Наукові праці. Кафедра фізичної та реабілітаційної медицини

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 227
  • Документ
    Подолання посттравматичних стресових розладів в умовах правового режиму воєнного стану
    (Національний університет водного господарства та природокористування, 2024) Рибалко, Ліна Миколаївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Замахін, Андрій Леонідович; Rybalko, L. M.; Zhamardiy, V. O.; Zamakhin, A. L.
    У статті розкрито проблему подолання посттравматичних стресових розладів в умовах право вого режиму воєнного стану засобами фітнес-технологій, актуальність якої пов’язуємо з необхідністю надання реабілітаційної допомоги ветеранам війни, членам їхніх сімей, учасникам бойових дій і людям, які постраждали на окупованих територіях України в результаті вторгнення російських загарбників і мають статус внутрішньо переміщених осіб. Мета дослідження – розроблення, наукове обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності комплексної програми реабілітаційних фітнес-технологій (Rehab Fitness) для подолання посттравматичних стресових розладів у ветеранів війни, учасників бойових дій, людей, які постраж дали в умовах воєнного стану, що забезпечить відновлення їхнього ментального здоров’я, психічне благополуччя та покращить якість життя. Матеріал. Методика дослідження базувалася на використанні методу концептуально-порівняльного аналізу, методів структурно-системного аналізу та моделювання. Результати. Посттравматичний стресовий розлад трактується як психічний розлад, який розвивається після того, як людина пережила або стала свідком травматичних подій, таких як: війна, нещасний випадок, злочин, стихійне лихо. У дослідженні акцент робили на посттравматичні стресові розлади, викликані воєнним станом в Україні. Під час дослідження розроблено комплексну програму реабілітаційних фітнес-технологій (Rehab Fitness) для подолання посттравматичних стресових розладів. Основна увага у експериментальній програмі Rehab Fitness акцентована на застосуванні фітнес-технологій, заснованих на використанні видів рухової активності аеробної та силової спрямованості, фітнес-технології з елементами бойових мистецтв та фітнес-технологій психічнорегулювальної спрямованості. Висновки. Експериментальні дослідження показують, що тренування осіб, які мають посттравматичні стресові розлади, за експериментальною програмою фітнес-технологій (Rehab Fitness) мало позитивний вплив на їхнє ментальне здоров’я, підтвердженням чого були показники психофізіологічних характеристик людини (швидкість та точність переробки зорової інформації, обсяг, концентрація та розподіл уваги, коефіцієнт продуктивності; рівень психічної стійкості; рівень концентрації уваги за числом опрацьованих цифр) та показники їх ситуативної тривожності. The article reveals the problem of overcoming post-traumatic stress disorders in the conditions of the legal regime of martial law by means of fitness technologies, the relevance of which we associate with the need to provide rehabilitation assistance to war veterans, members of their families, participants in hostilities and people who suffered in the occupied territories of Ukraine as a result invasion of Russian invaders and have the status of internally displaced persons. Purpose. The purpose of the research is the development, scientific substantiation and experimental verification of the effectiveness of a complex program of rehabilitation fitness technologies (Rehab Fitness) to overcome post-traumatic stress disorders in war veterans, participants in hostilities, people who suffered in the conditions of war, which will ensure the restoration of their mental health, self, mental well-being and will improve quality of life. Material. The research methodology was based on the use of the method of conceptual and comparative analysis, methods of structural and system analysis and modeling. Findings. Post-traumatic stress disorder is interpreted as a mental disorder that develops after a person has experienced or witnessed traumatic events, such as: war, accident, crime, natural disaster. The study focused on post-traumatic stress disorders caused by the state of war in Ukraine. During the research, a comprehensive program of rehabilitation fitness technologies (Rehab Fitness) was developed to overcome post-traumatic stress disorders. The main focus of the Rehab Fitness experimental program is on the application of fitness technologies based on the use of types of aerobic and strength-oriented motor activity, fitness technology with elements of martial arts, and fitness technologies with a mental-regulatory focus. Conclusions. Experimental studies show that the training of persons with post-traumatic stress disorders, according to the experimental program of fitness technologies (Rehab Fitness), had a positive effect on their mental health, which was confirmed by indicators of psychophysiological characteristics of a person (speed and accuracy of visual information processing, volume, concentration and distribution of attention, productivity coefficient, level of mental stability, level of concentration of attention based on the number of processed numbers) and indicators of their situational anxiety.
  • Документ
    Модель застосування ділових та проблемних ігор в освітньому процесі здобувачів вищої освіти з використанням здоров’язбережувальних технологій
    (Полтавський національний педагогічний універистет імені В. Г. Короленка, 2022) Гриньова, Марина Вікторівна; Донченко, Вікторія Іванівна; Жамардій, Валерій Олександрович
    В освітньому процесі підготовки майбутніх фахівців медицини до використання здоров’язбережувальних технологій застосовується інтегроване поєднання загальнодидактичних і методів активного навчання, які передбачають суб’єкт-суб’єктну взаємодію учасників педагогічного процесу, їх самоактуалізацію та самоорієнтацію. У такому освітньому середовищі здобувач вищої освіти є включеним у педагогічний процес активним суб’єктом, якому надається можливість підвищити рівень самостійності, а також визначитися з вибором змісту та методів навчання, спрямованих на професійне використання здоров’язбережувальних технологій. У процесі професійного навчання майбутніх фахівців медицини суб’єктний досвід використання здоров’язбережувальних технологій розширюється і ускладнюється поступово, починаючи з першого курсу: від пізнання себе як суб’єкта життєдіяльності, який здійснює проби і експерименти в сфері здоров’язбереження, до саморозвитку особистості здобувача вищої освіти як професіонала, здатного до професійного впровадження інноваційних здоров’язбережувальних технологій.
  • Документ
    Дидактичні основи застосування здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі з фізичного виховання здобувачів освіти
    (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2023) Жамардій, Валерій Олександрович
    Модель методичної системи застосування здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі з фізичного виховання здобувачів освіти створювалася з урахуванням змін, які відбуваються в Україні в зв’язку з інтеграцією українських закладів вищої освіти у європейський освітній простір, і в той же час враховує компоненти педагогічного процесу – від мети, завдань, методологічних підходів, принципів, методів, форм і засобів до кінцевої мети – підготовки і виховання особистості майбутнього фахівця, який досконало володіє фізкультурно-оздоровчими компетентностями й уміннями застосовувати здоров’язбережувальні технології у власній життєдіяльності. Модель будувалась на основі розробленої методичної системи, яка опирається на основи теорії і методики фізичного виховання, теорії професійної підготовки фахівців у галузі фізичної культури і спорту.
  • Документ
    Мотиваційні аспекти формування здорового cпособу життя здобувачів вищої освіти під час занять фітнес-технологіями
    (Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2022) Жамардій, Валерій Олександрович
    Актуальність дослідження зумовлена тим фактом, що в закладах вищої освіти спостерігається зниження стану здоров‘я та рівня загальної фізичної підготовленості здобувачів вищої освіти. В умовах якісної розбудови української державності, культурного та духовного відродження нації від педагогічної науки вимагається пошук найбільш ефективних шляхів удосконалення освітнього процесу з фізичного виховання. Формування фізкультурно-орієнтованих потреб, інтересів, цілей, ціннісних орієнтацій і переконань особистісного, групового та суспільного характеру здійснюється в третьому технологічному блоці методичної системи застосування фітнес-технологій у фізичному вихованні здобувачів вищої освіти. Вивчення структури мотивів, потреб та інтересів здобувачів вищої освіти до занять фітнес-технологіями стало вихідним показником, який характеризує рівень їх рухової активності.
  • Документ
    Формування ціннісних орієнтацій застосування фітнес-технологій в освітньому процесі з фізичного виховання здобувачів вищої освіти
    (Полтавський національний педагогічний універистет імені В. Г. Короленка, 2022) Жамардій, Валерій Олександрович
    Упровадження методичної системи застосування фітнес-технологій в освітньому процесі з фізичного виховання здобувачів вищої освіти передбачає формування фізкультурно-орієнтованих потреб, інтересів, цілей, ціннісних орієнтацій і переконань. Проведене анкетування показало, що ефективність освітнього процесу значною мірою залежить від мети відвідування здобувачами вищої освіти занять оздоровчими вправами, де пріоритетними є мотиви зміцнення здоров’я, підвищення рівня фізичної підготовленості та працездатності, отримання задоволення від занять. Формування ціннісних орієнтацій можливе лише в разі спрямування здобувачів вищої освіти на реалізацію власних визначених, найбільш значущих потреб у цій сфері діяльності.
  • Документ
    Формування професійної компетентності викладача фізичного виховання під час опанування фітнес-технологій
    (Харківська гуманітарно-педагогічна академія, 2022) Жамардій, Валерій Олександрович; Ремзі, І. В.
    В умовах сучасних суспільно-економічних і політичних трансформацій, входження України в європейський простір вищої освіти нагальним є розв‟язання проблеми підвищення якості навчальних занять з фізичного виховання у закладах вищої освіти. Особливого значення набули фітнес-технології, як один із найоптимальніших засобів формування культури рухів, оздоровлення, корекції фігури, нормалізації діяльності всіх органів і систем організму для застосування під час навчальних і фізкультурно-оздоровчих занять із фізичного виховання. Проблема застосування фітнес-технологій на заняттях з фізичного виховання студентів неодноразово привертала увагу науковців. Учені одностайні відносно того, що фітнес-технології підвищують якість проведення навчальних занять з фізичного виховання у закладах вищої освіти, задовольняють потреби студентів у зміцненні здоров‟я, сприяють виробленню позитивного й активного ставлення до здорового способу життя, формуванню рухових умінь і навичок. Мета дослідження полягає у формуванні професійної компетентності викладача фізичного виховання під час опанування фітнес-технологій. Управління освітнім процесом з фізичного виховання здійснює викладач, який визначає мету та завдання цього процесу, сприяє гармонійному розвитку студентів, використовує систему навчальних методів, форм і засобів проведення занять. Для досягнення мети та вирішення завдань, а також опанування фітнес-технологій викладач фізичного виховання повинен володіти професійною компететентністю та відповідати цілому переліку професійно-кваліфікаційних вимог.
  • Документ
    Програмно-нормативне забезпечення системи фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти
    (Умань : ВПЦ «Візаві», 2022) Жамардій, Валерій Олександрович
    Реформування вищої освіти в Україні передбачає її переорієнтацію, гуманізацію та демократизацію, спрямовану на створення сучасної валеологічної системи збереження та зміцнення здоров‘я студентів. У Національній доктрині розвитку освіти зазначається, що пріоритетним завданням системи освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров‘я і здоров‘я оточуючих як до найвищої індивідуальної і «Фізична культура дітей, підлітків, молоді та дорослого населення в сучасному світі» суспільної цінності. Це здійснюється шляхом розвитку валеологічної освіти, повноцінного медичного обслуговування, оптимізації режиму освітнього процесу, створення екологічно сприятливого життєвого простору. У зв‘язку з цим виникає потреба в оновленні змісту, організаційних форм і методів навчання на основі сучасних інноваційних технологій, розроблення нового програмно-нормативного забезпечення системи фізичного виховання. Про актуальність цього свідчить низка державних законодавчих документів і нормативно-правових актів, які підтверджують важливість створення нової системи фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти. Одним з основних завдань політики України є реалізація державної діяльності в галузі фізичної культури та спорту, визначеної в Конституції України, яка закріплює стратегію розбудови нових державно-суспільних відносин, спрямованих на всебічний розвиток, права та свободи людини, забезпечуючи відповідні умови щодо їх здійснення [3]. Важливою складовою нормативно-правової основи державної освітньої політики є правові акти, видані Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, рішення та накази МОН України, інших органів центральної виконавчої влади, яким підпорядковані заклади вищої освіти. Головними критеріями ефективності фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти є знання і дотримання основ здорового способу життя, організації і методики найбільш ефективних видів і форм раціональної рухової діяльності й уміння застосовувати їх на практиці, знання основ методики оздоровлення і фізичного вдосконалення, традиційні та нетрадиційні засоби, методики фізичної культури, знання основ професійно-прикладної фізичної підготовки й уміння застосовувати їх на практиці, знання основ фізичного виховання різних верств населення, сформовані навички до щоденних занять фізичними вправами у різноманітних раціональних формах, систематичне фізичне тренування з оздоровчою або спортивною спрямованістю, виконання відомчих нормативів професійно-прикладної психофізичної підготовленості та поінформованість про головні цінності фізичної культури і спорту.
  • Документ
    Особливості впровадження ключових інноваційних технологій в процесі підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії
    (Національний університет "Запоріжська політехніка", 2022) Фастівець, Анна Віталіївна; Ємець, Анатолій Васильович
    Нині традиційні форми і методики навчання у закладах вищої освіти не надають можливості студентам опанувати систематизоване розуміння сутності процесів і явищ, власних ресурсів саморозвитку та відповідного рівня готовності до майбутньої професійної діяльності. Водночас проведені дослідження переконують у доцільності застосування в підготовці фахівців фізичної терапії та ерготерапії інтерактивної організації освітнього процесу. Важливим для даної діяльності є розвиток творчого мислення студентів, що дозволяє забезпечити особистісний і професійно спрямований розвиток, оригінальність, гнучкість і продуктивність мислення, професійну мобільність. Вказані аспекти спонукають до застосування в підготовці майбутніх фахівців технологічного підходу, що забезпечує перетворення освітнього процесу в навчальному закладі на цілеспрямовану діяльність усіх його суб’єктів, забезпечує її цілісність, особистісну і соціально-економічну значущість. Метою дослідження є аналіз особливостей впровадження ключових інноваційних технологій у процесі підготовки майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії. Підготовку фахівців з фізичної терапії та ерготерапії можливо якісно удосконалити за умови, якщо: в центр освітньої системи буде поставлена особистість студента, його освітньо-пізнавальна діяльність, індивідуальні психологічні механізми засвоєння знань, формування інтелектуальних і професійно важливих якостей; управління освітнім процесом базуватиметься на неперервному діагностичному контролі за рівнем соціального та професійного розвитку та саморозвитку студентів і систематичному моніторингу їхніх досягнень; ураховуватимуться індивідуально-типологічні особливості кожного студента, індивідуальний суб’єктивний досвід, здатність до побудови конструктивних міжособистісних відносин; в освітньому процесі.
  • Документ
    Мотиваційно-особистісний аспект навчальних занять із фітнес-технологій здобувачів вищої освіти
    (Полтава : ПУЕТ, 2022) Жамардій, Валерій Олександрович; Школа, Олена Миколаївна
    Формування і виховання особистості здобувача вищої освіти засобами фітнес-технологій – це процес, який поєднує стійкі об'єктивні та суб'єктивні особистісні та соціальні якості, що виникають і розвиваються у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності, а також під впливом соціального оточення. Аналіз отриманих даних показує, що виховання особистості здобувача вищої освіти неможливе без урахування його соціокультурного розвитку. Соціальні виміри особистості в сфері фізичної культури тісно пов'язані з розумінням процесу фізичного вдосконалення, зміцнення здоров'я, дотримання здорового способу життя тощо, які можуть бути реалізовані під час упровадження фітнес-технологій. Доведено, що найбільш значущим чинником у системі освіти виявилася мотивація навчання, потреба в навчанні, вміння навчатися. Тому під мотивом опанування фітнес-технологій ми розглядаємо складне утворення, яке спонукає здобувачів вищої освіти до формування фізкультурно-оздоровчих потреб, прагнень, цілей, інтересів, установок та ідеалів у сфері фізичного виховання.
  • Документ
    Мотиваційна методика навчання вправам фітнес-аеробіки на уроках фізичної культури старшокласників
    (Луганський національний універистет імені Тарса Шевченка, 2022) Школа, Олена Миколаївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Shkola, О.; Zhamardiy, V.
    Однією із ефективних форм щодо забезпечення формування в учнів позитивного інтересу, мотивації до занять фізичною культурою, розвитку фізичних якостей, зміцнення здоров’я є фітнес-аеробіка. Метою статті є розроблення методики використання на уроках фізичної культури засобів фітнес-аеробіки як інструментарію для формування у дівчат старших класів мотивації до занять фізичною культурою. Досліджено, що обсяг рухової активності учнів не відповідає нормі, яка забезпечує оптимальний рівень здоров’я, у зв’язку з недоліками організації фізичного виховання в закладі загальної середньої освіти. З’ясовано, що причиною низької мотивації учениць до уроків фізичної культури є відсутність можливості вибору виду занять, незадоволеність змістом шкільної фізичної культури. Результати проведеного експерименту свідчать також про те, що у порівнянні із даними на його початку в учнів змінилася мотивація до відвідування уроків фізичної культури. Так, якщо до впровадження педагогічної технології переважна більшість учениць відвідували заняття з фізичної культури, щоб отримати позитивну оцінку, то наприкінці формувального експерименту учениці відвідували уроки фізичної культури тому, що їм подобався стиль їх проведення та для того, щоб підвищити рівень свого здоров’я та фізичної підготовки. One of the effective forms of ensuring the formation of positive interest in students, motivation to engage in physical culture, development of physical qualities, health promotion is fitness aerobics. To develop a method of using fitness aerobics in physical education classes as a tool for forming motivation for high school girls to exercise. Methodology research is based on scientific principles set forth in the works of famous teachers, coaches, psychologists, specialists in physical culture and sports, physical education and physical training; specialists in the theory and methods of development of motor skills; modern specialists in the field of aerobic technologies; specialists in medical and biological foundations of health physical culture. Scientific novelty is that the method of using fitness aerobics in the lessons of physical culture of high school students is theoretically substantiated and developed; improved the content of independent classes planned in the educational process of physical culture, which were used as an additional reserve for motivation and development of physical qualities of girls, increase their weekly physical activity and laid the foundation for personal organization of independent classes; added data on the use of fitness aerobics to increase the level of physical fitness of high school students and motivation to exercise. In order to determine the impact of our methodology aimed at improving physical education lessons and motivation for the classes themselves, a re-study was conducted during the formative part of the experiment. The results of this study show that the number of girls who regularly started attending physical education classes increased by 20 % to 88%. It is also important to note that after the introduction of aerobics in physical education classes, the number of students who began to enjoy physical education lessons increased to 96 %, while before the introduction of the method, their number was 84 %.
  • Документ
    Модуляція редокс-чутливих транскрипційних факторів поліфенолами як засіб патогенетичної терапії системної запальної відповіді
    (Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського, 2022) Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Рябушко, Микола Миколайович; Гутнік, Олександр Михайлович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Нестуля, Катерина Ігорівна; Таран, О. В.; Романцева, Т. О.; Моргун, Є. О.
    Несприятливим результатом гострого запалення є його хронізація або трансформація в агресивний процес, що швидко прогресує та супроводжується розвитком мультиорганної дисфункції. Провідною подією, що цьому сприяє є системна запальна відповідь (СЗВ). Молекулярним механізмом ініціації та регуляції цього процесу вважається активація певних транскрипційних факторів (ТФ), що включають експресію десятків або сотень генів, які кодують білки, здатні активувати або інгібувати СЗВ. Недостатність механізмів контролю або посилена патогенна стимуляція можуть істотно змінювати шляхи внутрішньоклітинної сигналізації, активність ТФ та експресію відповідних генів, що робить СЗВ дисфункціональною система, що позбавлена протективного значення. Важливою мультидисциплінарною проблемою сучасності є пошук нових засобів патогенетичного лікування СЗВ, оскільки сучасна протизапальна терапія використовує як мішень лише окремі ефекторні механізми реалізації цього процесу (утворення та рівень запальних медіаторів, їх рецепцію). Лише нещодавно було розроблено лікарські засоби, мішенню яких є ТФ та залежні від них сигнальні шляхи. Проте більшість синтетичних модуляторів ТФ мають низку побічних ефектів. У цьому плані інтерес викликають поліфеноли, здатні пригнічувати активацію декількох ТФ з прозапальною дією та / або індукувати антагоністичні щодо них сигнальні шляхи. Поліфеноли, на відміну від більшості синтетичних модуляторів ТФ, мають прийнятний профіль безпеки.
  • Документ
    Ефективність методики формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією
    (Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2022) Пахомова, Наталія Георгіївна; Баранець, Інна Володимирівна; Pakhomova, Natalііa; Baranets, Inna
    У статті обґрунтовано доцільність застосування спеціальних психолого-педагогічних умов в процесі формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією, що передбачала створення освітньо-корекційного, мовленнєво-комунікативного простору за допомогою спеціально організованого комунікативного середовища. Доведено ефективність авторської методики, що сприяла керованості комунікативно-мовленнєвого розвитку дітей, забезпеченню широких динамічних зв’язків із оточенням, наступності результатів процесу. Висвітлені кількісні та якісні показники формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією. The article substantiates the feasibility of using special psychological and pedagogical conditions in the process of forming communicative competence in older preschool children with motor alalia, which provide for the creation of an educational-corrective, speech-communicative space with the help of a specially organized communicative environment. The step-by-step (coordination-diagnostic, correction-motivational and reproductive-communicative) work on the formation of communicative competence in older preschool children with motor alalia is characterized based on the developed methodology, which made it necessary to conduct the formative stage of the experiment. The effectiveness of the author’s methodology, which contributed to the control of communicative and speech development of children, ensuring wide dynamic connections with the environment, and the continuity of the results of the process, was proven. Quantitative and qualitative indicators of the formation of communicative competence in older preschool children with motor alalia are highlighted. The indicators of the formation of communicative competence determine the levels (high, sufficient, average, low) of the formation of the structural components of communicative and speech activity: impressive-active, non-verbal-impressive, expressive-active, non-verbal-expressive, communicative-active, which are subordinate to the goals of forming communicative competence in children with motor alalia. The indicators indicate significant changes in the direction of improvement, which took place under the condition of an integrated approach to the planning of corrective speech tasks and a system of organizational-methodical and corrective speech therapy measures taking into account the components of speech and communicative competence in each speech therapy class. This confirms the effectiveness of the application of the
  • Документ
    Досвід реабілітації військових. Комплексний вплив на м’язові спіралі
    (Одеський національний медичний університет, 2022) Шейко, Петро Андрійович; Страшко, Євген Юрійович; Кашпіровська, Алла Петрівна; Кондратьєва, Єлизавета Олександрівна
    Збалансована робота м’язових спіралей тіла оптимізує ротаційні рухи кінцівок та утримання балансу в гравітаційному полі. При оптимальній взаємоконкурентній роботі м’язових спіралей-антагоністів людина здатна виконувати складні рухи в ергономічному режимі. Діафрагма як складна біомеханічна структура виступає в ролі балансеру, має також певну спіралеподібну будову та може розглядатися як внутрішня ділянка зовнішніх м’язових ланцюгів. Діафрагма, череп, скронево-нижньощелепний суглоб, жувальні м’язи пов’язані з іншими ділянками тіла м’язовими спіралями. Бойові травми цих структур викликають порушення біомеханіки, навіть у віддалених частинах тіла. Вважаємо за доцільне корегувати статичний та руховий стереотипи комплексно та мультивекторно. Задля підвищення ефективності реабілітації учасників бойових дій проводився комплексний корегувальний вплив на патозначимі м’язові ділянки, діафрагму, жувальні м’язи, та опосередковано на скронево-нижньощелепний суглоб з урахуванням ходу спіральних ланцюгів. У жінок-військових втручання корегувались зважаючи на гінекологічний анамнез, адже матка має також спіральну структуру і може розглядатись як внутрішній балансер-антагоніст зовнішнього спірального м’язового каркасу. За потреби, кожен реабілітаційний крок супроводжувався психотерапевтичним втручанням. Було оцінено ефективність запропонованої програми у 42 військовослужбовців - учасників бойових дій. Досягнуто певної позитивної динаміки. Оскільки шийна ділянка є частиною спіральних м’язових ланцюгів, її біомеханіку розглядають як маркер ефективності реабілітаційного процесу. Так, у пацієнтів в шийній ділянці хребта безболісний боковий рух з елементом ротації збільшився в градусах з 34,2±2,17 до 46±3,12 (p≤0,05); інтенсивність болю в патозначимих шийних ділянках м’язових спіралей за візуальною аналоговою шкалою болю зменшилась в балах з 4,3±0,3 до 2,2±0,2 (p≤0,05). Запропоновану програму комплексного реабілітаційного втручання на пов’язані між собою біомеханічно м’язові спіралі, діафрагму та жувальні м’язи вважаємо доцільною для введення та застосування в реабілітації військових для підвищення якості життя комбатантів.
  • Документ
    Preventive model of formation of health-save competence of student youth with the use of natural physiotherapy
    (Aluna Publishing, 2022) Mikheienko, Olexander; Liannoi, Yurij; Tkachenko, Andriy; Zhamardiy, Valeriy; Denysovets, Tamara; Donchenko, Viktoriia; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Aim: The aim of the study is to determine the basic conceptual, methodological and organizational-methodological aspects of the process of forming health competence of students using natural physiotherapy, to formalize them in the form of a preventive model. Materials and Methods: The pedagogical experiment lasted during 2019-2021 in Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. The pedagogical research was attended by 128 first- and second-year students majoring in «Physical Education», «Physical Therapy, Occupational Therapy» Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. The research methods were as follows: analysis of special and scientific literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, pedagogical testing, methods of statistical data processing. Results: In order to organize and systematize this theoretical and practical experience, we have developed a preventive model of forming health-save competence of students, which allows to form an idea of the determinants of health, ways to strengthen it, guide students to follow the rules of healthy living and application of a wide range of natural physiotherapeutic means. Conclusions: The pedagogical model of formation of health-save competence orients students on observance of rules and norms of a healthy way of life with application of natural physiotherapeutic means (physical exercises, water procedures, air, solar heat and light), systematizes and formalizes representations.
  • Документ
    The role of dance movement therapy in the postoperative management of patients with lower limb fractures
    (Aluna Publishing, 2024) Liublinska, Irina; Blahova, Tetiana; Pelypenko, Olexander; Kononenko, Serhii; Люблінська, Ірина Олександрівна; Благова, Тетяна Олександрівна; Пелипенко, Олександр Васильович; Кононенко, Сергій Володимирович
    Aim: To determine the effectiveness of dance movement therapy as part of a comprehensive rehabilitation program for patients who have undergone surgery for lower limb fractures. Materials and Methods: The study involved 63 patients aged 27 to 59 with lower limb fractures, who were undergoing rehabilitation after surgery (osteosynthesis). A comparative analysis of motor activity in the knee and ankle joints was performed 8-10 weeks after surgery to assess the results of the rehabilitation treatment. Pain levels above 7 were considered a reason for temporary or complete cessation of group therapy sessions. Results: After thorough study, processing and analysis of the data, two clinical groups of patients were distinguished based on the rehabilitation treatment methods applied. According to the KOOS, AOFAS, and VAS scales, the results in the art therapy group were significantly better. During the therapy course, gender-specific changes in pain sensations were identified. Subjective pain perception decreased by 1.49 points in women and by 1.84 points in men after completing the course of dance movement therapy. Conclusions: The implementation of dance movement therapy measures in the group of patients after lower limb fractures requires dynamic adjustment, especially regarding the frequency and speed of performing individual tasks.
  • Документ
    Вплив модуляторів сигнальних шляхів NF-κb і Nrf2 на показники оксидативно-нітрозативного стресу в тканинах тонкої кишки щурів за умов хірургічної травми після одноразового тривалого стресу
    (ТОВ «Видавничий дім «Авіцена», 2023) Рябушко, Роман Миколайович; Рябушко, Микола Миколайович; Костенко, Віталій Олександрович; Ryabushko, R. M.; Ryabushko, M. M.; Kostenko, V. O.
    Останніми роками як спільна ланка патогенезу соматичних ускладнень при посттравматичному стресовому розладі (ПТРС) та хірургічній травмі розглядається системна запальна відповідь, що характеризується розвитком оксидативно-нітрозативного стресу. Мета дослідження – вивчення впливу інгібітора активації NF-κB амонію піролідиндитіокарбамату та індуктора сигнальної системи Nrf2/ARE сульфорафану на показники оксидативно-нітрозативного стресу в гомогенаті тонкої кишки щурів за умов хірургічної травми (лапаротомії) після відтворення експериментальної моделі ПТСР – одноразового тривалого стресу. Дослідження були проведені на 28 білих щурах-самцях лінії Вістар, розподілених на 4 групи: 1 – інтактні тварини (контроль І); щурам інших груп після виконання лапаротомії на тлі відтворення одноразового тривалого стресу протягом 7 діб щоденно вводили внутрішньоочеревинно 1 мл ізотонічного розчину натрію хлориду (плацебо, контроль ІІ), розчини амонію піролідиндитіокарбамату (ІІІ) та сульфорафану (ІV) у дозі 76 і 10 мг/кг відповідно. Виявлено, що введення амонію піролідиндитіокарбамату та сульфорафану за умов експерименту вірогідно зменшувало в гомогенаті тонкої кишки загальну активність NOS на 40,5 і 55,7 %, активність iNOS на 44,4 і 58,1 % порівняно з відповідними значеннями контролю ІІ. Амонію піролідиндитіокарбамат збільшував активність cNOS у 2,42 разу порівняно з контролем ІІ, тоді як сульфорафан суттєво не впливав на цей показник. Водночас індекс супряження cNOS вірогідно перевищував результати контролю ІІ як при введенні амонію піролідиндитіокарбамату (у 3,9 разу), так і сульфорафану (у 2,4 разу). Концентрація пероксинітриту за цих умов зменшувалася на 29,9 і 30,8 % відповідно. Здатність амонію піролідиндитіокарбамату та сульфорафану обмежувати оксидативно-нітрозативний стрес у тканинах тонкої кишки за умов експерименту свідчить про доцільність подальшого дослідження модуляторів сигнальних шляхів NF-κB і Nrf2 як засобів профілактики ускладнень хірургічних втручань в осіб з ПТСР. In recent years, there has been growing recognition of a systemic inflammatory response marked by the emergence of oxidative-nitrosative stress, considered a common factor in the pathogenesis of somatic complications associated with post-traumatic stress disorder (PTSD) and surgical trauma. The aim of the study is to investigate the impact of ammonium pyrrolidinium dithiocarbamate, an NF-κB activation inhibitor, and sulforaphane, an Nrf2/ARE signaling system inducer, on oxidative-nitrosative stress indicators in small intestine homogenates of rats. The test animals were exposed to surgical trauma (laparotomy) following the replication of an experimental model of PTSD known as a single prolonged stress. The study involved 28 white male Wistar rats divided into four groups: Group 1 comprised intact animals (control I), while animals in the other groups underwent laparotomy after being exposed to a single prolonged stress for seven days. These animals were then subjected to daily intraperitoneal administrations with 1 ml of isotonic chloride solution sodium (placebo, control II), as well as solutions of ammonium pyrrolidine dithiocarbamate (III) and sulforaphane (IV) in doses of 76 mg/kg and 10 mg/kg, respectively. The results have demonstrated that administration of ammonium pyrrolidinium dithiocarbamate and sulforaphane significantly reduced the total NOS activity in the small intestine homogenate by 40.5 and 55.7%, and iNOS activity by 44.4 and 58.1% compared to the corresponding values in control II. Ammonium pyrrolidinium dithiocarbamate increased cNOS activity by 2.42 times compared to control II, whereas sulforaphane did not significantly affect this indicator. At the same time, the cNOS coupling index significantly exceeded the results in control II both when ammonium pyrrolidinium dithiocarbamate was administered (3.9-fold) and sulforaphane (2.4-fold). The concentration of peroxynitrite under these conditions decreased by 29.9 and 30.8%, respectively. The ability of ammonium pyrrolidinium dithiocarbamate and sulforaphane to limit oxidative and nitrosative stress in the tissues of small intestine under the described experimental conditions indicates the feasibility of further investigation of NF-κB and Nrf2 signaling pathways modulators as a means for preventing complications of surgical interventions in patients with PTSD.
  • Документ
    Study of the impact of electronic learning tools on the level of formation of health-preserving competence among students of the specialty «Therapy and rehabilitation»
    (Aluna Publishing, 2023) Shkola, Olena; Zhamardiy, Valeriy; Donchenko, Viktoriia; Zolochevskyi, Vitalii; Poluliashchenko, Tetiana; Sokolenko, Olena; Pavliuk, Olena; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Aim: To check the effectiveness of the health-preserving competence formation in future specialists with the processing of multidimensional data using electronic learning tools when studying the discipline «Basics of the theory of health and a healthy lifestyle». Materials and Methods: The research was conducted during the 2022-2023 academic year on the basis of the «Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy» a communal institution of the Kharkiv Regional Counci, Poltava State Medical University and Luhansk Taras Shevchenko National University. 120 students of the specialty 227 «Therapy and Rehabilitation» and 017 «Physical Culture and Sports» were involved in the pedagogical experiment. Research methods: analysis of scientific and methodical literature; pedagogical observation; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results: The technology of performing practical competence-oriented tasks and the system of its evaluation, which provided for the diagnosis of the activity component of competence, were substantiated. Test tasks for diagnosing the cognitive component of competence and a special method of processing the results have been developed, which ensures the integration of relevant indicators of individual components of competence into the final generalized result. Conclusions: The diagnostics of the development levels of the formation of the health-preserving components of multidimensional data processing competence among future specialists, the statistical processing of the obtained data at all stages of experimental work, made it possible to make a statistically reliable conclusion about the positive impact.
  • Документ
    Efficiency of interdisciplinary tasks as the basis of the academic benevolence of the future physician
    (Baltija Publishing, 2023) Moisieieva, Nataliya; Vlasova, Olena; Ryabushko, Mykola; Vakhnenko, Andriy; Моісєєва, Наталія Віталіївна; Власова, Олена Вікторівна; Рябушко, Микола Миколайович; Вахненко, Андрій Вікторович
    Modern world society is experiencing a period of global changes associated with the formation of civil society, the deepening of the market sector of the economy, changes in the field of employment, the regrouping of demand for labor, and the growth of society's demands for the quality and competitiveness of human resources. Today, higher education institutions are expanding the range of educational services, not only guaranteeing future doctors to obtain a specialty, but also creating prerequisites for their further advancement in the educational system. In order to optimally meet these requirements, it is necessary to switch to a model of advanced education aimed not only at preparing a doctor for a specific professional activity, but also at forming a readiness to master new knowledge, acquiring multifunctional skills and ensuring professional mobility and high competitiveness. The formation of a future doctor in the system of modern education is formed not only as a process of accumulating subject knowledge, but also as an improvement of the entire professional and personal training due to the formation of cognitive activity in the light of modern approaches of academic integrity, thereby creating prerequisites for his further continuous self-improvement and productive self-development.
  • Документ
    Psychophysiological unloading with compliance taking into account: aeroapiphythotherapy resource
    (Aluna Publishing, 2023) Maksymenko, Serhiy; Maksymenko, Ksenia; Yalanska, Svitlana; Atamanchuk, Nina; Zhamardiy, Valeriy; Donchenko, Viktoriia; Жамардій, Валерій Олександрович; Донченко, Вікторія Іванівна
    Aim: To reveal the method of psychological relief of a person and its effectiveness in the process of aeroapiphytotherapy, taking into account compliance. Materials and Methods: The pedagogical experiment lasted during 2020-2022 in Poltava region. The study involved 50 people who were divided into 2 groups: EG (25 people), CG (25 people), including representatives of different ages from 12 to 72 years, all of them complained of physical fatigue, lack of mood, apathy, emotional imbalance – irritability, lack of self-regulation during the experience of traumatic situations. The research methods were as follows: analysis of special and scientific literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, pedagogical testing, methods of statistical data processing. Results: The results of our research indicate the effectiveness of the method of psychological relief of patients who complained of physical, psychological overload, lack of mood, apathy, emotional imbalance – irritability, aggression towards others, uncontrolled experiences of traumatic situations. Conclusions: The proposed method of psychological relief, which helps to prevent psychological problems, correction of psychological state, provides psychological health through optimal use of psychophysiological reserves of the human body and reserves of aeroapiphytotherapy, has a number of significant differences from traditional: the method differs in that at each successive stage is aeroapiphytotherapy.
  • Документ
    Formation of readiness of future occupational therapists to use modern rehabilitation technologies in profession
    (Aluna Publishing, 2024) Donchenko, Viktoriia; Zhamardiy, Valeriy; Shkola, Olena; Fomenko, Olena; Khlus, Nataliia; Kabatska, Olena; Heta, Alla; Донченко, Вікторія Іванівна; Жамардій, Валерій Олександрович
    Aim: The aim of the study is to determine, substantiate and experimentally test the effectiveness of proposed didactic conditions for the formation of readiness of future occupational therapists to use modern rehabilitation technologies in professional activities. Materials and Methods: The program of the local pedagogical experiment was implemented through the realization of ascertaining (2022–2023) and formative (2023–2024) stages. Pedagogical experiment involved students in the specialty 227 Therapy and Rehabilitation, field of knowledge 22 Health care of the Poltava State Medical University (Ukraine). Results: The analysis of the results of the formative experiment, during which students studied according to the implementation program in the system of professional training in a medical institution of higher education under specified didactic conditions, shows positive changes in the levels of readiness of future occupational therapists to use modern rehabilitation technologies in professional activities. Conclusions: The model proposed by the authors of forming the readiness of future occupational therapists to use modern rehabilitation technologies in professional activities improves the quality of education of occupational therapists and better prepares them for practical activities.