding, the appearance of a whitish, slightly opalescent shade of the mucous membrane, the absence of a vascular pattern, which is a sign of increased keratinization of the epithelium. The question needs further careful study with the involvement of a larger number of respondents and research methods. Key words: smoking, smokeless nicotine products, changes in the mucous membrane of the oral cavity.