Наукові праці. Кафедра пропедевтики терапевтичної стоматології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Диференціальний підхід до вибору нестероїдних протизапальних препаратів під час лікування ускладненого карієсу(ГО "Наукова спільнота", 2024-02) Шундрик, Марина Аркадіївна; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Валерій ЮрійовичМета даної роботи - огляд результатів клінічних і доклінічних досліджень щодо вивчення особливостей застосування нестрероїдних протизапальних препаратів при лікування ускладненого карієсуДокумент Особливості діагностики та лікування пацієнтів із первинно-виявленим одонтогенним гайморитом на стоматологічному прийомі(Полтавський державний медичний університет, 2024-12-26) Запорожченко, Владислав Миколайович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Zaporozhchenko, V. M.; Tkachenko, І. М.У цій статті представлено аналітичний огляд сучасних підходів до діагностики та лікування пацієнтів з одонтогенним гайморитом, що виявляється на стоматологічному прийомі. Робота ґрунтується на вивченні та аналізі навчально-методичної, наукової та патентної літератури з метою висвітлення клінічних та терапевтичних аспектів цього захворювання. Мета дослідження — визначити ключові етапи розвитку методів діагностики одонтогенного гаймориту, їхню ефективність та взаємозв’язок із сучасними технологіями лікування. Для досягнення цієї мети було прове-дено патентно-інформаційний пошук у базах даних «Scopus», «PubMed», «ResearchGate». У ході роботи опрацьовано 39 наукових джерел, більшість з яких іноземні. Проведений аналіз дозволив систематизувати актуальні методи діагностики, які включають клінічні, рентгенологічні, ендоскопічні та мікробіологічні дослідження та охарактеризувати найбільш ефективні з них. Також було розглянуто мультидисциплінарний підхід до лікування, що поєднує стоматологічну та оторинола-рингологічну спеціалізації, з метою забезпечення комплексного підходу до лікування пацієнтів з одонтогенним гайморитом. Основний акцент було зроблено на терапевтичних стратегіях та особливостях їх застосування залежно від типу та етіології захворювання. Результати огляду підтверджують, що раннє виявлення та комплексний підхід до лікування одонтогенного гаймориту мають вирішальне значення для запобігання ускладнень та досягнення стійких клінічних результатів This article presents an analytical review of modern approaches to diagnosing and treating patients with odontogenic maxillary sinusitis, often identified during dental appointments. The study is based on the analysis of educational, methodological, scientific, and patent literature to highlight the clinical and therapeutic aspects of this condition. The aim of the study is to determine the key stages in the development of diagnostic methods for odontogenic maxillary sinusitis, assess their effectiveness, and explore their relationship with modern treatment technologies. To achieve this, a patent information search was conducted using the Scopus and PubMed databases. A total of 39 scientific sources were analyzed, the majority of which were international studies. This analysis enabled the systematization of current diagnostic methods, including clinical, radiological, endoscopic, and microbiological approaches, with a focus on their effectiveness. The multidisciplinary approach to treatment, combining dental and otorhinolaryngological specializations, was also considered in order to provide a comprehensive approach to the treatment of patients with odontogenic maxillary sinusitis. The main emphasis was placed on therapeutic strategies and features of their application depending on the type and etiology of the disease. The results of the review confirm that early detection and a comprehensive approach to the treatment of odontogenic maxillary sinusitis are crucial for preventing complications and achieving sustainable clinical outcomes.Документ Огляд сучасних методик оцінки ризику появи карієсу(Полтавський державний медичний університет, 2024-12-26) Водоріз, Ярослав Юрійович; Браїлко, Наталія Миколаївна; Дворник, Анна Валентинівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Vodoriz, Y. Y.; Brailko, N. M.; Dvornyk, A. V.; Tkachenko, I. M.Сучасна стоматологія пропонує різноманітні інструменти оцінки ризику, такі як CAMBRA, Cariogram та ADA Risk Assessment Tool. Ці інструменти допомагають стоматологам розробляти індивідуальні плани лікування та профілактики. Однак, їхня ефективність все ще є предметом наукових дискусій. Матеріали та методи. Було проведено електронний пошук за допомогою баз даних Cochrane Library, PubMed та Scopus без обмежень за регіоном та роком видання. Використані ключові слова: CAMBRA, Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, caries risk assessment, ECAT. Ця всебічна стратегія пошуку забезпечила широкий та неупереджений збір релевантних досліджень. Результати. Кількісні методи включають: CAMBRA (Caries Management By Risk Assessment), Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, OHIS (Oral Health Impact Profile) та ECAT (Early Childhood Caries Assessment Tool). Якісні методи базуються на клінічному обстеженні, аналізі слини та генетичному тестуванні. Обговорення. Ключові подібності між вищезгаданими методами очевидні. По-перше, усі три методи використовують комплексну оцінку, враховуючи низку факторів, що сприяють ризику карієсу, таких як гігієна порожнини рота, дієта, історія зубів, склад слини, вплив фтору та інші фактори ризику. Подруге, кожен метод дозволяє індивідуальний підхід, що дає змогу розробляти персоналізовані плани лікування та профілактики на основі оціненого ризику пацієнта. Нарешті, усі три методи можуть допомогти виявити пацієнтів із високим ризиком карієсу, дозволяючи раннє втручання та профілактику. Висновки. З огляду на сучасні кількісні методи оцінки ризику появи карієсу, слід зазначити, що CAMBRA, ADA Risk Assessment Tool, Cariogram та ECAT є ефективними методами оцінки індивідуального ризику розвитку карієсу зубів. Кожен із них має свої сильні та сла-бкі сторони і найкращий вибір для конкретної стоматологічної практики може залежати від різних факторів, таких як уподобання стоматолога, наявні ресурси та демографічні дані пацієнтів. Introduction. Modern dentistry offers various risk assessment tools, such as CAMBRA, Cariogram, and the ADA Risk Assessment Tool. These tools help dentists create personalized treatment plans. However, their effectiveness is still debated. Materials and Methods. An electronic search was conducted using the Cochrane Library, PubMed, and Scopus databases without any regional or temporal restrictions. The following keywords were used: CAMBRA, Cariogram, ADA Risk Assessment Tool, caries risk assessment, ECAT. This comprehensive search strategy ensured a broad and unbiased collection of relevant studies. Results. Quantitative methods include CAMBRA (Caries Management by Risk Assessment), Cariogram, the ADA Risk Assessment Tool, OHIS (Oral Health Impact Profile), and ECAT (Early Childhood Caries Assessment Tool). Qualitative methods, on the other hand, rely on clinical examination, saliva analysis, and genetic testing. Discussion. The key similarities among the aforementioned methods are evident. First, all of these methods employ a comprehensive approach, considering multiple factors that contribute to caries risk, such as oral hygiene, diet, dental history, saliva composition, fluoride exposure, and other relevant risk factors. Second, each method supports an individualized approach, allowing for the development of personalized treatment and prevention plans based on the patient's specific risk profile. Finally, all of these methods are designed to identify patients at high risk for caries, facilitating early intervention and preventive measures. Conclusion. Contemporary quantitative methods for assessing caries risk, such as CAMBRA, the ADA Risk Assessment Tool, Cariogram, and ECAT, prove to be effective in evaluating individual risks for tooth decay. Each method has its strengths and limitations, and the optimal choice for a particular dental practice may depend on factors like the dentist’s preferences, available resources, and patient demographics.Документ Формування критичного мислення здобувачів освіти як складової Soft Skills(Полтавський державний медичний університет, 2024-11) Павленко, Світлана Анатоліївна; Сидорова, Алла Іванівна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Pavlenko, S. A.; Sydorova, A. I.; Nazarenko, Z. Yu.; Tkachenko, I. M.; Brailko, N. M.Згідно компетентностей діючого Стандарту вищої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія» у галузі знань 22 «Охорона здоров’я» для другого (магістерського) рівня вищої освіти здобувача освіти має вміти абстрактно мислити, аналізувати та синтезувати отриману інформацію, та мати здатність бути критичним і самокритичним. В загальних і в спеціальних (фахових, предметних) компетентностях, відображається необхідність критичного осмислення проблем у навчанні здобувачем освіти, а розуміння і інтерпретація цих понять сприймається у відповідності до загальноприйнятих філософських, наукових, законодавчих та суспільних тлумачень. З цієї т очки зору актуальною метою є визначення методів формування критичного мислення у здобувачів освіти, як складової Soft Skills, та впровадження їх в процес підготовки здобувачів на додипломному етапі навчання. Складова, яка підвищує мотивацію здобувачів освіти до навчання і готує їх до самостійної праці в умовах сьогодення, базується на критичному мисленні, як основному елементі навчання та набуття теоретичних знань і практичних навичок, умінь. Щоб вдосконалювати і розвивати критичне мислення здобувачі освіти на додипломному етапі навчання повинні вміти інтерпретувати, аналізувати та порівнювати отриману інформацію щодо хворого; вміти узагальнювати, оцінювати та логічно, послідовно, аргументовано робити висновки з отриманих даних щодо обстеження пацієнта. Розвивати критичне мислення у здобувача освіти викладач повинен з точки зору технології розвитку критичного мислення, що забезпечуються певними функціями у різних фазах: виклику, осмислення, рефлексії. Для розуміння механізму розвитку критичного мислення у здобувачів освіти на додипломному етапі здобуття вищої освіти доцільно застосовувати метод аналізу професійних ситуацій, метод емпатії, методу алгоритму побудови ефективного аргументу, метод аналізу причинно-наслідкових зв’язків, які сприятимуть розвитку критичного мислення, як складової Soft Skills у здобувачів освіти. According to the competences of the current Higher Education Standard in the specialty 221 «Dentistry» in the field of knowledge 22 «Health care» for the second (master's) level of higher education, the student must be able to think abstractly, analyze and synthesize the information received, and have the ability to be critical and self-critical . In general and in special (professional, subject) competences, the need for a critical understanding of problems in education by the student of education is reflected, and the understanding and interpretation of these concepts is perceived in accordance with generally accepted philosophical, scientific, legislative and social interpretations. From this point of view, the actual goal is to determine the methods of formation of critical thinking in students of education, as a component of Soft Skills, and their implementation in the process of training students at the undergraduate stage of education. The component that increases the motivation of students to study and prepares them for independent work in today's conditions is based on critical thinking as the main element of learning and acquiring theoretical knowledge and practical skills. In order to improve and develop critical thinking, students at the undergraduate stage of education must be able to interpret, analyze and compare the received information about the patient; to be able to generalize, evaluate and logically, consistently, reasonedly draw conclusions from the received data regarding the examination of the patient. The teacher must develop critical thinking in the learner from the point of view of the technology of developing critical thinking, which is provided by certain functions in different phases: challenge, comprehension, reflection. To understand the mechanism of the development of critical thinking among students at the undergraduate stage of higher education, it is advisable to use the method of analyzing professional situations, the method of empathy, the method of the algorithm for building an effective argument, the method of analyzing cause-and-effect relationships, which will contribute to the development of critical thinking as a component of Soft Skills in education seekers.Документ Нагальні питання імплементації клінічної настанови «Карієс зубів» у освітній процес та клінічну практику(Івано-Франківський державний медичний університет, 2024-09) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина АркадіївнаНайшвидшою імплементацією нової клінічної настанови та стандарту медичної допомоги "Карієс зубів" у освітній процес і клінічну практику є нагальним завданням для надавачів освітніх послуг з підготовки фахівців другого рівня вищої освіти галузі знань "Охорона здоров'я" за освітньо-професійною програмою "Стоматологія".Документ The issue of integration of the education process of dentists and clinical practice(European open science space, 2024-09) Marchenko, Iryna; Thachenko, Iryna; Shundryk, Maryna; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина АркадіївнаThe new guideline is a synthesis of information sources adapted for the health system of Ukraine, based on the data of evidence-based medicine and was chosen by the working group as an example of the best practice of providing medical care to patients with dental caries and the risk of it occurence.Документ Results of microbiological study of dental biofilm in generalized periodontitis against the background of different body reactivity(2024) Yarov, Yu. Yu.; Tkachenko, I. M.; Skrypnikov, P. M.; Gurzhii, O. V.; Kozak, R. V.; Яров, Юрій Юрійович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Скрипников, Петро Миколайович; Гуржій, Олена Вікторівна; Козак, Руслан ВасильовичAim: To study the spectrum, frequency of isolation and level of colonization of dental biofilm with microorganisms in generalized periodontitis against the background of different body reactivity. Materials and Methods: 216 people with the diagnosis of generalized periodontitis. Depending on the state of reactivity of the organism, the patients were divided into 3 groups: with normo-, hyper- and with hyporeaction. The patients underwent patch surgery. After the surgery, dental biofilm was taken. Microbiological studies included the isolation and species identification of dental biofilm microorganisms, the results of quantitative studies of microflora: the level of colonization was expressed in colony-forming units per 1 ml (CFU/ml); the frequency of microorganisms isolation was expressed in absolute numbers. Statistical processing of the obtained digital data was performed using the computer program Statistica 8.0. Results: The studies have shown that in different states of the body’s reactivity in patients with generalized periodontitis after flap surgery, different quantitative and qualitative composition of the microflora of the dental biofilm is determined. In case of normal body reactivity, there are predominantly aerobic-anaerobic associations with a wide range and quantitative predominance of aerobic microflora; in case of impaired (hyper- and hypo-) reactivity, there are predominantly aerobic-anaerobic associations with an expansion of the spectrum, frequency of isolation and level of colonization of facultative and obligate anaerobes. Conclusions: The identified differences in the quantitative and qualitative composition of the microflora of the dental biofilm indicate the key role of the body’s reactivity in the studied processes.Документ Професійна ділова гра як інноваційна технологія набуття компетентностей майбутніми стоматологами(Івано-Франківський національний медичний університет, 2023) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина Аркадіївна; Дворник, Анна Валентинівна; Браїлко, Наталія МиколаївнаДілова гра - це форма знаково-контекстного навчання, яка відтворює реальну ситуацію діяльності, дозволяє ніби прожити конкретну ситуацію, вивчити її в безпосередній дії. Ці задачі створюють умови для зближення теорії з практикою, їх змикання у конкретних «виконавчих» задачах, сприяють набуттю загальних та спеціальних компетентностей майбутніми лікарями-стоматологами.Документ Використання інтерактивних методів навчання на заняттях при вивченні терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2024) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sydorova, A. I.; Tkachenko, I. M.В статті йде мова про роль медичної педагогіки в підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я та актуальність формування комунікативних навичок у майбутнього лікаря, як частини загальнокультурних компетенцій спеціаліста в рамках основних освітніх програм медичного вузу.Документ Педагогічна майстерність викладача вищої школи як мотиваційний фактор вивчення дисципліни(Полтава : "Астрая", 2024) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sydorova, A. I.; Tkachenko, I. M.Сучасні підходи до розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи базуються на структурних компонентах педагогічної майстерності: педагогічна здібність, педагогічна компетентність, педагогічна техніка викладання дисципліни. Відношення педагога до своєї професії визначає його відношення до себе та відображає ставлення до здобувачів вищої освіти. Вміння донести інформацію до здобувача освіти базується на умінні викладача володіти аудиторією, знанні своєї дисципліни. Комунікативні навички викладача дозволяють вибудовувати повноцінний діалог зі здобувачем та мотивувати його до вивчення дисципліни.Документ Differential drug correction cytokine and prostaglandin content in blood and gingival fluid in generalized periodontitis against the background of different responsiveness of the organization(Aluna Publishing, 2023-09) Yarov, Yu.; Tkachenko, I.; Skripnikov, P.; Pavlenkova, O.; Pavlenko, S.; Яров, Юрій Юрійович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Скрипников, Петро Миколайович; Павленкова, Олена Вікторівна; Павленко, Світлана АнатоліївнаThe aim is to study the dynamics of prostaglandins and cytokines in the blood and gingival fluid against the background of differential drug correction in patients with generalized periodontitis with different body reactivity. Materials and methods: 216 people aged 45 between 55 years with a diagnosis of generalized periodontitis of II, III degree of severity, chronic course were examined. Depending on the state of reactivity of the organism, the patients were divided into three groups: the first one consisted of people with normoreaction; the second group included patients with hyperreaction; the third group was made up of people with hyporeaction. The patients underwent patch surgery after the initial therapy. Initially, on the 1st, 2nd, 4th, 6th and 9th day after the operation, the content of prostaglandins (PG) E, E2, F2alpha and cytokines (IL-1β, IL-6, TNF, IL-4) in the blood and gingival fluid was performed. Patients with impaired body reactivity were treated with the proposed differential drug correction of cytokines and prostaglandins. Statistical processing of the obtained digital data was performed using the computer program Statistica 8.0. Results: The proposed differential drug correction in patients with generalized periodontitis against the background of hyper- and hyporeactivity of the body brings the content of IL-1β, IL-6, TNF, IL-4 to that of normal body reactivity, which ultimately restores the disturbed balance of pro- and anti-inflammatory cytokines in the blood and gingival fluid. On the 9th day, the content of all proinflammatory cytokines in the main groups was normalized and was commensurate with that of the body’s normal response (p>0.05). Differential drug correction led to normalization of the prostaglandin balance index on day 9 after flap surgery (p>0.05), indicating the establishment of a normal balance of eicosanoids in the blood and approximating the values of pro- and anti-inflammatory fractions of prostaglandins to those of normal body reactivity. Conclusion: Correction of altered parameters in patients with generalized periodontitis accompanied by impaired (hyper- and hypo-) reactivity of the body with bringing them to values that are typical for normoreactivity is considered to be a condition for optimizing mucosal wound healing after surgery and further stabilization of periodontal tissues.Документ Effects of professional oral hygiene and teeth whitening on the microelement composition of enamel(Aluna Publishing, 2023) Dvornyk, A. V.; Vodoriz, Ya. Y.; Pysarenko, O. A.; Marchenko, I. Y.; Tkachenko, I. M.; Дворник, Анна Валентинівна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Писаренко, Олег Анатолійович; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина МихайлівнаAim: The objective of this study is to investigate the impact of professional teeth cleaning and the substances used in modern dentistry for whitening on the microelement composition of tooth enamel. Materials and methods: To study the morphology and microelement composition of the enamel, scanning electron microscopy was performed using the MiraLM microscope equipped with a Schottky field emission electron gun from Tescan. Results: A comparative analysis between the areas subjected to mechanical cleaning and those where it was not applied revealed a significant difference in the research results, particularly in carbon, which changed from 25.16±1.04 to 32.02±1.8. An analysis of the enamel’s chemical composition before and after whitening revealed a decrease in carbon from 45.91±1.20 to 42.46±1.74. The change in phosphorus content was determined to be from 9.77±0.39 to 9.56±0.75. A decrease in calcium from 15.96±0.64 to 15.21±1.22 and magnesium from 0.07±0.01 to 0.01±0.01 was also observed. Conclusions: Professional dental hygiene does not have a direct impact on the microelement composition of enamel, such as the levels of calcium, phosphorus, fluoride, and other microelements. However, it can have an indirect and temporary influence due to the use of abrasive materials that affect dental deposits, pellicle, and the surface layer of enamel. Teeth whitening can affect the microelement composition of enamel, but these changes are mostly temporary and associated with processes of demineralization/remineralization and oxygenation.Документ Формування Soft Skills здобувача на додипломному етапі здобуття вищої освіти(Івано-Франківський національний медичний університет, 2023-09) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Pavlenko, S.; Pavlenkova, O.; Sydorova, A.Мета будь-якої освіти полягає в тому, щоб розкрити потенціал здобувача, дати можливість для самореалізації в освітньому просторі та у житті. Навчання здобувачів повинно бути акцентованим на саморозвиток і самовдосконалення кожного майбутнього лікаря на основі власних дій, а діагностика його компетентності повинна стати самодіагностикою і самоаналізом, котрі базуються на новітніх знаннях.Документ Вплив терміну зберігання на параметр водопоглинання композиту світлового твердіння(Полтавський державний медичний університет, 2023-05-23) Водоріз, Ярослав Юрійович; Бордюжа, Антон Романович; Козак, Роман Русланович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія МиколаївнаВступ. Водопоглинання є однією з важливих фізико-хімічних властивостей композитних матеріалів світлового твердіння, що використовуються у стоматології для реставрації зубів. Водопоглинання означає здатність матеріалу поглинати воду, що може впливати на його механічні та естетичні властивості. Мета. З’ясувати чи має вплив термін придатності композитного матеріалу на зміну параметру водопоглинання. Матеріали і методи. Як матеріал для дослідження було обрано композит світлового твердіння Лателюкс (Latelux), виробник Latus, Україна. Всього було сформовано 2 групи: дослідна і контрольна. До дослідної групи включалися зразки матеріалу з протермінованим строком придатності (термін придатності до 2018 року). Зразки висушувались в ексикаторі і зважувались, потім поміщались в термостат з дистильованою водою на 7 днів, після вилучались і зважувались для визначення водопоглинання. Обчислення виконувались у програмі MS Excel 2013 за формулою Wпогл: (m2-m3)/V (мкг/мм3). Результати дослідження. Після обчислення отриманих результатів водопоглинання фотокомпозиту в вичерпаним терміном придатності становила в середньому 3,55±0,9 мкг/мм3, а композиту з нормальним строком придатності 4,9±1,8 мкг/мм3. Всі зразки пройшли тестування, тобто показник не перевищував 40 мкг/мм3 згідно вимов ISO. Дані статистичних досліджень не виявили зв’язку між терміном придатності композиту і його водопоглинанням (p=0,464). Товщина композитного матеріалу також не має статистичного значення на водопоглинання композиту ні в дослідній (p=0,26), ні в контрольній групі (p=0,378). Висновки. Спираючись на результати власних досліджень, а також на дані літературних джерел, ми можемо зробити висновок, що термін придатності на має значущого впливу на показник водопоглинання композитного матеріалу Лателюкс (Latelux).Документ Вплив комп'ютерних технологій на стан твердих тканин зубів(Sci-conf.com.ua, 2023-03) Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Ляшенко, Лілія ІванівнаПротягом останніх років стоматологи зіткнулися з новим і практично невивченим патологічним процесом у твердих тканинах зубів, який характеризується системним ураженням, більш інтенсивним, ніж те, що спостерігається при постпроменевому некрозі. Це так званий «комп’ютерний некроз зубів», пов’язаний з тривалою роботою за комп’ютером протягом не менше ніж 2-3 роки. Ціллю нашого дослідження було встановити основні клінічні прояви комп’ютерного некрозу та дослідити запропоновані методики лікування та профілактики даної патології.Документ Співвідношення скелетних кутових показників пацієнтів із глибоким прикусом та профілем м'яких тканин обличчя(Полтавський державний медичний університет, 2022) Гутовська, Ірина Олексіївна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Куроєдова, Віра Дмитрівна; Hutovska, I. O.; Vodoriz, Y. Y.; Kuroiedova, V. D.Однією з найважливіших цілей лікування в сучасній ортодонтії є повноцінна функція та задо- вільна гармонізація привабливості обличчя. Ортодонти покладаються на впровадження об'єктивних вимірювань, щоб скласти план лікування та оцінити його результати. Тому важливо з'ясувати зв'язок між суб'єктивною оцінкою привабливості обличчя на основі фотографій та об'єктивними вимірюваннями. Матеріали та методи. Проводився аналіз за допомогою сертифіко- ваної комп'ютерної програми для лікарів-ортодонтів Audax Ceph 6,0. Всього досліджено 15 телере- нтгенограм пацієнтів, з яких 7 (48,3 %) чоловічої статі і 8 (51,7 %) жіночої. Вік пацієнтів складав від 12 до 33 років. В усіх пацієнтів рестроспективно було діагностовано патологію прикусу у вертика- льній площині. Статистична обробка даних здійснювалась за допомогою комп'ютерної програми IBM SPSS Statistics 22. Для з'ясування статистичної достовірності проводився однофакторний ди- сперсійний аналіз ANOVA. Результати та їх обговорення. Проаналізувавши телерентгенограми було визначено ступінь тяжкості вертикальних аномалій. Показник Bjork варіювався в межах 375 до 400. При статистичному дослідженні було з'ясовано що даний показник не залежить від статі (p=0.5), але залежить від типу патології. Показник Over Bite варіювався в межах від -7 до 10. Було встановлено залежність цього показника від статі (р=0.040). В 43% випадків цей показник в нормі у осіб чоловічої статі, в той час як у жінок у всіх випадках спостерігається відхилення від норми. По- казник NL-NSL не залежить від статті та виду патології (р=0.5) в обох випадках. Показник ML-NSL не залежить від статі (р=0.8), однак у 86% спостерігається відхилення від норми цього показника при глибокому прикусі. В той час, як при глибокому різцевому перекритті цей показник відхиляєть- ся від норми в 12,5% випадків (р=0.002). Висновки. Таким чином, основуючись на даних отриманих в ході аналізу телеренгенограм пацієнтів з вертикальною аномалією прикусу (глибоким прикусом та глибоким різцевим перекриттям) в комп'ютерній ортодонтичній програмі Audax Ceph, з'ясовано: при глибокому різцевому перекритті показник Bjork завжди залишається в межах норми, в той час як при глибокому прикусі майже завжди змінюється в патологічний бік.Документ The use of various desensitizers in the treatment of dental hyperesthesia(ALUNA Publishing House, 2021-06) Pavlenko, Svitlana A.; Pavlenkova, Olena V.; Sidorova, Alla I.; Lyashencko, Lilia I.; Petrushanko, Volodymyr N.; Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Петрушанко, Володимир МиколайовичДокумент Роль викладача (НПП) в формуванні Soft Skills здобувача вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2021-06) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sidorova, A. I.; Lyashenko, L. I.Медична наука, як і медична освіта – найскладніші з наук сьогодення і, щоб досягти їх вершин і оволодіти ними, здобувачу вищої освіти необхідні не аби які старанність, бажання та мотивація, а також усвідомлення того, що кожен відповідальний за себе і лише від нього залежить реалізація мети стати лікарем. Студентоцентрований підхід (student-centeredapproach) розглядає здобувача вищої освіти медичного закладу вищої освіти, як суб’єкта з власними унікальними інтересами, потребами і досвідом, спроможного бути самостійним і відповідальним учасником освітнього процесу. Викладач – фасилітатор в освітньому просторі має потенціювати розвиток у здобувача освіти Soft skills («м’які навички», «соціальні навички» чи «навички успішності»). Це дозволить випускникам медичних ЗВО бути успішними на своєму робочому місці та конкурентоспроможними, соціально адаптованими спеціалістами.Документ Деякі питання усунення гіперестезії зубів("Молодий вчений", 2021-04) Павленкова, Олена Вікторівна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Сидорова, Алла Іванівна; Pavlenkova, Elena; Pavlenko, Svetlana; Sidorova, AllaЗавданням теперішнього дослідження є клінічна оцінка застосування десенситайзерів різних груп для зменшення гіперестезії після проведення видалення зубних відкладень при професійній гігієні порожнини рота, для обстеження було сформовано дві групи пацієнтів віком від 18 до 45 років, котрі звернулися у клініку з метою проведення професійної гігієни порожнини рота. У першій групі для зменшення гіперестезії після видалення зубних відкладень поверхню зубів обробляли десенситайзером «8еа1АРгоіесі» (Ьепізріу), на основі НЕМА. Поверхню зубів у пацієнтів другої групи після проведення заходів професійної гігієни порожнини рота обробляли препаратом «Глуфторед» (Владмива). Отримані результати показали стійке зниження відчуття гіперестезії після проведення професійної гігієни порожнини рота у пацієнтів другої групи у всі терміни спостереження. Ключові слова: гіперестезія, десенситайзери, професійна гігієна порожнини рота.Документ Стоматологічний статус, як маркер якості життя(Полтавський державний медичний університет, 2021-05-07) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sidorova, A. I.Мова йде про оцінку взаємозв'язку стану порожнини рота, якості життя і відношення пацієнтів до відвідування стоматолога.